Докторантурата

  • 383 299
  • 2 366
  •   1
Отговори
# 2 115
  • Мнения: 3 400
Всъщност в България познаваме над двайсет различни езика, и това като броим само майчините.

Аз съм лингвист (нарочно използвам тази дума вместо езиковед), обучаван и работещ само на английски. Статистика и изследователски методи никога не съм учила на български и съответно не съм наясно с терминологията. На мен лично качествен анализ ми звучи двусмислено в изречението, в което го замених с квалитетен, затова използвах чуждицата. А съм наясно, че тя се използва, защото съм я срещала в български езикови изследвания. Но нямам нищо против да ми обясниш как не разбирам собствената си област. Grinning

# 2 116
  • Мнения: 14 481
KatiABV,  нито един моите постове няма никакво оотношение към теб и написаните от теб постове в тази тема..

На мен лично качествен анализ ми звучи двусмислено в изречението, в което го замених с квалитетен, затова използвах чуждицата.
Преди за заменяте/използвате някоя побългарена дума, се уверете за нейното значение;
"Качествен анализ" на български език означава "Quantitative analysis".

# 2 117
  • Мнения: 3 400
Преди за заменяте/използвате някоя побългарена дума, се уверете за нейното значение;
"Качествен анализ" на български език означава "Quantitative analysis".

Няма логика quantitative, от quantity, количество, да се превежда на български като качествен, а не като количествен анализ. Grinning

Последна редакция: пт, 28 яну 2022, 13:20 от ianajar

# 2 118
  • София
  • Мнения: 17 664
Принципно сте права, но всичко тръгна от там, че някой иска друг да му свърши работа срещу заплащане, на която ще се базира целият принос на дисертацията.  Та в този случай ще е много интересно как докторантът ще обясни тази глава от дисертацията си, как ще опише методите, по които са получени резултатите и спецификата, която пораждат тези методи. Как, аждеба, ще се изправи и ще каже "тази глава не съм я правил аз"?!
Едно е да потърсиш помощ и някой да ти покаже как стават нещата и да си ги свършиш сам, а съвсем друго е да ги свърши друг.  Щом става дума за дисертация, значи личният принос ще е водещото. Тук две мнения няма и това ясно е посочено в "закона и съответните правилници" (да не ги изписвам с целите им дълги имена).
Ама то и баба ми може да събере социологическа информация, например, като знае правилните въпроси, но може ли да изведе резултати и да направи обобщенията?
Не съм съгласна с Вас относно неграмотността.  Да, не пишем перфектно, но да сме неграмотни.... Аз, като чета документ, написан от човек с висше образование, и видя колко е зле писмено (личи си явното незнание), винаги поставям под съмнение и останалите му компетентности. Също така, първата думичка, която ми изниква е "немарливост". Когато си немарлив към езика, нещо много важно и нещо, което те представя пред четящата аудитория, то ти вероятно си такъв и в други неща.


Това обяснява неразбирането Ви.
Статистическата обработка на данните не просто не представлява цяла глава в една дисертация на медик - то е просто така, между редовете. Както човек, извършващ експеримент на някаква машина не би описал подробно устройството на уреда, човек , ползващ някакъв програмен продукт не описва (в повечето случаи и не познава) подробно кода му... От гледна точка на медика статистическата обработка е черна кутия, ами, калкулатор - подаваш данни на входа, получаваш данни на изхода и въз основа на тях правиш тълкувания, предсказания, обяснения, препоръки (за промени в дозите, за ползване / неползване на нещо си в някакви конкретни ситуации и т.н.). За тях обработката на данните не просто не е основното, не е част от изследването, а просто е ... ами, уред, устройство, като... химикала, пишещата машина, хартията.
И понеже в някои случаи е нужно участието на математика за самото поставяне на експеримента - подбор на участниците и т.н. - той е съавтор на изследването, макар работата му да няма отношение към основната цел или изводите от нея.

Потръпвам от граматически, правописни и дори стилистични грешки в официални текстове.

# 2 119
  • Мнения: 3 400
Точно по същия начин стои въпросът с мястото на статистическия анализ в изследвания в областта на езикознанието или образованието. Статистиката е просто уред. Не е същността на изследването. С редки изключения, когато статистикът трябва да участва още на ниво планиране на изследването, и в такъв случай той е съавтор, не просто консултант.

# 2 120
  • Мнения: 12 149
Виждам, че полека лека ще стигнете до истината. За момента зачекнахте планиране на експеримента. До PCA  анализ имате още време Mr. Green

# 2 121
  • Мнения: 14 481
Преди за заменяте/използвате някоя побългарена дума, се уверете за нейното значение;
"Качествен анализ" на български език означава "Quantitative analysis".

Няма логика quantitative, от quantity, количество, да се превежда на български като качествен, а не като количествен анализ. Grinning
Да, извинявам се, трила съм, понеже исках да напиша и за двата вида и остна така, не знам защо не се е редактирало: вярното е  "qualitative", но квалитетен звучи много неуместно.

katiABV, а не бива методът да е само инсрумент, защото точно подборът на метод предопределя резултата.
А ако този медик използва два метода за анализ и изходните данни и по всеки от тях се отличават на статистически значимо ниво, какво ще прави медикът?
А ако в редът от данни има пропуски/дупки, той знае ли, че е такъв случай има сериозни ограничения откъм използвани методи?
А, ако на база неправилно подбран метод (щото нали е все тая за него-черна кутия) резултатът е фатален за пациента в последващ етап?

Последна редакция: пт, 28 яну 2022, 15:07 от petiaivanov

# 2 122
  • Мнения: 3 400
Правите ли разлика между метод на изследване и статистически анализ? Има цели дисциплини, в които методите на изследване изобщо не предполагат използване на статистически анализ, ама на, все пак има полза от и от археологията, и от превода, и от фолклористиката....

# 2 123
  • София
  • Мнения: 17 664
Дисертацията е личен труд под ръководството на научен ръководител. Докторанта сам извършва цялата обработка на данните, прави изводите и ги представя пред своя научен ръководител и катедра. Това не е екипна работа, а самостоятелна !  

Може би в твоя ограничен опит точно така изглеждат всички дисертации, само че в различните области и системи съществуват много и разнообразни начини да се прави изследване, с което докторантът да защити степен. Ей отдавна не бях се ядосвала така на постове във форум.

Ами аз не знам истински какво си, но щом не можеш да си обработиш данните, значи не можеш и да си поставиш експеримента. Щото те двете неща са свързани - на входа и на изхода. Не можеш да отидеш в едно училище (примерно), да преброиш колко души казват "млеко" и да твърдиш, че това изследване е достоверно за... каквото и да е. Щото не е. И дали ти мноооого внимателно си броила е абсолютно все едно. Разбира се, можеш да си ПЛАТИШ на някого да ти свърши работата и да си туриш името отгоре - както правите вие - но аз лично не го намирам, никога не съм го намирала, за особено етично. Иначе е повсеместно, да, и законно - собственика на интелектуалния труд е онзи, който го е поръчал и платил, не извършилият го...
[/color]

Всъщност, Кати, точно така се прави научно изследване по социолингвистика или диалектология. Събират се данни за честота на проявление на езиков феномен или черта. И това се прави точно, като отидеш в определено място, където се говори даденият езиков вариант, и се събере информация за честота на проявата при определени характеристики на носителя. Само че това не е експеримент. Не всяко изследване е - или трябва да бъде - експериментално. Езиковите изследвания обикновено са дескриптивни и за тях не е необходимо да владееш кой знае какви статистически похвати извън елементарната дескриптивна статистика. Затова и лингвистите обикновено не се обучават на по-сложни методики и когато им се наложи да прилагат такива, защото им е хрумнала особено оригинална идея за изследване, е съвсем нормално да потърсят квалифицирана помощ.

Интелектуалният труд в случая е да се построи изследването и да се избере подходяща методика за събиране на валидни данни, както и да се изтълкуват тези данни. Пак повтарям, че обикновено не става въпрос за експериментално изследване, в най-добрия случай е псевдо-експериментално дескриптивно, защото при хора, извън медицината и фармацевтиката, истински експерименти не се правят. Да, мога да си построя изследването, и да, когато го правя, особено ако е сложно, задължително се консултирам със статистик, който да каже дали съм избрала правилно представителната извадка и анализите. Да не говорим пък за това, че е добре някой с много опит със статистическия софтуеър да наблюдава и там, защото SPSS може да е елементарно, но R не е. По същия начин колегите, които използват fMRI за езикови изследвания, се консултират с невролози, защото методиката не сме я измислили ние езиковедите и е хубаво някой да следи дали правилно я прилагаме, колкото и курсове да сме минали преди дисертацията. Изследването пак си е наша идея, събирането на данни пак ние го правим, интерпретациите пак са си наши.

Точно това е експеримент. Да направиш опит, не теоретично предсказание, не да изградиш и докажеш теоретично хипотеза, да я тестваш на практика (може и компютърен експеримент да е, пак е експеримент, не теория).
Но ако просто питаш когото срещнеш няма да можеш да направиш абсолютно никакви изводи въз основа на това - поне не и различни от "ами от питаните еди-колко си % казват ... нещо си". Но ако искаш да разбереш, примерно, какъв процент от населението някъде ползват диалектна дума трябва да вземеш под внимание, примерно, къде са родени и израсли тестваните индивиди. А за да направиш обосновано предположение дали тази дума е напът да изчезне, или напротив, продължава да е част от живия език и ще продължава да бъде такава, трябва да отчиташ като параметър възрастта на индивидите, които тестваш. И трябва да си сигурен, че си взел от всяка възрастова група брой тестови обекти, съответстващи на частта на тази възрастова група в дадената общност. И т.н....


ianajar, не се опитвай да се измъкнеш. Думата "качествен" не е конкретен термин от статистиката, така, както и "квалитетен" не е. Но да замениш напълно "законна" дума с произволна чуждица не говори добре за който и да го направи, а за лингвист - или някой, който се изживява като такъв - е просто недопустимо. Това как нещо ти звучи или не ти звучи на теб лично няма никакво значение нито за езика, нито за терминологията. Така се появяват изрази като "всеки сам си преценя" - някой си е преценил, че така му звучи по-добре - или произволното ползване на пълни и кратки членове, посипването на изреченията със запетаи на напълно случайни места или поставянето на "и" и "й" на някакъв алтернативен принцип. Ако наистина имаше отношение към езика дори и да не знаеш нещо щеше да си направиш труда да провериш преди да го напишеш. И, ако мога да перифразирам малолетният син на съфорумка от друга група, "и едно "извинете" щеше да свърши работа".

ПП
Понятието "качествен анализ" най-често се отнася до област от аналитичната химия, където се идентифицират присъстващите елементи / йони качествено - има-няма - но не и количествено.

petiaivanov, използваният метод може да има влияние в/у резултата само при неправилно планиран експеримент.
Твоето твърдение е все едно да кажеш, че за резултата от някое изчисление има значение кой точно калкулатор си използвал. И, съответно, е нужно в труда си да опишеш подробно схемата, чиповете и фърмуера на калкулатора.
Моята дисертация беше базирана на серия компютърни експерименти. С програма, правена от мен. Имам точно 0 глави, посветени на самата програма. Тя е инструмент. Споменавам методът - примерно има значение дали е Монте Карло, Молекулна динамика или някой от методите, влизащи на квантово ниво и т.н. Има значение как си конструирам обектите - не конкретно как съм кодирала, а какви обекти и по какъв начин те взаимодействат. Няма никакво значение как точно изчислявам енергията - дали табулирам, дали изчислявам всеки път, дали.. т.е. има - за мен, като експериментатор, понеже, примерно, отнема различно време. Но няма никакво значение за крайния резултат, който е винаги един и същ - ако да бе имало възможност да има разлика, значи нещо сериозно съм оплескала в модела.

Последна редакция: пт, 28 яну 2022, 17:01 от katiABV

# 2 124
  • Мнения: 3 400
Кати, бъркаш. Това не е експеримент. Експериментът предполага някакъв вид интервенция или манипулация. Ако събера децата от едно училище, които казват "млеко", и ги подложа на едноседмично обучение по произношение, и след това преброя колко от тях са започнали да казват "мляко", това е експеримент. Ако просто преброя колко от тях казват "млеко", като пример за диалектна форма в училищна възраст в даден регион, това не е експеримент. Това е описателно изследване - сетих се как се казва дескриптивно! ура! - и огромната част от класическите езикови изследвания са точно такива. Ще те помоля, като все пак обучен физик или химик или каквато ти беше областта, да не ми обясняваш кои методи на събиране на данни в лингвистично изследване са валидни, защото просто не си наясно с това. Между другото, в диалектологията обикновено не се използва статистика, за да се строят проекции за бъдещето - това е описателна дисциплина, просто следим какво се случва и не си въобразяваме, че със статистика ще можем да предскажем дали някаква черта ще изчезне или не. Най-малкото, защото езикът силно се влияе от абсолютно непредвидими социални явления, а ние не сме гадатели.

А пък да ти се извинявам за това, че съм употребила термин, който български езиковеди използват в статиите си, само защото на теб и на другата дама не ви харесва, и през ум не ми минава. Няма нищо произволно в това да наречеш качествения анализ квалитетен, когато в изречението има предпоставки за двусмислие и "качествен" може да се изтълкува в ежедневното си значение. В лингвистиката и в куп други области "качествен анализ" е анализът на не-цифрови данни, това не е термин или подход, запазен за аналитичната химия, където явно използвате само един частен случай.

# 2 125
  • София
  • Мнения: 17 664

Странно ми е как така езиковед не разбира обикновен език... може би просто от твърде много английски си позабравила българския.
Казах ти, че думата "качествен" е просто дума, не термин. И, че НАЙ–ЧЕСТО - това можеш да го разглеждаш и като съотнесено към статистиката - се отнася именно до химията.
https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu&q … D0%BB%D0%B8%D0%B7
Едва на 3-а страница се появява и "качествен анализ на риска". Моля те, стига увърта.
И, ако обичаш, не ми обяснявай какво е "експеримент", понеже говориш просто ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ. На чист български език. Експеримент означава точно, именно и само това, което съм ти казала - тест, проверка, опит. Не непременно на резултат от външно въздействие. Бога ми, никой никога не се е опитвал да подмества (съзнателно използвам именно тази дума) звезди и планети, пък астрономите постоянно поставят експерименти! БРОЯТ, представи си, звезди от даден тип в даден куп - примерно - и правят някакви изводи от този брой.
Изследванията биват ИЛИ теоретични ИЛИ експериментални (е, или смесени - теория и експериментална проверка в една работа) - няма трети вид.

ПП
"Квалитетен анализ" има общо 6 попадения в гугъл. И нито едно няма никакво отношение към лингвистиката. "Качествен анализ" има 22100 резултата при същите условия.

# 2 126
  • Мнения: 3 400
Е, щом ти така смяташ, коя съм аз, че да се пъна да те образовам.

# 2 127
  • София
  • Мнения: 17 664

Именно. Понякога е полезно да си посвиеш малко перките и да вземеш да научиш нещо за разнообразие.

# 2 128
  • Мнения: 14 481
Аз пък смело мога да заявя, че познавам един куп експериментатори, сред тях и химици, които си нямат понятие нито линейни, нито от нелинейни методи за анализ и тяхната приложимост.  "Хеле" пък МонтеКарло...
 "Чукча писатель..."

# 2 129
  • София
  • Мнения: 17 664

Монте Карло не е метод за анализ, каквото и да искаш да кажеш, метод за компютърни симулации е.
Химиците не са непременно експериментатори.
Експериментите не се нуждаят непременно от "методи за анализ", каквото и да означава това. Математически анализ? Термогравитационен? Рентгеноскопски? Елементен?

Общи условия

Активация на акаунт