Частно училище или не, това е въпроса

  • 11 325
  • 222
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 62 595
Един родител много лесно може да се ориентира за нивото на знанията на детето. Достатъчно е периодично да разглежда какво пише в тетрадките и сборниците, които са доброзорни и децата работят по тях през цялата година. Тестовете (онези, фабричните книжки) също са критерий, защото ако едно дете по математика няма грешки на теста, значи си смята добре, а и от тестовете по български може да се види дали и какви грешки допуска детето. По човешките предмети също е лесно. Нали в училището дават тестове, които детето показва вкъщи?

# 61
  • Мнения: 372
Над тази дилема съм от миналата година - частно или държавно?
Има си и добри частни и добри държавни училища, както и различни деца, някои на които им се учи повече, и други на които по-малко. Така, че еднозначен отговор едва ли може да се даде.

Моята дъщеря в момента е в подготвителен клас към едно частно училище, но от 1 клас на есен ще я преместя в държавно. И причините не са, че не съм доволна от частното, а финансови, семейни, липса на сигурност, в такъв период съм и прецених, че сега е времето да го направя.
Но много трудно взех решение.

Това, което ми харесва във философията на частното й училище е, че създават една сплотена атмосфера, малко по-затворен кръг, приятелство от най-малките до най-големите, като едно голямо семейство са, възпитават ги на уважение и толерантност, имат и по едно дете с увреждания в клас.
Относно ученето - няма разлика с държавните според мен. В тази предучилищна година не научи нищо повече от това, което знаеше когато отиде там. Учителите казват, че знае много повече от децата в групата, а те са малко и няма как да се делят на нива и интереси. Това с годините най-вероятно ще се промени и ще се изравнят, така че не ме притеснява. От наблюдения на по-големите виждам, че не се пишат високи оценки, има деца на които им се дава срок да  поправят слаби бележки.
От наблюдения на близки, завършили различни частни училища също виждам различни ситуации - има такива влезли във Вузове, без частни уроци и научили по 2 езика, също без уроци и обратния вариант, ненаучили нищо. Така е обаче е и с деца на близки и в държавните училища.

В този ред на мисли стигнах до извода, че частното образование има предимства не по отношение качеството на образованието, а по отношение среда - затворен кръг, по-спокойна атмосфера, създаване на желание в децата да ходят на училище, желание и интерес към ученето, допълнителни занимания, за заетите родители - спокойствие, че има кой да се грижи за децата им и т.н. За мен лично, ако имам възможност тези причини са достатъчни да потърся вариант за частно училище, като разбира се се внимава в избора на такова. Не можем да поставяме всички под един знаменател.
Същото е и за държавните - избор на кое, среда, учител.
Лудницата е пълна и накрая пак може да не сме били прави и да ни обвиняват един ден Simple Smile

# 62
  • Мнения: 119
Ех, Elish, Elish, защо изобщо си хабила време да се обясняваш!
В заглавието има въпрос, но той е риторичен, защото отговора е, че истината е само в Държавното училище!
Там децата трябва да се научат да се борят с живота, да се борят с всичко, което става за борене!!!  box
Да учат математика!
Само СМГ!!!  newsm74
Никакво Дорис Тенеди! Никакво частно училище! Дори и с Ч да започва, изпада от класацията!
Долу първенютата!
И който разбрал - разбрал!
Няма да ви обяснявам всяка моя дума!
А-маха!!!  smile3516

# 63
  • Мнения: 4 877
сборниците, които са доброзорни

Радостина, с целия ти пост съм съгласна, само тази дума ДОБРОЗОРНИ не я разбрах много. Стана ми супер любопитна, порових се в речниците вкъщи, в нет-а (през гугъл я открих в други твои постове) и накрая дори се обадих на Езикови справки на БАН. Хората не бяха я чували, но се поровиха доста. Помолих да проверят дали не е и правен термин, ама пак не изскочи нещо такова.
Та не се заяждам, а питам за думичката. Отдавна нещо не ме е човъркало така.


.................

Ала Берта, верни неща пишеш!  Laughing

# 64
  • Мнения: 7 263
Аз само едно не мога да се начудя, защо тези родители изобщо поставят въпроса newsm78

Нали вече са взели своите решения. Защо ни питат нас, след като е ясно че щом сме се спряли на даден вид обучение то в нашите очи е по-доброто и по-стойностното за нашите деца.

И другото, което си остава загадка за мен е как точно и по какви пътища родители на деца в Държавни / в едни от най-добрите верно държавни училища/ са толкова наясно как стоят нещата в Частните училища, с които не би трябвало да имат никакви допирни точки, най-малкото защото децата им не са групави и те не са парвенюта  
  33uu  33uu
 Ей това остава мистерия за мен и се чудя как не съм намерила пътя към истината по рано, ами се наложи зорлем да се правя на парвеню и да записвам недотам интелигентния си син в ЧУ, само за да мога да се боря по форумите за радетел на Частното образование....
Ама така е - който си е интелигентен го може, разбира и знае - останалите хак ни е - натресли сме си чадата и сега се правим, че ни е гот щото иначе ако си признаем лошоооо Flutter

Така че за мен темата се изчерпа за пореден път се убедих, че мястото ми е в ъгъла и отивам там да се срамувам и да си посипвам главата с пепел  oops oops и коленопреклонно моля да бъда извинена за намесата си в темата - обещавам повече да не го правя!!!

# 65
  • Мнения: 372
Ala Berta, права си за темата Simple Smile
Днес имам повечко време и съм на вълна размисли просто, но приемам забележката за риторичния въпрос на авторката, въпреки, че ако за нея е такъв за мен не е, но нейсе.

Lennyh, и аз идвам в ъгъла при теб Simple Smile
Извинете ме за безпокойството.  bouquet

# 66
  • Мнения: 4 877
elish, благодаря и аз спокойния тон и коректността.   bouquet

# 67
  • София
  • Мнения: 62 595
сборниците, които са доброзорни

Радостина, с целия ти пост съм съгласна, само тази дума ДОБРОЗОРНИ не я разбрах много. Стана ми супер любопитна, порових се в речниците вкъщи, в нет-а (през гугъл я открих в други твои постове) и накрая дори се обадих на Езикови справки на БАН. Хората не бяха я чували, но се поровиха доста. Помолих да проверят дали не е и правен термин, ама пак не изскочи нещо такова.
Та не се заяждам, а питам за думичката. Отдавна нещо не ме е човъркало така.


.................

Ала Берта, верни неща пишеш!  Laughing

Малко като морското свинче - нито е морско, нито е свинче.
Материалът, който е в официалните учебници и учебни тетрадки, които се дават от МОН явно е по-малко като обем и сложност в сравнение с това, което всъщност децата трябва да покрият като изисквания. Има едни фабрични книжки с входящи, изходящи нива и текущи тестове, по които децата правят контролни. Разбира се, учителят по свое желание може да дава и други контролни, но като цяло се работи с фабричните. И тъй като се получават разминавания между нивото в учебника и тетрадката с крайния резултат всяка година купуваме по един сборник по български и математика, по които най-често е домашното, а понякога работят и в клас, особено с текстовите задачи. Досега при нас дори номерата на уроците в сборника и учебника съвпадат и всеки път за домашно имат да довършат по учебната тетрадка и от сборника задачите към съответния урок. Всяка есен учителката казва на сборника на кое издателство се е спряла и ние събираме пари и ги купуваме.
Написах, че са доброзорни, защото хем уж не са задължителни  и по тази причина си ги купуваме "доброволно", хем без тях децата не могат да усвоят необходимите знания и се оказват абсолютно необходими (задължителни).

# 68
  • София
  • Мнения: 62 595
В БАН не могат да следят всички промени в езика. Хората постоянно измислят нови думи и когато се окаже, че назовават определено явление или предмет точно е възможно да добият популярност и да навлязат трайно в езика. А "доброзорно" е дума, която се използваше още в края на соца, когато хем трябваше да сме доброволци, хем доброволността беше задължителна. Сега се сещам и за едно словосъчетание "спонтанна задължителност". През последните 20 години се появи и изразът, че някой "е бил самоубит".

# 69
  • Мнения: 413
имам още време за избор - частно или държавно училище, но от сега се замислям. Има класации на училища - държавни и частни. Ако имам възможност да избирам и детето има необходимите качества бих го записала в най-доброто училище - накое от първите три в класациите. Ако имам финансовата възможнсто то ще бъде частно - защото са по-малко децата и имат богати програми, имат разнообразни възможности за спорт и изкуство. Със сигурност след 5-6 години ще има по-точни класации и ЧУ ще са натрупали достатъчно история. Парвенюта или агресия, надменност или завист - винаги ще има смущаващи възпитанието и порастването фактори, но нали затова ние сме родители - за да насочваме децата си.

# 70
  • София
  • Мнения: 62 595
Много ми е интересно къде и по какви критерии са тези класации. Досега повечето "класации" са си чисти слухове за елитността на едно или друго училище по това на коя известна личност детето учи там или ЕЖК.

# 71
  • Мнения: 1 144
Уиндуокър, има различни училища и сред частните, вие споделяте опит за едно и обобщавате за всички. Нима сред държавните училища няма изключително лоши и изключително добри? Не е ли възможно просто да сте попаднали на лошо частно училище и оттам да заключите за всички? Не е редно да правим заключения за общото въз основа на един или два случая. Подкрепям, че има много лоши частни училища. Но има и много лоши държавни. Защо не сравним, примерно най-лошото частно с най-лошото държавно и най-доброто частно с най-доброто държавно? За мен най-доброто частно като гимназия е АК или ААУ, нека го сравним с кое да е държавно, което вие смятате за най-добро, според вашите критерии и да видим "кой бие"? Предложете кое частно смятате за най-лошо и нека го сравним с едно държавно училище, с лоша слава, и пак да видим "кой бие"?

# 72
  • Мнения: 4 877
Стела Мария, интересна идея!

Аз пък покрай Някой си се амбицирах да видя "Къде сме ние?" в мат. съст. Е, гледам на детето си резултатите и на една равихрила се Особа с пищови оттук, която е писала и в темата за мат. съст. Ами не е зле човек да е малко по-скромен, защото са далече-далече зад нас. Междудругото доста народ са нонстоп по състезания далече-далече зад нас. Ама не развяваме единствения байрак - математиката. Имаме си и много други. Но хайде - нали искате математика.

# 73
  • Мнения: 1 144
А аз дори нямам предвид конкретни състезания - може просто да се видят процент деца, които учат висше образование и къде след дипломиране в съответните училища. Състезанията по математика са ок, аз съм завършила математическа гимназия (както и английска, впрочем, като частна ученичка, още в девети клас), била съм по олимпиади и не бях зле по математика, а имах поне пет съученика, които бяха по-напред с материала от мен, истински математически гении, но не се реализираха добре в живота. Ето един критерий, по който няма как да сравним частното с държавното образование, но не вярвам някой да се възпротиви, че синът ми ще има по-добра среда и контакти в АК отколкото в СМГ. Или пък например, в АК ще има кой да го консултира за кандидатстване във висше учебно заведение и ще го ориентират според интересите му. Дали някой се занимава с подобна ориентация в СМГ? Доколкото си спомням, едно време имахме професионална ориентация в часа на класа и общо-взето играехме на крави и бикове, или дори на карти на последния чин. Не бъдете толкова агресивни към частните училища, има много плюсове в тях. Единственият минус е, че не всеки, който оценява положителните им страни, може да си ги позволи. Но пак повтарям, има и частни училища на много ниско ниво, наистина комерсиални институции, които надали могат да дадат нещо на децата ни. Не защитавам тях, защитавам репутацията на доброто частно образование.

# 74
А аз дори нямам предвид конкретни състезания - може просто да се видят процент деца, които учат висше образование и къде след дипломиране в съответните училища. Състезанията по математика са ок, аз съм завършила математическа гимназия (както и английска, впрочем, като частна ученичка, още в девети клас), била съм по олимпиади и не бях зле по математика, а имах поне пет съученика, които бяха по-напред с материала от мен, истински математически гении, но не се реализираха добре в живота. Ето един критерий, по който няма как да сравним частното с държавното образование, но не вярвам някой да се възпротиви, че синът ми ще има по-добра среда и контакти в АК отколкото в СМГ. Или пък например, в АК ще има кой да го консултира за кандидатстване във висше учебно заведение и ще го ориентират според интересите му. Дали някой се занимава с подобна ориентация в СМГ? Доколкото си спомням, едно време имахме професионална ориентация в часа на класа и общо-взето играехме на крави и бикове, или дори на карти на последния чин. Не бъдете толкова агресивни към частните училища, има много плюсове в тях. Единственият минус е, че не всеки, който оценява положителните им страни, може да си ги позволи. Но пак повтарям, има и частни училища на много ниско ниво, наистина комерсиални институции, които надали могат да дадат нещо на децата ни. Не защитавам тях, защитавам репутацията на доброто частно образование.
Понеже мен ме набедиха за защитник на СМГ, а и твоят постинг прави паралел между АК и СМГ исма да поясня отново, че никога и при никакви условия не съм сравнявал СМГ с АК.  Казвал съм само, че СМГ е най-добрият вариант за обучение между 5 и 7 клас. А след 7 клас най-добрият вариант за мен е АК, а след това НЕГ. СМГ след 7 клас води до прекалено тясно профилиране, а и онази математика от горните курсове вече не носи ползи в живота за повечето хора. Но математиката между 5 и 7 клас е основата, когато децата се учат на логика, на причинно-следствени връзки, на разлика между необходимо и достатъчно условие и други такива модели, които ще им носят полза цял живот.
Друго нещо - някой предложи да се сравняват най-лошото ДУ с най-лошото ЧУ и най-доброто с най-доброто. Не е много коректно, защото едното е безплатно, а другото солено платено. Качеството не е абсолютна величина. Качеството първо, е степен на съвпадение на реално с желано.  Който не вярва нека ми каже кое е по-качествено - едно ферари или един голям камион волво? Второ, вместо за качество хората на запад говорят за value for money. Т.е. каква стойност получаваш за дадени пари. С оглед на цените си много ЧУ са истински провал според тази класация.
Да се сравнява кой в какъв университет продължава да учи също е некоректно. Както випусниците на АК, така и випусниците на елитните гимназии (1АЕГ, 1 НЕГ и пр.) нямат проблем да се класират за западни университети. Отиването да се учи в чужбина до голяма степен е свързано с джобовете на родителите, а не само с умствения багаж. А колко други частни гимназии имат престижа на АК? Аз не се сещам.
Напълно съм съгласен обаче, че за хора, нямащи възможност да се грижат за децата си през деня, ЧУ е по-добра алтернатива. Но не заради нивото на обучение, а заради отмяната в грижите. Нивото е най-високо там, където има подбор по знания, а не по плащане. Вярно, че съм проверявал алтернативата ЧУ преди цели 6 години (сега може да са се сменили нещата), но тогава подборът за основното училище беше смешен. На думи навсякъде вземаха само "каймака на каймака", а на практика вземаха куцо и сакато, ако си плаща.   И затова се записахме в кварталното училище - ни добро, ни лошо, но близко и удобно. Имахме и добра госпожа, което е най-важното.
А да, не мога да разбера защо всички толкова споменават обучението по изкуства в ЧУ. Не вярвам това обучение да е на висота (който има интерес към изкуствата си отива в съответното училище). Обаче всичко ЧУ го изтъкват, защото...няма начин да се премери обективно колко са се облагородили учениците. Докато по математика например се вижда много добре. Затова давам пример с математиката, а не защото я смятам за единствения важен предмет. На ученическа възраст най-важните предмети са математиката и литературата. Едното те учи да мислиш, а другото да изложиш мисълта си. Всяко едно от тези качества само по себе си е нищо. Ако нямаш какво да кажеш - все едно дали знаеш как да го кажеш. Ако пък не знаеш как да го кажеш, все едно дали имаш какво да кажеш....
Мо, увлякох се май в писане, ама какво да правя, като скучая в един хотел и се спасявам от скуката с лаптоп в леглото. Затова се намесвам. Иначе не бих го правил.

Общи условия

Активация на акаунт