Консултация с логопед - тема 3

  • 176 206
  • 759
  •   1
Отговори
# 645
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
Здравейте,
имам следният въпрос - сина ми е на 7г. В първи клас когато отделяме срички в думите "изяжда" първата съгласна. На "Миме" като отделя и произне са "ми" и го накарам да каже какво чува за да го запише - казва че чува "и". Но ако го помоля да повтори произнася "ми". Дали е временно, дали може да посочва някакъв проблем и как да се боря.
С времето (за около седмица) почна да произнася и съгласната, но откривам, че има добра памет и ме е страх, че тъй като ползваме малко гласни и съгласни (колкото са изучили) - просто научава наизуст, а не че "чува" или схваща анализа по-добре.
 Моля за съвети и коментари.   bouquet

# 646
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 747
Наде, пробвай с визуални опори. Слагаш му ръката на бузата си, докато произнасяш Мммм и му го показваш с по-пресилена артикулация, след това пресилено разпъваш устата на страни в Ииии. Така може и с друг срички, като слагаш пресилен акцент върху звуковете : Рррррррраааааааааа, СсссссссОоооо, Вввввееееее. Можеш да изрязваш думата на части, да отделяш сричките с цветен молив. Щом не го чува, значи трябва да го види. Не забравяй, че нагледно образното мислене при децата е водещо.
Твърде вероятно е, детето да не може да разбере какво се очаква от него, тъй като изведнъж терминологията става повечко - гласни, съгласни, срички... Опитайте някой друг да му го обясни, в случай, че сте "зациклили"  Peace

# 647
  • София
  • Мнения: 2 103
catnadeen, ти можеш да работиш върху
звуков и сричков анализ със сина ти по слухов
път, независимо, че не са взели всички букви.
Измисляш дума, казваш му я и искаш от него
да ти изреди звуковете в думата, след това да
я раздели на срички, като при разделянето на
срички е добре да се подпомага с пляскане.
Тоест, думата има толкова срички, колкото пъти
плесне с ръце.
При произнасянето на думата удължавай звука,
който не успява да диференцира. Обясни му начина
на артикулиране на звука, който го затруднява.
Например, ако това е звук "М", произнеси го
продължително: "Ммммммм", без да добавяш звук "Ъ",
тоест, не произнасяш: "Мъъъъъъъ", накарай го да обърне
внимание на положението на устните ти, докато го произнасяш,
след това нека той повтори.
Използвай и изучените букви, за да се включи и писането.
След като ти е изредил звуковете в дадена дума, нека я
запише. Но, пак повтарям - не е задължително да знае да
пише всички букви, за да прави звуков и сричков анализ
по слухов път.  Hug

# 648
  • София, "Младост 3"
  • Мнения: 9 210
 Peace   bouquet  bouquet
обичам ви! благодаря и ще пробвам.

# 649
  • Мнения: 10 547
Здравейте, и аз тук с един въпрос- също като на catnadeen детето ми е в първи клас, т.е. 7-годишно. Оплаквания от към усвояване на материала нямам. Учителката го определя като едно от трите най-будни и добре справящи се деца, но има и едно "но". Детето бърка звуковете "р" и "л". И макар че, чете от вече почти три години, т.е. трябва само да е оттринирало разликата, не би. Пише Римон, Кума Риса, ларе. Моля го да ми каже думата лимон, например, буква по буква- казва я правилно, но я пише грешно. Обяснявам къде е грешката и повече не я прави. Само осъзнава, че двата звука са му проблем, защото, когато правим диктовка с думи, съдържащи "р" и/или "л" детето пита правилно ли изписва.
Какво да правя, освен да продължавам с диктовките и да подчертавам разликата между двата звука?
Благодаря предварително!

# 650
  • Мнения: 5
Детето ми е на 5 г. и откакто е проговорил-на 3 г. 7 м. , той заеква . Работим с логопед , но не се подобрява, а се влошава . Можете ли да ми препоръчате добър логопед за Добрич ! Какво можем да правим в къщи , за да му помогна да преодолее проблема ?

Здравейте , след като не сте доволни от логопеда , потърсете друг ,въпреки че не винаги  това е решението  за да се преодолее заекването. У дома досега  логопедката  би трябвало да  ви е казала  какво да правите , тк  аз лично винаги препоръчвам и у дома родителите да  работят с детето си , тогава резултатите са  по -добри  Peace
Може да погледнете тук за координати на специалисти http://logopedia.bg/%D0%9B%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D … D1%82%D0%B5%D0%BB


 Здравейте , наистина имам нужда от помощ и съвет и ще съм благодарна на логопедите да се включат . Детето ми проговори късно -на 3 г. 7 м. , появи се леко заекване и логопедката ни успокои , че ще отшуми , но не отшумя . Прекъснахме работа с нея за 7-8 месеца и я подновихме отново . Заекването не спря ,а напротив - задълбочи се . Имаше период , в който не можеше да каже едно изречение без да запъне поне 1-2 пъти и много се измъчи тогава . Но и логопедката го беше натоварила много . Прекъснахме пак работа за 3 седмици и точно тогава той постепенно спря да заеква  и аз се зарадвах , че най-после сме преодоляли проблема . Но радостта ми беше кратка . Започнаха пак работа , тъй като имаме да оправяме звуци , и след една седмица той пак започна да си заеква . Направо не знам вече какво да правя ! Моля , ако някоя майка има добри впечатления от логопед във Добрич да сподели. Да допълня , че когато работят той въобще не заеква . Точно когато започна втория период на заекване  започна да употребява " на " на грешни места . Примерно : " Искам да играем с на балона ". Така е вече 3 месеца . Логопедката ни каза ,че ще отмине , но не . Упражнения правехме в къщи , но тя ни каза да спрем , тъй като натоварването явно му идва много . Вече е н 5 г. 6 м и започва да осъзнава проблема .  Отчаяна съм вече ! Моля за помощ !!!

Последна редакция: пт, 18 ное 2011, 09:26 от vilirus

# 651
  • Мнения: 17
Здравейте, синът ми е на 2 години и от няколко дни започна да заеква, обикновено когато е превъзбуден или нервен. Може ли съвет към кого да се обърна, трябва ли консултация със специалист или е нещо, което ще отшуми с времето. Личната лекарка му предписа хомеопатично лекарство - 'Седатив'. Ако някой ме насочи и към литература по този въпрос, ще съм благодарна Simple Smile

# 652
  • София
  • Мнения: 2 103
Касита, покажи на детето приликите и
разликите при артикулиране на двата звука, а
именно - и при двата звука устните не участват,
езикът е зад горни зъби, само че при "Р" върхът
на езика вибрира, а при "Л" е неподвижен.

Правете упражнения от типа - "Познай кой звук
е в думата, която чуваш?". Като подготовка за
играта, му направи от картон нещо като полицейските
стоп-палки, само че от едната страна да е
червена, от другата - зелена. Попитай го кой
цвят желае да отговаря за "Л" и кой за "Р". Почваш
да му казваш думи, съдържащи само "Л" или
само "Р". След като чуе думата, ако в нея има "Л",
нека обърне палката от подходящата страна, същото за "Р".

Друго подходящо упражнение е следното - разделяш
страницата на две колонки. Надписваш ги с букви "Л" и Р".
Едната надпиши с червен цвят, другата със зелен
в зависимост от това кой цвят за кой звук/буква
сте избрали. Почни да му казваш думи, които се различават
само по това, че в едната дума е "Л", а в другата "Р" -
например лак-рак, кола-кора, лед-ред, глад-град и т.н.
Ако в думата има звук "Л", нека отбележи точка в
колонката на "Л", същото и за "Р". Печели онзи звук/буква,
който събере повече точки.
Също така детето би могло да повтаря срички, които ти
му казваш, двойки срички от типа - ла-ра, ле-ре, ли-ри...,
след това ги разменяш - ра-ла, ре-ле, ри-ли и т.н. Можете
да повтаряте и двойките думи - рак-лак...
Ако всичко това не помогне, посетете колега логопед.  Hug

# 653
  • София
  • Мнения: 2 103
vilirus, разбирам твоето притеснение,
но много е трудно да се дават съвети за
терапия на заекване по интернет, без
логопедът да е контактувал лично с детето. 
Моят съвет е, ако не намериш друг логопед,
да продължите терапията с вашия логопед,
защото това, че детето не заеква по време на
занятията е добър знак, че имате успехи.
Бавно и постепенно новите говорни умения,
които той създава по време на занятията,
ще ги пренесе в реална обстановка. Този
процес обаче е доста дълъг.  Hug

# 654
  • София
  • Мнения: 2 103
Яна 931, твърде е възможно на възрастта
на която е синът ти, да минава през т.нар.
физиологично заекване. Случва се при някои деца
и отшумява, така както се е появило.
Съветите към близките на детето в такава ситуация са -
в никакъв случай не акцентирайте вниманието му
върху заекването, не показвайте вашето притеснение,
изслушвайте го търпеливо, не завършвайте фразите
вместо него. Занимавайте го със спокойни детски игри,
ограничете телевизора. Говорете му бавно, спокойно
и отчеливо. Спазвайте дневен режим - хранене, спане
в определени часове, рано лягане вечер.
Изчакайте известно време, говорим за няколко месеца - 2-3,
вижте дали заекването намалява и ако това не се случи,
тогава потърсете логопед.  Hug

# 655
  • Мнения: 10 547
 Sophia L., искрено благодаря за отделеното време и ценните съвети!   bouquet

# 656
  • Мнения: 88
Здравейте,
моето момченце е на 2г и 9м и още използва едва 15-20 отделни думи, не всички изговаря правилно и пълно и не свързва фрази или изречения, иначе всичко разбира, служи си и с много жестове. Направихме оценка на развитието в свети никола и всичко е наред психически и физически, както и с речта, която приема от нас, проблемът е в обратната посока. Препоръчаха ни да посещава логопед. Моля да ми препоръчате добър специалист за неговата възраст и проблем, в софия,  към когото да се ориентирам. Малчо ходи и на ясла от тази есен, но до колкото видях в Логопедичен център - София нямат лекар в нашата, като цяло са по училищата.

Благодаря  Ви предварително   bouquet

# 657
  • Мнения: 17
Sophia L., благодаря за съветите, ще се старая да ги спазваме, дано да отшуми Simple Smile

# 658
  • Мнения: 5
vilirus, разбирам твоето притеснение,
но много е трудно да се дават съвети за
терапия на заекване по интернет, без
логопедът да е контактувал лично с детето. 
Моят съвет е, ако не намериш друг логопед,
да продължите терапията с вашия логопед,
защото това, че детето не заеква по време на
занятията е добър знак, че имате успехи.
Бавно и постепенно новите говорни умения,
които той създава по време на занятията,
ще ги пренесе в реална обстановка. Този
процес обаче е доста дълъг.  Hug


   Sophia L , благодаря за отговора . Май ще се наложи да продължим със същата логопедка . А какво да правим с " на " , което употребява на грешни места повече от 3 месеца ? Да го поправям ли , как , как да му обясня кога се употребява " на " и кога не ? Страхувам се , че се автоматизира ! Засега корегирам като казвам думата без "на " и той я повтаря .

# 659
  • Мнения: 76
Здравейте, извинявам се предварително, ако някоя майка вече е писала за проблем като нашия, но просто нямама време да прочета всички теми.
Имам момиченце на 2г. и 2мес., което не говори нищо с изключение на три, четири думи. Казва  "мамо", "како", "си" за мерси, "се" за две и "ода" за искам и дай. Като само "ода" казва съзнателно,  и на място, а другите думи, когато я питам и то само ако тя иска. Не иска да повтаря никави думи, които ние и казваме. Не проявява голям интерс и към книжки с животни и предмети или с приказки, разглежда ги малко и ги оставя. Иначе разбира абсолютно всичко и изпълнява всички команди, но не иска да говори. Говори нещо на нейин си език с разни звуци и срички, но е абсолютно неразбираемо. Понякога, когато реши да ми говори използва интонация все едно задава въпрос или ми разказва нещо, но нищо не й се разбира. Иначе взима телефона, казва ало, да и се прави, че говори. Няма проблем със слуха, защото чува много добре и шепотна реч, и когато е с гръб към нас. Педиатърката й казва, че е още малка за логопед, но аз все пак искам ако може да ми дадете някъкви насоки какво да правя, за да и помогна да проговори. От три седмици ходи на ясла и явно това, че не говори е проблем, защото не може да контактува с другите деца и стои през повечето време сама. Ще съм много благодарна ако ме посъветвате какво да предприема.

Общи условия

Активация на акаунт