Грамотността в училище

  • 6 994
  • 113
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 62 595
Не зная как са направени матурите, но май и там е според зависи. Мисля, че ако сегашните ученици трябва да се яват на матура по български от времето в края на соца, поголовно ще имат двойки и тройки. И не говоря за фактическото знаене на произведенията, а за правопис, граматика и изобщо умението за конструиране на някакъв текст и изразяване в писмена форма. Като гледам как пишат много майки във форума... ВИнаги си личи кога някой е добре с владеенето на езика и стила, се прави на простак и кога е зле.

# 91
  • Мнения: 3 835
Е, да, защото някоя умна глава реши "демократично" да премахне матурите след "демократичните" промени у нас. Можем само да гадаем, но предполагам, че сега нямаше да наблюдаваме такава повсеместна неграмотност и то на такова ниво, ако бяха запазили матурите през тези години, без да ги променят.

# 92
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Връщането на матурите не решава ли донякъде тези проблеми? Все пак това е единственият сигурен начин да се проверят реалните знания на учениците.
Донякъде ги решава-там, където има камери за наблюдение и матурите се правят "за пред министъра". По другите места пада поголовно преписване.

П.С. ... със знанието и мълчаливото съгласие на Инспектората, разбира се.

# 93
  • Мнения: 1 517
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

# 94
  • Sf
  • Мнения: 808
Нулева!

Учениците не четат български автори, няма задължителни списъци за лятото. И като не четат, няма откъде да видят и зрителната им памет да попие как се пишат думите и къде стоят запетаите и други препинателни знаци.

# 95
  • Мнения: 61
Мой колега/25 годишен/ беше издал дебитна карта на клиентка, и тъй като изискването е имената да се пишат на латиница Янка стана QNKA  ooooh!.

# 96
  • Мнения: 3 835
Нулева!

Учениците не четат български автори, няма задължителни списъци за лятото. И като не четат, няма откъде да видят и зрителната им памет да попие как се пишат думите и къде стоят запетаите и други препинателни знаци.

Съгласна съм, че като цяло не четат, но има задължителни списъци за лятото. Поне със сигурност знам за началните класове. И то списъците са много сериозни и обемни. Нарочно им дават много книги, за да прочетат поне половината. Целият списък според мен ще им дойде малко множко. За 3 или 4-ти клас говоря. Списъкът им включваше "Пипи дългото чорапче" и още поне 4-5 книги, а само "Пипи" си е достатъчно обемна.

# 97
  • София
  • Мнения: 62 595
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

Важното е да не е приключен за теб. Възможно е той да гледа така на нещата, защото все повече негови връстници са все по-неграмотни. Но ти не се предавай!

# 98
  • Мнения: 1 517

Важното е да не е приключен за теб. Възможно е той да гледа така на нещата, защото все повече негови връстници са все по-неграмотни. Но ти не се предавай!

Затова и продължавам да бъда "една гадна майка"  Mr. Green

# 99
  • София
  • Мнения: 1 076
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

Извинявай, но като си преводач, как е възможно изобщо да не ползваш пълен член?


Повечето от тези, които твърдят, че обръщат внимание на грамотността по тези страници и сами не пишат грамотно. Пълният член очевидно е истински бич, но какво става с пунктуацията? Това явно е "тера инкогнита" за повечето.
По въпроса с грамотността - няма такава, няма и да има, защото родителите просто не ги е еня за това. Учителите били виновни. Брей. Помислете вие колко пъти сядате с книга в ръка пред детето си, вместо да висите на компютъра. Помислете и колко новини прочитате от вестник, вместо да чуете по телевизия или, отново, от интернет да прегледате тук там по нещо (детето само вижда, че вие сте пред монитора, за него няма значение дали играете или работите). Колко пъти сами направихте диктовки?

Часовете по български език на два пъти бяха съкращавани в начален курс само за последните седем години. Учителите обаче са строго следени от инспектората за това, дали предават в уреченото време задължителния материал, което прави упражненията почти невъзможни. Или учителят ще рискува да предаде по-малко, но по-качествено, или ще си влезе в "рамката" на тъпоумния учебен план на МОН и просто ще спре да се грижи за усвояването. Не защото ТОЙ иска така, а защото отгоре го натискат да прави неща, които са му противоестествени.

Още малко по въпроса. Българският език, поради неизвестни причини, се слива с литературата, в следствие на което децата от 10 годишна възраст просто спират изобщо да употребяват български език, освен за някое друго (копирано) съчинение.

По чатовете - латиница, в игрите - латиница; ако някой пише на кирилица дори го смятат за смахнат. Кажете ми - кога и къде детето всъщност би могло да употребява в писмен вид българския език? Ами... просто никога! Освен, ако родителите му ВСЕКИ ДЕН не му правят диктовки, изхвърлят всички телевизори, компютри и плейстейшъни и не го карат да чете. Няма друг вариант.

# 100
  • Мнения: 1 517

Извинявай, но като си преводач, как е възможно изобщо да не ползваш пълен член?

Ползвам си го бе  Grinning (случва се и да го изпусна понякога).
Проблемът според мен не е точно в допуснатата някоя и друга правописна греша. Мен лично ме ужасява фактът, че масово децата, а и много хора не умеят  да се изразяват правилно. В смисъл имат знания по дадената тема, но не могат да ги покажат. Не владеят словото. За съжаление. И лошото е, че същите тези хора изобщо и въобще и хич биля не си дават сметка, че именно словото е много важна част от живота ни. Нали ужким по това се различаваме от животните.
Колкото до изказванията на някои тук, че родителите едва ли не пречат на учителите да изискват...ами вярно е. Пак за съжаление. Аз съм била свидетел много пъти на подобни родителски изяви. Не може да говориш пред детето си за учителката му "Абе, мани я тая! Тя..." и после да искаш същата тази учителка да има авторитет и да го научи на нещо. Защото след такова отношение да родителя, при някакъв конфликт детето се обръща и казва "Ще те кажа на татко".
Това да са ни грамотни децата не е грижа и приоритет само на учителите, а преди всичко на нас като родители. Няколко години преподавах италиански език в един учебен център. Заплащането беше добро. Аз се стараех да дам каквото мога от себе си, защото хората идват и си плащат и искат да получат знания. ОБАЧЕЕЕЕ...как да го научиш на нещо, когато той два часа ти се хили, губи ти времето в разказване на някакви историйки, не си пише домашните, не си научава нещата...аз какво мога да направя??? Ми да оди да пасе, както казаха някои тук. Аз знам, че съм направила каквото мога. Това, че той става кепазе с парите си вече си е негов проблем. И тук става въпрос за възрастни хора, които сами, по собствено желание са дошли да учат език. Да седна да се нервя..или сън да не спя?! От къв зор...Че и учителите - дай да седнат да мрат от притеснение сега, че на еди кой си детето хич не му се чува, че "град" се пише с "Д"...примерно.

Колкото до латиницата - с тази масова глобализация просто няма начин. Единственото, което успях да наложа на сина ми е когато пише на мен по скайп да пише на кирилица. С другите не мога да го контролирам. А имаше момент, когато Павел не боравеше добре с латиница. Няколко от децата, с които си пишеше отказваха да му пишат на кирилица, защото им било трудно!!! и понеже той нищо не разбираше от писанията им, само да им пише и те го изхвърлиха от листата си. Не им беше интересен. Такова реване беше после, нямам думи. Тогава беше 1 клас. За отрицателно време овладя латиница и сега кара с нея. Щото било по-лесно  ooooh!

# 101
  • София
  • Мнения: 62 595
Латиницата не е извинение за грешкте. Никой нормален човек, който е усвоил добре книжовния български език не допуска правописни грешки заради латиницата. ТОва не е в ръцете, а в главата.

# 102
  • Мнения: 24 467
За да усвоят правилен, пълен и точен начин на изразяване, децата трябва да пишат редовно и то не да попълват тестове с едносрични и еднодумни отговори, а да пишат наситина- пълни текстове с пълни изречения, да разказват, да четат също така литература- с добре написани текстове, с цел обогатяване речника и усвояване на устния и писмен изказ.

# 103
  • София
  • Мнения: 62 595
Да пишат. Нашите на училище ги карат или да преписват, или да правят диктовки. Също и съчинения. Но като гледам, все едни и същи ходят с написани допълнителни домашни, а другите си правят оглушки. Няма как родителите да се оправдаят, че не знаят, защото това беше казано още на първата родителска среща тази година и правенето на 5 диктовки за седмицата отнема точно половин час. Само знаят да мрънкат, че учителката била виновна, че децата са неграмотни. И, естествено, учителката харесвала повече децата, които пишат с малко грешки. Само че тази загрижени и заети родители забравиха да забележат, че тези деца са точно "онези" с написаните диктовки.

# 104
  • Мнения: 1 517
Латиницата не е извинение за грешкте. Никой нормален човек, който е усвоил добре книжовния български език не допуска правописни грешки заради латиницата. ТОва не е в ръцете, а в главата.

Така е. Исках да кажа, че първо децата трябва да научат добре своя роден език и тогава да пишат на каквото си искат. Да ама не.

Общи условия

Активация на акаунт