Знаем ли какво пише в учебниците на децата ни?

  • 13 348
  • 94
  •   1
Отговори
  • Мнения: 18
Провокирана от една статия - "Как Кума Лиса стана миска в учебниците", реших да прегледам някои от учебниците на моята дъщеря (тя вече беше излязла за училище). Е, там се натъкнах на текст, в който се възхвалямаше рап-музиката.
Имам и други фрапиращи впечатления от учебниците, но ще ги споделя по-късно... ако успея с този постинг да ви накарам да погледнете и вие в учебниците на децата си. Повярвайте ми, то е безумие до безумие, недомислие до недомислие...

# 1
  • Мнения: 24 467
Знаем, поне някои от нас. За въпросната Лиска лично аз още преди две години писах и тук, и до министерството, и на други места. Ако трябва сега да давам цитати, то трябва да преписвам цели учебници и тестове. Много ми идва.

# 2
  • в страната на абсурдите
  • Мнения: 1 237
това за кой клас?

# 3
  • Стара Загора
  • Мнения: 5 759
И лошото е,че не можем да направим нищо. Училището избира с кое издателство да работи.

# 4
  • Мнения: 18
В един от учебниците на едната ми дъщеря ми преди време имаше следният текст "Нашето семейство", където едно дете обясняваше на приятелчето си кой какво работи от семейството му.  Всичко нормално (майка ми е учителка, баща ми е инженер...), докато в един момент стига до представянето на един 30-годишен братовчед и репликите са следните "А това е Иван, той не работи.", "А защо не работи?", пита другото дете. Следва отговорът "Ами защото не иска."
Спомням си, че мъжът ми тогава побесня и не знам колко пъти повтори "Кой ги одобрява тези учебници, на това ли учат децата в училище, че е най-добре да мързелуваш?" Е, и аз питам, но в крайна сметка, никой не отговаря.

# 5
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Дъщеря ми е в първи клас, но такива безумия все още не съм срещнала.

# 6
  • Мнения: 1 879
И лошото е,че не можем да направим нищо. Училището избира с кое издателство да работи.

Това въобще не е така. Слушах интервю на новия министър Сергей Игнатов (преди седмица по "Дарик радио"). Той също бил прочел цитираната в първия пост статия и се хванал за главата, даже покани родителите да изпращат подобни глупости. От добре осведомен човек разбрах, че дори сам е започнал да чете учебниците - то не е работа на министъра, но може би пък ако един министър го направи, и тия под него да вземат и да попрочетат текстовете.

Аз лично протестирам срещу изобилието от архаизми в читанките на малките ученици, от предългите изречения, с които децата трябва да заобичат четенето. Даже вече си мисля, че никой в България не само не знае, ами и не подозира, че в другите страни има формули, според които се преценява четивността на един текст - доколко той е разбираем от деца в съответна възрастова група, и текстовете в учебниците и детските книги се определят като подходящи да речем за 9 годишни деца - освен като тема, но и като възможност да бъдат разбрани от децата. За да не оставям загадки, ще обясня, че в тези формули участват брой думи в изреченията, брой срички в думите и още няколко важни неща. Когато това не се спазва, се получава ужкимският български "академизъм" - нещо елементарно, обяснено по възможно най-усукания начин, така че като го прочетеш, откриваш, че не само нищо не ти се е прояснило, ами направо ти се е замъглило.

Последна редакция: сб, 12 дек 2009, 21:35 от Белмекенска

# 7
  • Мнения: 18
Освен пошлотията, другият основен проблем в учебниците е нареченият от вас "академизъм". Лично ми се е случвало (и то многократно) като реша да помогна на дъщеря ми за урока по история, след около половин час да разбера, че всъщност "провеждаме" урок по езикова култура. Не може във всяко изречение да има поне една непозната дума!!! Как да си научи урока детето, като част от смисъла му се губи? Само че професорите отдавна са загубили представа какво е да си 10 или 12 години.

А за това, че министърът щял да чете учебниците... наистина ли го вярвате?

# 8
  • Мнения: 1 879
А за това, че министърът щял да чете учебниците... наистина ли го вярвате?

Не става дума за "вяра" - знам със сигурност, че е започнал ... но докъде ще му стигнат силите, това не мога да предположа. Според мен е убийствено занимание, като знам как иде да запратя учебник в стената само след две страници текст. Много точно си го казала, rina8 : - подготовката на даден урок се състои в превод на урока и затова "провеждаме урок по езикова култура", какво е искал да каже авторът на учебника. Най-смешното е, че в обяснените думи след урока има съвсем елементарни, а тези, в които децата наистина се запъват, ги няма, но то е и трудно да ги има - ще е цял поменик и учебникът ще заприлича на речник.

# 9
  • Мнения: 184
Скоро срещнах позната начална учителка,вече пенсионерка.Понечих да се оплача от това,че за 3-4дни отсъствие по болест от у-ще се губи много материал,който после трудно се наваксва.Тя само ми каза:едно време имаше много упражнения-най-много по 1-2 нови урока на седмица,затвърдяване и в края на срока-контролна.А сега се препуска по материала,който не е съобразен с възрастта на децата.Трябва да залеем електронната поща на министерството на образованието с искане за облекчаване на материала,за всекидневни часове по физическо възпитание,за насищане живота на децата с интересни дейности,които да ги мотивират да ходят на у-ще.

# 10
  • Мнения: 2 709
Виктория 99,съгласна съм с теб.
Зная какво съдържа учебния материал,защото всеки ден "уча".То бива грозни картинки,недомислици,печатни грешки........
Тотална промяна в образованието и мотивация за децата!
Задължително въвеждане на правопис,защото сега не се разчитат буквите,а когато настоявам за красиво писане - "госпожата не държи на това"!!??????

# 11
  • Мнения: 698
Да, в учебника за първи клас имаше задача " Петър си намислил число с три по-голямо от седем. Кое число си намислил Иван?" Joy

# 12
  • Мнения: 1 212
Да, в учебника за първи клас имаше задача " Петър си намислил число с три по-голямо от седем. Кое число си намислил Иван?" Joy

10  Mr. Green

# 13
  • Мнения: 24 467
Да, в учебника за първи клас имаше задача " Петър си намислил число с три по-голямо от седем. Кое число си намислил Иван?" Joy

10  Mr. Green

Не е верен този отговор. Отговорът на тази задача е свободно избираем, въпрос на оперативна самостоятелност на отговарящия и на творчество.  Mr. Green

# 14
  • Мнения: 1 879
Да, в учебника за първи клас имаше задача " Петър си намислил число с три по-голямо от седем. Кое число си намислил Иван?" Joy

10  Mr. Green

Откъде накъде 10? Пита се за Иван, а не за Петър.  Laughing

Общи условия

Активация на акаунт