Отговори
# 240
  • София
  • Мнения: 19 568
Аз отсега да заявя, че на следващи избори ще гласувам приоритетно за политиците, които подкрепят тази идея.
И толкоз.
А дали ще се възползвам или не-това е съвсем друг въпрос.

Жозка, съгласна съм с теб, ама лошото е, че те едно обещават, друго правят като ги изберем - ей го на сега бат пожарникар какво обеща, какви ги върши  Tired

# 241
  • София
  • Мнения: 4 412
О, тук и опити за продаване на гласове има Simple Smile
Доста хора са с особено мнение към това предложение, защото места в държавните училища има и родителите по желание искат да учат децата си в частно. Та не знам политик, ако заложи на тази карта, дали ще спечели.

Нагласата това са си моите пари, искам да си ги ползвам както намеря за добре, не е правилна. В здравеопазването има подобен принцип за хора, които живеят в чужбина и те наистина не ползват услуги. А всички в БГ са длъжни да плащат здравни осигуровки, защото ако утре някой падне на улицата, линейката трябва да го спасява, независимо каква помощ е ползвал преди това. Ако линейката откаже да дойде ще бъде супер нехуманно, както и ако държавата откаже да приеме дете от частното училище, обратно в държавното.

Парите за образованието не са само делегираните бюджети, правят се ремонти с тях, повишава се квалификацията на учителите. Ето до нас започват ремонт на едно училище, в което няма деца, но явно го подготвят за времето, когато ще има повече ученици.

Аз не съм против "парите да следват детето", но при ясно правила и като възможност да се създадат по-добри форми, отчитащи нуждите на обществото.

Не мисля, че обществото има нужда от организации, които пресяват децата още от първи клас, дават 10 дни на децата да свикнат в частните градини и изгонват учениците с успех под 4. Ама не може така да си подберем добри и послушни деца, да учим само тези с добър успех, да работим с цел мах печалба, а и да получим пари от държавата. За мен това не покрива обществения интерес в широки граници. Може би покрива на 2% от родителите, колкото са сега в частните училища, но това е малък процент.



# 242
  • Мнения: 19 098
А всички в БГ са длъжни да плащат здравни осигуровки, защото ако утре някой падне на улицата, линейката трябва да го спасява, независимо каква помощ е ползвал преди това. Ако линейката откаже да дойде ще бъде супер нехуманно, както и ако държавата откаже да приеме дете от частното училище, обратно в държавното.

В здравеопазването е заложен принципа на солидарност т.е. всички плащаме и всеки получава според нуждите си. В образованието разпределението е по равно на всяко дете. Ако детето не е в системата на ДУ, то не получава нищо, не е бройка. Неговите пари не се разпределят между другите деца. ДУ не печели, нито губи от деца, които са извън него. Тези пари обаче могат да бъдат насочени към други дейности /не е задължително да са в образованието/. Ако обаче детето се върне от ЧУ в ДУ, то ще получи от държавата, колкото другите, пак без да ощетява когото и да било.
Не разбирам защо родителите, чиито деца са в ДУ се чувстват ощетени от възможността ЧУ да получат обсъжданата субсидия?!

# 243
  • Мнения: 7 947
Таня - за първи път чувам, че гонят от частните за нисък успех  ooooh!

# 244
  • София
  • Мнения: 4 412
Mama_Nana, аз пък се чудя как не разбирате - в момента има 7500 деца в частните училища и държавата има готовност да ги приеме във всеки момент в държавните училища, защото е длъжна.
Т.е за тях има персонал, база, изградена структура. Ако родителя реши да си върне  детето в средата на годината в държавното училище, там очаква да намери учители и свободно място, т.е тези ресурси чакат и стоят неизползвани.
Ами това е допълнителен харч за държавата и за всички данъкоплатци - хем децата в частни училища, хем за всяко дете да се подържа готовност да се върне във всеки момент.

Ако частните училища се разрастнат, тези места в готовност ще нарастнат още повече. Например, ако за 2-3 години броят на децата в частните училища стане 15 000 следва ли държавата и респективно всички други данъкоплатци да поддържат налични ресурси в готовност, за да могат тези 15000 деца да се приемат във всеки момент обратно.

Да, viliko  има много критерии, по които гонят децата, за да стане най-лесно за работа.

Последна редакция: вт, 04 май 2010, 11:02 от TanyaMG

# 245
  • Мнения: 14 925
Таня, държавата не държи ресурс и не се седи в готовност да посрещне децата от частни училища. И не харчи нищо за децата, които не са в държавно училище, нито им държи празни местата и това няма как да се случи, защото е залегнало в принципа на разпределение на средствата за образование.
Данъкоплатците по никакъв начин не плащат за децата в частни училища- няколко пъти го обяснявам, но явно се чете подборно.


Няколко пъти го пиша и го обяснявам, но ти явно не четеш

А относно успеха на децата има правила, с които родителите са запознати още при записването на децата си и се подписват че ще ги спазват И НА ТОВА СЕ ДЪРЖИ , защо според Вас това е лошо.
А какво да кажем за дължавните-където пишат оценките, за да минават децата от клас в клас, за да не би да им загубят парите, защото ще намалее бюджета на училището.

# 246
  • Мнения: 1
Mama Nana, съгласявам се с теб, че това е принципна разлика между  двете системи – здравната и образователната. Аргументирано и убедително звучи позицията, която излагаш.

# 247
  • Мнения: 19 098
Mama_Nana, аз пък се чудя как не разбирате - в момента има 7500 деца в частните училища и държавата има готовност да ги приеме във всеки момент в държавните училища, защото е длъжна.
Т.е за тях има персонал, база, изградена структура. Ако родителя реши да си върне  детето в средата на годината в държавното училище, там очаква да намери учители и свободно място, т.е тези ресурси чакат и стоят неизползвани.
Ами това е допълнителен харч за държавата и за всички данъкоплатци - хем децата в частни училища, хем за всяко дете да се подържа готовност да се върне във всеки момент.

Допълнителен харч би било ако свободните места в ДУ също се финансират. Ако училището има капацитет за 1000 деца, но са записани 900, държавата плаща за 900, а не за 1000. Това, че тези места са незаети и неизползвани не е причина само на ЧУ. Има училища, в които от началото на уч. година всички места са заети и да иска човек, няма начин да влезе там, има и такива, които години на ред имат доста свободни места, но пък бройката не позволява закриване. Нещата не са едностранни и по никакъв начин не мога де се съглася, че овакантените места от децата учещи в ЧУ се поддържат целенасочено, за сметка на останалите деца..


# 248
  • София
  • Мнения: 4 412
Ами аз конкретно не говоря за училище Х или У, а за това, че държавата трябва да има този ангажимен - да поеме тези деца обратно в момента, в който те пожелаят. Държавата не може да си оптимизира разходите, с годините, този процент ще нараства и държавата все трябва да е длъжна да поеме децата обратно. А държавата това са всички данъкоплатци.

За всеки човек е ясно, че да подържаш свободни места за 7500 ученика, които имаш готовност да ги приемеш всеки момент си е разход, допълнителен над издръжката им, когато те вече са при теб. Ако имаш ресторант с 1000 места, но са ти заети 500 ти имаш разходи за поддръжка на общо 1000 места. За да имаш възможност да поемеш в един момент 1000. Вече ако решиш да си оптимизираш ресторанта за 500 места, изолираш едната част, съкращаваш персонала, оборудване /ако имаш 3 печки да готвиш на 1000 човека, като ти се счупи едната не я поправяш, а я изхвърляш и не инвестираш/ и т.н. И да искат после да дойдат 1000 човека, ти можеш да приемеш 500.

Сигурна съм, че го разбирате. И съм сигурна, че има достатъчно хора, които го разбраха.

Е едно решение може да бъде, частните училища да поемат ангажимент, че всяко разкрито място ще го поддържат за пълният срок на обучение, за които имат лиценз. Сега има 7500 ученика и те да поемат ангажимент, че ще изучат толкова деца, пък да ги сортират както искат. Ако догодина решат да разкрият нови 3000 места, ще изучат толкова деца, а не че ще съкратят на следващата година 1000. Но такова нещо не виждам.

# 249
  • Стара Загора
  • Мнения: 72
О, тук и опити за продаване на гласове има Simple Smile
Доста хора са с особено мнение към това предложение, защото места в държавните училища има и родителите по желание искат да учат децата си в частно.

Извинявам се за вметката..
Би ли ми разяснил някой има ли наредба за максимален брой деца в паралелка в дадено училище. И съответно маскимален брой паралелки?
Защото при детските градини е ясно - 20 деца (ако не се лъжа) е маскималният брой (и затова и местата не достигат). При учениците не е рядкост да има класове с над 30 деца и практически не може да се обърне на всяко едно достатъчно внимание.
Или при практически упражнения (например физика, химия, биология) при работно място за двама душе, често са по трима четирима. В повечето училища децата учат на две смени - което също не е много удобно - разно започват първа смяна, късно свършват втора..
Та, какво точно разбирате "под има достатъчно места"?

# 250
  • София
  • Мнения: 4 412
Аз се извинявам, но нямам време да разяснявам нищо повече, нито да навлизам в подробности. Tisho_P, прочети всички нужни наредби и ще разбереш, тук си в грешка. Броят на децата се определя от квадратните метри на помещението:
Защото при детските градини е ясно - 20 деца (ако не се лъжа) е маскималният брой (и затова и местата не достигат).

И аз в никакъв случай не твърдя, че всичко е идеално в ДГ и ДУ, но ми се струва рисков начина да се дават пари, без ясен ангажимент, че приемаш да изучиш толкова деца, за да може другата страна да си направи сметките. Може да ги сменяш през годините, като не са ти удобни или родителите не могат да плащат, но ще подържаш толкова места. Може и по друг начин да е формулирано, поне ако решиш да съкращаваш или разширяваш да предупреждаваш 2-3 години по-рано.

Само да допълня, че разглеждам един аспект - планирането, сигурно са много още. Понеже повечето ЧУ са в СФ ми се струва рисково да не знаеш дали ще имаш 7000-10000 повече или по-малко деца през следващите години. За това се учи и на 2 смени, ако знаеш колко са децата сигурно поне до 4 клас ще можеш да минеш на едносменен режим, ще можеш по-лесно да подбереш кадри. Но за това трябва да имаш увереност от партньора ти ЧУ, че 4 години той ще учи 7000 деца. Разбира се тук влиаят и процесите на миграцията, които в следващите години ще се задвижат.

Последна редакция: вт, 04 май 2010, 12:28 от TanyaMG

# 251
  • Мнения: 14 925
Със сигурност има нормативи-минимум и максимум деца. Но дали се спазват, това е отделен въпрос.
На училището му е по-изгодно да препълва паралелките, дори и да надвиши норматива защо така ще влязат повече пари в бюджета. Повече деца, повече пари. А разхода си е един и същ. Не е правилно, ама кой ти пита. Ако е частно училище ще го разпънат на кръст, че нещо е нарушило.

# 252
  • Мнения: 19 098
Би ли ми разяснил някой има ли наредба за максимален брой деца в паралелка в дадено училище. И съответно маскимален брой паралелки?

http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … _broj_ucenici.pdf

Това е Наредбата, но не знам дали няма промени. Въпреки това може да се добие представа кой и как определя броя.

# 253
  • Мнения: 5 539
Ами аз конкретно не говоря за училище Х или У, а за това, че държавата трябва да има този ангажимен - да поеме тези деца обратно в момента, в който те пожелаят. Държавата не може да си оптимизира разходите, с годините, този процент ще нараства и държавата все трябва да е длъжна да поеме децата обратно. А държавата това са всички данъкоплатци.

За всеки човек е ясно, че да подържаш свободни места за 7500 ученика, които имаш готовност да ги приемеш всеки момент си е разход, допълнителен над издръжката им, когато те вече са при теб. Ако имаш ресторант с 1000 места, но са ти заети 500 ти имаш разходи за поддръжка на общо 1000 места. За да имаш възможност да поемеш в един момент 1000. Вече ако решиш да си оптимизираш ресторанта за 500 места, изолираш едната част, съкращаваш персонала, оборудване /ако имаш 3 печки да готвиш на 1000 човека, като ти се счупи едната не я поправяш, а я изхвърляш и не инвестираш/ и т.н. И да искат после да дойдат 1000 човека, ти можеш да приемеш 500.

Сигурна съм, че го разбирате. И съм сигурна, че има достатъчно хора, които го разбраха.

Е едно решение може да бъде, частните училища да поемат ангажимент, че всяко разкрито място ще го поддържат за пълният срок на обучение, за които имат лиценз. Сега има 7500 ученика и те да поемат ангажимент, че ще изучат толкова деца, пък да ги сортират както искат. Ако догодина решат да разкрият нови 3000 места, ще изучат толкова деца, а не че ще съкратят на следващата година 1000. Но такова нещо не виждам.
Не се опитвай да изкарваш, че има кой знае каква миграция между училищата. Това са единични случаи, обикновено децата си завършват училището, в което са приети.

Частните училища, както впрочем и държавните, не могат да поемат ангажимент за 4-5 години напред, но пък приемът за всяка една година се съгласува с МОМН още през предишната уч. година. Tам вече си планират нещата за 1 година напред. Например нашата гимназия заяви желание за прием на 7 паралелки след 7 клас, но от министеството одобриха прием само на 6. Оттук нататък училището изготвя един много подробен документ, известен като Образец 1, в който е описано точно колко ученици ще има, колко и какви преподаватели, с какви нормативи, учебни програми и всичко, каквото се сетиш за следващата учебна година. Този документ се предава в МОМН до към края на септември и вече всичко е ясно за учебната година.
Така че никой не държи ресурси в запас.

Освен това в специализираните средни училища не можеш просто така да запишеш детето си след първата година, държат се много сериозни приравнителни изпити и преместването не е никак лесно. Виж, в СОУ-тата е лесно, но пък там няма голям наплив и свободни места се намират.

# 254
  • София
  • Мнения: 4 412
Не се опитвай да изкарваш, че има кой знае каква миграция между училищата. Това са единични случаи, обикновено децата си завършват училището, в което са приети.

Аз имах предвид икономическата миграция на семействата в други градове или държави, тъй като кризата ще се задълбочава или поне няма да има бърз подем, а и икомониката работи на подобни вълни. Никъде в постовете си не разглеждам училище А или Б, като нямаш пари за такса, ще си запишеш детето там където има места. Държавата глобално се грижи да има толкова места, колкото са учениците. Ако 7500 места в този момент се поемат от частните у-ща това следва да е така за по дълъг период.  О, прави се и по дългосрочно планиране, най-малко е 3 или 5 години.

Най-нормално е да не ви разрешат да имате 7 паралелки, защото най-вероятно нямате тоалетни да покрият нуждите на децата в междучасията. То и това се гледа, не само да имаме ученици...

Да си допиша тезата, че от тези 7500 ученици, които сега са в ЧУ, най-вероятно 6000 са в Сф. Горе долу това са деца са 7-8 средно големи учища до 8-ми клас. Т.е на територията на София трябва да има толкова свободни места в готовност, с персонал и организация за обучение, за да могат теоретично децата от ЧУ да се поемат обратно във всеки момент. Дори и да се заложи 30-40% движение, при нарастване на учениците в частното училище пак на територията на СФ трябва да има един излъшък от доста места, за да могат да се поемат децата. Като този проблем е основно за СФ, за градовете без частни училища все още не е актуален.

Интересно ми е като жител на столицата, кое е справедливо, да има хем неоптимизирано образование, хем издръжка в частното у-ще. Като оптимизацията не значи непременно нарастване на броя на децата в паралелка, а използване на ресурсите по най-добрият начин.

Последна редакция: ср, 05 май 2010, 11:49 от TanyaMG

Общи условия

Активация на акаунт