Консултация с Логопед

  • 179 010
  • 1 011
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: 446
Здравейте на всички. Не зная дали въпросът ми е за тази тема точно. Дъщеря ми е на 5 г. 7 м. Като цяло е будно дете, умее да се концентрира, рисува с увлечение, занимава се самостоятелно. Познава всички букви от три годишна без затруднение. Обаче повече от две години не може да се научи да срича по никакъв начин. Може да каже всички букви в една дума една по една, дори без да слага "ъ" след съгласните, обаче не може да ги свърже, дори две по две, дори отделни срички на картончета не може да каже. Не се притеснявам от факта, че не може да чете, тъй като има година и половина до първи клас, пък и в първи клас се учат също.
Искам да попитам възможно ли е това да е някаква дислексия или е рано да се разбере. Ако е възможно да е, мога ли по някакъв начин да й помогна.

Колкото до чисто логопедичните проблеми - имаме с "л" и "р", но се занимават с логопеда в градината, и съм готова при препоръка от нея да включа и допълнителни занимания. Упражненията, които видях тук също се опитваме да правим в къщи, за която помощ много благодаря на всички.

# 541
  • Мнения: 212
Познава всички букви от три годишна без затруднение. Обаче повече от две години не може да се научи да срича по никакъв начин.
   Здравей DDBD!
Не му е време на детенцето ти още да чете!!!  И какво примерно от това, че ще прочете нещо!? Четенето е преди всичко разбиране. Има други по-важни неща, които трябва да знае и може  на тази възраст. Може би си чела, че всеки има период, в който се развива дадено умение. Нарича се чувствителна/сензитивна/ възраст и каквото и да правиш, докато не узрее детето за това само го тормозим. За сега е добре да играете игри за възприемане на ритъм, правене на рими, слухово внимание да анализира звук в думата. Примерно с кой започва, свършва. Да казваш думи напр. П- И- Л -Е и детето да я познава, после то да пробва и др. подобни.
Успех от мен!

# 542
  • София
  • Мнения: 1 546
Здравейте  Simple Smile, от дълго време посещавам форума но в този раздел съм влизала само няколко пъти. Позачетох малко повече, както и за хиперактивните деца с дефицит на концентрация и т.н. Все повече се замислям за моето слънчице. На този етап обаче мисля да не се задълбочавам в проблемите (ако всъшност са такива де) а да гледаме напред. Той е много активно дете, трудно се задържа на едно място, не се задълбочава в почти нищо, на масата рядко се застоява но...прави ми впечетление, че това е поведение само пред нас, родителите. Примерно когато е с бабите и дядовците е....много послушно дете. Но всъшност тук исках да попитам нещо друго. На 2,6 месеца сме. Говори си сравнително добре за възрастта (е, според мен де  Wink) но...забелязвам, че в думичките определено му се губят буквичките "Р" и "Л". не знам дали е още мъничък за тях, знам, че "Р-то" се усвоява по-трудно. Може пък и нещо наследствено да е  Simple Smile, по всяка буквичка от един родител - баща му произнася "Л-то" неправилно в част от думите а аз...моето "Р" всъшност е нещо като "Рл".
Та..трябва ли да се обърне от сега внимание на това или е още раничко? Thinking
Благодаря. Grinning

# 543
  • Мнения: 446
Благодаря ти много, Оля. Ще се придържам към съветите ти, и ще обясня същото на родителите ми, защото те се тревожат, понеже я сравняват с брат й, който започна да чете на 3 години. Тя просто е различна ...

# 544
  • Мнения: 212
Той е много активно дете, трудно се задържа на едно място, не се задълбочава в почти нищо, на масата рядко се застоява но...прави ми впечетление, че това е поведение само пред нас, родителите. Примерно когато е с бабите и дядовците е....много послушно дете. Но всъшност тук исках да попитам нещо друго. На 2,6 месеца сме. Говори си сравнително добре за възрастта (е,
Dama, нямаш никакво място за притеснение засега и се радвай на твоето слънчице без да се обременяваш излишно!
 И за двете неща е твърде рано звуците Р и Л са най-трудни за произнасяне и трябват доста умения за това. Възраст до която в норма трябва да ги има е 5-та година на детето. Примерно при моето дете излезе спонтанно Р на 6 и половина към 7. Целта е това да се случи преди училище и детето да не прави грешки като пише. Това е обяснено  в темата досега.
 Относно по-активното поведение: Занимавай повече в съвместни игри детето като разтягаш във времето тези моменти. Тези неща трябва да са желани от него. Сядайте и играйте ЗАЕДНО по най-спонтанния и детски начин без да се контролираш "как ли изглеждам отстрани!? Често на родителите не ни остава време  за това.
 А правилата са друга тема още 60-те години известния д-р Спок казва: "Детето отчайващо ни моли да му сложим граници..." Те трябва да са еднакви и да се подържат от всички!
 Пожелавам ви много щастливи, съвместни моменти!
Оля

# 545
  • Мнения: 1 383
Здравейте! Може ли да използвам темата да задам един по-различен въпрос? Какво е медицинска логопедия? Какво точно се учи, колко години и къде? За предпочитане ли е медицински логопед да се занимава с детето ми или педагог-логопед?

# 546
  • София
  • Мнения: 9 891
Реших да попитам и тук за нашия проблемПо стечение на обстоятелствата се налага цялото семейство да се преместим в Плевен за около две години.Някой може ли да ми даде информация и евентуално координати на специалисти логопеди и психолози в този град,също и за логопедични градини или групи.Logoped Zara ми беше много полезна с линка за БАЛИЗ-Плевен,но колкото повече информация имам,толкова по-добре.
Благодаря.  bouquet

# 547
  • Мнения: 212
Какво е медицинска логопедия? Какво точно се учи, колко години и къде? За предпочитане ли е медицински логопед да се занимава с детето ми или педагог-логопед?
  Може би трябваше да споделиш защо се притесняваш и за какво покрай детето си!?
Това определение медицинска логопедия не битува у нас. Може би имаш предвид клинична. В такъв случай става въпрос за проблеми, които решава логопеда в медицински тип заведение. Примерно при деца с лицеви аномалии, дцп, загуба на реч след травми, заболявания от типа на менингити или енцефалити и др.
 По принцип обучението досега в България се извършва от педагогически факултети, защото логопедията се разбира като специално обучение и по-отскоро лечение или терапия/последните 10-тина години/. Това идва от руската школа, която поради ред причини беше по-популярна у нас. Но не означава, че не са добри-напротив. По-принцип логопедията е парамедицинска наука и кореспондира и с медицината най-вече неврологията и с психологията. Педагогика, защото по-популярно е това, че се работи предимно с деца и методите в известна степен са дидактични/обучителни/. Но е изключително важно логопеда да има не педагогичен тип мислене и в този аспект подкрепям медицината като кралица на науките. Обучението у нас е стандартно почти навсякъде. ВУЗ дава една база, през която после трябва да преминеш за да разбереш и научиш. 
 За мен  от значение е практиката, която след това имах в клиника и работа с по-нестандартни и специфични случаи. Естествено ако логопеда работи  на такова място има по-различни познания,  дори заради това, че работи в екип и с лекари. То е като да си доктор в Пирогов или в някой си номер поликлиника. Но и това не е правило зависи много от личноста на човека както и на този с когото работиш.
 Може би пък си чула за някакъв нов вариант обучение- знае ли човек колкото ВУЗ-толкоз имена на логопедията Simple Smile

# 548
  • Мнения: 1 383
Какво е медицинска логопедия? Какво точно се учи, колко години и къде? За предпочитане ли е медицински логопед да се занимава с детето ми или педагог-логопед?
  Може би трябваше да споделиш защо се притесняваш и за какво покрай детето си!?


Благодаря, Оля. Аз вече съм питала в темата, не ни е сериозен проблемът. Просто тази логопедка, с която се консултирах тръгна да ме убеждава че е по- логопед от другите логопеди, защото била учила медицинска логопедия. И ми стана интересно какво точно означава, колко години се учи и пр.

# 549
Здравейте
Имам  момиченце на 2г и 11месеца което все още не говори.Казва ма ма,та та, ба ба, де де , но не целенасочено  и когато си иска.Иначе имах нормално раждане и бременност. Аз и моя съпруг сме проговорили нормално и не сме имали никакви проблеми. Има нормално физическо развитие, проходи на 1 г и 20 д . Не иска да дъвчи и не иска да се храни самостоятелно. Въобще с храненето сме много трудни, понякога се храним с рев. Водели сме я на невролог - казаха, че и няма нищо, на уши, нос и гърло - пак нищо. За наше успокоение я заведохме на скенер и ни казаха, че нищо и няма на главата. Сега ще тръгва на градина, изпълнява команди, но когато иска нещо ( например вода ) ни води до него за да и го дадем. Водихме я на логопед в градината която ще посещава но тя не гореше от желание да се занимава с нея. Каза ми, че била хиперактивна и с децата щяла да бъде агресивна и трябвало да я заведем на ЯМР тъй като скенера бил безполезен  според нея. Според нас детето е много спокойно, не прави бели в къщи и има приятелско отношение към децата. Изобщо според нас и лекарите на които сме я водели на детето му няма нищо, но въпреки това нещо не е наред щом на тази възраст не говори. Моля ако някой има идея какво да правим да ни я сподели .        

# 550
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
за Петя Русева - това което трябва да направите е да заведете детото за консултация с логопед, работещ в ранна възраст от 0 до 3, колкото по-бързо, толкова по-добре. В предишните страници на темата е ставало дума кои и къде са "ранните" логопеди. Ако не намриш се регистрирай и ми пиши на лични, да ти изпратя координати на поне 5 човека, да си избереш. За съжаление останалите може би не са сигурни, че знаят как да ви помогнат. А ЯМР се предписва като излседване от невролог, защото то дава информация на него, не на логопеда. Та ако се свържете с такъв тип логопед, той ще ви даде насоки и би могъл да подскаже какво да се прави в градината. Важно е заедно да откриете причината за късното проговаряне.
За Цвети - много ми хареса това с медицинската логопедия newsm78 Joy Joy. Много е права Оля, ако логопедът работи в медицински екип, да има друго мислене. По света има и така нар. клинични логопеди( които работят в здравни заведения или сами, но в отдалечен екип с определена група лекари, и тук има няколко, но работят само с много тежки нарушения) и логопеди клиницисти (занимават се само с диагностика на изключително сложни случаи и водят детето до момента на овладяване и или корекция на механизма на координация на определени групи мускули на "речевия" апарат и после го прехвърлят на друг тип логопед - у нас има пак няколко такива). Всички обаче са учили някъде по другите страни или са се учили от лекари, заради екипите в които са работили или работят. Ама не са по-логопеди от другите, просто се занимават с по-специфично нещо Joy Joy Цвети, много ме развесели, благодаря ти

# 551
  • Мнения: 485
Хахаха, ама наистина е весело  Grinning Пак във връзка с това да ви разкажа един случай - пътувах с междуградски автобус и до мен седеше една жена,която реши да ме заговори заради дългото пътуване. Разказа ми без да я питам,че била клиничен логопед, че другите логопеди били бошлаф работа, нищо не разбирали, много й завиждали. Че имала един много сериозен случай, но родителите се оказали "задръстени" и ,представете си, го отписали и започнали да посещават един "прост" логопед, дето не можел сигурно и името да си каже.... И така нататък, и така нататък... Простият логопед се казвал ...... /моето име/ и всички по неизвестни причини били много доволни от него /хахаха/.
След тази дълга тирада тя благоволи да ме пита как се казвам. Аз се чудих,чудих, но накрая реших че трябва да й дам един урок и си казах истинското име. Е, след почивката на крайпътното заведение, тя просто се премести някъде назад в автобуса.
Не е лесно да си "клиничен" логопед  Laughing
С това не искам да кажа,че не оценявам работата на клиничните логопеди. Просто ми се струва че този е бил като логопеда на Цвети  Laughing

# 552
  • София
  • Мнения: 1 546
Оля, благодаря ти много за отговора. Hug
Сега съм малко по-спокойна.Винаги съм гледала с повече внимание поведението му и това, че е толкова активен ме притесняваше от време навреме. От малък е такъв. Чакахме чак до 6-7 месец да отминат коликите да спре да се дере така и да спрем да го носим. Беше на диета до 1 година заради алергия. Прочетох някои неща, че ги поглагат такива деца на диета. После пък пак на диета безлактозна. Именно и поради това започнах да се замислям дали всъшност  проблемът не е някъде другаде?!? newsm78 Не, че по време на диетите е бил по-кротък де. Wink Сега понеже е при баба си съм заръчала да намалеят със сладкото и най-вече с желираните бонбони, че ако го оставиш може да ги яде в промишлено количество. Whistling Надявам се и смяната на обстановката и спокойствието на баба му да му се отрази още по-добре. Аз самата съм доста сприхава и бързо избухвам  Embarassed Embarassed Embarassed и може и това допълнително да напряга детето.
Важното е децата ни да растът живи, здрави и щастливи. Peace

# 553
Здравейте,синът ми е на 2г и 8м и казва много малко думички-тука,ела,не,да,дай,вода/да/,преди казваше -мама,баба,деди сега започва да съкращава-ма,ба,ди....Преди година беше научил няколко други думички които си знаеше и повтаряше но изведнъж спря и отггав не ги е казвал,въпроса ми е за логопед ли сме или да изчакам още малко?Ужасно се притеснявам да не се окаже нещо кофти....

# 554
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Здравей Лия, добре е да се консултирате с логопед, не се притеснявайте преди да раберете за какво точно става дума. Ако има забавяне в развитието на речта, колкото по-рано започнете, толкова по-лесно се оправят нещата Hug

Общи условия

Активация на акаунт