Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 10

  • 74 812
  • 737
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 10 213
При Бубка ПЕКС въобще не проработи.Но тя комуникира с нас,а и с останалите,като явно показва какво иска,не мога да обясня как точно го прави,но успява .Вече за радост започна да използва думички.
Да ви кажа,че в понеделник в предаването Здраве на БНТ ще дават за различните видове педагогики,вкл и за Монтесори,снимали за и занятия в центъра,който посещава Бубка.Предполагам ще е интересно.

# 721
  • Мнения: leet
Моят син проговори на около годинка и нещо, не ни се е налагало да изпозлваме системи за проговаряне. Но използваше прости изречения, когато неговите връстници бяха започнали да си служат със сложни. на 4 г., след търгване в детска градина, получи стрес и намали говора, до една- две думички. Започна да го посещава психолог всеки ден вкъщи, като работеха основно върху емоциите- коя емоция как се изразява, какво означава, от какво е провокирана, разказваха, правеха много ролеви игри, много куклен театър, работеха много по системата "прави като мен", целяща споделяне на внимание и за около 2 месеца, говорния ритъм на детето се възвърна, но доста време след това, тъпчехме на едно място, преди да започне същинския напредък в развитието му.

Проблем обаче беше, разказването на ситуации, случки, затова тръгнахме с народните приказки. Те са събирали векове мъдростта на народа ни и по съвет на психолози, запончахме с тях. Изрязвахме последователните действия в една приказка, например, "Дядо и ряпа", лепяхме ги на цветни листчета, като под всяка картинка, слагахме номер, така че да се знае кое действие след кое следва. И така започна да разказва сина  ми, с помощта на много помощни въпроси и подпомагане, стимулите също изиграха огромна роля.

Друга психоложка го караше да "Влиза в ролята на режисьор", подаваше му картинки с разбъркана последователност на екрана на компютъра и му казваше "Господин режисьор, сега Вие трябва да направите филмчето от тези картинки, както на Вас ви харесва!"- отначало действаше малко хаотично моят син, но постепенно започна да сглобява брилянтно картинките, да прави филмче и да го разказва накрая.
Сега разказва много добре, с преразказите много добре се справя, но и аз всеки ден, след училище, докато не ми разкаже всичко, което се се случило, не го оставям. Съответно и той започна вече да ме кара да му разказвам всичко, което ми се е случило на работа и отговор от типа, че не е за деца и няма да го разбере, не върши работа...Simple Smile

# 722
  • София
  • Мнения: 2 352
Пекс започнахме да използваме, чак когато намерих специалисти да работят с него.Тогава вече свързваше изречения и имаше доста богат речник.Започнахме от нулата, защото въпреки изговарянето на думите - имаше пропуски на елементарно бебешко ниво.Още не беше усвоен АЗът - дори.Чистехме и ехолалията, структурирахме правилно и оформяхме изречения.
Започнахме го чисто поведенчески, не толкова за да проговаря.Системата ПЕКС е направо цяла наука сякаш направена само и единствено за аутисти.Добре е да намерите добър специалист да разбира от системата.В ДГ психоложката и логопедката на сина ми се опитваха да работят с ПЕКС, но се отказаха, защото така и не разбраха как става - въпреки проведените обучения.

# 723
  • Мнения: 465
Госте, Hug
ритуалните движения с ръцете са само  част от "картината" на А-ма.По-точно са част от сензорните смущения на детето.Ти ,пишеш ,че детето разбира,не е агресивно,което явно би улеснило работата с него и може и да и си прав,че трябва да се търси  друго конкретно решение.
Разкажи ни повече за тонуса на мускулатурата на детето(лицевата) ,за способността му да хваща с ръце,за финната му моторика,,за очния контакт,за походката му...
Ползваш ли англйски език?
Еллис,можеш ли да ми помогнеш с превода на БГ на названието на това нарушение на речта:
http://www.hsdc.org/Child/Speech/devapraxia.htm
То  диагностицира ли се като отделно заболяване и терапия у нас?

# 724
Здравейте,
искам отново да благодаря на всички майки които се отзоваха и отговориха на въпросите ми. Снощи много разговаряхме със сестра ми, която наистина е на голям кръстопът как да продължи по-нататък. PECS картите определено не са алтернатива според нас, защото детенцето ни е много голямо, но може би звукостимулацията определено ще е най-правилната посока. Моля ви, ако някой може да ни препоръча добър звукотерапевт, за не се лутаме в търсене.  Благодаря ви.

# 725
Ще отговоря на Veselcheto - интересното е, че при нас почти не липсва очен контакт, дори задържа погледа си много добре, нямаме проблем с лицевата мускулатура, походката е много добра, като малка имаше период в който ходеше известно време на пръсти, н отова беше много отдавна, може би само има проблем в ръцете, не са и толкова силни, трудно играе с топка, но добре оцветява, опитва се да пише чертички и кръгчета. Никога не е била агресивна, но и никога не си е играела с кукли. Друго н есе сещам по-специфично.

# 726
  • Мнения: 3 479
Здравейте,
искам отново да благодаря на всички майки които се отзоваха и отговориха на въпросите ми. Снощи много разговаряхме със сестра ми, която наистина е на голям кръстопът как да продължи по-нататък. PECS картите определено не са алтернатива според нас, защото детенцето ни е много голямо, но може би звукостимулацията определено ще е най-правилната посока. Моля ви, ако някой може да ни препоръча добър звукотерапевт, за не се лутаме в търсене.  Благодаря ви.

За звукотерапията, която аз ти препоръчах, лицензиран представител е Олга Георгиева от Логопедичен център Логос. Телефонът й го има на много места в този форум. Пусни търсачка.
За звукостимулацията на Томатис да кажат другите майки (Кезая си води детето на нея), защото аз не знам координатите, знам само първото име на психоложката.

# 727
  • Мнения: 465
Нов гост,а може ли момиченцето да ползва компютър,(клавиатура,мишка)?

# 728
  • Реъкйавик
  • Мнения: 381
и да не забравяме все пак че ние сме родители а не професионалисти. едиственно и точно само лекар, логопед и психолог може да каже коя терапия подхожда дали пекс или комютър. добре е да се замислиме какви тично съвети даваме. а ако родителите на детето не са готови да погледнат проблема си в очите тук е просто излишно да комемтираме.
е сега може да почнете да ме критикувате..

# 729
  • Мнения: leet
Веселче,

Мисля, че се диагностицира, но май почти винаги е част от някакъв друг- по- глобален проблем:
Development Apraxia of Speech (DAS) е нарушение на моторната реч, което влияе върху способността на детето да планира в последователност отделните звуци за ясна и разбираема реч. Също така , има различни наименования, като Устна апраксия, диспраксия, Върбална апраксия и Артикулярна Apraxia. Деца с DAS трудно се справят с координацията на мускулите си за производство на реч.


Development apraxia of speech (DAS) е неврологично комуникационно нарушение, което пречи на способността на детето правилно да произнася звуци, срички и думи. Изразява се и в смущения в гладкото изпълнение на доброволните движения в речевото производство.
Особено затруднение представялва последователността на сложни движения, участващи в устната реч.
 Нарушението представлява сериозна пречка за развитието на разбираема артикулиция и реч.
Добрата терапевтична интервенция при езиков терапевт, може да подобри значително нарушението на речта при детето.

 Типична речева характеристика на деца с DAS :
Ограничен езиков репертоар (много малко са звуците, които детето може да използва автоматично). Множество грешки в речта, като: изпускане на звуци (много често),  Заместване на един звук с друг, нарушаване на звуците,  допълване с нови  звуци,  трудности в изразяването на последователност от звуци, смущения в изговарянето на придружаващите звуци, множество грешки в едно изречение и неправилно удължаване на изречението, множество повторения на една и съща дума, множество грешки при гласните звуци, ниска разбираемост на свързаната реч.


Какво могат да направят родителите, за да помогнат?
 
 Да се даде на детето много възможност да се изкаже, като повтаря многократно звук, дума или фраза, което подпомага автоматизирането на речевия процес.

Пеене на много песни ичетене на стихчета с повтарящи се фрази, ритъм и рима.
Да се кара детето често да използва най- често срещаните разговорни фрази, като  "искам" или "Не виждам", така че те да стават все по-ясно говори.
Деца с DAS трябва да практикуват много  "последователност" от звучи.  Например, ако вашето дете може да каже "чао" , да използват умението и да се стимулира детето да казва "чао" вечер на играчките си.
Да се  започне със звуци, които са лесни за детето, независимо дали ще бъдат животински звуци или от уличното движение- на кола, например....

Колкото по-малко напрежение се изисква за дететто в имитацията на звуците, толкова по-лесни и успешни  ще бъдат те.

Игра пред огледало и имитация на различни изражения, например глуповато или учудено, придружение със звуци "Оо", "Ааау".., изненада.

Да се стимулира детето да използва мимики и жествое, в комбинация и подсилване ефекта от звуците.
 Това ще им помогне и намали разочарованието им, в случай, че не успеят децата да се справят добре, използването на възклицания винаги помага и намалява напрежението.

Да се използват много стимули и похвали.

С подходяща терапевтична работа от логопед, в повечето случаи, за около 2 години, се израства проблема.


Нов гост,

тук можеш да видиш и сайта на Българската асоциация по музикотерапия (БАМ), която е член на Европейската конфедерация по музикотерапия:
http://www.musictherapy.hit.bg/

Последна редакция: нд, 25 окт 2009, 21:04 от Kezaja

# 730
  • Мнения: leet
ФРИГ има право, че в случай, че родителите не са прели проблема или са по приели по грешен начин ( имам пред вид, да са го приели, но да крият проблема), тогава е глупаво ние да даваме съвети. Още повече, че специалистите, след оценка на детето, действително трябва да дадат препоръка, за каква интервениця и терапия ( или терапии), е най- подходящо детето.

Но така или иначе, ние изредихме доста възможни терапевтични интервенции, които биха могли да се прилагат на детето, остава родителите да потърсят специалисти, ако вече не са го направили и поискат консултация, с коя или кои терапии, да стартират.

И никога не е късно...

# 731
  • Мнения: 3 479
Фриг, права си, но в случай, че ние категорично заявим на Нов гост, че задължително трябва да прави определени неща. Аз поне мисля, че ние представяме възможности, за които ние знаем, а предполагаме, че питащия не знае. Освен това Олга е логопед, а пък Дина - психолог, т.е. те са специалисти и отговорността за терапията е тяхна. Това специално по въпроса за препоръчаните музикотерапии.

Трябваше първо да дочета докрай, пък посля да пиша, защото и Кезая е написала същото.

# 732
За съжаление не може да ползва компютър, а и няма никакъв интерес към него, но ако се наложи и на това ще се наблегне. Относно превода на деца с нарушения DAS за първи път чувам, а и никой не е дал подобна насока за такъв проблем от специалистите които сме посетили - ще се заинтересуваме в тази сфера по-подробно. Благодаря.

# 733
  • Мнения: leet
Нов гост,

Къде е диагностицирана племенничката ти и какви насоки и препоръки за работа с нея са дадени до сега?

Доста голяма е, за да тръгвате тепърва да търсите информация...още повече казваш, че е невербална и това намалява вероятността късно да е диагностицирана...

А защо не се регистрираш?

# 734
Като се поразровихме в изследванията диагнозата е сложена от Св. Никола - генерализирано разстройство на развитието /ГРР/ когато е била на 5г., преди 4-5 години нямаше логопедични градини, а в масовите не вземаха деца които не говорят или поне ние ударихме на камък и поради тази причина семейството е разчитало само на работа с логопед. Доколкото на мен ми е известно други терапии  не са правени, но никой от логопедите не е успял да я провокира да проговори, а и може детето да не е било узряло за това, знам ли и аз вече. Много информация сме изчели по проблема, а доц. Матанова /тогава все още не беше професор/ постави диагноза -Сензорна алалия, но освен работа с логопед друго не беше препоръчано и работа за подобряване на финната моторика. Питам се възможно ли е хаотично да се е занимавано с детето, защото както виждам много терапии същесвуват, на как да се разбере коя е най-подходяща за конкретното дете. В итерес на истината никога не сме чували досега за Олга Георгиева, но като чета във форума явно всички са се консултирали с нея, може би ще насочи и нас в правилната посока. Може би голяма е грешката, че майка ни я е гледала толкова време, ако бяхме успели да се преборим за градина, може би хипотетично си мисля децата щяха да я провокират да проговори, но това са само хипотези. Колкото до регистирането ще накарам сестра ми, за да не препредавам аз информацията. От известно време тя чувства някаква вина че не е избрала првилната посока и много се дерзае, но това няма да помогне.

Общи условия

Активация на акаунт