Холандска тема - 33

  • 32 875
  • 730
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 407
Илче, Калинка съжалявам, че ще се намеся в разговора ви (не, че на някой ще му направи впечатление Simple Smile), но искам да споделя моя личен опит. Не знам дали това е навсякъде в страната или само в големите градове, но ДА учителите са обучени да отчитат особеностите при развитието на деца с друг майчин език. В нашия случай моята дъщеря расте в три езично семейство като единия от тях въпреки, че е белгийски се отчита също за чужд (за мен разликата е само в произношението) и определено мога да заявя, че в нейното училище се обръща индивидуално внимание на всяко дете, на какво трябва да се наблегне повече и какви методи да се използват. Учителите редовно ни информират за развитието и дори я сложиха в по-горна група заради възможностите й по дадени предмети с обяснението, че най-вероятно ще изпита затруднения при някои от другите.
Сега за България...явно или ние и моите познати сме някакви диви късметлии (както веднъж вече споделих, но никак не ми се вярва да е точно това случая) или и БГ учителите са си много добре подготвени! Наши познати, мъжът българин има брак с чужденка получи стахотна работа в БГ и отидоха да живеят там. Детето им на 10 г. до този момент е прекарвало само ваканциите и си представяте какъв му е бил българския...ами тъпите необучени БГ учители в най-обикновено държавно училище, му направили програма и за нула време детето се интегрира.
Аз също съм супер доволна от БГ учителите нищо, че беше за кратко, но хората използваха модерни методи на обучение, интерактивни, мултимедийни и какви ли още не. Дори си имаха страхотен уеб сайт с разнообразни материали и също резултатите на децата, какво са направили в учебния процес и т.н. Говоря за нормално държавно училище!!!
Предполагам, че едва ли ще е същото в училище в населено място от 500 души или подобно...но нека и да не бъдем толкова черногледи и не признаваме какво хората правят за децата...не всички са мързеливи задници, дето си пият чая/кафето и си чешат езиците и еле виж ти са по-тъпи от нас!
megan79   Peace стискам палци всичко да е наред!!! Но и най-важното е на детето да се помогне професионално. Дори и с такава диагноза не се страшно, детето си е будно, умно, развива си се добре, а хиперактивни деца в наше време колкото щеш!  Hug

# 706
  • Мнения: 1 761
Като стана дума за училищата и адаптацията на децата,които не говорят добре или изобщо холандски искам да споделя как процедират в училището на Себастиан.
В неговата група има едно детенце,което е от Украйна,родителите са руснаци,майката говори само руски,много слабо английски,бащата работи фул тайм и само вечер в у дома.Детето може да пише на руски и срича.Може би има значение,че детето има диабет и ходи с помпа.
Директорката на училището ме попита дали искам да бъда ондервайс-асистент на повикване,понеже детето вече е на 4 години и тръгва на училище.Не винаги разбира какво се изисква от него и не е в състояние да каже какво точно иска.Искат 1-2 пъти седмично да стоя с него в клас и ако се налага да му превеждам,когато не разбира.Причината да се обърнат точно към мен не е владеенето на руски и холандски, а факта,че детето ме познава (понякога идва у дома да си играят със Себастиан) и ще се чувства по-спокойно да ми сподели,ако има някакъв проблем,за да му се помогне.

Скоро една приятелка,която има 3 деца и никое от тях не говори холандски ме помоли да й преведа какво пише в рапорта на сина й за работата по холандски.Много добро впечатление ми направи рапорта- с конкретни забележки и съвет как това може да се промени към по-добро.Например, в раздела за писане бяха написали,че почерка е нечетлив и детето трябва да се опита да не бърза,когато пише,защото тогава прави грешки по невнимание,които принципно не прави.Дори поведението в клас,писането на домашна работа и съвместната работа с другите деца бяха коментирани и на мен ми се стори,че ако всяко дете получава такъв рапорт явно с всяко се работи индивидуално.Не знам дали всяко училище има програма за двуезичните деца и децата, на които и двамата родители са чужденци, но в този случай това много помага,защото помага на детето да се адаптира в училището и изобщо в средата, в която се говори предимно холандски.
 Виждала съм учителката от първа група да обяснява на децата,че новото другарче не разбира,ако му говорят бързо и неясно и е по-добре да се постараят да му говорят бавно и отчетливо,за да ги разбере и да му помогнат да научи езика по-добре.

# 707
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Калинка - като сме подхванали темата за училищата, да питам нещо. Учителите тук биват ли сыщо обучавани за особенностите при развитието на деца с друг майчин език.  Как е в училищата?  Thinking

И едно допылнение кым выпроса - преди време обсыждахме дали в училищата се гледа индивидуално на детето (выв врызка с произход и т.н. стереотипи). Спомням си тогава какво обясни и наистина звучи много хубаво и интересно. Чудя се обаче, дали има разлика в това училището а е в по-малко градче (или по-малко училище) и в по голям град? Ти имала ли си практика в различни училища или в различни градове? Ясно е , че навсякыде се стремят кым еднакыв стандрат и т.н. , но на мен сыщо ми е интересно за разликите - какво прави едно училище по-добро от друго?

Илче,
Колегите от основното училище са обучени в тази насока. При нас идват на 12 години и се предполага, че са наваксали с езика и всичко свързано с него. Разбира се, има деца, за които малко или много остава проблем, но там вече се работи индивидуално и предмно от преподавателите на холандски. Имам в класовете си украинка, която е 4 години тук и се справя отлично, с индивидуялен план за холандски.

По принцип двуезичието е голяма тема при нас, защото голям % от децата са с майчин език фризийски. За пръв път научават холандски в училище. Оказва се, че някои от тях попадат за първи път в чисто холандска среда едва в средното училище. Сега има нова политика, че в основните училища (малки, в селата)трябва да се говори предимно на холандски. Не знам дали се спазва много, много, защото отявлените фризийци просто не могат да работят каквато и да е работа на холандски език (имах колежка, която в часовете по география си говореше на фризийски. Но в онова училище имат политика за запазване на езика и никой не й правеше проблеми). 

По въпроса за големината на училището: доста спорно. Аз споменах 16 000 жители, но училището е от 1400-1500 ученика> По принцип е средно голямо. В предишното училище имаха пак толкова ученици, но организацияте беше на много по-ниско ниво. А ни делят 30 км от двете училища.  Wink Според мен е индивидуално за училището. Аз съм за по-малки училища (май, мисия невъзможна в другите провинции), където има повече възможност за наблюдение и работа индивидуално.

Maggy7,
Защо да не ни направи впечатление какво казваш?  newsm78
Прекрасно е, че има в България колеги, които правят това. Лично мое мнение е, че поради много причини (финансово състояние, база, курсове и т.н. ) за много е невъзможно да се похвалят с това. Което не ги прави по-добри или по-лоши.
Разликата е във възможностите за работа с по-различните деца. Пример мога да дам за децата с дислексия: почти всяко училище има обучен координатор, учителите по холандски също, богат фонд с помощни средства: специални програми, компютри, четящи устройства, напасване на нормативите за децата, специални курсове, които се организират и т.н.
Разлика има, нали? (надявам се, че и всички български ученици с подобен проблем, ще могат да имат такива неща в бъдеще_.

# 708
  • Nederland
  • Мнения: 856
Разбира се, че и в България има много добре подготвени учители, но проблем на българската образователна система е материалната база и най-вече според мен липсата на достатъчна мотивация на учителите. А да сравняваме училищата в големите и малките населени места в БГ направо няма смисъл. В България също има програми за интегриране на двуезични деца от районите със смесено население и ха познайте дали имат нужния ефект. Но това вече е една друга тема.

Приятен финал на уикенда момичета! Hug

# 709
  • Мнения: 581
Момичета - хубаво е , че си говорим за тези теми и дори и мненията да не сывпадат. Това е полезното - може да си обменяме различни впечатления,информация и житейски опит. Има доста неща, които може би ако не ги бях прочела выв форума, бих ги изтылкувала по един начин, а след прочитането на 3 различни гледни точки имам доста по-голяма база за сравнение и разсыждение.
Маги - не знам защо си останала с впечатление, че на никого не му прави впечатление какво пишеш... Thinking  Аз много се надявам да е така в повече училища в БГ. Когато си помисля,че ако поради някакви обстоятелства решим да се вырнем в БГ, това ми е едно то най-големите притеснение - как би било интегрирането в училище...........не, че стои на дневен рен  Simple Smile  Както и това ми е едно от основните неща, за които и тук си мисля - как да протече интеграцията плавно и да подпомогна това.
Калинка - много мерси за инфото. При нас училището ще почне напролет и тогава се стягай за поредните (полезно-смешни) выпроси Simple Smile.

# 710
  • Мнения: 1 761
За децата е много по-лесно да се адаптират от възрастните.Досега не съм чула за нито едно дете,което да не си е намерило приятели и да не е проговорило холандски.

# 711
  • Мнения: 581
картинка - така е, затова и аз не се притеснявам дали ще си намерили приятели или дали ще проговори (той и приятели си има вече и с езика се справя ОК), а да протече по-плавно Peace

# 712
  • Мнения: 407
Картинка, в нашето училище тази година дойдоха 2 нови испанчета и 1 от Капо Верде дето майка му не обелва не само дума на холандски, но и английски също...намериха начин да разбира какво пише в листата, които им дават или какво изискват учителите – едно от испанчетата в съседната група и превежда Simple Smile... много сладко! За чуждестранни деца не всяко училище има специализирана програма, в Ротердам знам, че 10 са тези, които  получават субсидии и ги обучават в така наречените схакелклас. Но иначе при нас обръщат индивидуално внимание и всяко от децата получава рипорт за постиженията в клас, всяка втора седмица има уоркшопове за родителите и ни обясниха, че работят по програма да интегрират родителите в учебния процес, веднъж месечно си имаме училищен вестник Simple Smile и всяка седмица получаваме лист с изисквания - какво да доставим например за "деня на зеленчуците", все занимавки за децата. Моята дъщеря до този момент беше учила в художествено училище, а и с математиката е много напред (разбираемо за 2ма математици в къщи + дядо такъв, кво да прави горкото дете!), но ни казаха как да работим за езика в къщи и наистина разултатите са прекрасни...е, моя мъж "рита" Simple Smile че вместо "уъ" я научиха да казва "в" "ватер" и т.н. голямата разлика между белгийски и холандски, ама аз съм супер доволна!
И аз не познавам дете, което да не е проговорило езика на средата, в която израства. Като че ли, тези малки същества са много по-силни и изобретателни относно интеграцията си в обществото, докато ние сме изградили стени около себе си.
Калинка, права си и е много жалко, че нямат финасовите възможности и база, за да полагат необходимите грижи! Помня времена, когато всяко училище си имаше логопед и психолог и т.н...за по-специални случаи не знам как стоят нещата и какво правят по въпроса, но със сигурност подобни на изброените от теб средства едва ли имат, но в класа на моята дъщеря имаше 2 деца хиперактивни и с тях се работеше индивидуално в цялата лудница. Учителката им сама си закупуваше устройства  Shocked лаптоп, мултимедиен проектор, програми за обучение на децата, просто нямам думи! Само говори за себе си! Това не е човек безразличен и нехаещ за децата, нали?
Toni_NL ах, какво сравнение?! Като се замислиш има училища с по 20 ученика, каква ли база са им осигурили на милите? Но като цяло хората се стремят да дадат най-доброто от себе си дори и с ограничените средства, с които разполагат.
Ох Илче, колко пъти само съм си задавала тоя въпрос как детето ще се интегрира тук или там или там там, защото на няколко пъти й се налага да сменя средата, но като че ли винаги за мен е било по-трудно, заради притесненията, научих голям урок – детето ми не е цвете в саксия дето не знае нищо за света и хората Simple Smile, силно е и може да се справи дотолкова с живота, да, разговарям много, открито като с възрастен, чувствам я, правя всичко възможно да усеща моята подкрепа. Винаги обаче оставам страшно изненадана да установя, че тя е по-силна от мен Simple Smile и може да се оправи в дадената ситуация.

# 713
  • Мнения: 481
 Здравейте,
ние се прибрахме,отпразнувахме 120-тата годишнина на Айфеловата кула . GrinningМалко сме болни,но се надявам като се наспим да се оправим.
Мопси,радвам се,че си добре,последно си спомням,че беше спортувала по стълбите  Wink Не прави повече така  Naughty

Ще ми е интересно да науча, а и ти може да научиш нещо за нашата работа тук.
Не,не ти е интересно да научиш,ако беше така щеше да се поровиш в интернет и да намериш сайтове на учители новатори,сайтове на училища,на организации.Щеше да знаеш,че ВСЕКИ бг.учител ползва безплатно интернет,че Майкрософт осъществява проект,според който много български учители имат безплатни лаптопи,а преди 5 години и последния селски даскал премина през комп.обучение и държа изпит.Може би ще ти е интересно да видиш в Софийския университет колко курсове и специализации има за учители и ,че няма свободни места-интереса е огромен.Материалната база е на много добро ниво-на всички училища са направени ремонти,оборудвани са спортните салони и са направени компютърни кабинети.
За пример не може да се дават малки селски училища с 15 деца-това е проблем,който се надявам държавата ни да разреши скоро.Във всяко училище работи психолог .
Не си ли чувала колко частни детски градини и колко частни училища има в България .
Да не говорим за успешно прилаганите европейски програми Сократ,Коменски,Еразмус,Леонардо да Винчи и много други.НЯМА  училище в България,което да не работи по европейски проект.
Работата с билингви и деца от рискови групи,деца с проблеми,деца със специални образователни потребности НЕ е новост,не само,че методиките се изучават още в университета,но и се прилагат на практика.Диференциацията и индивидуализацията на образователния процес е нещо естествено ....
Проблемът на образованието в България е Ученикът-децата са жертва на една безумна социално - икономическа ситуация от,която страната ни не може да излезе 20 години. И разбира се всеки нов министър с номера си....И на един учител в България му е безкрайно по-трудно,отколкото на един такъв в Европа.На мен ми се е налагало посреднощ да ходя в дискотека да си прибирам ученички,понеже се изплашили,че нещо се крои в компанията им,а не знаят на кого да се обадят за помощ,една майка ни доведе някакво  дете-на 15,полуграмотно,сираче,някакъв го взел да му работи и го малтретирал....куп нарушения направихме,за да го запишем,работила съм с него,за да навакса и да почне да чете и пише....примери колкото искаш.Всеки месец някой от колегите трябваше да ходи на обучение,а после директора ни караше да правим презентация и да запознаем и останалите.И не съм от голям град и не съм работила в елитно училище.
И разбира се,има много колеги,които се спотайват и гледат да мине деня....Но вече и това е трудно-с големите съкращения и закриване на училища,всеки се стреми да работи по-добре и да се квалифицира,за да оцелее в надпреварата.
Колкото до образователната система тук,съм добре запозната-била съм на обучение по програма Еразмус преди 2 години.Детето ми учи в холандско училище-така,че имам наблюдение за какво става дума.
Има много неща,които не ми харесват,недостигът на кадри няма начин да не се отрази на качеството на образователния процес,много критики има и към обучението от 1- 8 група и с някои от тях съм съгласна.Въпреки многото положителни неща,безспорен е факта,че повечето деца са в ниските степени на класовете.
Но,както казах не смятам да те убеждавам в нищо-който иска да види положителното ще го види.....а след АДХД си споменала и дислексията колко по-добре стоят нещата. И това е познат проблем и се  работи по въпроса и в България.И да те успокоя и Аспергер синдром е проблем познат на българските лекари и психолози и педагози.По принцип съм съгласна ,че ако сравняваме двете държави,Холандия печели,но е дразнещо да изтъкваш тази разлика по всякакъв повод,иначе постовете ти  са ми интересни.

Успешна седмица на всички.

# 714
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
kate.t,
Какви са тези нападки и обвинения?  ooooh!
Да, интересно ми е какво се прави в България и какво тук. Много неща не знам, а от контакта с хората научавам много. Жалко, че не си  го разбрала.
Интересно си го написала. С някои неща не съм съгласна ( след прочетени теми на майки тук). С други : много се радвам, че е така. Виждам, че си колежка...Жалко, че българското образование те е загубило като кадър. Щом като много от нещата са като тук, явно е било удоволствие за теб да работиш там и сигурно тук ти липсва.

И за да не те дразня ( а и други да не дразня)....прекратявам писането по тази тема, както и писането в тази холандска тема.

Успешна седмица на всички.

Последна редакция: пн, 26 окт 2009, 00:36 от Kalinka

# 715
  • Мнения: 1 559
Е стига де ooooh!.Голям спор се разрастна.Калинка,моля те не спирай да пишеш в темата  Praynig...иначе ще си приказваме само за готвене,чистене и деца
В последно време забелязвам,че сме заформили отбори тук,което хич не е добре.
Всеки има мнение по дадени въпроси,но не мисля че трябва да настава война.  Naughty

# 716
  • Мнения: 1 132
Добро утро!
Кейт, супер. Чакаме снимки.
Ние обикаляхме в околни градчета, ако се наложи да раждам да сме наблизо и открих един магазин с изцяло Бг кометика. Продуктите бяха главно на Българска роза и Рефан . Беше в доста готин търговски център.Стана ми много мило и родно.
По принцип съм съгласна ,че ако сравняваме двете държави,Холандия печели,но е дразнещо да изтъкваш тази разлика по всякакъв повод,иначе постовете ти  са ми интересни.
.
И аз съм на същото мнение. По едно време си мислех, че аз интерперетирам така нещата.  Дразни ме  постоянното негативно сравнение с България. Всички знаем, че на България тепърва и предстои да   извърви много път за да достигне нивото на Холандия. Аз мисля, че дори чужденците са по толерантни.
Аз лично не виждам отбори. Всеки има свое мнение и го изразява, но понякога виртуално хората се разбират трудно. Аз поне лично се познавам само с Тони (отскоро) тъй, че съм абсолютно безпристрастна към всяка една от вас.
А за манджите и децата- ами мен на този етап това ме вълнува.  Mr. Green  Малко ми е трудно да споделя сексуалния си живот с хора, които никога не съм виждала.  Wink  Joy
Хайде, весела седмица, днес влизам в 9 месец, та скоро ще имам бебеееееееее!

# 717
  • Мнения: 581
Подкрепям Меган - Калинка, ще быде жалко да спреш да пишеш.

Има място за всички выв форума- и за Калинка и за катето и за останалите. Да поохладим малко страстите и да започнем наново. На мен лично ще ми лиспа всеки, който напусне форума! Peace Hug

# 718
  • Мнения: 581
Такаааа, айде сега пак по темата готвене (ще станем ние 100 кг еййййй с тия теми  newsm53 ), малко за разведряване на обстановката. Вчера правих тиквенник и понеже сым сигурна, че ще паднете на колене за рецептата  hahaha, направо ви я давам!!

1. отивате в цветарски магазин, като пырвоначално идеята е да се купи цвете, обаче си трыгвате с тиква за направата на фенер, която в последствие решавате да изядете (и горкото дете остава без фенер)
2. отваряте хладилника и намирате половин пакет забравени дебели кори (леко изсыхнали)
3. оказва се, че нямате масло - затова хващате олиото
4. след 2 часово печене на тиквата, откривате, че е имало смисыл да я продават за украса - щото за ядене не става!! Затова я настыргвате на ренде ( понеже си е още твырда след печенето) и бухвате МНОГО захар, на вкус и не пестите канела

Смесвате всичко по-горе - количествата на око. Почвате да редите кора, плынка, кора, и внезапно се сепвате, че трябват орехи ( но, разбира се и това се е свыршило), пребырквате кухнята, докопвате се до хрупкащите овесени ядки на половинката и сипвате кым една чаена чаша в плынката (половинката ви няма да забележи...и без това ги е взел за успокояване на сывестта, че ще е на здравословно хранене).

Слагате да се пече (молейкис е да не отровите някой с крайният продукт) - отначало на 150 градуса, после като се разбере, че ще излизате след половн час на 200 градуса.

След около 3 часа, когато пазарувате в магзина за домашни потреби ( в сыседният град), се сещате, че някога сте пекли тиквеник....но не се сещате дали сте го изключили.........мыжыт, детето и вие се втурвате кым колата и пристигайки след 20 мин в кыщи откривате, че все пак кыщата си е на мястото, тиквеника готов и печката сте я изключили ( за последното нямате спомени кога и как сте го направили)

Това е рецептата за страхотен тиквеник, но аз едва ли ще я повторя скоро    rotfImbo

Миленка - ти подхвана курса и нещо се изгуби, я кажи какви вылшебства творихте?

Мопси - за сексуален живот не знам какво споделяне, ама за секси атрибути "чорапки"  hahaha, винаги ще намерим време  Joy . В онзи бабешки магазин имаше и ортопедични обувки. Ако някоя вечер някого го "боли главата", комбинацията от двата артикула гарантира, половинката да се оттегли безпрекословно и безропотно на другия етаж  rotfImbo

кате - пиши как сте, оправяте ли се след пытуването?

# 719
  • Мнения: 1 559
. На мен лично ще ми лиспа всеки, който напусне форума! Peace Hug

така е.Достатъчно хора спряха да пишат тук...няма смисъл

Мопси,и мен тези ме вълнуват ужасно...то тва ни е ежедневието....ама все пак  Hug

Общи условия

Активация на акаунт