Оценките и мотивацията в началното училище

  • 18 328
  • 211
  •   1
Отговори
# 75
  • В офиса
  • Мнения: 4 036
   За друго си мислех аз. Колко родители знаят какво точно означава това, че детето им има отличен, много добър, добър... Какъв обем от знания, умения и напредък се крият зад цифрите? Как да разберат къде точно са пропуските, върху какво трябва още да се поработи и как да помогнат на децата си? В почете тестове има някакви скали. Толкова и толкова точки - еди-каква-си оценка. Няма ли да е по-полезен един кометар от рода на " поработи още върху изваждането със заемане" или нещо такова.    

Е, как да не знам какво се крие зад оценката?! Та нали е написана под резултата от теста - там много ясно се вижда къде е поправено с червено. И много ясно се разбира къде бърка детето. Изобщо не ми е нужно класната да ми обяснява къде са слабите места на децата ми и върху какво трябва да поработят допълнително. Това се вижда от километър. А самата цифрова оценка пък ми подсказва доколко са допустими грешките, които са направили. За мен "отличен 6" заслужва само работа, в която няма червено. Обаче се оказва, че не е съвсем така - за различните класове има различен процент отклонение от перфекния резултат, който процент също се оценява като "отличен". Като видя шестица под диктовка с грешки, си правя изводите кои правописни правила в момента не се отчитат като грешка.

Хм, понеже моето дете ходи в у-ще, където такива писмени сведения се дават на всеки 2 седмици, отново ще дам пример. Детето ми всяка седмица прави контролно по английски (съвсем не лесно) и аз всяка седмица виждам, че то се справя отлично. Т.е. на база контролни, или пък мои препитвания, всичко е точно. Но днес в писменото сведение пише, че детето се разсейва и говори със съучениците в час и за това често довършва нещата в междучасието. Също има коментар, че е хубаво да е по-прилежно и да наблегне на краснописа.
Друг пример с диктовките по бг. Също прилично направени. Ама в сведенето пише, че писането не е от най-обичаните занимания (но може да стане, ако се окуражи да изразява писмено мислите си) Също така, че пише бавно.
Това са все наблюдения и насоки, които аз няма как да имам, гледайки тетрадките и контролните.

# 76
  • Мнения: 2 037
Анда, чудесно си представила всичко, сега разгледах. Поздравления!   bouquet
Според мен трябва да се съчетае тази кауза с другата, за съдържанието на учебниците, защото нали се оценява в крайна сметка усвояването на материала от тях?

# 77
  • Мнения: X
Тинкърбел, точно това, което си описала звучи прекрасно. Жалко, че не във всички училища се постъпва по този начин.
baibibi, не всички родители притежават твоите познания по отделните предмети и могат да се ориентират единствено по оценката и допуснатите грешки. Аз, например, съм простичка женица, за която правописът и математиката са нещо отчайващо трудно. Бих искала да ми се оказва помощ в тази насока от учителя и един кратък коментар под дадена самостоятелна работа никому няма да навреди.
Освен това, фактът че в дадена диктовка има грешки, а тя е оценена със шестица, не означава просто,  че въпросните правописни правила в момента не се отчитат като грешка. Просто за даден обем правописен текст се определя броят на грешките, допустими за дадена оценка. Същото е и в математиката. Ако си решил 9 от 10 задачи вярно и се сгрешил само при пресмятането на един числов израз много ясно, че ще получиш отличен.

# 78
  • Мнения: 48 201
В нашия клас оценките се поставят доста субективно(явно вкл'чват и поведението, не само резултата от теста), а учителката не смята за нужно да коментира по никакъв начин поведението на децата, камо ли да дава писмен отчет
Ето защо в случаи като този, също ще е по- полезно да е законово регламентирано да се дава някакъв коментар на цялостното представяне, вместо просто оценка в цифра

# 79
  • Мнения: 8 999
baibibi, не всички родители притежават твоите познания по отделните предмети и могат да се ориентират единствено по оценката и допуснатите грешки. Аз, например, съм простичка женица, за която правописът и математиката са нещо отчайващо трудно.

dideva, става дума за учебен материал 1-4ти клас. Не мисля, че трябва да си професор и енциклопедист, за да знаеш как се намира обиколка на триъгълник, или че се пише "ученик" /а не "оченик"/. /честно казано твърдението ти, че си "простичка женица" много ме разсмя/.
Както и да е.
Имах предвид, че обратна информация има. Дали е оценката под тест, нашарен с червено, или е подробен отчет за това, че детето пише грозно и нечетливо, или че е бавно, или че разваля дисциплината /това, последното, се отразява чрез забележки в бележника/, няма значение. В смисъл, че дали отражението на знанията и поведението на детето е цифрово или чрез символи /звездички, пчелички, цветенца/, за самите деца едва ли има голямо значение. Лошото е, че явно учителите в началното училище  в много случаи не са обективни в оценяването - пишат се високи оценки, а от това страдат децата, защото придобиват самочувствие, което е без покритие.

# 80
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
Лошото е, че явно учителите в началното училище  в много случаи не са обективни в оценяването - пишат се високи оценки, а от това страдат децата, защото придобиват самочувствие, което е без покритие.
Това е точно така  Peace. За съжаление , истината лъсва в 5 кл. , когато е малко късно да се вземат мерки.
 За оценките - и аз съм на мнение ,че не трбва да ги има в начален курс. Хората ,които имат време ,и следят отблизо усвояването на материала от децата си -са наясно от нивото им. А другите? - Те са много заблудени ,че щом детето носи 6-тици - всичко е ок. Да не говорим за другите деца , които са вечно ощетени , по една или друга причина. Често те са пъти по-добри от "отличниците" , но  не го знаят / защото , разбира се не им се пишат 6-тици/.

# 81
  • София
  • Мнения: 4 096

 Това е точно така  Peace. За съжаление , истината лъсва в 5 кл. , когато е малко късно да се вземат мерки.
 За оценките - и аз съм на мнение ,че не трбва да ги има в начален курс. Хората ,които имат време ,и следят отблизо усвояването на материала от децата си -са наясно от нивото им. А другите? - Те са много заблудени ,че щом детето носи 6-тици - всичко е ок. Да не говорим за другите деца , които са вечно ощетени , по една или друга причина. Често те са пъти по-добри от "отличниците" , но  не го знаят / защото , разбира се не им се пишат 6-тици/.


И каква е разликата дали са 6-ици или пчелички? Ако не се интересуваш от нивото на детето си, няма никакво значение имат или нямат оценки. А ощетените от учителката ще продължат да са такива.

# 82
  • Мнения: 5 877
За детето има разлика, лельо Ог.
Защото да получиш шестица означава, че си стигнал крайното ниво и оттук нагоре няма смисъл да се пънеш.
Да получиш двойка, двойки (защото обикновено са повечко, нали) може да ти каже "аз съм глупак, най-ндолу съм на скалата на класа, толкоз мога".
Аз всъщност не бих слагала и пчелички, но това е моето крайно мнение. Не и на нещо, което всички деца правят едновременно, а само някои ги получават.

Ето един пример как по друг начин могат да се използват: в детската градина в Рейкявик имаха табло, на което слагаха картонена пчеличка със заглавието на всяка книга, прочетена от дете от класа. Когато таблото се запълни, отидоха и купиха голям буркан мед, който изядоха заедно на филийки Simple Smile
Но всъщност повечето неща, които децата правят, биха ги правили и без пчелички, само с усмивка, насърчение, внимание. Вие да не давате пчелички всеки път, когато детето свърши нещо вкъщи? Аз веднъж пробвах и беше много уморително и безсмислено, тя почна да се интересува от наградките, а не от това, което исках от нея.

# 83
  • София
  • Мнения: 62 595
Мисля, че се преувеличава проблемът с оценките. Всъщност, не виждам някакъв проблем. Дали ще е пчеличка, черешка, червена точка или шестица, все тая! Детето така или иначе има нужда от някакъв показател за оценка. За мен е и нормално децата да се сравняват помежду си. Колкото и да си приказваме тук, че не били важни оценките, а знанията (сякаш говорим за взаимноизключващи се неща), накрая пак се оказва, че оценките са нужни за кандидатстване.

За мен е до голяма степен на говорене наизуст от страна на много родители да твърдят, че не трябва да има оценки в начална степен, защото още от четвърти клас се влиза с изпити в математическите гимназии и други училища, където класирането е по оценки на изпитите и от свидетелството, а не по някакви други критерии. Не виждам никакъв смисъл детето да бъде пънато да ходи цяла година на подготвителни курсове по математика в четвърти клас, да знае, че от изпита му зависи влизането, а в същото време да няма текущи оценки в училище. Или няма никакви оценки до четвърти клас, и после, бум, идва пети клас, който и без това е стресов, че и да започне едва тогава слагането на оценки.

А това как въздейства една оценка на детето много зависи от критерия на учителите, от отношението на родителите и внушеното от тях.
Моят опит с децата ми показва, че не е кой знае какво за тях да имат оценки от втори клас. Дори от първи клас бяха наясно, че "браво" в тетрадката се равнява на шестица. Просто във втори клас това "браво" се замени с число. А и по сегашните изисквания постоянно правят контролни и ги изпитват и почти всеки ден имат поне по една оценка по нещо. Дори бих казала, че претръпват и не се впечатляват. По-скоро подозирам, че оценките са важни за родителите, защото това донякъде е начин да се самоопредели като успешен или неуспешен родител. Зная, зная, сега ще се изредят сто поста, че това не е така!  Tired Една двойка може да предизвика бурна реакция повече у родителя, отколкото у детето.

# 84
  • София
  • Мнения: 4 096
За детето има разлика, лельо Ог.
Защото да получиш шестица означава, че си стигнал крайното ниво и оттук нагоре няма смисъл да се пънеш.
Да получиш двойка, двойки (защото обикновено са повечко, нали) може да ти каже "аз съм глупак, най-ндолу съм на скалата на класа, толкоз мога".
Аз всъщност не бих слагала и пчелички, но това е моето крайно мнение. Не и на нещо, което всички деца правят едновременно, а само някои ги получават.

Ето един пример как по друг начин могат да се използват: в детската градина в Рейкявик имаха табло, на което слагаха картонена пчеличка със заглавието на всяка книга, прочетена от дете от класа. Когато таблото се запълни, отидоха и купиха голям буркан мед, който изядоха заедно на филийки Simple Smile
Но всъщност повечето неща, които децата правят, биха ги правили и без пчелички, само с усмивка, насърчение, внимание. Вие да не давате пчелички всеки път, когато детето свърши нещо вкъщи? Аз веднъж пробвах и беше много уморително и безсмислено, тя почна да се интересува от наградките, а не от това, което исках от нея.

    Хайде сега!  Laughing Ако твоята девойка донесе диктовка, с 10 грешки, примерно, и с оценка 6-, колко точно време ще я оставиш да си мисли, че е на най-високото ниво?  Wink Всъщност мога да говоря за себе си-около 25 секунди, които ще са ми необходими да го похваля, да му кажа, че съм горда с него и , че се справя чудесно, НО....И до там.  Mr. Green
    Мисълта ми е, че няма значение начинът на оценяване-с цифра, с буква, с картинка-те все са по някаква скала и децата много бързо я разбират. Примерът, който си посочила, е много сладък, но някак го приемам за деца до към 7-8 години. После неминуемо ще възникне въпросът, защо аз прочетох 20 книги , а излапах една филийка с мед, с Гошо , излапа 5, а не е прочел нито една книжка? Не знам, аз само теоретизирам, но не мисля,че е проблем шестобалната скала. Проблемите са другаде, но не ги дискутираме сега.  Peace

# 85
  • Мнения: 5 877
Вие защо мислите, че оценки се слагат само на диктовките, които се носят вкъщи?
Всъщност повечето оценки се слагат на изпитване в час, защото:
- това харчи време от часа, през което иначе учителят трябва да се пъне да преподава
- обикновено другите ученици мируват, за да не си изпатят те
- изпитваният ученик служи за нещо като назидание на другите

... и не ми казвайте, че изпитвате редовно децата си, за да видите какво стои зад шестицата.

# 86
Всъщност повечето оценки се слагат на изпитване в час, защото:
- това харчи време от часа, през което иначе учителят трябва да се пъне да преподава
- обикновено другите ученици мируват, за да не си изпатят те
- изпитваният ученик служи за нещо като назидание на другите


Значи, ако те разбирам правилно, за теб комбинацията от съвестен учител и послушни деца означава, че няма да има изобщо изпитване? И изпитването е нещо лошо, което се прави за наказание или от мързел?

Хайде стига вече, както казаха и други, дали ще е шестица или червена точка е все тая. Но оценките все пак дава повече нюанси и затова са по-полезни. Що се отнася до въпроса ти - до 4 клас никога не ми е и хрумвало да се съмнявам какво стои зад шестиците на детето ми. То други оценки и нямаше де.

# 87
  • Мнения: 5 877
За да видиш как се справя дадено дете, няма нужда от формата "изпитване на дъската".

Можеш да дадеш задача, по която децата да работят. Било в клас, било вкъщи, било поединично, а най-добре в групи, защото тогава могат да се дават по-сложни и по-интересни задачи, а децата се учат да си помагат.  
Можеш да задаваш въпроси и да слушаш различните отговори в класа. Можеш да попиташ и конкретен ученик какво мисли, но без да го изтъпанваш пред всички.
Можеш да стимулираш децата да бъдат активната страна, т.е. сами да си определят някаква задача, а ти да им помагаш. Можеш да организираш игра и междувременно да забележиш кой как успява да се справи.

При един истински активен урок няма никакъв начин да останеш в неведение кой колко знае и може. И то в подробности.
Да, мисля, че изпитването в началния курс е напълно ненужно.

Впрочем аз дори не говоря за послушни деца. Винаги съм мразела това определение, защото то говори за позицията на безропотни изпълнители. Не, аз говоря за активни деца, които упражняват новите си умения.

# 88
  • София
  • Мнения: 4 096
За изпитването на дъската съм абсолютно съгласна! И не само за малките деца, а дори и за гимназисти. Ако я премахнат изобщо тази форма на изпитване ще е най-добре.

Но за оценяването като цяло не виждам особен проблем, честно.  Peace

# 89
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
И каква е разликата дали са 6-ици или пчелички?
Няма разлика ! Дали ще се броят оценки или пчелички - все едно.
 За писмените изпитвания - спомням си на изходното ниво в 1 кл. ,тогавашната г-жа на големия беше извикала 2 девойки да си поправят грешките с техният почерк /явно са били доста/. Е, въпросни момичета бяха с отлични оценки до края на 4 кл. , но в 5 - се видяха реалните им знания / оценки между 3 и 4/.
 

Общи условия

Активация на акаунт