Как да научим децата да пишат правилно трудните думи?

  • 12 801
  • 21
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 4 657
Освен гореизброеното, мисля че трябва да се започне в невръстна възраст с правилния изговор на думите, т.нар. спелуване може и под формата на игра или състезание. Помага много - твърдя го от личен опит.

# 16
  • Мнения: 605
С диктовки и четене.

Спомням си, че когато бях четвърти клас дойде нова учителка по БЕЛ и въведе като домашно задължителни диктовки в къщи всеки ден. Аз като едно изпълнително дете настоявах мама да ми диктува всяка вечер, но когато станеше неделя и се събираха по 3 диктовки, тя, като една уморена жена, един два пъти се опита да му убеди поне единия текст да си го препиша. Бях възмутена  Simple Smile и жената не повтори опита. Мисля, че благодарение на едногодишните диктовки всяка вечер се научих да пиша правилно (само запетайките ме затрудняват от време на време  Simple Smile.

Днес сутринта в асансьора спелувах на 4 и 6 годишните ми госпожици У-Х-О и О-К-О  Grinning

# 17
  • Стара Загора
  • Мнения: 5 770
Много ме вълнува тази тема ,защото и моят син допуща правописни грешки / в 3 клас е/.От известно време и аз му правя диктовки всяка  вечер.

# 18
  • Мнения: 413
По въпроса "воИн" или "воЙн". Категорично се пише "воИн". Няма дублетна форма и наистина Уикипедия не е гарант за истина и правопис. И за тези, които смятат, че речникът на Word е показател дали една дума е вярно написана, или не, ще ги разочаровам, като им кажа, че ако в речника не е вкарана определена дума, дори и правилно написана, тя пак ще излиза подчертана като грешна. Та и това не може да ви е гарант дали е правилно написана. Единствено правописните речници - книжните, могат да са ви помощници, като не изключвам, че и там може да има разминавания в различните издания, но все пак ще са единици.

# 19
  • Мнения: 28 813
Няма дублетна форма и наистина Уикипедия не е гарант за истина и правопис. И за тези, които смятат, че речникът на Word е показател дали една дума е вярно написана, или не, ще ги разочаровам, като им кажа, че ако в речника не е вкарана определена дума, дори и правилно написана, тя пак ще излиза подчертана като грешна. Та и това не може да ви е гарант дали е правилно написана. Единствено правописните речници - книжните, могат да са ви помощници, като не изключвам, че и там може да има разминавания в различните издания, но все пак ще са единици.

Правописният речник на БАН от 1983 г. достатъчно компетентен ли е според теб?  Thinking
Защото, въпреки че съм учила въпросните форми на думата още в началното училище, все пак проверих, да не би да има някаква промяна с годините. Нямаше.
Е, друг е въпросът, ако по-късно все пак има движение по въпроса, но тук "колежката" Калин@ трябва да се произнесе, тя притежава най-новата версия на въпросния речник.  Peace

ПП По въпроси относно правописа никога не ползвам източници от Интернет, особено Уикипедия.

# 20
  • Мнения: 1 879
По въпроса "воИн" или "воЙн". Категорично се пише "воИн". ... Единствено правописните речници - книжните, могат да са ви помощници, като не изключвам, че и там може да има разминавания в различните издания, но все пак ще са единици.

Виждам известно противоречие - първите ти две изречения категорично не са верни. Следващото е правилно. Речникът на БАН определя кое как се пише, той е нормата. Тези дни ми дадоха речника от 2002 година и според него и двете форми са правилни.

# 21
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако става въпрос за определени думи със сложен правопис или просто трудни за детето, може би е добре да ги напише по няколко пъти, както се пишат думите по чужд език. А ако става въпрос за граматика и систаксис, наложи ми се доста отрано да започна да обяснявам някои неща на децата и да давам много примери, защото при говорене става ясно доколко детето е усвоило правилата и изключенията в езика.
За диктовките и преписването съм малко скептична. Индивидуално е. Класната на дъщеря ми ни беше подлудила по едно време. Детето определено нямаше нужда от диктовки, нито от много преписване, но учителката редовно проверяваше тетрадката. След няколко опита да убедя учителката да диференцира точно това домашно и да освободи децата, които очевидно не допускат грешки, теглих една кратка и казвах на детето просто да преписва, колкото да не е без нищо. Класната на сина ми рядко дава диктовки и преписване. И двете ми деца нямат проблеми с правописа и граматиката, но съм се занимавала с тях по този въпрос още от раждането им. Езикът и в частност книжовният език се усвояват още в ранна детска възраст. Според мен е късно в първи клас да се разчита тепърва детето да го "учи".

Общи условия

Активация на акаунт