Разгледах посочената по-горе наредба и имам един въпрос,на който се надявам все пак някой да може да отговори.Става дума за картата,която попълват специалистите,когато минава детето през тази прословута комисия в инспектората-там са описани куп неща,които всеки един от тях трябва да разгледа в детето,и се чудя как за 10-15 мин психоложката например ще успее да разбере колко и къде са проблемите му и доколко тази и оценка ще е реална?Или всичко ще е през куп за грош?
Темата много ме интересува и изчетох постингите ви до тук. Да в момента у нас, а и в други държави в Европа децата се насочват към интегрирано образование от екип. Той не случайно е наречен Екип за комплексно педагогическо оценяване. В екипите обикновено се канят знаещи специалисти в съответната област т.е. с практика и признати за съответния град.
В някои страни е достатъчно да е дори само един специалист /по дислексия например/. Всичко това се прави не за друго, а точно за да се оценят СПЕЦИАЛНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ на всяко едно дете. Родителите могат и да не се съгласят със становището му или последващата индивидуална програма на детето или ресурсна подкрепа, която се прави в училището. Давам ви конкретни примери за ресурсна помощ. Това дори може да е нужда от някакво специфично средство за комуникация. Софтуер за четене, ако детето не може да чете по друг начин, пособия за придвижване /за ДЦП/, различна система по която да учи математика. По света има много и всякакви. Това е и смисъла от екипно оценяване и на база на заключението тези ресурси е редно да се осигурят на детето. Те са различни от обичайните методи, форми и пособия за учене. Затова и дислексията например по света се води все още в графата увреждане, за да може човек да има правото да използва специални облекчения. Отделно се набляга върху развиване на силните страни. Всеки човек може нещо. Някои деца със СОП дори могат много по-добре от другите нещо специфично. Тези детайли екипа е редно да прецени и напише в картата за която пита pogar.
Миналата година участвах като част от работна група в МОН в писането на специален допълнителен наръчник как да работи ЕКПО. Той беше разпратен до всички екипи в страната.
Всичко по-горе е описано във въпросното ръководство. След може би повече от 2-3 месеца заведох сина ми на въпросната комисия, точно за да се произнесе със становището си и защото това се прави главно в полза на детето. Той е с ХАДВ, главно дефицит на вниманието. Освен че пише ресурсна подкрепа...абсолютно нищо от въпросния документ по който работихме 3 месеца не се случи. Нали разбирате, че един родител може да представи каквито си иска епикризи и документи, които да не представят специфичните нужди на детето. т.е в този вид документи това дори не се пише. Ако едно дете е примерно с дислексия, дискалкулия това са вече две специфични образователни нужди.
Какво се случва в действителност у нас: Детето се вижда за около 5 мин. и никой не ти обяснява какви са неговите Специални образователни потребности. Нещо каквото правехме на бригадите едно време със сортиране на картофи - тези са първа категория, тези втора. На всеки родител е ясно, че детето му има нужда от допълнителна помощ. КОЙ и КАК обаче я измисля и прави!? Масовата практиката до момента е това да прави ресурсния учител.
Не може да се очаква от един ресурсен учител с никаква подготовка да изготви някаква толкова специфична и индивидуална програма. Първо, защото той не познава всички нарушения на развитието и как да им помага специфично. Масовите чителите съвсем. Второ у нас няма реална и съвременна подготовка на рес. учители. Трето среща се с децата със СОП 1-2 часа седм. И какво правим всъщност!? Покриваме ДОИ и искаме това да се случи с всяко едно дете, което има друг начин на възприемане и мислене пак по стандартни пътеки или примерно просто е с ДЦП?. Тези ДОИ всъщност са вид максимум, няма ясни критерии за писане на различните оценки. Децата със Соп винаги се сравняват с т.нар норма.
Цяла година водихме безмислени разговори с различни учители и директори. Не става дума само за моето дете, а и за в деца с които работя / повечето са с обучителни трудности и това са най-лесните за ресурсна подкрепа деца/. Накрая директорката просто ми се чудеше защо не си поискам някаква оценка и да “мирясаме вееече!”. Не става въпрос за бележника и дипломата, а за знания които детето да придобие по алтернативни начини и специфична ресурсна помощ, която не се случва в България и още дълго време няма да я има, защото никой не си я иска в реалния и вид. Сценариите са два: родителите или въобще не знаят за екипа и какво трябва да прави или отказват да си заведат детето защото ги е страх от статута накрая, как завършва детето качествено или количествено. Айде за картофите някак е ясно с големината или в лявата или в дясната щайга, а как стои въпроса с умишленото лишаването от достъп до знания и умения, за огромните дупки в тях? Всъщност тук дипломата не играе някаква съществена роля, защото децата трябва да бъдат учени по специфичен начин и с ресурси, а тях ги няма. Това всъщност е най-трагичното за дете със СОП. Равно е на престъпление, защото за една голяма група деца и МОН и Инспекторат и Регионални ресурсни центрове не правят реално нищо. Контролиращите органи ги няма. Имах жалба която седя цели 6 месеца в РИО без да е отворена. Това е повече от половината учебна година, защото преди това имаше стачка. И съм колега, а какво се случва с другите родители?
С или без ЕКПО за момента у нас децата със специфични затруднения и потребности остават изгубени някъде между Могилино и словесноста, която ги залива в училищата ни.