Хиперактивност с дефицит на внимание - тема 7

  • 258 486
  • 1 418
  •   1
Отговори
# 1 155
  • Мнения: 3 721
Обучителните трудности включват ХАДВ

# 1 156
  • Мнения: 64
ku[d]ku[d]yaka за съжаление до колкото ми е известно до сега не е дадена точна дефиниция на обучителните трудности - едни го описват само като трудности в усвояване на материала, т.е. усвояване на академични знания, а други не, поне в България. Мисля, че дефиницията за деца със СОП дадена в последното изменение на правилника за прилагане на закона е много точна и не допуска двусмислие, за разлика от това ново предложение, и точно в това е проблема, всеки ще си го тълкува както си иска.

# 1 157
  • Мнения: 92
Moже ли линк към новия проекто-закон за образованието? Би било абсурдно да се приеме? Нали се носеха слухове, че помощните у-ща ще бъдат закрити, а сега излиза, че просто ще бъдат заменени с интернати - кой ще си даде детето в понеделник сутринта и ще си го вземе в петък вечерта? Не мога да повярвам! Но все пак децата с ХАДВ са със СОП! Отрязват им и последната възможност за социална интеграция.
За съжаление ние вече не сме с диагнозата ХАДВ...

След двуседмичното обследване диагнозата му е Генерализирано Разстройство на развитието - аутизъм, допълнителната диагноза е : Други разстройства на психологичното развитие.

# 1 158
  • Мнения: 64
bojidara-mama  току що го намерих дори заедно с мотивите : http://parliament.bg/bills/41/202-01-20.pdf
Вие как така изведнъж сте с друга диагноза? Много ми е странно това.


P.S. Такааа, току що разгледах проекта на който съм дала линк по-горе, и този който четох снощи и ме втрещи - и давата проекта са коренно различни! За сравнение - http://www.podkrepa-varna.org/download/Zakon_uchilishtno_obrazovanie_n.pdf.
Поднасям извиненията си за това, че ви подведох без да искам. Задавам си въпросът обаче, защо в интернет пространството са налице различни варианти на проекта, и защо в сайта на МОН не открих нищо.

Последна редакция: вт, 16 дек 2014, 12:46 от solita

# 1 159
  • Мнения: 92
solita, Вече сме с друга диагноза, защото преди 2 години не са си свършили добре работата в Св. Никола. Не ги обвинявам, защото е трудно диагностицирането. При нас за малко повече от година състоянието му се влоши прогресивно, ако тръгна да изброявам няма да ми стигне цял ден. Този път обследването продължи 10 работни дни и се проведе от 3ма психиатри и са категорични за диагнозите.

# 1 160
  • София
  • Мнения: 3 249
bojidara-mama , малкият ми е с ГРР. При него хиперактивността е компенсаторна. При големия не е...

# 1 161
  • Мнения: 1 738
ku[d]ku[d]yaka за съжаление до колкото ми е известно до сега не е дадена точна дефиниция на обучителните трудности - едни го описват само като трудности в усвояване на материала, т.е. усвояване на академични знания, а други не, поне в България. Мисля, че дефиницията за деца със СОП дадена в последното изменение на правилника за прилагане на закона е много точна и не допуска двусмислие, за разлика от това ново предложение, и точно в това е проблема, всеки ще си го тълкува както си иска.

За съжаление, последното изменение на дефиницията на СОП в правилника за народната просвета повтаря буквално дефиницията в проекта за нов закон на ГЕРБ от 2012г., а алтернативният проект на "БСП лява България" съдържа същото определение.

Казвам "за съжаление", защото именно тази промяна дава основание за дискриминиране на децата с определени нарушения - на всички деца от аутистичния спектър, на децата с дислексия и т.н.

Всъщност, говорейки за алтернативни проекти имам предвид днешното заседание на Комисията по образование при НС (предполагам, че се е състояло) с дневен ред:
1. Разглеждане за първо гласуване на законопроект за предучилищното и училищното образование, №454-01-51, внесен от н.п. Милена Дамянова и група народни представители на 21.11.2014 г.
2. Разглеждане на първо гласуване на законопроект за народната просвета, №454-01-64, внесен от н.п. Валери Жаблянов и група народни представители на 15.12.2014 г.
http://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/2338/bills

Двата алтернативни законопроекта можете да свалите от рубриката "законодателство".

Ако някой от вас иска да се запознае с изпратените през 2012г. становища и протести от 10-ина майки, може да ги види на
http://www.bg-mamma.com/url.php?u=aHR0cDovL21hbXRvbWFtLndvcmRwcm … CNtc2cyNzM2MTQwMA
Благодарение на тази атака бе премахнат един текст, разрешаващ сформиране на "изнесени" групи/паралелки от ДГ и масовите училища - т.е. възможността децата от дефиницията за СОП да се обучават наужким в тях, а в действителност да са някъде другаде.

Може би си заслужава между първото и второто обсъждане в комисията да се направи обсъждане в специална тема, подобно на това, което направихме през 2012г. http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=641483.0 Има на какво да се противопоставим. Но активните тогава майки едва ли ще бъдат толкова мотивирани и сега, тъй като са намерили приемливо решение за обучението на децата си. Същото се отнася и за мен, но ако няма такава тема, вероятно ще отправя някакво мое възражение по няколко члена и от двата проекта, касаещи децата със СОП и самата дефиниция. Новата дефиниция съдържа диагнози, което противоречи на съвременните концепции за обучение и на дефинициите, приети в страни като Великобритания например. Peace Simple Smile


Последна редакция: чт, 18 дек 2014, 05:06 от констанца

# 1 162
  • Мнения: 1 738
За да ви спестя малко ровичкане в законодателните документи, ще ви пейстна двете определения за СОП:

Старото (в правилника и Наредба 1/2009 за обучението на деца със СОП): "деца и ученици със специални образователни потребности" са деца и ученици със сензорни, с физически, с множество увреждания, с умствена изостаналост, с обучителни трудности, с езиково-говорни нарушения."

Новото: „деца и ученици със специални образователни потребности“ са деца и ученици с образователни потребности, които може да възникнат при сензорни увреждания, физически увреждания, множество увреждания, умствена изостаналост, комуникативни нарушения, специфични нарушения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия), разстройства от аутистичния спектър, емоционални и поведенчески разстройства;“.

Най-много ще пострадат децата от аутистичния спектър - точно тези, които имат насъщна нужда от общуване. Погледнете и в двата законопроекта членовете от 190 нататък и ще разберете какво имам предвид.

Чл. 190 (2) казва, че в група на ДГ или клас в у-ще се приемат до три деца със СОП, а (3) че "с разрешение на началника на съответното регионално управление на образованието, ако на територията на населеното място няма друга група или паралелка, която да осигурява същото по вид образование" броят може да е по-голям. Колко по-голям? 4-5.

Чл.192 дава решение на проблема - ако не искате да водите детето си на другия край на големия град (а в малките населени места ДГ/у-щата не за много) приемате детето ви да се обучава в специална група/клас. Това означава, че почти всички деца от спектъра ще са там - и тези, които са без изброените "интелектуални затруднения, множество увреждания, сензорни увреждания", независимо от поведението им. Само, защото са от спектъра Казват ви: Целите на обучението не могат да се постигнат, защото в групата/класа има вече три деца със СОП"

И Т.Н.

Преди малко съобщиха по ТV, че комисията е приела проекта на ГЕРБ.

Последна редакция: чт, 18 дек 2014, 05:31 от констанца

# 1 163
  • Мнения: 64
Предлагам наистина да се активизираме всички, независимо кой и какво решение е намерил за обучението на децата си. Нерядко се случва диагнозите да бъдат променени или пък да има позитивно/негативно развитие в състоянието на децата ни. Да не говорим колко много бихме били полезни и на онези родители, на които за съжаление им предстоят подобни тежки изпитания. Небеизвестен факт е, че все повече деца се диагностицират със СОП - така че тази бройка от 3 деца е напълно нереалистична - в нашата паралелка има поне 3-4 недиагностицирани, а в друго ичилище знам че има 1 паралека с 4 диагностицирани и още 2-3 които не са и учителите притискат родителите за диагностика. И как и кой определя кои деца да останат в класа - тези които са първи диагностицирани или на избирателен принцип.

# 1 164
  • Мнения: 571
Т.е. Родителито които са забелязали проблем и са се опитали да помогнат да децата си водейки ги по специалисти и получавайки диагнози, сега могат да бъдат дискриминирани за сметка на тези, които просто отказват да видят проблема... Confused
Ние от чужбина можем ли да помогнем по някакъв начин?

# 1 165
  • Мнения: 1 738
Петиция за правото на качествено образование на децата със СОП https://www.facebook.com/groups/Autism.Advocate.Bulgaria/

# 1 166
  • Мнения: 123
 Здравейте,
нова съм във форума,но искам да споделя че имам син ,който е със съмнение за ХИПЕРАКТИВНОСТ.В момента е в 7 клас.До миналата  година  някак вървеше с училището,но сега нещата много се влошиха.А и поведението му с нас /родителите/,понякога е непоносимо.Моля ме посъветвайте ,къде мога да намеря добри специалисти в Пловдив!

# 1 167
  • Варна
  • Мнения: 1 576
Седми клас а чак сега ли се забелязва проблема ? Да не бъркате пубертета с хиперактивност ?

# 1 168
  • Мнения: 123
 Не, не бъркам тъй като съм го водила на психолог  като по-малък и това е становището му.Проблема е предимно в поведението му.Но сега вероятно в комбинация с пубертета стана невъзможно!Търся добри специалисти,тъй като 7 клас е важен за по-нататъшното обучение, а на него не му пука за двойките ,които е наредил!

# 1 169
  • Пловдив
  • Мнения: 1 406
  Ние години наред се консултирахме с Радка Цонкова.Мога само добри неща да кажа за нея и детски център "Слънчице ".

Общи условия

Активация на акаунт