Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 14

  • 94 290
  • 744
  •   1
Отговори
# 600
  • Мнения: 15 773

Изпревари ме, точно вчера гледах разлепените афиши във Варна. Имам намерение да отида, детето ми не е индигово нито кристално колкото и да ми се иска с това да се обяснява спецификата на поведението му, но мисля че ще ми е от полза. Местата били само 120 и ако има голям интерес не знам как ще процедират ...

# 601
  • Стара Загора
  • Мнения: 390
Още веднъж благодаря на всички, които станаха съпричастни на нашия проблем и ми дадоха съвет.

Таня, Катина, Райка, Мама Мариана,
Във всеки ваш пост откривам частичка, която може би ще помогне да преодолеем проблема. Може да е елементарно, но в разговорите с госпожата не съм се сетила да попитам: забелязала ли е тя от какво се провокират проблемите.
За наказанията и стимулите - вече работим по въпроса - тази вечер Снежи беше наказана да не играе на компютъра, защото и днес поведението й не се е различавало много от предишните дни. Когато й казахме, че е наказана тя каза "Добре мамо, аз утре ще слушам. Обещавам" и се запъти към компа, т.е. тя реши, че като каже „обещавам” и проблема е решен! Да, ама не - аз естествено не отстъпих на молбите й и отново обясних какво значи "наказана" и защо е наказана. Когато баща й се върна в къщи тя го посрещна с думите "тате, аз съм наказана". Eстествено и баща й обясни защо е наказана и кога ще може отново да играе на компютъра.
За начало така ... А междувременно пипнахме Варицела и сега ще стоим в къщи. Ще използваме времето за учене и обяснения, отново и отново.

Катина, детето на този етап се справя и виждам, че когато е внимавала и писала в час е научила доста от преподадения урок. Работата в къщи е допълнителна, за затвърждаване и надграждане. Но... когато се е реела в пространството се превръщам в начална учителка и нещата пак се получават. Снежана определено има проблем с разказването - тя не винаги използва правилно построени изречения, камо ли разказвателната реч да се лее от устата й. Но за сметка на това има феноменална памет и почти наизуст запомня това, което трябва да разкаже. Т.е. тя не разказва а се опитва да повтори запомненото. Все пак има напредък - с помощта на ресурсната и с моя помощ. Например онзи ден имаха за домашна да преразкажат кратка поучителна приказка, но без пряка реч. Прочетох ме я няколко пъти, сигурна съм, че тя я фотографира и запомни след втория път и след това с моя помощ започнахме да разказваме, като префразираме пряката реч. Детето се справи доста добре, обеща, че утре като я изпитват ще разкаже в час. Предварително знаех, че госпожата ще я вдигне. Всичко минало много добре, тя е доволна от себе си и от шестицата в бележника.

Райка, хареса ми идеята ти за таблото. Определено съм се замислила тези дни – осъзнава ли детето точно какво искаме от него и защо не сме доволни. Може би с тази визуализация ще може да разбере по-добре.

Освен, че сме болни и ще стоим в къщи поне седмица тази вечер говорихме дълго с госпожата по телефона. Тя определено проявява разбиране и е загрижена за детето. Сподели, че днес в петия час Снежна вече не могла да издържи и се поразхождала из стаята. Явно не й е било добре от настъпващата шарка. Основните притеснения на госпожата са, че не е достатъчно информирана, че няма кого да попита как да се държи с детето в определена ситуация. Определено е добричка и хич не иска Снежи да плаче. Сподели, че търси информация в Интернет за децата аутисти – тя също има нужда от помощ, за да се справи със ситуацията. Отчете, че в първи клас детето „не винаги е било в час” – подреждало си моливите, пеело си, не слушало много-много, но е била тиха и не е пречела на децата и на преподавателката. Докато сега, във втори клас нещата са доста по-различни. Както казва Снежа – детето явно се осъзнава като личност и търси внимание. Освен това дъщеря ми определено не е сигурна в себе си – дори понякога ме пита от къде да започне реда, когато пише по български език.
Определено мисля да започна да „образовам” госпожата с информация що е то аутизъм и аутистичен спектър.

Благодаря и на Кезая, чиито препоръки към учителите смятам да предоставя на госпожата, да ги осмисли през личността на дъщеря ми и да реши кои от тях да използва. Когато тя знае повече за поведението на децата от спектъра ще има и повече увереност в действията си спрямо Снежана.

# 602
  • Мнения: 631
Ренате и трите ми деца боледуваха от Варицела вече ..... определено не я занимавай с учене първите три - пет дни детето няма да се чувства добре ............
големия ми син се разболя на 12 г тоест този м.Юни - последните дни от училището - беше много зле 5 дни с Т 39 , пъпки много където се сетиш .... в устата в гърлото навсякъде ......
когато той оздравя се разболя и Киара - нямаше още 2г и я изкара леко почти без Т с не много пъпки ....
Владко пък беше боледувал в навечерието на 2009г по нова година - също много леко ...
дано при вас да е леко , но ако не е в смисъл ако има големи пъпки по лицето които те тревожат да не станат белези...... но това за тежки случаи се ползва ..... може да намажеш мехурчетата още преди да са се надигнали много и да са взели да се пукат с "Ацикловир" това е една пастичка за херпес в смисъл може и да го оближе не е страшно
ще забележиш че пъпките излизат на талази обикновенно на три яки изривания , първо са малки червени точици като зачервявания които след това се надигат и напълват с вода и увеличават размера си ..... та ако тези които са по лицето още като са червенички намажеш със тънък слой много тънък ацикловир по лицето няма да и станат големи пъпки които да оставят следи ...
иначе твърдят че имало хомеопатични неща да не излизат много пъпки .....
и в никакъв случай не се давал аспирин ..... те вече го прекръстиха и аз не го различавам кое е аспирин  , ацетилин , кое парацетамол еднакви ли са или различни но аз съм давала само нурофен за сваляне на Т

# 603
  • София
  • Мнения: 4 412
Renate_R, може би детето разбира, че ще слуша, ще му работят ушите Simple Smile В нашата детска градина ги учат да спазват правилата - в час не се говори, не се пее, не се ходи, книгите не се късат ит.н. Трябва конкретно, така е за всички деца. И като я наказваш, кажи "защото си говорила по време на часа, и не си спазила парвилото, че в час не се говори". Може и така да го правиш, но да поясня, като мара подробната. Бързо оздравяване.
Райка, мерси за съветите за варицелата. Дара още не я е карала и взе да ме побиват търпки, как ли ще я изкара.
Катина, а ти защо не го посъветваш, като види, че го бият да тича при сестра си. Мен нещо такова ме бяха посъветлава за брат ми. Когато брат ми пермина в друго училище, ми казаха да внимавам, че брат ми го няма вече. И аз явно попораснала, спрях да се бия. Също можеш да му купиш боксова круша и да я бие вечер. Аз си имах такава, в допълнение и всяка вечер баща ми беше спаринг партньор. Знам, че и с Мишо се борят. Трябва всяка вечер по 20-30 мин. И пак много се биех до 3-ти клас, някак ти идва отвътре. Аз напоследък си мисля, че ми се падна такова кротко дете и зависимо от останалите, заради моят бой като малка. Едно дете толкова съм го била стресирала, че майка му 25 години и повече припомня това на моята.

# 604
  • София
  • Мнения: 2 352
Сетих се нещо от обучението в центъра по аутизъм.Там ни предложиха да им визуализираме правилата.Може с текст или с изображения, но да са видими за детето.Идва ми идея да ги направим във вид на табло с дните от седмицата.Например в понеделник ще се спазват тези правила, във вторник тези(същите за училище) и т.н., а в събота и неделя други правила за почивните дни.Можем вечер заедно с детето да отбелязваме с положителен или отрицателен знак спазените или неспазените правила за деня.Това подпомага разбирането за дните от седмицата, за правилата в работните и почивните дни, освен това стимулира получаването на повече положителни знаци - предлагам същите като в училище - човчици като знака "V", или отрицателни например знака "Х".

Таня, благодаря.Има в училището охрана - там го уча да отива да се оплаква.Каката по време на час не вдига тел. защото и се карат, а в междучасията редовно го проверява.Класната на Мишо е бившата класна на кака му.Редовно ходи там да гушне бившата си класна и да се прави на важна пред зайците съученици на брат и.Може би ако не е тя ще е го тормозят повече  Whistling.

# 605
  • Стара Загора
  • Мнения: 390
Благодаря Катина,
 
Такава беше и идеята, която даде Райка - за табло с правила, с цел визуализиране на изискванията и отбелязване на спазване/неспазване.
Тази идея ми хареса и като че ли е отговор на въпроса който си задавам: Разбира ли детето същността на правилата, защо трябва да ги спазва, защо трябва да се държи така, че да не пречи на съучениците си и госпожата. Още незнам точно как ще оформя таблото, но ще го направя и по-нататък ще споделя как е проработила идеята при нас.

Отново искам да благодаря на всички, които се включиха с мнение и предложения за решаване на проблема. Не е сигурно, че ще успеем да се справим, но. ... трябва да опитаме.
Както казва логопедката - ние ще опитаме да я "пречупим", а дали ще успеем не зависи само от нас.
Тя може да остане такава, каквато си е - "различна" -  и въпреки всичко ще получи цялата любов от родителите си.

Пожелавам на всички много успехи и радост и ще се радвам, ако някога и аз мога да помогна.

# 606
  • Мнения: 631
аз предлагам следния вариант на табло
отгоре като антетка или как се казва.......
от ляво на дясно три снимки на детето със как е седнала на чин и слуша гледа напред - "активен ученик" , как пише на втора снимка , и още една като това е правилното поведение с нейни снимки как трябва да се държи ДЕБЕЛА ЧЕРТА и следват три четири рисунки задължително грозновати нарисувани черно бели скицирано как дете яде как се разхожда докъто други седят на чинове, как говори или плаче като тези е нуждо да бъдат и задраскани с червено
ДЕБЕЛА черта отдолу на всичките и дните от седмицата и разграфено като дните от седмицата може да са на листи А4 за да се сменят
като се отбелязва с червени точки доброто държание под снимките и .... днес писала , днес не говорила - две червени точки и под местата с неприемливото държание черна точка примерно разхождала се под разхожадащото се човече - и така понеделник до петък в петък прибираш таблото и в понеделник го вадиш на ново като дните от седмицата си ги слагай с нови листи А4 за да слагаш големи точки с фулмастер - може и тя
така ще се стимулира от снимките си да се гледа как трябва да се държи и да си пише червени точки и постепенно ще подобри цялото поведение
като ясно е че в петък червените и черни точки се събират и което натежееее - следва или награда или НИЩО .... не наказание ами НИЩО необходимо е да се стимулира положителното
все пак не се цели да намрази училище
това е моето предложение

# 607
  • Мнения: 631
като учителките трябва да проявяват трайна тенденция да насърчават доброто поведение с цел да се намали лошото при децата ... в един клас с двайсетина деца в конкретен момент има 5-6 които говорят няколко не внимават но задължително има едни които правят точно каквото трябва и ако те бъдат похвалвани поименно и редовно тези които се държат както трябва .... смятам че всички ще започнат да се натягат и да се държат добре
за съжаление наистина БГ образователната система е един учител  26 деца

# 608
  • Стара Загора
  • Мнения: 390
Благодаря Райка,
Нещо такова си представях и аз само, че без снимките и картинките. Доста съм "лява" в ръцете и май ще е доста трудно да нарисувам такива неща, но ще се постарая. Дано има ефект. А пък относно забраните и наказанията - понякога действат на дъщеря ми. Ако не за подобряване на държанието в училище, то поне за това да разбере, че не всичко е позволено, особенно когато не слуша или изпълнява обещанията си.

# 609
  • София
  • Мнения: 2 352
Райка, наистина си беше твоя идеята за таблото - само се опитвах да я доразвия  Hug.
Може би могат да се използват и снимки вместо рисунки.Предполагам е по добре снимките да не са на съучениците и на реалната класна стая.Може би нещо такова с добавена като  рисунка ходещо момиченце между чиновете.Мисля, че ако се използва реална снимка на класната стая би могло аутистичния мозък да нервничи, че на снимката съучениците и не са облечени като в ежедневието или, че в класната стая има нещо променено от снимката  Rolling Eyes.Харесва ми идеята като преобладава лошото поведение да няма нищо за награда без наказание, а при добро поведение награда.Наистина наказанията са много хлъзгава почва, на мен не ми беше идвала такава готина идея с НИЩО.

# 610
  • Мнения: 631
ами аз поне когато Владко ми лази по нервите и ме вбесява с поведение , нежелание и всичко ако го накажа сериозно или го ошамаря / случва ми се / определено нещата не се подобряват хич ... където той се разцивря повече ами и аз не се успокоявам ...... чесно казано идва ми да го набия още веднъж и за това че реве вместо да си взема забележка  Laughing това го казвам с шеговит тон но понякога и на мен ми се доревава от това че трудно се справям
и последно време като постоянно поощрявам доброто поведение и не крякам за лошо и не си играя с  наказания ами гледам да го разсея от нещото което не искам и да го насоча на друго място като разбира се НЕ си му казвам
но май има полза
най малкото той не се дразни че му се карам наказвам а и на мен нервната ми система по добре понася когато той е щастлив
.... а извинете наказвам го, но с усмивка вчера не му пуснах ТВ-то за Мики в 15,30 тъй като и той отказа да ми обърне внимание на моливите пастелите рисуването ми очертаванията и вообще на 30 -40 минутните ми опити да го занимая с нещо полезно .....
танту за кукуригу

# 611
  • Мнения: 190
Здравейте ,
Имам някоко въпроса към вас .
На какъв специалист  водихте детето и ви  казаха ,4е е аутист ?
Моето  дете октомври  навърши  2 год .Не говори освен да повтаря по цял ден та-та  (умира за баща си  ,ако има възможност по-цял ден ще е залепен за него ),скоро по4нах да   го у4а на гласните букви  видя ми се по лесно за него   и сега   след  тата  по4ва и да  потаря -аааа,оооо,уууу ,когато му е кеф казва  мама и баба  .Когато   искам  от  него  да прибере игра4ки или  да ми донесе  4ашката си или  игра4ка   ми носи .  Тоест изпалнява  "команди".Но когато не му е кеф   отвръща  трърдо със  -
  Ааа  нее!
Та освен  на логопед  ,къде е добре още да  го заведа ?
Извинявам се ако  зву4а  глупаво   bouquet

# 612
  • Мнения: 7 433
  bobynka,виж това,ако искаш.

  При нас за аутизъм за първи път заговори логопед,когато детето беше на 2г. и 9 м..Но само заговори,без да заключва,че е аутист.
  Иначе,диагнозата трябва да се постави от психиатър(в Св.Никола или Св.Наум).  Peace

# 613
  • Мнения: 190
Благoдаря  ти Селма . Hug

# 614
  • Мнения: 631
Бобинка не дърпай дявола за опашката ....
в Св.Никола като ходихме с Владко бяха довели две деца момче и момиченце различни родители .... момиченцето беше под две годинки или най много на две ....
освен че бяха малко по буйни и двете си бяха супер адекватни за възрастта и двете пееха и говореха и извадиха им листи и рисуваха .... тоест казваха на някакви драскотини че това е човече че това е еди какво си .....точно деца в норма 
мисля че родителите им имаха нужда от диагностика и терапия затова че се навират в шамарите ....

Общи условия

Активация на акаунт