Монтесори - обучение у дома

  • 105 638
  • 695
  •   1
Отговори
# 420
  • Мнения: 5 940
 I see you, много благодаря. Явно несъзнателно възпитавам по Монтесори. Аз обаче не виждам много различни препоръки от повечето, които съм чела за гледане на бебе.
имам въпрос - не трябва да помагам при овладяване на някакво двигателно умение или.. Правилно ли съм разбрала, че трябва да си оставя бебето само да гони топката или ако се сърди, че не може да я стигне бързо, малко да побутна и да посоча как.

# 421
  • Мнения: 5 940
И друго исках да попитам - ако осигуря напълно безопасна среда , как детето ще научи кое е опасно.
Ако пък не е безопасна, неминуемо има прекъсване на нещо към което е проявило интерес.

# 422
  • Варна
  • Мнения: 709
Безопасна трябва да е средата за прохождащото дете, за да не се налага да вървиш подире и да повтаряш "Не пипай", "Не бутай", "Ще паднеш...." Моите от година и два-три месеца се катерят сами на пързалката и никога не съм им казала "Не можеш, малък си" това са вредните неща. Идеята е да възпитаваш дете със самочувствие, което да е уверено, че може да се справя само. За това осигуряваме безопасна среда, за да се случи това. Още преди третата година съм дала кухненски нож и краставица и домат за рязане, естествено съм до детето. Исках да кажа, че безопасността е субективно понятие. Но, не може да оставим нож на детското шкафче при играчките. Май се разприказвах.

# 423
  • Мнения: 614
tsankova и аз подкрепям мнението ти. Убедена съм, че е много по- опасно да скриеш всички ножове, вместо да обясниш, че те са опасни и какво може да се случи ако играят с тях. Да покажеш как режат, и че може да се нарани. Защото утре като намери нож любопитството ще е неудържимо, а не може да си до тях постоянно.(говоря за малко по-големи деца, а не за прохождащи). Да говориш само на теория и с абстрактни понятия не мисля, че е полезно за детето.

Последна редакция: пт, 16 мар 2012, 16:02 от Zornichka

# 424
  • Мнения: 17 235
Самата Мария Монтесори няма създадени материали за деца под 3 годишна възраст. ( в нейните класове е имало деца с умствени проблеми от 2 годишна до 7 годишна възраст). Метода и се основава на това, че заобикалящата среда трябва да е съобразена с нуждите на детето- за това има и малки мебели, малки прибори и табли за сервиране (което го има и в нормалните училища). Основната цел на мето да е децата да достигнат своя потенциал- нещо много важно за деца с умствени проблеми, които са били отхвърлени от обществото
А безопасна среда не е създадено за прохождащото дете. Както знаем метода е бил създаден за деца с умствени проблеми и при тях средата трябва да е безопасна, за да не се наранят - всичко нататък си е жива интерпретация на този или онзи.

Не знам дали е даван този линк:
http://www.michaelolaf.net/1JChome.html

Има доста полезна информация

# 425
  • Мнения: 116
Самата Мария Монтесори няма създадени материали за деца под 3 годишна възраст. ( в нейните класове е имало деца с умствени проблеми от 2 годишна до 7 годишна възраст). Метода и се основава на това, че заобикалящата среда трябва да е съобразена с нуждите на детето- за това има и малки мебели, малки прибори и табли за сервиране (което го има и в нормалните училища). Основната цел на мето да е децата да достигнат своя потенциал- нещо много важно за деца с умствени проблеми, които са били отхвърлени от обществото
А безопасна среда не е създадено за прохождащото дете. Както знаем метода е бил създаден за деца с умствени проблеми и при тях средата трябва да е безопасна, за да не се наранят - всичко нататък си е жива интерпретация на този или онзи.

Не знам дали е даван този линк:
http://www.michaelolaf.net/1JChome.html

Има доста полезна информация

Мария Монтесори не е работила само с деца с умствени проблеми и методът не е създаден изключително за тях. Наистина, решението й да се занимава с обучението на деца е взето когато е работела в психиатрична клиника, но първата Casa dei bambini, открита през 1907 г. в Рим не е за деца с умствени проблеми.

"Методът започва да се развива в първия Дом на децата (Casa dei bambini) в Рим 1907г. В този дом имало 50 деца на възраст по-малка от училищната, чиито бедни родители по цял ден били на работа, а децата оставени на произвола на съдбата." - http://open-senses.blogspot.com/2009/03/blog-post_6019.html - Т.е. деца на бедни, работещи много родители, неглежирани, но не умствено изостанали!

"The opening of Casa dei Bambinis in Rome and Milan allowed Dr. Montessori a variety of children from diverse backgrounds to become part of the experiment. For example she opened a Montessori school att he British Embassy for the education of the staff children"

Това е цитат от книгата "Montessori Learning in the 21st Century" на M.Shannon Helfrish. Тази книга разглежда метода на Монтесори през призмата на съвременните научни открития за детското развитие, и показва, че последните доказват предположенията и изводите на Монтесори и правят метода валиден и научно доказан 1 век след създаването му. Горещо я препоръчвам!    

Относно средата и безопасността - чели ли сте някъде книга, статия за отглеждане на деца, където да се казва обратното на това, че средата трябва да е обезопасена??? При Монтесори има допълнение - трябва да е И стимулираща!      
  

# 426
  • Мнения: 17 235
Alerina, преди да напиша нещо съм го проверила, а на всичко отгоре съм го и учила.


Методът започва да се развива много преди цитираното от теб училище, което е на частната и фондация, тогава в него започва да обучава бедни деца.
От 1896 до 1901, Монтесори работи с и изследва така наречените деца "phrenasthenic", в съвременните условия, децата, страдащи от някаква форма на умствена изостаналост, болест или инвалидност. Тя също започна да пътуват, учат, да говорят, и публикуват на национално и международно ниво, идващи да известност като застъпник за правата на жените и образованието за деца с умствени увреждания.
През  1897 Монтесори говори за обществената отговорност за младежката престъпност в Националния конгрес по медицина в Торино. През 1898 г. тя пише няколко статии и говори отново в Първа Педагогическа конференция на Торино, се настоява за учредяване на специални класове и институции за деца с умствени увреждания, както и обучение на учители за техните инструктори.  През 1899 г. Монтесори е назначен за съветник на новосформираната Национална лига за защита на изостанали деца, и е поканен да чете лекции на специални методи на обучение за изостанали деца в училището за обучение на преподаватели от Колежа на Рим. Тази година Монтесори предприе две седмици национално турне лекция капацитета на публиката преди видни обществени фигури. Тя се присъединява към борда на Националната лига и е назначен като преподавател по хигиена и антропология в една от двете колежи за обучение на преподаватели жени в Италия.

Вярва ти се или не, методът е създаден за такива деца и наистина дава страхотни резултати. Имаме приятели, детето им е с АДД. Благодарение на тази форма на обучение и на усилията на родителите детето ходи в нормално училище.

След това метода е адаптиран и за деца с нормално развитие. Това се вижда и по трудовете на самата Монтесори. Един бегъл поглед върху библиографията й и се вижда как с течение на времето са се променяли трудовете й

# 427
  • Варна
  • Мнения: 709
И друго исках да попитам - ако осигуря напълно безопасна среда , как детето ще научи кое е опасно.
Ако пък не е безопасна, неминуемо има прекъсване на нещо към което е проявило интерес.
Момичета, имам чувството, че някой тук приема твърде лично Монтесори. Опитах се отговоря конкретно на цитата горе. Как запознаваме децата с опасностите според Монтесори?
За децата над 2,5 г., които са нормално развити, не виждам, какво опасно има в естествената домашна среда.

# 428
  • София
  • Мнения: 6 661
За децата над 2,5 г., които са нормално развити, не виждам, какво опасно има в естествената домашна среда.

много погрешно!

пълно е с опасности в естествената домашна среда - такива, които не само нормално развитото 2.5+ годишно не може да прозре, но често пъти дори и нормално развитият му родител.

# 429
  • Мнения: 359
За децата над 2,5 г., които са нормално развити, не виждам, какво опасно има в естествената домашна среда.
много погрешно!
пълно е с опасности в естествената домашна среда - такива, които не само нормално развитото 2.5+ годишно не може да прозре, но често пъти дори и нормално развитият му родител.
tsankova, хубаво се беше разприказвала по-горе, но jam добре ти е казала - май си от нормално развитите родители, които не се сещат за кошчето за боклук например, където детето може да попадне на какво ли не - от опаковка от веро до счупена чаша Wink Ето какво казва за опасностите в дома Фицхю Додсън

# 430
  • Мнения: 5 940
Възможно е да го смятате за преувеличено, но аз с големия ми син не съм имала никакви проблеми с опасните неща вкъщи. От бебе му обяснявах, че това не се пипа, защото е опасно и той не е посягал. Както и не е късал книги, разглеждаше ги, слушаше прочетеното. На година и половина се справяше с бебешка ножица, а малко по-късно и режеше с нож по-меките зеленчуци.
Понеже малкият е малко по-различен темперамент, стремя се повече да обезопасявам средата, макар че като цяло сега ми е по-трудно, защото отвсякъде дебнат играчките на брат му, част от които са опасни за възрастта на бебето.
Само едно не мога да си спомня- откога слагах големият на пода. Малкият стои там от съвсем мъничък и това вероятно помага да развива по-бързо двигателните си умения и да изглеждат

нещата по-страшни. Или пък сега съм по-зле с обясненията Laughing
Както и да е, не искам да предизвиквам спорове по темата. Вероятно не сме за Монтесори педагогиката Laughing
Попитах, защото ми бяха интересни някакви идеи за занимавки.

# 431
  • Мнения: 3 743
И мен играчките на по-голямото дете ме притесняват Rolling Eyes Колкото и да подрежда щерката, все се намира по нещо, което не е на мястото си и на което, разбира се пише, забранено от 0-3 години. Но и аз не вярвам този въпрос да е засегнат от Монтесори Peace

# 432
  • Мнения: 359
valerie, сама си стигнала до извода, че си зависи от детето. И аз с баткото не съм имала проблеми със средата (хвърля си памперса в коша за боклук от 1.2 годишен и сам си повтаряше "не, не се пипа (вътре)", с ножица реже от 2 годишен, с нож сега се учи, панорамни книги разглежда от 1.5 годишен и са все още здрави), но малката фурия не иска да ми слуша обясненията, иска да пипне и да лапне всичко!

# 433
  • Варна
  • Мнения: 709
Съжалявам и се извинявам, просто не съм си мислела, че кошчето за отпадъци е на достъпно място за децата, нито пък химическите препарати, включително счупените стъкла... Исках да кажа, че няма нужда да вардим ръбовете, шкафа с чинии примерно или саксиите. Някак си за другите неща наистина не допускам, че стоят там където детето има достъп, включително и дребните играчи, на които пише "забранено от 0 до 3". Тези неща са част от нормалната грижа за детето. Всеки родител /дори на по-голямо дете/, който остави белина до бутилките за вода е престъпник. Извинете ме, но наистина съм нормално развит родител. Чела съм всички преведени книги на Дотсън и го харесвам.

# 434
  • Мнения: 3 743
включително и дребните играчи, на които пише "забранено от 0 до 3"

Все пак голямото дете си играе с тях Peace Ще видим малкият като тръгне да пълзи, какво ни чака Crazy За щерката почти не се налагаше да обезопасявам каквото и да е вкъщи. Тя и без това не обичаше да ходи по мебелите, а да ме държи за крачолите, та си беше сейф откъдето и да го погледнеш Wink

Общи условия

Активация на акаунт