Обазование тук, образование там.(USA)

  • 18 057
  • 213
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 1 479
Искам да се върна на статията за китайските майки.
Търся Battle Hymn of the Tiger Mother на интернета, но не виждам следи от нея
http://us.penguingroup.com/static/covers/all/1/4/9781594202841H.jpg

Amy Chua and family
http://thedianerehmshow.org/sites/thedianerehmshow.org/files/ima … ne/chua_art17.jpg
Като гледам дечицата не ми изглеждат много нещастни.  Mr. Green

Китайците ги уважавам за трудолюбието и желанието да постигнат нещо. Макар и на първи поглед методите им да са директивни за разлика от белите уважението им към образованието е заложено във възпитанието им. Уважението се проявява в тази всеотдайност  и упоритост за постигането на успеха.
Белите деца са много разглезени въпреки че имат много добра материална база и отлични МЕТОДОЛОГИИ на обучение(говоря за САЩ). Самото западно общество под тежеста на демокрацията се разлага както обществото на  Римската империя - прекалено е задоволено.

имах щастието ...  да ми преподават чужденци. Ученето наистина е песен с тях и страшно лесно се помни...  За съжаление констатирах колко десетки години сме назад в преподаването,
Достатъчно е да сравните западен и наш учебник и ще видите разликата.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 09:49 от plamenhk

# 166
  • Мнения: 8 989
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=506811.0

Тук, в Алея на славата фигурира Максим Бурханларски, има съфорумка, чието дете е негов ученик вероятно.
Добре би било да ни просветли.

Ако не, можем да питаме и тази госпожа  Wink  http://www.blitz.bg/article/16459



пп. Би ми било интересно да сравня учебник на 11 годишни деца. newsm78

Последна редакция: ср, 02 фев 2011, 23:44 от нова

# 167
  • Мнения: 24 467
Премисляйки "китайската информация" ми хрумна и друго- освен характерните особености на съответната култура според мен значение има и обстоятелството, че в Китай е налице ограничение досежно броя на децата в семейството.
Оставайки само с едно дете е номално родителят да се отнесе с по- голяма доза амбиция и да направи от него един свръх продукт на образованието. Което има и големи минуси, освен плюсовете /обективните постижения на детето в определени области/. Вярно, че в единия материал се говори за близнаци, но в Китай се отглежда сега преимуществено по едно дете, а гледането на близнаци е различно от отглеждането на две деца, които са родени едно след друго. Специфики има и поради модела на китайското семейство днес.
От личен опит: край мен по-амбициозните родители са именно онези, които отглеждат само по едно дете, особено когато детето се явява и в по- късна възраст. Те са по- склонни да проектират личните си амбиции и понякога личните си цели по отношение на поколението си. Постиженията на такива деца се дължат предимно на усилията на родителите. Не желая да правя конкретни оценки на когото и да било, просто констатирам и споделям личен опит и разсъждения по въпроса за "китайския материал", разсъждавайки върху личния си опит с деца, които вече са млади хора. Когато тези млади хора напуснат семействата си те често се "изравняват" по житейска успешност с останалите. Не говоря за "добър"- "лош" модел. Само констатирам разлики и търся причини. Интересно ми е да разсъждавам и да чета чужди разсъждения по въпроса- също.
 

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 10:54 от Judy

# 168
  • Мнения: 1 479
Добре би било да ни просветли.
Странното е че този възрастен вече мъж, след като не е получил признание от официалните органи,  не е публикувал идеите си в интернет за да потърси там обществено признание.
Дори не е предложил след 90г  на западни институции своят метод. Поне аз не виждам в интернета неговото име свързано с някаква западна публикация.
Тези факти естествено макар и  непряко пораждат  определени съмнения относно ефикасноста на метода му.

През 90 г един човек , Стефан найденов показа по ТВ запалване на вода т.е. представи водата като бъдещо гориво. България не го оцени ("признателните" българи дори му закрили лабораторията  Mr. Green) и сега е в САЩ.

И все пак водата гори
http://vbox7.com/play:c572fbe4
http://books.google.sk/books?id=JS9OMrEWB9QC&pg=PA148&lp … amp;q&f=false

пп. Би ми било интересно да сравня учебник на 11 годишни деца. newsm78
Имам на английски език за средно училище, но мога да потърся и за основното в интернет.

Оставайки само с едно дете е номално родителят да се отнесе с по- голяма доза амбиция и да направи от него един свръх продукт на образованието.
От личен опит: край мен по-амбициозните родители са именно онези, които отглеждат само по едно дете, особено когато детето се явява и в по- късна възраст. Те са по- склонни да проектират личните си амбиции и понякога личните си цели по отношение на поколението си.

Интересно ми е да разсъждавам и да чета чужди разсъждения по въпроса- също.
Така е .  И преди съм го казвал - ролята и отговорноста на родителя на дете живеещо в БЕДНА държава е много по-голяма защото негативните последици* от бедноста могат много по лесно и осезаемо да увредят живота му.
* под последици разбирам всичко което е свързано с живота в такава държава

Когато тези млади хора напуснат семействата си те често се "изравняват" по житейска успешност с останалите.
Това е нормално. Разликата между надарените деца т.е. деца с висок IQ и "обикновените" деца е в степента на ВЪЗПРИЕМАНЕ и ОБРАБОТКА на подадената информация. Затова такива деца би трябвало да учат в специализирани у-ща в които по-бързо и по-задълбочено се изучава даден материал.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 12:24 от plamenhk

# 169
  • София
  • Мнения: 19 926



пп. Би ми било интересно да сравня учебник на 11 годишни деца. newsm78


http://www.ixl.com/math/grade/sixth/
Ако не се лъжа, именно в 6 клас  децата там са на 11 години. На същия сайт може да бъде видян материалът, обхванат по математика и в други класове, до 8 включително. Peace
Не е учебник наистина, но дава добра представа за начина на поднасяне на материала.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 11:35 от already detective

# 170
  • Мнения: 3 379
Търся Battle Hymn of the Tiger Mother на интернета, но не виждам следи от нея
http://us.penguingroup.com/static/covers/all/1/4/9781594202841H.jpg

Ето тук има четири различни издания на книгата, някои на добри цени.

Ейми Чуа все пак не е точно китайска майка - тя живее в Америка, има две деца, завършила е престижен университет. Със сигурност методът й на възпитание се прилага и от много не-азиатци. Все пак д-р Фарбер е американец, а доста родители симпатизират на методите му така както доста са в противоположността привърженици на Сиърс.

Учители добри съм имала и чужденци, и българи. Не зависи от това каква ти националността, а какъв е човека и доколко ценностите му са потъпкани или запазени в обществото, в което живее. Разбира се, културата и традициите влияят, а икономиката най-много може би. Нормално е в бедна държава като нашата с не особено добро висше образование и проблеми под път и над път, с намаляващо и застаряващо население, тези ценни учителски екземпляри да са по-малко. Имала съм през целия си живот добри учители - до гимназията основно българи, след това съм се сблъсквала и с чужденци - учители, ментори... Навсякъде има и добри, и лоши. И много зависи от личните критерии на човек какво е добър и какво - лош учител. Ето, според критериите на Чуа тя е добра майка, според други - не.

На мен ми е интересно как ще коментирате резултатите на САЩ в доклада на PISA?

Що се отнася до интелигентността, измерена в тестове, за мен тя не е водеща - повечето сигурно сме чели Кен Робинсън, или по други пътища сме чували за "психопата" от Харвард, наложил IQ теста в сегашния му вид...

# 171
  • Мнения: 24 467
Тестовата форма на проверка за знания и още повече за интелигентност лично аз не приветствам безапелационно и не се осланям изцяло на резултатите от нея.
Много зависи кой изготвя съответния тест, с какви конкретни цели и кой бива подлаган на него, дали между двамата са налице съществени различия по отношение изобщо съдържанието на "интелигентността" и ценностите, дали и до колко изпитваният по този начин е "потренирал" известно време /тук говоря за изпити и проверка на знания/.
Знам, че поддръжниците на идеята намират, че тази форма е най- обективна, но у мен остава въпросът дали това е наистина така.
Ако българин състави тест по природни науки, да речем, съобразно нашата програма резултатите на възпитаниците от различни държави ще са едни, когато съставителят ползва изначално различен принцип- други. Не знам до колко и какви ще са точно разликите, но съм убедена, че такива ще са налице.

Имам предвид, че не съм убедена доколко са спазени принципите на обективност, надеждност, сравнимост на съответните тестове:
http://www.tuj.asenevtsi.com/EL09/EL49.htm

"Има една шега- че високите резултати от теста за интелигентност свидетелства не за интелекта на човека, а за способностите му да направи добре теста."
До колко е шега е друг въпрос:
 http://www.selenabg.com/index.php/2008-08-12-22-06-49/40-2008-07 … 20-28-03/321.html
http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=6811

Пиша накратко, нещо имам проблеми със сайта днес.

Човек, дори и емигрант, е носител в определена степен на културата на страната, от която идва или от която са предците му /в случай, че те са емигрантите/.


Ти за коментар на резултатите на САЩ по отношение на кое направление питаш?

Съгласни сме, мисля, всички, че добри учители има и у нас. Лично аз акцентирах на друго- на възприетата и прилагана в България метода на преподаване и изпитване, която може да се опознае и обсъди по- обективно от личните качества на отделния учител, а други, писали тук, обърнаха внимание на учебниците.

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 13:51 от Judy

# 172
  • Мнения: 4 877
Taзи сутрин се сетих, че може да ви е полезен за дискусията един разказ на българска ученичка в САЩ.

http://www.kvostava.us/articles/entry/118

# 173
  • Мнения: 1 479
Ето тук има четири различни издания на книгата, някои на добри цени.
Търся книгата в електронен формат т.е. безплатно  Wink. Поне за сега не искам да я купувам. Ако се наложи дъщеря ми ще я купи в САЩ.

Ейми Чуа все пак не е точно китайска майка - тя живее в Америка, има две деца, завършила е престижен университет...  д-р Фарбер е американец ...

според критериите на Чуа тя е добра майка, според други - не.

Да, така е. От това следва че методите на Чуа  не са толкова "драстични" т.е. съпругът би и забранил ако не ги е възприемал позитивно.
Лично аз имам богат опит с обучение на дете в ранна възраст, зная също и как се отнасят някои хора към подобни успехи на такива деца.  Просто за някои хора зависта е религия.  Grinning

На мен ми е интересно как ще коментирате резултатите на САЩ в доклада на PISA?
Да ви кажа честно вече не се интересувам много от подобни проблеми, защото детето ми израстна тази възраст.
САЩ е мулти национална/мултирасова държава и ако трябва да се сравнява с някои монокултурни дуржави трябва да вземем извадки от отделните раси и народности.

Що се отнася до интелигентността, измерена в тестове, за мен тя не е водеща - повечето сигурно сме чели Кен Робинсън, или по други пътища сме чували за "психопата" от Харвард, наложил IQ теста в сегашния му вид...
Като достъпно и универсално средство за измерване на IQ аз признавам тестовете.
Теста изразява УМЕНИЕТО на индивида бързо ДА РЕШАВА ПРОБЛЕМИ.
Добрите тестове струват МНОГО средства и по бедните държави не могат да си го позволят.

Дъщерята като малко ходи на такъв тест. Ходихме 2 дни подред около 8часа сутрин. Тестът трае няколко часа, затова се извършва с почивки и е разделен на 2 дни.

Taзи сутрин се сетих, че може да ви е полезен за дискусията един разказ на българска ученичка в САЩ.
http://www.kvostava.us/articles/entry/118
Като цяло се припокрива с това което съм казал преди.
Според мен % на черните не говори в полза на качеството на  у-щето и  Sad
http://e-vestnik.bg/imgs/istorii/Ani_USA-1.jpg

Не ме учудва и качеството на разказвачката  която казва:
"Едно от предимствата на българското училище е, че там имаш повече свобода. Там можеш в междучасията да излезеш, да изпушиш една цигара на двора,"  Mr. Green Mr. Green Mr. Green

"Спомням си как протичаха часовете по английски език през последната ми учебна година в България (2005 г.) Повечето сядахме на последния чин, учителката  беше млада, току-що завършила.Тя само ни казваше да не шумим много, за да може да предава урока на хората отпред, които искат да научат нещо. А ние отзад сме си взели солети, ядем, гримираме се, слушаме музика, някои даже по телефона си говорят."  Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Когато % на черните в даден квартал надхвърли 7-8% белите започват да се изселват, защото от маймуняците само маймунска работа се очаква.  Sad

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 16:10 от plamenhk

# 174
  • Мнения: 2 885
Единичка, наистина би било интересно да се сподели и сравни БГ и навън. Само дето забелязвам, че малко трудно се смила тази информация.

# 175
  • Мнения: 7 837

На мен ми е интересно как ще коментирате резултатите на САЩ в доклада на PISA?
Да ви кажа честно вече не се интересувам много от подобни проблеми, защото детето ми израстна тази възраст.
САЩ е мулти национална/мултирасова държава и ако трябва да се сравнява с някои монокултурни дуржави трябва да вземем извадки от отделните раси и народности.


Аз мернах няколко общи репортажа из големите канали. не бяха особено изненадани, при все че те си знаят за проблемите в образованието.
Само че, в Щатите е наистина по-различно, щат по щат, дори в отделните области в щата и училищата в един град. Ето, за нашият school district скоро четох, че бордът е поставил цели, тази година да се вдигне с 1% успеваемостта на испаноговорящите децата като цяло. Отделно, всяко училище си определя свои цели за постигане.
Синът ми е малък, все още е в киндергартън, нещо като задължителна предучилищна. Наскоро си говорихме с познати, с деца на същата възраст, не само щат по щат, нещата се различават драстично, като обучение и методика, но, дори и в различните училища в нашия град.

# 176
  • Мнения: 1 479
Само че, в Щатите е наистина по-различно, щат по щат, дори в отделните области в щата и училищата в един град. Ето, за нашият school district скоро четох, че бордът е поставил цели, тази година да се вдигне с 1% успеваемостта на испаноговорящите децата като цяло. Отделно, всяко училище си определя свои цели за постигане.
... не само щат по щат, нещата се различават драстично, като обучение и методика, но, дори и в различните училища в нашия град.
Съгласен съм.

# 177
  • Мнения: 8 989
В Америка, обаче, много рядко има учители, които се карат на учениците, че говорят в час или че са без домашно. По принцип целия час минава като учениците си говорят с учителя. Преподавателите се опитват да скъсят дистанцията и се опитват да ни задържат вниманието и вместо да говорим по между си, да си говорим с тях. В българските училища определно беше хаос в часовете, на който учителите не можеха да противодействат, пък и май се бяха отказали. Докато тук, сякаш непринудената хаотична обстановка в часовете е съзнателно създадена, за да има по-близки отношения между ученици и учители.

Точно това бях написала и в една друга тема, никаква промяна няма да постигнем преди да има промяна в отношението учител-ученик. Те трябва да разговарят помежду си, а не да се чувстват като врагове, единият от едната страна на барикадата, другият-от другата.

Не мога да кажа кое училище предпочитам повече, но според мен и американското, и българското училище си имат своите предимства и недостатъци. Едно от предимствата на българското училище е, че там имаш повече свобода. Там можеш в междучасията да излезеш, да изпушиш една цигара на двора, да си говориш с другите и да става много весело. Т


Не свобода, а свободия.

Другото, което ме впечатли са наказанията. Не забележка, с която топката се прехвърля върху родителя, а оставане в училище след часовете за да свършиш несвършената работа.
Ефектът при тях не знам какъв е, но при нас е видим.
Много родители твърдят, включително и аз, че се конфронтират с децата си, и то точно в този тъй важен за тях период, когато трябва да сме им опора, а не врагове.

В българските училища е малко безпорядък. Там знаеш, че можеш да минеш и без да спазваш правилата. Знаеш, че дори цяла година да не си присъствал в часовете, ако се помолиш на учителката, ще ти пише тройка и ще минеш. Тук, колкото по-високи оценки имаш, толкова по-добри възможности ти се отварят за колежите, в които можеш да учиш като завършиш.
В Америка просто, ако не учиш и не спазваш правилата, директно отпадаш от образователната система, докато в България винаги знаеш, че някак си ще избуташ и ще минеш между капките.


Ами училището като институция явно си върши работата, ако и да е държавно.
Правила има и у нас, но няма санкции при неспазването им.
Което определено не действа възпитателно.
Тук образованието, дисциплината и възпитанието са оставени  на родителите.

Те трябва да възпитават детето, докато то самото се намира в училището. Shocked

Всички тези неща се знаят, но няма воля за промяна, както и няма обществена нагласа.

Обществото липсва.
Тук е прието да се спасяваш поединично, да си плащаш на частно и да се възмущаваш наум.
Тук не е нормално да се променя държавата, а е нормално да се нагаждат хората. Или да  я напускат.

# 178
  • Мнения: 2 885
Мда, децата толкова за нормално приемат да се крънка от работата, че....фалшиви бележки, пушене, алкохол, ядене в час, липса на всякакво уважение към учител, търсене на работата лекото....
Аз съм от напусналите. Не мога да приема фактът, че децата ми ще се научат на гореизброените.
Това може да е интересно на някой. От сайта на училището, в което учи детето е.
Цитат
Draft Code of Behaviour and Discipline

Discipline is the collective responsibility of the entire staff and all staff members are expected to co-operate in ensuring that a high standard of behaviour is maintained throughout the school. The emphasis will be a positive rather than a negative one and rewards will be regularly available for both individuals and classes who merit them. Staff are encouraged to recognise and praise good behaviour as well as dealing with bad behaviour.

Rules for around the school:

· Keep unhelpful hands, feet, objects and comments to yourself. Let people around you feel comfortable. · Call people by their preferred name. · Move around the school quietly. Please walk. · Stay on Site - only leave school with staff permission. · Follow directions from all staff straight away. · Put litter in the bins, be careful, look after property.

Rules for within the classroom:

A. Infants - Rang 1 :

1. Stop, Look and Listen to the teacher when told to do so. 2. Do what the teacher tells you straight away. 3. Do your work and let others do theirs 4. Walk, Don't Run and line up quietly 5. Speak nicely to and about each other. Stay in your place and continue your activity.

B. Middle and Senior Classes:

1. Stop, Look and Listen to the teacher's instructions and follow them straight away without complaint. 2. Be on time for school with everything you need. 3. Sit up straight in class, Do your work well, Work quietly without interrupting others. 4. When you need to be out of your place, Walk , Do not run. 5. Raise your hand to ask for attention and quietly wait your turn. 6. People have the right to be safe, so keep unhelpful comments to yourself, don't throw anything, hit or kick anyone, fight or retaliate, call anyone names or slag them or do anything else likely to hurt or injure them. Be kind and thoughtful.

Behaviour checks:

Behaviour checks are in step order and cumulative - usually 5 or 6 steps. Every day in school, each pupil has a fresh start - except for repetitive poor behaviour.

A. Infants:

1. Warning! 2. Move place within classroom. 3. Second Warning! 4. Move to another classroom - extra work given and note sent home. 5. Sent to Principal's Office - extra work given and note sent home. 6. Parents asked to come in to discuss situation.

B. Rang 1 - Rang 3:

1. Warning! Name recorded. 2. Move place within classroom - 20 minutes. 3. Stay back at end of school day - 2 minutes. 4. Move to another classroom - extra work given and note sent home. 5. Sent to Principal's Office - extra work given and note sent home. 6. Parents asked to come in to discuss situation

C. Rang 4 - Rang 6:

1. Recorded Warning! 2. Move place within classroom - 20 minutes. 3. Move to another classroom - extra work given and note sent home. 4. Detention at break time - extra work given and parents informed. 5. Sent to Principal's Office - extra work given and note sent home. 6. Parents asked to come in to discuss situation.

Note: If there is an incident of very serious misbehaviour, the child will be immediately sent to the Principal , who will inform the parents / guardians and seek a meeting to discuss the implications of this type of conduct. The possibility of suspension or expulsion may be necessary in certain cases.

Examples of very serious misbehaviour:

1. Deliberate continued defiance 2. Verbal and physical abuse, including sexist and racist remarks 3. Deliberate damage to property 4. Continued fighting when asked to stop 5. Swearing, spitting 6. Smoking.

Bullying.

· All reports of bullying, no matter how trivial, will be noted, investigated and dealt with by staff members. In this way pupils will gain confidence in 'telling'. · Serious cases of bullying behaviour by pupils should be referred immediately to the Principal or Deputy Principal. · Parents / guardians of victims and bullies will be informed earlier rather than later of incidents so that they are given an opportunity to discuss the matter. They are then in a position to help and support their children before a crisis occurs. · Parents / guardians can make inquiries to class teachers or directly to the Principal regarding incidents of bullying behaviour which they might suspect or that have come to their attention through their children or other parents / guardians. · It will be made clear to all pupils that when they report incidents of bullying they are not telling tales but are behaving responsibly. · Individual teachers in consultation with the Principal, shall record and take appropriate measures regarding reports of bullying behaviour in accordance with the school's policy and Code of Behaviour and Discipline. · Non-teaching staff such as secretaries, caretakers, classroom assistants, and parents assisting with yard supervision are encouraged to report any incidents of bullying behaviour witnessed by them or reported to them , to the Principal. · In the case of a complaint regarding a staff member, this should normally in the first instance be raised with the staff member in question and if necessary, with the Principal. · Where cases relating to a pupil or teacher remain unresolved at school level, the matter should be referred to the school's Board of Management.

Procedures for investigating and dealing with bullying

· Incidents of bullying behaviour are best investigated outside the classroom situation to avoid the public humiliation of the victim or the pupil engaged in the bullying behaviour. · All interviews should be conducted with sensitivity and with due regard to the rights of all pupils concerned. · If it is concluded that a pupil has been involved in bullying behaviour, it will be made clear to him / her how he / she has been in breach of the Code of Behaviour and Discipline in an effort to get him / her to see the situation from the victim's point of view · Teachers should keep a written account of their discussions with those involved. It may also be appropriate or helpful to ask those involved to write down their account of the incident. · In cases where it has been determined that bullying behaviour has occurred, the Principal will meet with the parents or guardians of the parties involved to explain the actions being taken and the reasons for them, referring them to the school policy. Parental support to reinforce the actions taken by the school is essential if these measures are to have any effect.

# 179
  • Мнения: 7 837
Ето го нашият Кодекс за поведение, ако на някой му е интересно. Права, задължения, наказания, всичко е вътре.
http://studentservices.leeschools.net/pdf/code%20of%20conduct%20 … 5-english-web.pdf

В началото на годината, като споделях разни правила, от типа, че не се тиоча в коридорите, не се говори, докато излизат да играят на площадката, вървят в колона и т.н. не е като да не коментираха приятелите ни, че, ето от малки ги правят по калъп да не са индивидуалист  Laughing Затова спрях да споделям  Simple Smile А, логиката е елементарна, да не падне дете и да се нарани, да не пречат на другите класни стаи, докато излизат на двора и т.н. После, навън, са си деца като всички останали, играят футбол, гонят се, имат люлки, пързалки... Синът ми е много доволен, когато е негов ред да държи врата отворена, докато всички излизат или се прибират. Още по-доволен е, когато е водач на колоната  Simple Smile

Аз не мога да сравнявам образование тук и там, защото е толкова различно. Но, много хора все още отказват да приемат, че "различно", не значи автоматично "лошо", само защото е в САЩ.


А, по повод азиатските техники, дори и с моя скромен опит с тях, вече съм доволна. Учителката ми препоръча сингапурска математика, за да работим паралелно у дома. Не знаех за тази система, допреди няколко месеца, но се оказа, че е доста популярна, особено сред децата, които са обучавани вкъщи. Дали благодарение на картинките, примерите, методиката на тази математика, но синът ми събира без проблем до 10 и то без да си брои пръстите. Много бързо го осъзна като логика. Сега започнахме с изваждането. Може и да си въобразявам де... Simple Smile

Последна редакция: чт, 03 фев 2011, 16:11 от Кейси

Общи условия

Активация на акаунт