Частно училище или не, това е въпроса

  • 12 064
  • 222
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 55
Монда, много бъркаш с мнението си, че сте частен случай. Наистина имам доста познати с подобни проблеми, и то от частни училища в София. Българската образователна система толерира бързите деца. Пример-още в първи клас има норматив брой написани думи за определено време. Всяко дете извън стандарта се коментира като несправящо се и се почват класификации за възможностите му. Много са ни ограничени педагозите, интересуват се само от норматива. Ако днес в България се роди Леонардо Давинчи не съм сигурна, че ще избута нормално до прогимназия. Със сигурност няма да се впише в критериите на МОН с италианския си темперамент.
Успех и не се давай на системата, и аз се боря с подобни проблеми и едва оцелявам.

# 166
  • София
  • Мнения: 62 595
Оди,
че образователната ни система не е на кой знае колко добро ниво е ясно. Обаче всяка система си има правила и нормативи. Българската има едни, френската има друг, а пък за японската да не говорим. Няма как учителите да не спазват разписаните норми. Иначе цялата система се сгромолясва, а децата не могат да преминават от една образователна степен в друга. Дори един учител да откаже да спазва норматива на края на годината в първи клас идват изходните нива, които децата трябва да направят и там лъсват резултатите. А като за втори клас вече има заложени по-сложни неща за учене как детето ща са справи? Моля те, не намесвай Леонардо Да Винчи, освен ако не си решила, че точно твоето дете е този неоценен Леонардо!

Зная, нормално е всеки родител да си мисли, че неговото дете е много умно, но хайде да си говорим нещата право в очите. Не за всичко са виновни учителите (пак да напомня, че не съм учител) или нормативите. Най-субективно забелязвам, че все повече самоопределящи се като успели и заможни родители започват да имат твърде големи очаквания както от децата си, така и от образователната система. Едва ли не трябва за всяко дете да има отделна система и отделно училище, защото видиш ли, нашето гардже е малък гений и на него нормалното училище не му е по мярка. Ами, има изход - ако едно дете е толкова напред интелектуално учи с частни учители или по индивидуална програма. Но в каквото и училище да учи пак ще трябва да покрива държавните нормативи, ако иска да получи диплома.

И забелязвам още едно нещо - бърка се записването на детето в чуждестранно училище с това, че се записва непременно в по-добро училище. Училището към френското посолство (пример само) не е някакво училище за надарени деца, а е по същата тази масова образователна система, само дето системата е френска. Иначе как децата, които завършат там ще получат съответния документ за завършена образователна степен? И там децата едва ли ще са вундеркинди само поради причината, че са чужденчета или деца на по-заможни български родители, които могат да си позволят плащането на таксата. Да, детето ще научи френски почти като роден език и ще получи френска диплома (ако нещата там са законово уредени). Ще опознае и възприеме чуждата култура. Но това не е някакво чудо невиждано, а нещо съвсем нормално в наши дни.

С две думи, оставам с усещането за някакво самонавиване на все повече родители по отношение на децата им. Като се започне от прословутата детска градина към училището в Горна баня. Думите ми на се насочени към никого контретно, просто споделям наблюдения.

Последна редакция: чт, 21 май 2009, 09:34 от Andariel

# 167
  • Мнения: 1 144
Андариел, детето се записва в чуждестранно училище, за да научи втория език като матерен.

За мен е нормално всеки родител да търси и дава най-доброто на детето си. Хората с по-големи възможности съвсем естествено могат да инвестират повече в образованието на децата си и е редно да го правят. Дали ще изберат частно училище с повече екстри или държавно училище с повече допълнителни занимания, или пансион в чужбина, е вече отделен въпрос и всеки си решава. Но не виждам защо се изненадваш от стремежа на заможните хора да дават повече на децата си. Образованието е определящо за бъдещето на всяко дете. Много по-добре е да му осигуриш наистина класно образование, и така да му дадеш един отличен старт, отколкото да му купиш един апартамент и една кола и да му плащаш сметките, докато навърши 30 години, по този начин лишавайки го от възможността да се развива.

# 168
  • София
  • Мнения: 62 595
Не се изненадвам от стремежа на хората да дават повече на децата си. Изненадвам се от замъгляването на преценката относно  очакванията, изискванията и качествата. Да, като по правило успялите хора са и амбициозни. Но автоматично прехвърлят своята амбициознот върху децата си и по подразбиране приемат, че техните деца със сигурност са супер и трябва да учат на определено място, трябва да са еди-какви-си, трябва да направят това и това. Аз съм за по-голямата умереност и воденето по интересите на детето и това какво е по мярка на детето, а не какво е по мярка на родителя.

# 169
  • Мнения: 3
Andariel,
Поздравления за мненията, които изказваш в тази тема. Повечето ги споделям и аз.
За протокола -  предпочитам частно образование.

# 170
  • Мнения: 967
Andariel,

в стремежа си да се самоубедиш, че което и да е частно училище е всъщност на едно ниво с държавно, изпадаш в невероятни заблуди. Едно е да се сравнява общо частното с държавното образование - със сигурност има държавни училища по-добри от частни, както и частни по-добри от държавни.

Обаче да изказваш мнението, че училището към френското посолство е просто обикновено училище само че по френската програма - това си е чисто невежество. Лошото е, че го казваш със супер уверен тон, без да си се позаинтересувала, а е нужно само да погледнеш в интернет, за да се осведомиш.  Това е все едно да кажеш за ААУ, че е обикновено училище по американската система или че Харвард и СУ са всъщност взаимнозаменими, само дето се учи на различни езици!

Фр. Лицей е с 200 годишна история, води се за елитно училище по целия свят (без изключение). Учителите са невероятно добре подбрани. Факт е, че всяка година има конкурс, където желаещите да преподават в това училище се подбират внимателно. За 200 години са измислили решение за всяко едно малко проблемче, което може да възникне при обучението на децата,  обръщат голямо внимание както на усвояване на знанията, така и на социалния и емоционален живот на децата. Успяват да обучат детето по най-добрия възможен начин, който е възможен. Работят много и допълнително с деца, имащи трудности с усвояването на материала. Не е изключение (и не е срамно) да се повтаря някой клас, ако детето не се справя в някой момент добре - напълно нормално приемат факта, че децата се развиват различно бързо. Имам позната, която е повтаряла 7 клас в Лицея в Полша, само защото оценките са й се влошили от 6 на 4 - говорим за влошаване, не за двойки.
Не минава ден, в който да не се възхищавам на методите им да мотивират децата; невероятно е да видиш как цяло училище деца, отиват щастливи и усмихнати всяка сутрин да учат, как имат желание да научат нещо допълнително, не само да си напишат домашните. И те успяват да ги увлекат, не само отделни деца, които така или иначе си учат и са любознателни, а всички до един. Това са педагози! То е ясно, че не всички ще станат президенти, но е прекрасно място за получаване на едно изключително добро средно образование!
Има над 70 лицея по цял свят, няма университет или голям работодател поне в Европа, за който училището да не е понятие, завършването му е гаранция, че при равни други условия, детето ще бъде предпочетено в желания от него университет.
Колкото до конкретните успехи - възпитаниците на Фр. Лицей имат 98% успеваемост на матурите, повечето от които издържани с отличен успех!

Толкова за училището, което е "нещо съвсем нормално в наши дни".  newsm78


# 171
  • Мнения: 564
И аз съм от "замъглените в преценката" родител с дете във Френския лицей.

Ех, Андариел, ако и българската образователна система беше "масова" по същия начин като френската и всичко това, което е описала Рила можеше да се каже за българските училища, нямаше въобще да спорим. Само че, за разлика от нас, които разрушихме много постижения в образованието, французите през всички тези години надграждат, за да достигнат това високо ниво, което се признава от всички държави по света. И да не се оценяват такива институции е меко казано несериозно.

Също така подкрепям частни български училища, които полагат усилия и постигат реални успехи да се докажат като качествени. Радвам се, че вече ги има и все повече родители осъзнават предимствата им.

# 172
  • София
  • Мнения: 62 595
Нямам  в какво да се самоубеждавам. А ти звучиш като човек, тясно свързан  с въпросния лицей, а не като човек, който може да отстъпи крачка встрани и да погледне на нещата сравнително безпристрастно. На мен ми е все едно как работи френският лицей, защото, доколкото зная там не приемат деца до седмик клас.
 А по каква система работи училището към френското посолство? Ако аз съм в грешка имаш възможност да ми кажеш как стоят нещата там. Аз зная това, което са ми казвали познати, чието дете учи там. И не съм забелязала някакви уникални резултати, освен владеенето на езика. Което е естетвено, ако едно дете учи и общува по цял ден на този език. На всичко отгоре говорим за различни образователни степени. До четвърти клас по всяка образователна система децата трябва да се научат да четат, пишат смятат и да овледеят езика на определено книжовно ниво. На мен в някои западняшки системи не ми харесва това, че децата пишат първо печатно, а след това се учат на ръкописно. Обаче не казвам, че тяхната система е скапана, нито издигам във висините нашенската.
 А и се чудя защо пак разговорът се измести към чуждестранните училища, които нямат нищо общо с българските, били те частни или държавни. Лицеят си е лицей. Също както Американския колеж. Доколкото си спомням в тази тема ставаше въпрос за сравнението между българските държавни и частни училища, а не да сравняваме българско държавно училище с френски лицей или АК. По същия начин не можеш да сравняваш СУ с Харвард, защото те са на съвсем различна организация и финансиране.

Честно да си кажа, по каквато и система да учат децата ми предпочитам аз да имам контрол върху нещата, а не да ги пусна по коловоза някой друг да ги мотивира. Да, не съм доволна от българската образователна система, но и не мисля, че всички други образователни системи са по-добри, само защото са чужди.

# 173
  • Мнения: 4 877
Нямам  в какво да се самоубеждавам. А ти звучиш като човек, тясно свързан  с въпросния лицей, а не като човек, който може да отстъпи крачка встрани и да погледне на нещата сравнително безпристрастно. На мен ми е все едно как работи френският лицей, защото, доколкото зная там не приемат деца до седмик клас.


Радостина, спри се! Тотално нямаш информация и става супер смешно! Моля те, осъзнай се какво пишеш! Или поне си проверявай в гугъл, след като нямаш достоверни "източници".

# 174
  • София
  • Мнения: 62 595
Добре де! Голяма работа!

Хайде да не си говорим за чужди училища, а за нешенските. Иначе става сравняване на ябълки с круши. Ама е по-лесно да се хване човек за изключенията.

# 175
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Всяко дете извън стандарта се коментира като несправящо се и се почват класификации за възможностите му. Много са ни ограничени педагозите, интересуват се само от норматива. Ако днес в България се роди Леонардо Давинчи не съм сигурна, че ще избута нормално до прогимназия. Със сигурност няма да се впише в критериите на МОН с италианския си темперамент.
Не само българската, мисля всички системи имат този проблем, че ограничават децата, независимо колко се стараят учителите да им дават свобода, в крайна сметка се правят стандартни тестове за ограничено време.
Точно този уикенд синът попадна на интересен факт за Роалд Дал. Учителят му по английски, в един от докладите за това как се справя с материала, бил написал: "quite incapable of marshlling his thoughs on paper". Не е нищо ново, както се вижда  Crazy  Laughing

# 176
  • Мнения: 967
Разговорът се измести, защото, Андариел, ти реши да дадеш Фр. Лицей като пример за едно "обикновено" чуждестранно училище. А резултатите ги посочих - 98% успеваемост с преобладаващи отлични оценки на френската матрура - да, учат по френската система и получават френска диплома (за никого не е тайна). Или си мислиш, че в цяла Франция учениците матурират с отличен? Така че матурите са  обективен критерий за оценяване навсякъде, където ги има!

Независимо дали те интересува или не Фр. Лицей - подразни ме, че даваш пример неосведомено, при положение, че по-нагоре някой се беше поинтересувал от това училище! Това си е чиста проба подвеждане и затова реагирам и остро! Не виждам как гледаш безпристрастно, след като сте били само в държавно училище?

Колкото и да отстъпвам и да гледам отстрани, били сме и в държавно училище и сме видяли двете страни на медала. За мен в частното очакванията не само се оправдаха, ами и вече пета година биват надминавани непрестанно. И няма нищо, ама нищо от което да се оплача, освен от вдигането на таксите тази година. Въпреки това смятам, че си заслужават всяко едно левче.

# 177
  • София
  • Мнения: 62 595
А защо си сигурна, че тук няма да намериш училище, което да има подобна успеваемост на нашенската матура? И тук не всички вземат матурите с шестици, колкото и да се твърди, че било лесно.  В която и даръжава да отидеш и там успеваемостта на матурите е различна.

Всяка образователна система си има някаква структура, включително матури. Няма как да се сравняват българските, френските и американските. И като стана въпрос за матурите, аз имам поглед и от висшето образование. Мога да ти кажа, че нашенските студенти като знания и основа от средното образование не само че не отстъпват, а и по основните науки са доста напред в сравнене с чуждестранните си колеги. Така че първо е до това какво има едно дете (студент) в главата си и после е до образователна система.

# 178
  • Мнения: 55
Относно норматива в БГ образованието. Няма нищо лошо да има ясни критерии, който се справя е отличник. Но драмата на нашето образование е, че децата които не са за отличен не просто получават 4(примерно), а са обявени за неспособни. Кой нормален педагог ще отнеме възможността на дете за първи клас да продължи в един клас с другарчетата си. Точно такъв пример е дала Монда. Много се пише за болни родителски амбиции, но това за мен са самозабравили се собственици на частни училища.
В нашето ЧУ има детенце с даун на индивидуална програма и е страхотно, че всички са му приятелчета, играят си и му помагат когато има нужда. И това прави децата много повече ЧОВЕЦИ, от решаването на който и да е тест.

# 179
  • Мнения: 13 512
Да, аз бих била съгласна и на индивидуално обучение, но никой не ми го е предложил. Да взема да попитам дали в "нашето" училище има такава форма. Веднага бих се съгласила, поне за 2-3 години

Общи условия

Активация на акаунт