Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10

  • 74 900
  • 737
  •   1
Отговори
# 570
  • Мнения: 555
Здравейте, 
попаднах на една статия за аутизма, която ми се стори интересна, моля да ме извините, ако вече сте я коментирали. /Знам, че сте много информирани, винаги научавам от вас интересни и полезни и неща./
http://www.autismwebsite.ru/Books/Children_with_Starving_Brains/ … ving_Brains_8.htm
Лека и спокойна вечер и целувки на децата.

# 571
  • Реъкйавик
  • Мнения: 381
а в исландието..
http://bella.mrn.stjr.is/utgafur/skolenska.pdf
а относно скандинавци хъммм бих казала 4е норвежци са пионерите.. сега и в исландия се оптиват да вмъкнат сЩия модел / става дума за самостоятелен живот и песонално контролирани услуги( май не го прежедох много пражилно но се има в предвид 4е индивида си определя какъв вид услуги и колко 4аса къдеи как и кой ще извършва тази деиност.
това е новото в исландия което е заето от норвегия ина4е е у4или'е с придружител, у4илището е за вси4ки и т.н
П.С. намерете договора саламнака в вси4ки ЕУ страни се работи по него закона е много разбираем
публикация на професорката ми http://209.85.229.132/search?q=cache:J3u75A6c9_0J:lora.klaki.net … ;client=firefox-a

# 572
  • Мнения: 428
Някой може ли да ми даде съвет как да запазя хладнокръвие при писането на домашните?  Crazy
И изобщо ще се радвам да се включат майките на дечица преминали вече първи клас, как протече ограмотяването при децата ви?
Мария пише печатно добре, но сега с ръкописните букви се появи голям проблем. Предполагам е заради фината моторика. Пише грубо, грозно, с едри букви, излиза от редовете..., истински кошмар!
По колко време на ден е удачно да се упражняваме? Не искам да я преуморявам.

# 573
  • Мнения: 214
Calathea , въпреки, че моето момченце е малко за училище още миналата година започна да учи буквите- печатните разбира се. Сега го учат ръкописните, ако мислиш, че това което споделя ще е от полза, пробвай. На отделни картончета се залепят ръкописни букви или цифри от ситна шкурка и детето с пръстче изписва върху тях по начина по който се пишат, и чак след това на лист. Първо по- големи, а после в тетрадка с тесни и широки редове. Това е от Монтесори. При нас действа много добре и детето се научава по- лесно според терапевтите.
  И нали си знаеш, че в спокойствието е истината. Успех Hug.

# 574
  • Мнения: 3 591
Два пъти по 10 минути трябва да са упражненията за дете втори клас по нашенско(или 1ви в БГ) Колкото написала написала за 10 мимути и това е. Може да и сложиш таймер да гледа, кажи и колкото по-бавно пише, и по-красиво толкова по малко букви ще и се наложи да напише  Mr. Green Скоростта идва с писане, а бързото писане разваля почерка. Затова идеята е като почнат да пишат ръкописно да пишат УЖААААААААСНО БАВНО.

А за грозния почерк това не е проблем толкова на моториката колкото на планирането , и не забравяй, че не всички пишат красиво. Аз съм пример за грознопис, едропис, криви линии, букви, никой нищо не ми разчита. На английски пиша с печатни букви и пак никой не ми разчита  Shocked Като студентка си преписвах на компютър записките веднага след лекцията щото като минеше малко време и нищо не си разчитах.

Недей и забравя, че докато нашите деца пораснат на човек освен да се разписва ръкописно друго май няма да му се налага да пише ползвайки молив и химикал...

Няма ли начин да я запишеш на занималня? Там стадното чувство ще работи здраво и тя ще пише без да се нервираш и ти. Но в никакъв случай не и се карай за грознопис, това за което трябва да настояваш е БАААААААВНО писане.

# 575
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 480
Calathea, имай редвид, че ограмотяването цели познаване и ползване на буквите, а краснописа е... както дойде.
Много първолаци пишат грозно, просто не са свикнали. Деси е права, нека пише бавно.
Спомням си, че майка ми все ми се караше за грозно писане, късаше ми листа от тетрадката и ме караше да преписвам отново и отново, това ми беше толкова омразно, че не мога да го забравя. Учителката ми й се скарала, че се бърка и майка престанала да ми къса домашните. Тогава се появи увереността, че се справям и писането стана приятно.
Първи клас цели детето да свикне с училището. Т.е. колкото написала, както могла - нека така да бъде. Важното е да го прави с желание, да не й се убие мерака да ходи на училище. Важно е и учителката да я поощрява, дори да не е написано идеално.
Те са си деца и имат нужда от емоционална подкрепа.

# 576
  • Мнения: leet
От сайта на Центъра за приобщаващо образование:
http://cie-bg.eu/cgi-bin/index.pl?_state=Category&topic=Помощници%20в%20обучението&maincategory=2http://cie-bg.eu/cgi-bin/index.pl?_state=Category&topic=Помощници%20в%20обучението&maincategory=2

държача за молив и химикалка помогна много за усъвършенстването на краснописа, пише само с държача, поставен върху химикалката, защото самия той вижда, че краснописа му се подобри значително и му харесва, че е красиво. А наистина започна да пише много добре.

Много добро също е и прозорчето за четене и цветното прозорче.

След като се прибере от училище, обядва, почива около час, след което сяда и учи минимум по 4- до 6 часа за следващия ден. Първо се учи отново всичко, кето са взели през деня, след това се пишат всичките домашни, като всеки предмет, има по 3 помощни тетрадки и по една за самостоятелна работа и всеки ден, имат за домашно минимум по 2 задачи от всяка тетрадка.
Значи, той дори и дете, без никаъв проблем с концентрацията да беше, пак подготовката за следващия ден, щеше да е минимум 2 часа и половина.
А в неговия случай, за да знае и може всичко, което се учи, му трябва поне 2 пъти повече време.

И на мене, преди време, някой да ми беше казал, че детето му учи по 5 часа за следващия ден, щях да му кажа, че е луд, но повярвайте, това е единствения начин, докато детето влезе напълно в крачка и преодолее и се научи да компенсира всичките си дефицити, това е единствения начин, да не изостава.
А първите години от обучението на ученика са най- важни- започнат ли да му се трупат незнания, ще продължат да се трупат и след това, дори и да се появят знания, върху кухото, те много бързо ще се изпарят...
А за мене е изключително важно, да владее добре цялата материя, която изучават в училище, това би му дало перспектива за добро бъдеще.

По математика изхвърлихме вече сметалото, защото дава неясна и мъглива представа за числата и го заменихме с вертикална лентичка, с числата от 0 до 100- от долу на горе. Първите десет оцветени в един цвят, следващите - до 20 с друг цвят- и така нагоре до 100.
Като се даде задача- 17+ 15 например и той моментално стъпва с пръстче на 17, от където започва да отброява още 15- така лесно стига до отговора. След това се стараехме, да си представя лентата с цифрите и цветовете и сега започнаха да изискват да поставят едно под друго двуцифрените числа- да събират и изваждат десетиците и единиците- той си ги представя и сравнително лесно се справя.

Заменяме лентичката от време на време с пръчици, в различни цветове- 10 цвята по 10 пръчки, но с лентичката определено му е по- лесно и доста рядко той самият прибягва към пръчиците.

А за преразказите за приказки и разкази, бяхме започнали да работим още от лятото. Една от терапевтките му, ни беше посъветвала, всяка вечер, той да пише, под формата на съчинение, какво му се е случило през деня. Стана му забавно и после започна вурху всяка рисунка, да пише отстрани какво е нарисувал, под формата на разказче.
Днес имаха да преразкажат приказка и той каза "Само ми я разкажи и без помощни въпроси, моля те."- за мене това означава, че се чувства уверен в преразказа и не иска да му се месим.

Пред 2 дни заснехме поредното предаване за децата в България от аутистичния спектър- с най- много майки и деца, в сравнение с всички до момента. Имаше и сълзи на майка, чието дете в първи клас е изгонено преди дни от училище.
Надяваме се, че борбата ни не е напразна и малкия сладур, ще може да продължи образованието си. А има и много борбена майка, дано успеем!
Ще се представи и гледна точка за излекуване на аутизма с лекарства от Америка.
Предаването ще се излъчи на 21- ви Октомври, следващата седмица, в "Жените" с Марта Вачкова.

Последна редакция: чт, 15 окт 2009, 23:10 от Kezaja

# 577
  • Мнения: 3 591
Kezaja не са нормални тея часове за самоподготовка на дете започнало сега 1ви клас.  Нормата е до 20 минути, не повече, и то разделени на няколко серии. 5 часа подготовка е повече отколкото това дете учи в училище с учител в 1ви клас! - ами те студентите толкова не учат!
Какво толкова 5 часа да прави - едва ли домашните са повече от няколко "сметки" по математика - кажи ги 10 секунди на задача - 20 задачи да са дали - това са няколко минути.
Диктовки още не правят, пишат се основно букви и ченгели и се преписват думички. По няколко реда. Целта е детето да свикне да отделя време за самоподготовка, затова се отделят 2 пъти по 20 минути примерно. Айде, ако имат да учат наизуст нещо стихче - да учат още 10 минути и него....
в първи клас трябва да отделят и няколко минути да четат - примерно преди да заспят в ритуала им се включва четенето - ама това е приказката за лека нощ и децата не го приемат като "учене", а то си е точно такова... По същия начин може да се направят игри и с буквите и със цифрите, така че детето да играе докато учи и да не му тежи. Пък дори и игри с въпроси по разказвателни предмети по-късно. Да, това ангажира родителя със време да подготви игрите, но времето за "учене" на детето се заменя с такова за "игра" в неговите очи...и остават 10те минути за писане - буквите, ченгели, сметките....

# 578
  • Мнения: leet
Деси,

Не знам при вас децата какво и колко учат, но тези 10- 20 минути, за които говориш, тук- в БГ, са малко и за дете в норма. А като говорим за дете от спектъра...нали не искаме да изостава детето?
Иначе с 10 минути- 20 работа, изоставането на дете от спектъра е в кърпа вързано.
Може да не се забележи веднага или дори същата година, може да го побутнат още година- дори 2, но в крайна сметка, закъсването и невъзможността да продължи образованието си, с 10- 20 минутна работа на ден, е в кърпа вързано.

Вярно, че в първи клас, допълнителните тетрадки, в които им даваха домашни, бяха по две, а във втори клас са по 4- всеки ден- по български и математика, освен да минем отново взетите в клас уроци, имаме по минимимум 2 задачи домашно в по 4 тертрадки- общо 8 на ден-- 4 по бълг. и 4 по математика- всяка задача включва подусловия. За домашно, освен да се научи отново взетия в час урок вкъщи, за детет от спектъра, дават и минимум по 2 чадачи от всяка тетрадка за самостоятелна работа, задача от учебника, а на децата , които са на ресурсно подпомагане- още по толкова домашни дава и ресурсния учител. Вярвай Деси, че аз и ти със знанията и нивото , на което сме в момента, не бихме се справили с толкова материал на първо или второкласници в бг за 10 -20 минути, а какво остава за дете в първи или втори клас, още повече от спектъра. Дори чисто технически, дето няма какво да им разбираме, само да ги напишем, няма да ни стигнат, а децата- сядат, настройват се, задават им се помощни въпроси към всяко подусловие- обобщаваме задачата- това е мног време за дете от спектъра- точно по 2 колкото на дете в норма, а с абсолютна сигурност, дете в норма в бг, за да се учи отлично, в начален курс, в никакъв случай не може да отделя под 2- 2 часа и половина работа вкъщи.

Иначе, никой не ни задължава, ако искаме, можем и изобщо да не учим вкъщи с децата, резултата само ще е, че ще закъсат и отпаднат от системата, нищо повече.

А, между другото, наистина, децата в бг, са много претоварени с материал, минава се бързо, не се спира дълго да се преговаря.
Имам приятели, чиито деца учат в частни училища, по цял ден, като след обяд, са на нещо като самоподготовка и още часове. Всички те казват, че след първи клас, поради това, че са разчитали само на целодневното училище, децата им са неграмотни. За деца в норма говоря. За езици допълнително дават цели състояния- резултата след края на учебната година са- няколко научени думи. Толкова без работа вкъщи.

И пак- дете в норма дори и да изостане, стегне ли се или стегнат ли го родителите, има голям шанс да навакса. Изоставане на дете от спектъра на голямо количество учебен материал, е равносилно на отпадане от системата и от там- е аут.

Последна редакция: пт, 16 окт 2009, 00:02 от Kezaja

# 579
  • Мнения: 3 591
Казея, какви часове ...детето е на училище по-малко от месец!
По математика да са взели числата примерно до 3 - това значи НАЙ_сложната задача ще е 1+2 колко е....  И до 10 да са ги взели - по 10 секунди на сметка кажи - за 10 минути детето ще е насмятало 60 задачи!  Е няма просто такова домашно. И имам наблюдения как върви обучението на първокласник в БГ ,,,и тези часове са невъзможни като самоподготовка за дете ЗАПОЧВАЩо училище и ходило 2-3 седмици на училище....
Писането също не би трябвало да отнема повече от 10 минути, а четенето на уроците на този етап става от мама, която ги и разяснява.

# 580
  • София
  • Мнения: 2 352
И аз имам пресен спомен какво учат първолаците.Дете в норма си пишеше домашното за половин час.Преговор на урока се правеше във вид на игра - изобщо не разбираше тя, че прави преговор на урока.Допълнителните тетрадки са настина по две на брой.Номер 1 и номер 2.Тези допълнителни тетрадки са помощни към урока в учебника и в тях си даваха домашните.

Влади - какво е това училище, в което ти учи детето.Ако всичко това което описваш го дават като допълнителна работа в къщи - аз бих си подпалила подметките барабар с детето с мръсна газ и бих отишла в друго училище.За детето без СОП ти говоря.Детето със СОП пък хептен не би стъпил там.Най важното нещо в първи клас е детето да хареса ученето - с такава програма това няма как да стане.

# 581
  • Мнения: leet
Учебната програма и учебния план са еднакви за цялата страна, без значение в кое училище е.
Националните образователни стандарти също са едни, без значение дали детето е със СОП или не.
В БГ ченгелчета и числата до 10 се учат в предучилищна, както и буквите.
В първи клас продължават обучението нагоре.
Във втори се учат числата до сто, събиране и изваждане на единици и десетици до 100, таблицата за умножение.
Ако се направи пропуск в първи клас, закъсването във втори е огромно.

Времето за самоподготовка вкъщи, се определя от родителя и само той си преценява каквои колко да учи детето, включително и дали да си пише домашните и колко от тях, ако му се струват много.
Аз стоя твърдо зад идеята, че дете от спектъра, каквото и да прави, социалното му развитие и умения не могат да достигнат качество на 100 %, поради което на децата от спектъра, според мен, се налага да компенсират и се наложат със знания, най- малкото да вървят нагоре уверени, че знаят, пък, все нещо ше излезе от това.
Не е така обаче, ако допуснем дете от спектъра да изостава в обучението. В социалната сфера то винаги ще е поне малко изостанало, и какво му остава тогава, да се затвърди ниската му самооценка и после...а ние няма да живеем с орлите, нали ги обучаваме да живеят и се справят и без нас...

А между другото и децата в норма отделят различно време за самоподготовка, няма правила, но на децата от спектъра не бива да се позволява да изостават.
А те не схващат така бързо все пак, както ни се иска, имат нужда от насочване, подпомагане, задаване на допълнителни въпроси, за да намерят отговора.
Самоподготовката на дете от спектъра, каквотои да реши родителят, при всички случаи, отнема доста време, и доста повече, отколкото на връстниците в норма.
Друг в въпроса, че родителят може да реши и че не е така, какво ще стане с детето обаче...
Родителят може да реши, че е достатъчно детето да научава само основното, според него.
За моето дете, държа да научава всичко, което учат и се иска да знаят за съответния клас.
Всеки от нас, си дава сравнително добра оценка къде е детето му, къде може да стигне, какво коства това и до къде може докара детето си.
Всичко това, е в нашите ръце, за разлика от децата в норма, на които спокойно можем да кажем "Ти си разумен човек, каквото научиш, за тебе си е, аз каквото зависи от мене, правя за тебе, бъдещето в твоите ръце."- И детето в норма може да прецени и си постави приоритети, може дори и да степенува и приоритизира, така че да не чувства лишения от социалния живот.
Не е така с детето от спектъра обаче.

# 582
  • Мнения: 3 591
Казея  - в голяма грешка си - децата ни не трябва да компенсират социалните си недостатъци със знания.  Това не е в ничий интерес. Това води до създаване на още по-големи дефицити и още по-голямо изолиране на децата.


А за програмата малко пресилваш. Забравила си явно как е било, а и в този период сина ти така или иначе нали казваш, че не е посещавал училище въобще защото са му били забранили? Тогава откъде даваш тази информация? Предполагам друго ти е било на главата в този момент и не си обърнала внимание как стоят нещата в действителност.
Иди в "нашите деца", там има тема на първолаците - пишат мами от цяла България... и да, както предположих се оказа вярно - взели са смятането до 3!
Това не значи, че детето не познава цифрите и буквите, но концепцията за събиране и изваждане тепърва се затвърждава. В случая със смятане до 3.

Марианка, мисля и на теб ще ти е полезно там да питаш колко време пишат домашни и т.н. И погледни - повечето мами споделят, че децата им са царе по грознопис - т.е. Мими в това отношение си е съвсем в норма  Joy

# 583
  • София
  • Мнения: 4 412
[desi], принципно си права за грознописа и за какво учат другите, обаче във всеки клас трябва да изгонят по 2-3 деца или учителките да си нарочат някой и постоянно да се оплакват от него. И това са децата с някакви проблеми.
А програмите са безумни, например сега 5 годишните книгата им в детската градина още от октомври месец включва да пишат буквите, започват с А и И, имат разкази по една страница без никакви картинки. Но това е и от системата, която си е избрала госпожата им.
Аз по скоро съм на мнението, че децата не трябва да имат пропуски в материала, защото наистина се поставят основите. И ученето от първи до 4 клас е доста и социализация, защото се учат разни истории,  елементарни неща да си сметне в магазина. Децата ни съзряват по-бавно и за това нямам амбиция да е отличник, обаче истината е и че имат нужда от повече време за учене.

# 584
  • София
  • Мнения: 2 352
Влади, моля за пореден път да не пишеш твоите си мисли като универсални за всеки аутист - защото не са.И за много деца дори са вредни тези неща, които ти пишеш като задължителни за всяко дете от спектъра.

Учебната програма е стандартна за цялата страна, но препоравателя решава колко да товари децата с домашни.

във всеки клас трябва да изгонят по 2-3 деца или учителките да си нарочат някой и постоянно да се оплакват от него. И това са децата с някакви проблеми.


Това пък какво значи  Shocked

Общи условия

Активация на акаунт