Трябва ли децата да учат чужди езици още в първи клас?

  • 27 736
  • 362
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 24 467
Щях да "свалям летвата" ако това, което се учи в училище, зависи от мен. В случая далеч не аз я свалям. Пак да кажа- връщам се на началната степен и основното училище. Масово децата край мен, които нямат допълнителни занимания, не могат да четат на английски непознат текст и да говорят. Аз за това никак не съм крива. Те- също.
То аз и японски разбирам, иначе, ако гледам картинки от филм, мога чат- пат да кажа за какво става дума. Само дето не мога да го кажа на японски.
Иначе хубаво би било, ако се гледат филми, след това да се пише или обсъжда, на английски, естествено. Не се прави. Правят го на курсовете, не в училище.
Търся си варианти за моето дете, което тръгва първи клас и принципно затова влязох в темата, т.к. не съм решила какво ще правя още. До септември трябва да реша.

# 346
  • София
  • Мнения: 62 595
ти поне вече имаш опит с голямото, мислех, че този въпрос си го решила отдавна!  Peace Виж как ще тръгне като въведат чужд език във втори клас, и ако случат на учител и добри учебници, може нещата да вървят добре! Също и дали самото дете има желание да ходи на курс. Важното е да си наясно за колко време какво ще научи и каква е целта на цялото начинание, и да не се надценяват ефектите.
 Когато записвах моите, беше заради проблемите в училище, и за да си създадат нова среда друг деца, защото през почивките си говореха, играеха и с едно-две от тези деца още поддържат връзка, макар и рехава. Видях какво и как се учи, наясно бях, че това е повече за обща култура, и че ако някое от децата бъде прието в АЕГ, знанията като теория, лексика и практика ще му стигнат за първия и част от втория срок в подгответо. За гледане на филми без субтитри - гледат, за писане на елементарни есета - пишат, могат да проведат разговор, но това не е достатъчно. Горе-долу като граматика и компетентности (с изключение  на гледането на филми без субтитри) е на ниво пре-интермидиът на системите за възрастни. Лично за мен това не е добро владеене на езика, а елементарно. Ако някого това го задоволява - ок. Мен лично никак.

# 347
  • Мнения: 24 467
Де да беше тъй...да съм решила вече, де.
Не, не съм го решила отдавна, защото с голямото дете имах някои заблуди и очаквания. Сега нямам почти никакви очаквания. Ако нацелим при този малък шанс- О.К., но по- вероятно е да не нацелим.  Големият започна да ходи на курс от втори клас и разчитахме изцяло на курса. В ІV клас ми донесе запис от камера /на телефона/, който си бе правил той- контролна работа по английски. Такова ужасно нещо и по митингите тази седмица не съм виждала. И това бе контрлолната. Каза, че в обикновен час не знаел винаги дали карат час /това не е моя интерпретация, това си бяха неговите думи, едно към едно/. Този запис е само един мъ-ъ-ъничък пример.
У нас, когато е студено, се събират прителчета. От различни училища са, та имам поглед не само върху едно училище или 1-2 класа. Познанията на тези, които не ходят нейде допълнително, се изчерпват основно с игричките на компа. Не са някакви кофти деца, никак, познавам ги от години. Въпреки курсовете на моя аз също смятам, че е малко това, което може. Лично виждане.
Децата се изпитват на тестове с граматика основно /че е по- лесно/, със затворени отговори и препи-и-исват. Поставят им се оценки на домашни /където самостоятелната работа аз поставям винаги под въпрос/. Както и да е.
Дилемата ми е дали да пращам малкия от първи клас, след като по програма ч.е. няма, а да почне от втори, заедно с началото в училище. Това мисля сега. Май и аз клоня да видя от втори как ще тръгне в училище и тогава, но не сме решили.

Последна редакция: пт, 22 фев 2013, 09:39 от Judy

# 348
  • София
  • Мнения: 62 595
А, да, не е важна школата, а учителят. Голям зор видях, докато намеря добър учител. Ходих първо в големите софийски школи и там бях много разочарована, защото гледаха на децата като на заготовки, минаващи на конвейер, т-е- все им е едно дали детето се казва Иван или Драган, образно казано, важното е да ти вземат парите.
От първи клас няма смисъл, защото тогава задачите са други и децата излишно се натоварват заради намесването на английския  в разпределянето на времето. Аз бих предпочела детето спокойно да се прибира вкъщи и да си учи, или да си продължи със старите извънкласни занимания, вместо да търчи и на чужд език. Във втори клас най-вероятно ще кацнете на курсовете по неволя.

# 349
  • Мнения: 24 467
Това ми е точно следващата мисла.  Simple Smile Обмислям и частни уроци. С още едно дете.
"Неволята" ми е сигурна едно 80% да речем, та съм почти убедена, че работата на частно няма да ни се размине.
Май- май догодина ще си останем с един спорт в първи клас и толкоз. Ще щурмуваме във втори като че ли.  Confused

# 350
  • Мнения: 8 999
 Judy, ако имах избор, т.е. ако децата ми не изучаваха задължително английски от първи клас в училище по четири часа седмично, щях да ги запиша на курсове или на частни уроци, но такива, които да не изпреварват обучението по български /главно граматиката имам предвид/.
За първи клас бих предпочела някакви ненатоварващи занимания, в които да се трупа лексика и неосъзнати граматически формули, без писане и без четене. Първокласниците не са чак толкова натоварени откъм училищни предмети и подготовка вкъщи, та да не може да се отделят няколко часа седмично за езиково обучение. Но обучение такова, че да не ги натоварва психически - без оценки, без тестове, без да влияе на успеха им в училище. Колкото им влезе в главите, все ще е от полза.
От втори клас - по-интензивно изучаване на езика, което да е паралелно, или още по-добре - изоставащо, като граматика с обучението по български в училище.
Но да учат граматически понятия като време на глагол, при положение, че още изобщо не са наясно що е то глагол, не само е безполезно, но е направо вредно.

# 351
  • Мнения: 430
Но да учат граматически понятия като време на глагол, при положение, че още изобщо не са наясно що е то глагол, не само е безполезно, но е направо вредно.

Това сериозно ли го мислиш?

Моята дъщеря започна да учи английски, когато бе на 4 и половина. В момента е трети клас и мога да кажа , че знае много неща за възрастта си /включително какво е наречие/. Не съм забелязала нещо вредно да се е случило, затова че знае какво е наречие още преди да са го учили на български. Започна да пише на английскив предучилищна и няма никакъв проблем с българския.
Аз съм за ранното чуждоезиково обучение, но трябва преподаватели с опит за работа с малки деца. Имах късмета първият преподавател на дъщеря ми да е човек ,който разбира и обича работа си и съответно резултатите са налице.
За съжаление голяма част от преподавателите в начален курс са завършили само някакви курсове и май повече вредят, отколкото да научат децата/учителката на дъщеря ми произнася "KNOW" кнау/.

# 352
  • Мнения: 62
Език от телевизора само не се учи. Експериментално установено. Правено е с американчета и китайчета. Кой знае, чоже за българчетата да не важи, те да са ни гениални! Ако детето на дедлайн е научило немски от телевизора, то има нещо гнило в "Немция", и със сигурност има още един източник на овладяване на езика - някокой, с когото детето е общувало или живяло в немскоговоряща среда преди да започне да гледа филмчета на немски, или периодично е имало нещо друго.
Аз експериментално установих точно обратното, само от телевизора го научи /никой от нас не знае немски.../,  като след това научи изключително лесно английския, днес беше на областен кръг на олимпиадата по АЕ. Методиката му е просто да слуша и гледа ( в момента е на вълна History channel & Discovery Channel), а  правописа - в училище. Най-важно според мен в усвояването на езика е да не се изпитва детето с цел проверка до къде е стигнало, особено докато е малко!

# 353
  • София
  • Мнения: 3 824
deadline, и аз имам такъв пример вкъщи. Научи много детето от гледане на cartoon, без курсове, уроци в детската градина или някой англоговорящ наоколо. Детето използваше граматически правилно фрази и изречения в различни времена на 5-6 годишна възраст. Не бяха само думи. И досега в училище, 5 клас е, не ни се е налаголо да опираме до курсове, уроци, допълнително учене вкъщи, за да навакса материала в училище. Всъщност вкъщи изобщо не учи по този предмет. Имат по 5 часа седмично английски от първи клас, доста напред са вече с материала.

deadline, може пък нашите деца да са уникални и да имат талант за учене на езици  Peace Аз мисля да го тествам това, като да го запиша догодина на китайски Simple Smile

# 354
  • София
  • Мнения: 62 595
Елл, достатъчно е да му пускаш китайска телевизия. Поне така действително ще научим дали едно дете може да научи напълно непознат език, до когото няма никакъв досег извън полученото чрез телевизора, и то без превод на български, без субтитри на който и да е познат нему език. Е, те, тогава ще стане ясно дали от телевизор се учи чужд език! Китайският поне е от съвсем друга езикова група, съвсем друг и като конструкция и пр. Така да се каже, ще започне почти начисто.


Дедлайн, а на Хистори маха ли субтитрите? Щото със субтитри и аз научих доста английски навремето, само дето минах и през общуване на езика или писане на домашни.

# 355
  • София
  • Мнения: 3 824
Елл, достатъчно е да му пускаш китайска телевизия.
Не става, Andariel. Мина му въсрастта, в която телевизора сам по себе си може да е достатъчен. Сега може да бъде само допълнение в някакъв по-късен етап на изучаване на езика.
Говорехме за деца на 2-3 годишна възраст тук.

# 356
  • София
  • Мнения: 62 595
е, ще пробваш със следващото! Дори ще се радвам, ако мога лично да проследя процеса, ако трябва и програма, и проследяване, и всичко ще регистрирам! Изключително ще се радвам, ако всичко това сработи!

# 357
  • София
  • Мнения: 3 824
е, ще пробваш със следващото! Дори ще се радвам, ако мога лично да проследя процеса, ако трябва и програма, и проследяване, и всичко ще регистрирам! Изключително ще се радвам, ако всичко това сработи!
Не виждам смисъл да го правим. Вече стана ясно че "сработи" за мен и за теб са различни неща. За теб сработи е да чете Шекспир в оригинал и да вземе еди-какви си сертификати. За мен е да може да си служи с езика на ниво общуване с приятели и да не изпитва трудности в училище. Нали говорим за малки деца (до 4-5 клас), а не за гимназисти.

# 358
  • София
  • Мнения: 62 595
Напротив, и двете знаем прекрасно какво означава "знаене на език" и "научаване на език", а то е да го разбира и ползва, особено пък ако говорим за съвсем малки деца! От телевизора се научава чужд език точно толкова, колкото и зрители навремето научиха японски като гледаха месеци наред Шогун, т.е. никак или ограничено до две-три фрази.

# 359
  • София
  • Мнения: 3 824
"Научаване" и "знаене" по твоите критерии са неща мнооооооого далеч от това, което може да постигне едно дете в 4 клас в нашата образователна система, па ако ще  и на два курса да ходи отделно, за всеки от които хората дават по 700-800лв годишно.
Това същото дете, в общия случай, е знаело много по-малко от моето, за което не съм дала и 2лв за курсове, нито съм му губила времето и нервите да го водя на уроци, на курс. То е учило по някакъв естествен начин слушайки езика и гледайки картинки в ранна детска възраст. Учило е без дори да разберем че учи.

Общи условия

Активация на акаунт