Хиперактивност с дефицит на внимание - тема 6

  • 61 964
  • 482
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 4 451
Сега като видях линка даден от Надето, се сетих, че в детската градина на дъщеря ми всъщност работят точно по учебниците на издателство "Изкуства" Embarassed. Наистина са много хубави, но според мен материала е по-скоро за първокласници.  Confused Или поне на моето дете още му е рано сякаш за него.
И Мими не умее да поддържа разговор. У дома обаче нямаме проблеми, комуникираме си чудесно. Мен ме притеснява това, че все още липсва при нея въпроса "Защо?", както и "Кой?". Когато иска да ме попита "Кой е този (тази)?", тя задава въпроса си така : "Какво е това?"  Sad

# 286
  • Мнения: 1 434
Здравейте ,за всеки  един въпрос ..си има   методика , чрез която  детето се научава   правилно да изпозлва    (пита ) със Защо? ,Кой ?..този процес е дълъг и труден  но не невъзможен  Peace
"Защо  ?" е   може би   най  трудния  ...  тк    трябва  да  се научи да мисли    не само да може да     го каже (говори )  Peace
Давам един прост пример  как сме се учили  ние   но това е само една капка  в морето  Laughing

Показва се  тази картинка  http://picasaweb.google.bg/DesislavaPeeva79/fJPKSJ#5191782891709244482
 И  се започва описание по картинка -  първо детето  трябва задължително  вече   да има активен речников запас и  да знае  кое какво  е  ... за да изисквате  да   изпозлва  въпрос  Peace


Какво прави детето ? -   Детето се съблича  .
Къде е детето  - Детето е във  банята .
Защо се съблича  момченцето ? -  Тука трябва повечко да обяснявате  -  че  се съблича защото   ще се къпе , че   първо сваляме  всички  дрехи и  тогава се къпем ,и  че не може със дрехите  да влизаме във  ваната или под душа .
Описание на  банята  -  какво има в  нея -  вана  душ и тк  ...
С какво е пълна ваната - със  вода ...
След като излезе от  ваната   какво трябва да направи  детето  ?(  детето  трябва да се избърше с хавлията )
Защо трябва да се избърше с хавлия ? - Защото е мокро  .(ако не знае зна4ението  на думата мокър  ,   намокряте   ръката   и показвате какво е сухо и какво е мокро   за да направи разликата ,след което   избърсвате  мократа  ръка .От какво се е намокрили детето  - питате  докато се сети   може и над   20 пъти    какво те4е от душа  ,от 4е6мата  и тк ( вода)
След   като се избърше с хавлия какво трябва да направи детето  ?(трябва да се обле4е ...С какво ? ( с дрехи  )
Трябва да може да  ги изброи   кое след кое се  облича ( чорапи ,потник,  гащи ,  риза, панталон , обувки )



Кой ?
   е значително  по лесен за усвояване отколкото    Защо ? ...
Използваш всички карти  от галерията ....със действия  http://picasaweb.google.bg/DesislavaPeeva79/fJPKSJ#   има и други .
Питаш  Какво прави момчето ?  Момчето рита топка . Кой рита топка ? Момчето .
И така със вси4ките карти   - всеки ден   докато запо4не  да ти отговаря правилни и   бързо  Flutter
Освен това   трябва да се наблегне на мъжки и женски род   и разбира се правилните  обръщения   пак  по същия начин  Peace

По този начин се процедира със  всяка една картинка , стих4е  ,приказка  и тн   По този  начин се развива  мисленето  на детето  ..и след много  работа  то усвоява   задаването и отговарянето   на въпроси   Hug  bouquet

 

Последна редакция: вт, 16 дек 2008, 10:06 от Bluevelvet

# 287
  • София
  • Мнения: 4 412
И в нашата детска градина работят по "Изкуство" и на мен ми харесва. Поръчах един комплект за в къщи и се учим допълнително.
За "Моливко" бях купила миналата година книжки и не ми харесаха, само картинки, без насочващи въпроси. Преди 2 дни намерих други книжки на Моливко, пак по теми, но с въпроси, задачи, отговори и много хубави. А кориците им почти еднакви
Родна реч:
http://izdatelstvo-slovo.com/kniga.php?kniga=115 - тази е олекотен вариант, само картинки и не ми даде идеи
http://izdatelstvo-slovo.com/kniga.php?kniga=3 - тази е много хубава с насочващи въпроси, идеи как да подържаме разговора.
Математика:
http://izdatelstvo-slovo.com/kniga.php?kniga=110 - тази е олекотен вариант, само картинки и не е толкова полезна
http://izdatelstvo-slovo.com/kniga.php?kniga=105 - тази е страхотна с много задачи, форми и т.н.
Съжалявам, че по-рано не обърнах внимание, а цяла година се чудя на какво да науча детето и чак се комплексирах, че по тези постни картинки не знам какво да кажа на детето.

Мари_Анка,  Според мен системите на "Изкуство", както и повечето системи първо въвеждат нещата, а на следващите години ги затвърждават. Говорила съм с учителките на Дара и това, което е в папката въобще не всички деца го усвояват, а и не е задължително. Наскоро гледах една работна тетрадка за втори клас и там пак се брояха звуковете и имаше такива кутиики.  Това си е един спираловиден принцип в образованието и не е възможно на първа стъпка всичко да запомнят. От друга страна госпожата ми каза "Аз имам 20 деца и не мога да ги направя еднакви, важно е как ми помагат и родителите".

При нас усилията ни в детската са насочени да говори с децата и госпожите, като я питат да отговаря. Вчера госпожата ми се похвали, че питала на занятието деца едно по едно какво искат да им донесе дядо Коледа и нашето дете отговорило "Кукла". В  насока на комуникацията най-вече чакам дядо Коледа да ми донесе подарък.

Bluevelvet, много полезни обяснения! Огромни благодарности! След обяд ще ги приложа  bouquet

# 288
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Като сме започнали темата за въпросите, считате ли че е усвоен въпроса, след като детето отговаря безпогрешно на него, дори и да не задава на свой ред въпроси от този тип, кой, защо и т.н. Защото моето дете не прави никакви грешки в отговорите, но още не умее сам да ми зададе въпрос. Само" колко лампи има?" и си отговаря сам, но си мисля че го е заучил от моите въпроси, а не ги 4продуцира" сам newsm78

# 289
  • Мнения: 1 434
Моите наблюдения са  че  детето след като усвои    въпросите   ..започва  и да ги употребява ...но това не става за един  ден   Peace  bouquet
Методиката не е само детето  да може  да отговаря на въпрос ами и да го задава ... и следователно след   това  да може да  води   свободен диалог   да задава и да отговаря на въпроси  това е целта на  занятието   Simple Smile

# 290
  • София
  • Мнения: 2 352
Като сме започнали темата за въпросите, считате ли че е усвоен въпроса, след като детето отговаря безпогрешно на него, дори и да не задава на свой ред въпроси от този тип, кой, защо и т.н. Защото моето дете не прави никакви грешки в отговорите, но още не умее сам да ми зададе въпрос. Само" колко лампи има?" и си отговаря сам, но си мисля че го е заучил от моите въпроси, а не ги 4продуцира" сам newsm78
Ако може и аз да попитам нещо  Embarassed
Като казваш, че безпроблемно отговаря на въпроси какво имаш предвид.Защото, ако отговаря на въпроси по картинки би могло да значи, че е наизустил отговора, или ако са нови картинки би "пренесъл" информацията от подобен вид картинка и въпрос.Това нещо с картите е нож с две остриета - казвала съм го неведнъж.Защото само по карти не би се научило нито едно дете без да се използват същите въпроси в реалния живот.Също така детето свиква да отговаря на въпроси в учебна среда с картинки, но ако не му се задават въпроси в ежедневието, как аджеба да разбере, че и то може да задава въпроси.По примера на Деси да допълня нещо.Когато същия тип картинка му показа психоложката и зададе същите въпроси ми даде за домашно следното.Да започне да се къпе сам.Да се мие с гъба, шампоан и да си облича хавлията сам.Аз го доразвих така:Мишо, мръсен си, защото си се потил и затова ще се изкъпеш.Сам ли ще се къпеш, защото си голям, или аз да те изкъпя, защото си малко бебе.Естествено вече сме минали въпросите голям ли е, или бебе, и той поиска сам.Ето ти гъбата - натъркай я със сапуна защото така ще се получат мехурчета, които ще помогнат да се измиеш.Ето сега и шампоан сложи си на косичката и търкай - виж как хубаво мирише - помириши............после зъбките по описания начин...........и накрая давам хавлията да се избърше защото е мокър.
При следващото къпане вече задавам и повече въпроси - например когато стане готов питам - да дам ли хавлията - да, защо ти мокър ли си или сух - мокър ето тогава хавлията бърши се, избърса ли се, сега си сух - ето няма капчици вода по кожата ти.При показването на картинката от психоложката - те не само разиграха тези и въпросите на Деси, ами и наужким го изиграха.И в къщи вече допълвам.С всяка една картинка трябва да се процедира така.Първо на сухо, а после задължително в реално действие.И колкото повече въпроси му задавах и защотках толкова по лесно зададе първото си защо.Брои се само тогава когато детето го задава и разбира въпроса.Тоест преведен му е на негов език.
Според мен най трудния въпрос е "Кога" - защото за да го усвои  трябва да има ясна представа за минало настояще, бъдеще и причинно следствена връзка.
И да допълня, защото е важно.Този тип обяснения също се задават до определен момент - след това се спира с обясненията и се минава на друг тип общуване..Ако не се спре навреме може да се спре следващото ниво на развитие.Ама тези преходи от един към друг етап си ги контролира терапевта  Heart Eyes

# 291
  • Мнения: 2 448
Аз също изпадам в ситуации, в които подценявам детето си, защото той е с много развито въображение, постоянно в игрите си се превъплъщава в любими герои от филми и си разиграва сам диалози и аз все не съм сигурна дали наистина разбира какво говори или просто дава наизуст, но когато стане реална ситуация виждам, че ми отговаря адекватно дори с някоя фраза, която е научил от филмче, но много на място.
Например вчера ме видя да ям мляко и започна да ми обяснява, че млякото е бяло и е полезно за зъбките. Никога не бях му споменавала и помислих, че в градината са ги учили на това, но след малко течеше реклама за някакво мляко и се обясняваше това.
На въпроси дали го е страх от нещо дори съм получавала отговор "мечка страх мен не" при което си признавам направо паднах от смях, че ми отговаря с поговорки.  Laughing

# 292
  • Мнения: 4 451
Aз малко ще се отдалеча от темата за която си говорим, но имам няколко снимчици от тържеството на Мими. И няма начин да не се изфукам. За срам и позор аз бях без фотоапарат Embarassed, добре че една добра мама ми изпрати няколко документирани момента.
http://media.snimka.bg/1590/009435197.jpg - Мими е последното дете в дясно, пеят песничка
http://media.snimka.bg/1590/009435194.jpg - отново последната в дясно
http://media.snimka.bg/1590/009435204.jpg - до момчето с оранжевата блузка
http://media.snimka.bg/1590/009435205.jpg - вкусна торта след края на тържеството, Мими е зад момчетата с оранжевите блузки

Bluevelvet, Катинка, благодаря за ценните съвети!  bouquet На мен все ми липсва въображение и идеи. Embarassed
pasinet, момчето ти е супер! Heart Eyes

# 293
  • Мнения: 2 448
Мари_Анка , хубавица си е тя.  Heart Eyes Има много хубаво тяло, аз нали все си падам по слаби деца и съм маниачка да им гледам структура на тялото, правилна ли е не е ли, (знам че е тъпо и че всички деца са красиви по своему   ), но без да искам ми се набива на очи това.  Blush
Дори като бях бременна изпадах в ужас, че ако ми се падне грозно дете и няма да мога да го обичам и всички ме смятаха за луда, но аз съм си такава. Embarassed

# 294
Привет!За първи път попаднах на темата,прочетох последните страници и ме навяха толкова спомени......Първо да се представя:майка съм на дете на 8г.с хиперактивност и дефицит на внимание.Мисля,че това е достатъчно,всички знаете за трудностите...Детето ми е вече 2 клас и казах спомени,защото като четох постовете ви,май повечето мами са с деца в децката градина и всичко,което описвате ми е толкова познато,за участието в тържество и гордоста от правилно казаните думички,за учудването,че знаят всички имена на децата в групата и т.н.Пожелавам ви да постигате все по-големи успехи занапред.Има ли мами и на деца вече ученици,как се справяте с проблемите,срещате ли разбиране от страна на учителите?Ще следя темата и ще се радвам да обменяме опит.

# 295
  • Мнения: 465
Здравей ,Адриана мамаSimple Smile
Ще е хубаво ,ако споделиш твоя училищен опит.Разкажи ,когато имаш време за положителното.Нещата ,които си видяла ,че правят образователния процес по-лесен и плодотворен за детето и учителите.Мама Одди имаше дете, вече ходещо на училище, с опит с ресурсни учители.
Пиши-четем с внимание и интерес.  bouquet
Кате,аз въпросите "кога" обикновено подкрепям с напомняне за някое събитие,място на действието или присъствието на някой познат за детето човек.Все има нещо ,за което детското внимание се е "закачило".Времето е доста абстрактно понятие,но детайлите са важни за човечетата, нали.Мисля , че за това на дечицата им задават малки по време проекти,които се изискват да бъдат завършени наведнъж.И всеки ден започва с подробен разказ на предстоящия дневен график.При мен по 20 пъти на ден припомняме ,кое след кое ще следва.И виждам ,че работи и създава у детето чувство за сигурност и контрол.
Да си призная ,че ме изумихте с разговорите за секса на толкова ранна възраст.Моето лично мнение е,че на детето трябва да обясняваме неща ,които то да може адекватно да "преработи" , съхрани и използва.При мен много често децата задават въпроса:"Това хубаво или лошо е?"Та, по този повод си мисля, че едно дете трябва да посъбере повече житейски опит( а и природата помага) за да може да му обясним ,не само какво е секс ,но и последиците от него.Аз виждам в какво се превръща 9-годишното момче с АДД заради речника си сред съучениците си.Вече не е забавен клоун.А е мишена и за учители ,и за родители.Аз съм за това,да се обяснява на детето простичко уважение към тялото му и неговите реакции,без  да се привлича вниманието на детайлите.
Марианко, Мими е невероятна русалка.Разкажи повече за интервюто със социалния работник.Аз присъствах на подобно при дете с Даун синдром и първия въпрос беше :"Как се чувствуват родителите около дете с ДС?"И беше важно да разбере соц.работника дали семейството има всички битови условия ,за да се грижи за такова дете.Питаха и за взаимоотношенията между родителите.Много ме впечатли една реплика на служителя.Разсъждаваше за раждането на детенцето."Представете си ,че цял живот сте си мечтали да отидете на екскурзия във Венеция.Хващате самолета и аварийно  вместо във Венеция се приземявате в село в Холандия.Първо сте озадачени и неприятно изненадани, но след това разбирате, че и там има на какво да се радвате и откриете.Важното е отношението към събитието."На мен ми харесва тази житейска позиция...

# 296
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Привет и от мен на Адриана мама.
Катина, имам предвид следното: той отговаря на въпроси от заобикалящата го среда: Въпроса с лампита - ги гледаме край едно училище, покрай което минаваме като се прибираме към къщи. За цветове на разни коли например - питам какъв цвят е тази кола - той отговаря - като съответно сме минали покрай тази кола . Тоест не на картинки. Не, дори да си кажа картите ги работят със специалиста, аз в къщи обикновено се пробвам да чета - безрезултатно, приказки, гледаме Франклин нон-стоп и той приглася на песничката за франкин, давам му много да рисува, той вече сам прави картинки с къща, слънце, облаци, затруднява се с дърветата и церека, докато някой от нас не вземе да му нарисува дърво, а малкия прави констатацията" корона" и рисува той короната на дървото. После му напомням, че на дървото може да има и ябълки и малкия рисува ябълките на дървото. Разбира се всичко е син цвят - просто ни е любимия. Тоест сме в период повече на обобщаване на заобикалящия ни свят, който той напоследък ми показва че забелязва - "има елха там, в градината зелена елха".Незнам дали ти отговорих на въпроса достатъчно ясно.

# 297
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
И хем да се похваля хем да се оплача - напоследък рисува дори и по паркета - едни зоологически градини, едни огради - не само с тебешир( който единствения му недостатък е че му праши дрехите, щото дребния е на колене докато рисува) но и с флумастри, ужас, снощи съм чистила със спирт, защото не излиза с друго) За стените и гардеробите да не говоря - целите са нашарени, само боядисване помага. Чудя се да го спирам ли, да му се радвам ли - психоложката каза, че трябва да го огранича до един по-голяд картон, и да съм твърда в това си поведеие.

# 298
  • Мнения: 2 448
mama mariana , аз сигурно ще вдигна банкет, ако моя се пристрасти така към рисуването.  Laughing

# 299
  • София
  • Мнения: 2 352
Ами това което разбрах е, че детето отговаря правилно на въпроса - какво е това.Тоест той сравнително добре разпознава предметите от заобикалящият го свят.Или още по точно казано съществителните.
Отговаря ли на въпроса - какво прави.......разбира ли действията.Предполагам детето използва въпроса - какво е това?Но все още не те пита "Какво прави ...........тати например?
Поне с моето дете беше така.Тогава започнахме активно да го обучаваме с логопедката на действията.Питаме, обясняваме, питаме...........изчакваме.........и ако не отговори подсказваме.Например:какво прави детето........изчакваме, и ако се затрудни подсказваме така...........облича си блузката или яде домат  Wink
Също така и в ежедневието - какво правиш? обуваш обувката, или ядеш круша?
Когато Мишо научи да отговаря на въпроса какво прави - се научи и да го използва.
Дано съм ти била полезна.
И да се изфукам нещо и аз.Щот съм си "умно магаре" най сетне се сетих как да накарам Мишо да използва въпроса кога?Ами по описаната схема  Crazy.Амче аз ич и не го питам въпроси свързани с кога, че той откъде да се научи да го използва.Сутринта барабар с каката се скъсахме да се питаме кога ще дойде тати, кога ще ходим на театър, кога ще дойде дядо Коледа и о чудо   Joy и Мишо попита кога ще дойде тати  Mr. GreenПонякога трябва да се чета какво пиша  hahaha

Общи условия

Активация на акаунт