Ирак и Ориента, който не познавате: за майки, бащи, деца и всички любознателни !

  • 47 894
  • 722
  •   1
Отговори
# 405
  • Egypt
  • Мнения: 132
Охоооо, я гледай къде се били сврели всички, добре че видях поканата на Хадил в другата тема.
Бз-че,
Цитат
според мен зависи най вече от нивото на образованост на/в семейството(къде и какво обрaзование даден човек е получил до голяма стеnен определя мирогледа му, уважението към различното, нивото му на толерантност etc. )
точно така си е, на мъжа ми семейството е много религиозно, ама много, а той се е молил по пет пъти на ден до 18- годишнината си, когато влиза в Университета и започва да чете всичко за световните религии, и след внимателно изследване на тая материя сега има други възгледи.
Отивам да чета назад, че то много нещо е изписано...

P.S.- как бе, Бз, нали заглавието е "...и Ориента...", а за мене до скоро Ориента се изчерпваше с Истанбул  Crazy

P.S.2- ама моля ви се, от половин час не мога да си публикувам поста  Joy

# 406
  • Мнения: 171
между другото, счита се,че Мохамед /сааас/ има още един син - Абдалла, но там историята дава оскъдни данни.

Привет Фаима - радвам се, че дойде. Аз мислех, че всички са разбрали, ама добре, че видя поканата.

# 407
  • Мнения: 2 159
P.S.2- ама моля ви се, от половин час не мога да си публикувам поста  Joy

Така, така, аз снощи седя и чакам някакво раздвижване в темата, давам рифреш през 5 минути и накрая реших, че всички спите и си легнах Crossing Arms. Пък купонът бил от по-късно Simple Smile. Фаима, радвам се, че се появи тук, сигурна съм че ще ти хареса Hug

bz, много голямо благодаря за линка с приказките  bouquet. На мен ми е инетересно всичко, което публикуваш, така че ще се радвам на всякаква информация за Турция и обичаите  Peace

svear, надявам се, че сте добре Hug. Дано скоро настроението ти се оправи  Praynig

Делте, мерси за хубавото кафенце с настроение, много слънчева картинка ни беше избрала вчера Heart Eyes. За пшеничния зародиш мисля, че няма да кой знае какъв проблем, ако не го сложиш в тестото Peace

# 408
  • Мнения: 216
зДРАВЕЙТЕ-хАДИЛ,НАИСТИНА МНОГО БЛАГОДАРЯ ЗА добре подредената и
усърдно разказана история....история за мъжество и храброст,за хуманизъм и Божествени идеали,
от една страна,и за пошлост и коварство,деспотизъм и сатанински прояви от друга-който има да се поучи,ще извлече поука от разказа за тази срамна проява на човешките слабости и материални изгоди Tired...
това нещо -в отношението на човешките твари към Посланията на своя Създател,не спира да се повтаря и до днес Tired...
и днес сме принудени да се "наслаждаваме"на деспота на подобни антихуманни прояви-

Муауиа-коварен и невероятно  хитър политик-се среща многократно и в днешното ни

битие,Язидовците също -с лопата да ги ринеш,

само добрите ,
-последователите на истината,борците за хуманизъм и правда-
драстично са намалели...

а ние обикновените човеци,сме същите като гражданите на Куфа-следваме това,което ни се казва и предлага Tired
 Tired-и без да искаме се оказваме продажници на собственото си благо Crazy

лично аз нямам много какво да добавя към разказа-освен личния си светоглед-

Живота е една неповторима възможност-
възможност да бъдеш добър и честен-въпреки слабостите,
които непрекъснато те карат да залиташ,
ако си представим живота като едно пътуване,което тепърва ни престои,
тогава нека го прекараме в приготовлението на подходящ,достоен багаж


докато сме живи,имаме възможността да последваме примера на Хур
-да се присъединим към лагера на свободните...

# 409
  • Varna
  • Мнения: 2 605
ХАДИЛЧЕ Hug
Отново да ти благодаря. Аз съм от тези които не знае историята за Кербала. Много кръв, много мъка, много ужас ....... Sad Сега ми е едно никакво във душата, но е хубаво да се знае.
БЗ-че бе Hug
Пиши тука за кюрдите във Турция, нека пък да знаем и за едните и за другите.  Ти отдавна си във Хадилова дружина Hug От тебе много се научава както и от нея. И разбира се, че за човешките ценности трябва да се говори винаги а не от празник до празник. Дай Боже повече хора да го вършат, Дай Боже!
ДУА Hug
АСТАРТА- Hug Благодаря Grinning
Файмич- как си Душо Hug

# 410
  • Мнения: 216
За читателите,които са проявили интерес към трагичната история-една картина,която
изобразява сцена от нея-"Конят на имам Хусейн,се завръща без своя господар"

ако искате и вие интересно ,да проследите разказа в картини ,може да го направите на този сайт...http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.saffinatulnaja … 3DN%26start%3D120
аз лично се впечатлих от тази и тази-но то май всички са много добри

Делта-а кафе няма ли Heart Eyes

# 411
  • Varna
  • Мнения: 2 605
ДУА- Душе,
кво каЙве бе  Joy То времИ за обяд.
Ей, таквозинка сготвих днеска, че е много мързеливУ ама пък е многУ вкуснУ. Нещо не ми е добре от вчера и бъбреците ми напомнят за себе си, че гледах да мина по тънката линия Joy

# 412
  • Мнения: 323
Момичета,направо сте невероятни,малко трудно ми е да запомня повечето персонажи от разказите на Хадил,защото покрай малката не мога много задълбочено да ги чета.
Жалко за дядо Хаджи,дано се върне пак.
Ние бяхме на първото ни детско парти вчера и Ели беше уплашена както от снега,така и от дядо Мраз,но се радва на подаръците,които получи.
Следващият разказ за какво ще бъде,ако нямате нищо против,нека се върнем пак към древната история,не само че ми е слабост,но и интерес голям.Ако пък имате вече зададена за следващата приказка на Хадил Шехерезада,нямам нищо против.

# 413
  • Мнения: 171
нямаме зададена тема. ще разкажа, за каквото искате.

# 414
  • Мнения: 171
поправка - имаме зададена тема ! сватбите в Ирак !!!! малко технологично време за написването, моля !

# 415
  • Мнения: 216

Жалко за дядо Хаджи,дано се върне пак.

защо жалко,нещо станало ли е... Confused

Делта-добре си похапнах  chef

# 416
  • Мнения: 323
В магребската тема дядо Хаджи каза,че вече няма да пише,влез и виж

# 417
  • Мнения: 171
криси - кажи за какво от древната история да пиша, за да го подготвя след първата част на сватбарската.

# 418
  • Мнения: 126
Привет   bouquet

Сватби ли..... Hug
Ей моята слабост...
Записвам се да следя с интерес  bouquet

Да,Криси-Дядо Хаджи няма да пише За Сега
Решението му е от лично естество
Но,зная че Форумът Бг мама е любмият му и......се надявам един ден да се върне сред нас

Хадил-ще попитам за Сватбите...
По-различни ли са от тези в Магреба.Скоро Марси беше пуснала една прясна тунизийска годявка-младите насадени на най-видното място,даже специален подум им се прави.А на Сватбата ги носят..като на Поднос!Преди годежа Те не се виждат очи в очи.Разговарят по телефона преди това...Всъщнос семействата им се договарят и така уговарят и самата церемония,както и условията по  нея. Дава се на булката-в повечето случай злато,но от нея се очаква непорочността и да се докаже на първата брачна нощ.Това е в Общоприетия Случай...
Булката се сменя най-малко с три тоалета през сватбенната церемония.
И при Вас ли е така?

Последна редакция: нд, 20 дек 2009, 19:59 от dala

# 419
  • Мнения: 171
Сватбите в Ирак

Надявам се да мога да напиша за повечето етноси и религии в Ирак. Сега започвам с най-честите - ислямските сватби. От доста време насам у нас не се правят традиционните ислямски сватби, що се отнася до облеклото на булката и т.н. В исляма като цяло сватбите в никакъв случай не са така разточителни, както го налага днешното арабско общество... Известно е, че дъщерята на Пророка /сааас/ се е омъжила взимайки за зестра само една дреха, която постила на брачното си ложе. Сватбата в исляма се прави, за да се огласи сред хората изборът на двама души, който е провъзгласен пред Бог - затова има двама свидетели (представляват обществото).

За да не стане скучно, ще ви го разкажа с шеговит тон.

Първото нещо, което е прави (независимо дали бракът е уреден от родителите или двамата млади са си го уредили сами) е младежът да си каже честно пред техните, че е решил да се жени. Нарочват другата жертва - разбирайте булката и майката на бъдещия младоженец със сестрите му (е може и не всички, ако са много) отиват да я видят и да говорят с нейната майка.

Вдига се значи женската част от фамилията (клюкарника) и хайде на сгледа. Първо отиват жените, защото ако момичето е с хиджаб, те като жени биха могли да го огледат по-добре в "натурален вид". Ако евентуално имат общи познати със семейството на момичето, предварително деликатно подпитват дали е удобно да отидат (в случай, че вече са ги изпреварили или пък момичето учи и не иска да се жени или друга причина).

Отиват значи агитката и момичето, ако иска да се жени, обикновено се конти и наглася, за да впечатли бъдещата свеки и останалите. Сядат си те на раздумка, девойчето скромно им поднася кафе, чай, сладки, соленки и себе си - тоест влиза, излиза, черпи, черви се - абе изобщо прави се на скромна, тиха и почтителна и работлива, та пушек да се вдигне. Уговарят се майката на момичето да говори с мъжа си (не че винаги има нужда, ама традиция) и ако са съгласни, да минат с момчето другия път.

Майката уговаря бащата, той тежко тежко се съгласява и се уговаря ден, пък те д погледнат кандидат зетя. Момчето пристига с родителите си да иска ръката на момичето (ако баща й не е жив тогава я иска от най-големия й брат, а ако няма такъв от чичовците й). Пристигат в дома на момичето и се започва кръстосания разпит - какво работиш, къде смятате да живеете, какво мислиш по този въпрос, та по онзи въпрос, та пушиш ли, та пиеш ли, та молиш ли се, та деца искаш ли, та колко братя и сестри имаш и т.н. до премаляване.

Накрая таткото на момичето казва: "Ами ще видим нашето момиче дали е съгласно, ако тя иска ще се съгласим." - това е израз на едно от основните правила в исляма (масово погазвано в арабските страни) никога да не се принуждава нито мъж, нито жена да сключат брак, който те не желаят. След няколко дни получават утвърдителен отговор и тръгва т.нар. "машая" - пешаците - това са най-изявените мъже от семейството на момчето с подаръци отиват да се видят с най-изявените мъже от другата рода (голямо значение имат семействата да не ви казвам до кое коляно) и да уговорят условията на брака (предварителната плата "мукаддам" и по-късната "муаххар" - втората плата се плаща обикновено при развод, но според исляма жената има право на нея веднага след като се омъжи: да уточня, тези пари се взимат от момичето не от бащата /с някои изключения в днешните арабски страни, но това е извращение и неспазване на религиозните норми/, така че не става дума за продажба на момичето.

Като се уговорят за тези неща се уговаря датата на годежа. Годежът се прави  в тесен семеен кръг - родители, братя, сестри, лели, чичовци, вуйчовци и братовчеди на двамата кандидат младоженци. Обикновено се прави в наета зала или ресторант или ако има възможност в дома на момичето. Носят се брачните халки - златна за момичето и сребърна, по-рядко платинена за момчето (мъжете в исляма не е редно да носят злато). Освен това младежът носи и друг златен подарък на изгората си и официална дреха - останалите от родата се отсрамват, кой колкото може - но не с големи подаръци. И така - музика, сладки и танци !!!

И започва годежният период. В този период младите се опознават повече, ако този брак е уреден. Опознават се младоженката със семейството на любимия си. По това време се купуват дрехите за "лайлат ал хенна" (нощта на къната) за новия живот като булка, за новото жилище, дрехи, обувки, бижута, гримове, парфюми и абсолютно всичко, което може да ви дойде наум - всички разходи се падат на мъжката страна.

Следва "нишан" - празненство, при което булката сменя 7 рокли (в днешно време се носят 3 до 5 в зависимост от финансовото състояние на младоженеца). На този празник се подаряват златните бижута на младото момиче - тя вече ще бъде омъжена жена и е редно да слага бижута (по принцип неомъжените жени трябва да са семпли в бижутата си). В днешно време всички се съобразяват с финансиите на младоженеца, но в кюрдските региони е страшно - там се прави и златен колан на булката и златото може да достигне 3-5 килограма. Злато се подарява и от женска и от мъжка страна. Нишан всъщност означава белег или цел - така младежът със бижутата бележи момичето, че е негово. На това празненство се сключва бракът официално по документи. След подписването младежите раздават специални сладки и свещи в малки купички на приятели и съседи, за да известят щастливото събитие.

Вечерта преди сватбата е вечерта, в която се слага къната, който може рисува, който не може само плеска.  Laughing Това парти е също в тесен семеен кръг. На това празненство жените се отделят от мъжете, за да изрисуват булката. През тази вечер майката дава акъл за първата брачна нощ, а омъжените приятелки споделят опит хихикайки гадно  Mr. Green .  Мъжете завъртат отвънка едно голямо хубаво хоро с хубаво тропане, че утре младежът, най-сетне ще се ощастливи с красива булка.

И на другия ден най-накрая е сватбата: бяла рокля, торта, танци, музика (жива), обяд... обаче най-интересни са музиките от дома на младоженеца, до дома на младоженката - то танцуване, то викане, то ръсене с цветя, то целуване - ум да ти зайде. После взимат булката е па там родата на младоженеца се спуква от танцуване - снаха си взимат, ей - голяма работа. В някои по-религиозни семейства братята и бащата на младоженката никога не танцуват - срамна работа да се радваш, че жениш сестра/дъщеря (криво са си разбрали религията). Забравих да ви кажа, че при сключването на брака освен, че питат двамата дали е женят насила или не и карат свидетелите да потвърдят чутото, се сключва договор между бащата (или настойника) и младоженеца - един вид, че му дава девойчето за жена, за да я уважава и да й бъде предан и тя на него и такива неща.

След като свърши партито, а най-често доста преди края, младоженците се изнасят, а гостите остават да празнуват - на тях онези двамата не им трябват я. А друг път ще ви разкажа за асирийските сватби - хубави са.









Общи условия

Активация на акаунт