Напътствие за работа с дете със СОП

  • 1 014
  • 8
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 765
Здравейте, детето ми официално не е със СОП, но има специфични затруднения. Детето ми е с трудности с концентрацията и в час не винаги работи, също така има и проблеми със слуховата преработка и не винаги възприема в час. Въпреки това, синът ни започна първи клас ограмотен на два езика, можещ прилично да смята до 20 и завърши доста прилично първи клас. За съжаление, предстои втори клас, който е много по-труден...И сега използваме лятната ваканция, за да му помогна с материала, за да имаме начален старт, предвид, че в час я учи я не. Всичко това се среща с огромно съпротивление. Синът ни просто не желае ни да чете, ни да пише, ни да смята. Как мотивирате децата, които имат затруднения? При нас се стига до това той да крие учебниците, да плаче. Всеки ден е се напрягам-- с огромни увещания прави неща, за които му трябват 15-20 минути, ако се концентрира. С писането може би му е най-трудно...Не работим много, но работим всеки ден, защото не мога да си позволя да загубим постигнатото през учебната година, а и ми се иска отново да отиде във втори клас с някакви начални знания, а не да разчитам на това, че ще внимава в час.
 Гледам да има награди, да има окуражаване, но ми е много трудно психологически....Не знам как ще издържа на това още 11 години. Детето е много умно и ми е жал за него. Направо не знам как да го мотивирам, как да  му го направя интересно?

Всеки ден по едно и също време сядаме да работим, за да си създадем навик и всеки ден е драма...

# 1
  • Мнения: 2 236
Аз съм на мнение, че всяка майка си познава детето и знае кога има проблем, но изключила ли си физическа причина? Наспива ли се, храни ли се достатъчно, спортува ли и изразходва ли си енергията? Дефицити в кръвната картина? Може да се говори с педиатъра дали тя/той имат идея за работа с детето.
Само с теб ли е така? Може да помислиш да пробваш занималня - все пак там са учители, а не мама.
Може би да съботира процеса на учене, ако смята, че няма достатъчно време за игра и хоби. Ако участва в извънкласни дейности може да се мотивира, че ако научи бързо ще има повече време за тях.
Другото е, че може социално да не е готов. Според мен 6 годишните не са за първи клас и започване на училище и децата може дълго да страдат с наваксването.
Бях попадала на видео как да помогнем на детето да учи според харчактера му и ако го намеря ще добавя.
Монтесори училищата са частни, но досега съм чувала само чудесни отзиви за тях( изхождам, че детето не учи в България).

# 2
  • Мнения: 2 142
Не стана ясно защо мислите, че има затруднения, щом първата година е минала добре. Аз не познавам дете, което да иска да учи ваканцията, моето никога не го е правило, не съм го и карала.
Ако кажете къде конкретно са му затрудненията, може и по-конкретни съвети да бъдат дадени.
Уча.се имат ли уроци за най-малките? Ако имат, може да пробвате с тях, доколкото знам, ги правят интересни, включват известни личности, които децата може би харесват.
Пробвайте с елементарни кръстословици с по няколко думи. Така хем ще тренира мисленето и досетливостта, хем ще изписва думи. Например столицата на България, кое животно обича банани, кон е най-топлият сезон, през кой месец идва Дядо Коледа, ей такива леснички неща. И думата, която се разкрива накрая да е примерно неговото име или БРАВО или ОТЛИЧНО или герой, който той харесва.
Това се сещам засега.

# 3
  • София/Севлиево
  • Мнения: 12 415
Имат уроци още от детската градина в уча.се и са доста интересни.И двете ми деца работят с платформата с голямо удоволствие дори и през ваканциите.Малкият вече почти мина материала и за 4-та група,а ще бъде втора.Скоро ме пита кога ще пише букви,та от есента ще му взема някакво помагало (не го карам насила, интересно му е,аз можех да чета на 5,с писането ми бе трудно в началото,но бързо се научих).Батко му вече 10 години плътно се обучава и там, защото в училище взема много малко материал,а има интерес към физика,химия и история (той е аутист). Когато го учех да пише(на 6 можеше да чете) му купувах различни видове помагала,давах награди и поощрения и обръщахме всичко на игра.Вярно че пише изключително грозно, особено като бърза,но все пак се научи.

# 4
  • Мнения: 2 765
Много ви благодаря на всички!

Детето ми плаче не защото трябва да учи лятната ваканция. Той винаги е протестирал, когато нещо трябява да прави, независимо дали по време на учебната година или ваканция. Всеки път са молби и увещания за работа, която, ако се напъне, ще направи за 20тина минути.

Конкретните му проблеми са концентрация и слухова преработка на информация. Тези проблеми не са според мен. Има и проблем с мотивацията, според учителката си. Но с мотивацията е избирателно, защото на тестовете се стяга и се справя наистина ок, но в час невинаги работи. Според мен, е по-скоро заради това, че му е трудно да се концентрира. На мен ми казва, че му било шумно и анщренгт и, заради това не успял нещо да направи. Вкъщи винаги е протестирал и се увещаваме и молим всеки божи ден от предучилищната насам, а в училище го оставят нищо да не прави, ако не иска. За тях е добре дошло да имат дете със СОП, но за нас не е желателно и ще направим всичко по силите си, да кара напред.

Ще погледна уча се, за занималнята се тревожа, че като не е индивидуално не възприема и ще се разсейва. Общо взето, с логопед и частен учител работи доста добре. Когато е групово винаги е било проблемно още от предучилищната. Синът ни винаги е бил напред с някои неща и, заради това един на един създава много добро впечатление.

Казвам, че завършихме прилично първи клас, защото има прилични характеристики по основните предмети и се справи много добре на външното оценяване по базовите предмети. Това не значи, че не сме късали нерви с учителката, не сме се обяснявали, не сме били привиквани на срещи да дискутират проблемите на сина ни--разхвърлян, липса на концентрация, невнимаващ в час. Спасява го това, че като го попитат отговаря правилно, нищо, че блее. Та гледам това да продължи по този начин -- дори с ниска концентрация, блеене, мотивация,да си знае добре материала предварително и да може да изкарва средняшки оценки и да бута напред. 
В Монтесори училище при нас е много трудно едно дете да бъде прието, защото има огромни списъци с чакащи -- много хора искат децата им да бъдат поне в началото в една по-игрова среда. Предимство имат деца от Монтесори градина. Даже не сме се и опитвали, защото за някои деца е много трудно след Монтесори да свикнат на свирепостта/строгостта на средното образование. Аз самата намразих формалното образование покрай детето си.

Ще погледнем уча.се сега за ваканцията, а после частен учител, евентуално със занималня. Но за занималнята съм много скептична. Ако едно дете учи в занималня, то би учило и в час...

Спасява го, че не е хиперактивен, а е блейка, хипоактивен, но проблемът с вниманието си е там. Когато беше малък, имаше заекване и ерготерапевтката му ми беше казала, че му отнема ОГРОМНА енергия, за да си конструира изреченията. Отдавна не заеква, но сега имам чувството, че това важи за концентрацията му --сякаш му отнема огромна енергия да се концентрира и да си насочи вниманието. 

Последна редакция: чт, 07 авг 2025, 13:57 от MariyaHris

# 5
  • Мнения: 2 142
Звучи ми като да не сте в България, но ако сте, пробвайте с подобна кръстословичка, може сами да си правите такива, аз тази я сътворих набързо. Вие може нещо по-различно (съобразено с детето или с държавата и езика) да направите.
Така ще тренира досетливостта, правописа, ще си припомни и някои основни понятия от двата предмета.

Последна редакция: чт, 07 авг 2025, 17:35 от Мила Атова

# 6
  • София/Севлиево
  • Мнения: 12 415
Определено не са в България, защото тук със сигурност щяха да кажат,че детето е със СОП и да го включат на ресурсно подпомагане (което не е чак толкова лошо).

# 7
  • Мнения: 15 773
Детето не е соп защото се справя наравно с другите с обучителния материал. Тук, в бг, към такава категория соп деца без обучителни затруднения, спадат основно даровитите деца, когато трябва да им се освободи време за творчеството ( в което са силни) . За бг са от значение обучителните затруднения в училище, а не по какъв начин се случва ученето вкъщи.А ако детето не се тръшка пред учителката  ( според написаното от авторката  това не се случва в училище, а се случва вкъщи) то тогава и въобще детето не спада в никоя "нарицателна" категория.

# 8
  • Мнения: 17 016
Малко късно ми излиза темата, но все пак да си кажа. Синът ми е с дислексия и дисграфия. Съответно избягва всичко, което изисква четене, ако не е на Adys, а учебниците и повечето книги не са. Затова чете само Дръндьото от време на време. Заради дисграфията в първи клас работи един срок с ресурсната. Абсурд е да направи нещо извън зададеното като домашно от учителя, ако може (не е задължително) и него си спестява. Ходи на училище с нежелание, но завърши четвърти клас с Отличен (5,50) и 75 и 84 точки на НВО само с това, което е научил в час.
При голямото дете положението беше подобно на Вашето - трудна концентрация, неустойчиво внимание, бързо се изморяваше, трудно работеше в група, а у дома, това, което можеше да довърши за половин час го правеше за час и половина като първия час бяха рев и уговорки. Свикна, от втори клас вече нямаше драма.
Децата да различни, а децата, които изпитват затруднения имат проблем и с мотивацията, защото постигнатите резултати не винаги са релевантни на положението усилия и отделеното време.
Според мен прекаленият натиск отблъсква още повече.

Общи условия

Активация на акаунт