Оценките и мотивацията в началното училище

  • 18 365
  • 211
  •   2
Отговори
# 195
  • Мнения: 2 037
basilisk много интересни неща пишеш.
Обаче ни е много инертно обществото, няма и изгледи да се поразбуди, чиновниците са си все същите. Ето днес се опитвам да намеря две дами от СО - Дирекция "Образование", изобщо не са на работа.

# 196
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 996
И обобщено към повечето противници - оценките с нищо не пречат на креативността.

Напротив. Оценката може много успешно да пречи на креатвиността. Вместо детето да насочи своя мисловен и творчески потенциал върху конкретна задача, този потенциал се разсейва/ограничава/блокирва от съзнателни и несъзнателни мисли и/или тревоги за очакваната оценка.



# 197
  • София
  • Мнения: 4 109
Дами и Някой си  Grinning, ще ви разкажа една ситуация, ще са ми интересни мненията ви.

    Детето е от свитите, кротки деца, не обича да се "натяга", срамува се да говори с учителката. Чете от 4-5 годишно, незнайно как се е научило, но чете много и постоянно(много не обича да играе навън), художествена и научно популярна литература. Съответно в 1 клас то създава проблеми на учителката-не може да срича и, според нея, отказва да се научи. Взима много участие в час , но говори за неща, които другите деца не знаят или не разбират. Учителката всячески му демонстрира, че не е доволна от него: Пише много бавно, нищо че е без грешки и помни половината диктовка напред(щото няма кой да повтаря изречения само за него). Много е зле по математика, късно научи таблицата за умножение. Добре, че се появиха "текстовите задачи" в 3 клас, че да започне да решава. Всякакви такива намеци, понякога дори неприкрити, създават усещане у детето, че то е посредствено. Не би могло да помисли, че е "слабак", все пак детето е доста умно и вижда нещата, но очевидно от него не са доволни и то не се справя.
     В един момент става 4 клас и започва да получава оценки от различни преподаватели. Дори и то самото е шокирано колко добре се справя. Преподавателите го обичат и го хвалят, печели състезания и олимпиади, но на него му трябват години да изгради самочувствие и да повярва, че може, че не е посредствено.

   Кажете ми не биха ли били от полза оценките в начален курс? Не биха ли му показали много по-рано, че то има огромни възможности? Защото е прекрасно да се смята, че децата ще имат всеотдайна госпожа, която ще развива индивидуално всички техни заложби. А ако им се падне такава, която иска да не и се пречи, да не я карат да излиза извън минимума и предпочита да накара едно умно дете да замълчи, вместо да се пъне да обяснява на останалите?
   Между другото детето го познавам, случаят не е хипотетичен.  Peace

# 198
  • В офиса
  • Мнения: 4 038
Не, ще му навредят (според мен, де). Защото оценките ще се поставят от същата тази учителка (и ще отразяват нейното субективно виждане). И квалифицирането като посредствено ще бъде не само с намеци, а черно на бяло.

# 199
  • София
  • Мнения: 62 595
И тук бедата не е в оценките, а в отношението на учителката и може би действията или бездействията на родителите. Добре, да приемем, че конкретно за това дете няма числови оценки. Какво ще пише всяка година на свидетелството? Само "минава"? Учителката пак ще напише "минава с (отличен, мн.добър...., среден), защото просто няма как да е само като зачот с да и не.
А аз бих казала, родителите къде са дрямали 4 години, че са търпяли това положение? Грубо звучи, ама учителката е чужд човек и не е длъжна да бъде като майка на учениците си. За тази работа са родителите - да си наблюдават детето, самите те да се подготвят и да търсят начини да защитят правата на детето си. Ако беше моето дете, пътека щях да направя при тази учителка, директора и др., щях да говоря с психолози, логопеди и всички, за които се сетите или в краен случай щях да преместя детето в друго училище или при друга учителка. Не може за всичко да се обвинява системата, а в конкретния случай родителите да се примиряват.

Колкото до характеристиките на децата, те пак ще са субективни. Представям си какво щеше да напише учителката на едното ми дете миналата година - "не зачита авторитета на учителя", което е по-лошо от по-ниските цифрови оценки. Защо си мислите, че учителят ще бъде добронамерен и ще напише предимно хубави неща за детето? Да не говорим, че такива характеристики няма да засягат само и единствено успеваемостта на детето и индивидуалния му напредък, а ще бъдат и личностни, което може да се превърне в клеймо. Предпочитам учителката по математика в пети клас да пита детето защо има миналата година четворка, а си решава задачите за шестица, отколкото да прочете едно чисто субективно мнение на предишната учителка.

# 200
Ако ти имаш глава на място, ще дадеш на това, дето се е научило по-бързо, нова задача, докато обясняваш на останалите. Аз поне така бих направила.

Примерът беше, че съм събрал деца да ги уча да пускат хвърчило. Какво друго да накарам схватливото, да хвърля бумеранг?  hahaha

# 201
  • В офиса
  • Мнения: 4 038
Andariel, с характеристиките пропускаш момента, че детето обикновено не ги вижда. Нито тези на другите деца. Докато оценките се виждат и разбират от всички.

# 202
  • София
  • Мнения: 4 109
Не, ще му навредят (според мен, де). Защото оценките ще се поставят от същата тази учителка (и ще отразяват нейното субективно виждане). И квалифицирането като посредствено ще бъде не само с намеци, а черно на бяло.

Не знам, някак трудно е да пишеш 4 на диктовка, при липса на грешки. Или при 3 верни задачи на контролното. Тя може пак да е недоволна от детето, но то ще има оценка върху знанията си, а те са в повече.

Андариел, за родителите си права, сигурно и аз бих побесняла, ако е моето дете, но да приемем, че е било по друго време. Не това е важното. Питам се, дали липсата на обективен критерий, какъвто би трябвало да са оценките, не може да навреди.

# 203
Цитат
Да бе, ако едното е схванало от веднъж, а за другите "колкото е нужно" е десет пъти, мислиш ли, че на първото ще му е интересно да слуша? А децата веднага ще си разберат и сами кой го бива повече. Те да не са идиоти?
Twisted Evil
Не децата не са идиоти,но всяко дете го влече различно нещо и има различно предпочитание към предмет или наука,на която следователно отделя повече време.Ако аз разбирам от отоплителни инсталации,а ти не следователно,за да го разбереш ще ти се обяснява повече отколкото на мен.Това значи ли че си идиот?

Никъде не казвам, че някой (децата в частност) е идиот. Казвам точно обратното. Моля да вникнеш в написаното от мен иначе няма за какво да спорим.

# 204
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво като детето не вижда характеристиката? Според мен дори така е по-лошо, защото ще става зад гърба му. Получава се нещо като при изневярата - всички знаят с изключение на потърпевшия. Спомняте ли си навремето нашите характеристики? Не ви ли се иска да знаете какво е пишело там и дали някой не ви е объркал живота, пишейки незнайно какво, възможно и лошо за вас? А родителите ще ги знаят ли тези характеристики и по какъв начин могат да ги оспорят?

Другото време си е друго време. Но и тогава си имаше родители, които не си оставяха децата някой да ги тъпче. Ама, до човека си е.

# 205
  • Мнения: 5 877
Ако ти имаш глава на място, ще дадеш на това, дето се е научило по-бързо, нова задача, докато обясняваш на останалите. Аз поне така бих направила.

Примерът беше, че съм събрал деца да ги уча да пускат хвърчило. Какво друго да накарам схватливото, да хвърля бумеранг?  hahaha
в конкретния пример може би би му било приятно просто да си го пуска - вместо да седи и да се дуе колко по-бързо се е научило от другите Simple Smile Аз не ти дадох хипотетичен случай "събрал си деца" - питах те как щеше да процедираш, ако и трите деца бяха твои.

Лельо Ог, мисля, че проблемът не е в липсата на оценки, а в учителката, която е била идиот. Би птрябвало тя да понесе последствията, не мислиш ли? А ако в прогимназията беше попаднало на същите идиоти детето?

...стана ми мъчно, защото мисля, че говориш за себе си. Но при тази госпожа оценките нямаше да ти помогнат, напротив. Радвам се, че са се променили нещата?

# 206
  • Мнения: 48 273
ма точно за учителите идиоти иде реч
нека си пишат оценки, но да ги аргументират, а не просто да ги пишат

# 207
  • Мнения: 8
ма точно за учителите идиоти иде реч
нека си пишат оценки, но да ги аргументират, а не просто да ги пишат
Напълно сьм съгласна Peace

# 208
  • София
  • Мнения: 4 109
Анда, да кажем близко дете.  Wink В интерес на истината, не съм забелязала, да е страдало чак толкова много. То доста по-късно анализира и осъзна причини и следствия.


Аз влязох в темата от чисто любопитство, понеже много ми е интересно да те чета.  Hug  Но точно по този въпрос наистина не разбирам връзката между мотивацията и оценките. Не я виждам нито като права, нито като обратна. Не разбирам с какво пречат оценките, не разбирам много и с какво помагат , поне в началния курс. Може да се дадат примери и за едното , и за другото, но не смятам, че може да се обобщава. Но пък аз съм на година разстояние от училището, след някой и друг месец може друга песен да запея, както се казва.  Mr. Green

# 209
  • Мнения: 1 896

Не знам, някак трудно е да пишеш 4 на диктовка, при липса на грешки. Или при 3 верни задачи на контролното. Тя може пак да е недоволна от детето, но то ще има оценка върху знанията си, а те са в повече....

Питам се, дали липсата на обективен критерий, какъвто би трябвало да са оценките, не може да навреди.

А ако има три грешки на контролното, за какво е оценката? Не е ли достатъчно да се покаже на детето къде са грешките? Ако е съчинение, да му се каже мнението на учителя за съчинението, поднесено именно като компетентно лично мнение и като диалог между две човешки същества? Цифрата каква роля играе тук? Според мен обслужва единствено образователните институции.

Оценките не са и не могат да бъдат обективен критерий. Единствено корекцията на обективно грешни неща е обективна, примерно поправени правописни и граматически грешки, резултати в задачи. Останалото са мнения и препоръки, което при едни добри взаимоотношения, авторитет на учителя и взаимен респект могат да имат много по-голяма тежест от някаква цифра.

Между другото един известен математик, ранен талант, чието име ми бяга, беше написал: "Учителите ми в началното училище все ми пишеха лоши оценки за грешните резултати в задачите. Не можеха да разберат, че аз се опитвам да се пошегувам."

Общи условия

Активация на акаунт