Монтесори - обучение у дома

  • 105 773
  • 695
  •   1
Отговори
# 525
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
Моля, прекратете религиозните спорове в темата.
Методът "Монтесори", който се прилага в наши дни особено пък в България, смея да твърдя че е далеч от каквито и да било божества.
Поне в няколкото детски градини и центрове, които съм посетила лично.

# 526
  • Мнения: 55
Влязох със съвсем друга идея,но се втрещих...

Как може някой, в случая Никита,да нахлуе в тази приятна темичка и да бълва подобни глупости???Разбира се,че всичко е въпрос на лично усещане.На който не му харесва,да си даде детето в друг тип заведения,в държавните ни градини,в многото и различни частни такива..въпрос на избор.Но да се пише с огромни букви Опасно...Малко в повече ми се струва...

И ще си позволя да добавя,че тонът на Титина е определено малко назидателен,да не кажа груб.И също ми убягна кой каква позиция защитава,в многото нападки...SadЖалко,защото да бъдем толерантни е едно от най-важните неща,на които да учим децата си.Да разбират и другата гледна точка,да могат да спорят,ако щете...Но като възпитани хора...

Дано следващия път като вляза темата да е отново по-приятно и полезно,преди всичко,място:)Хубав ден на всички!

# 527
  • Мнения: 116
Момичета, открих, че с брокатно лепило могат да се напишат буквите, които след като изсъхнат стават чудесен лингвистичен материал.
Ще направя такива, дъщеря ми е на етап да проследява с пръстче всичко, което е някаква линия - включително тези по мушамата.
Чудя се само малки букви ли да й предложа или главни. Тя в момента се занимава с главните букви. Познава всичките и умее да пише половината. Дали да продължа с тях, предлагайки ги като релефни докато усвои добре всички или пък да въведа малките под тази нова форма? Страхувам се да не я объркам.

Другото което се чудя е в какъв размер да ги изготвя? Пясъчните букви в Монтесори материалите са относително големи. Има ли образователна причина да са големи или може да са и по-малки - например 5 см височина?

Какво мислите? 

# 528
  • Юпитер- Сатурн
  • Мнения: 536
Аз има друг проблем. След като научи цифрите до 100 и над 100, бързо схвана логиката, но отказва да мине към събирането. Пробвах с пръстите му, камъни, коли, но не иска да ги събере. На няколко пъти го хващам, че събира, но не иска да ми покаже, че може.
Същото е и с буквите. Знае всичките. Като ги види дума казва буквите, свързва ги в срички, но отказва да каже цялата дума после. А, един- два пъти го хванах, че чете нови за него думи. 

Май аз пришпорвам нещата , но синът ми от една година и повече знае азбуката и цифрите благодарение на този метод за това реших, че е готов да мине към нещо по-сложно.

# 529
  • Мнения: 359
Много приятно раздвижване на темичката   bouquet
Алерина, сподели моля те какво е това брокатно лепило. За буквите щом познава вече големите, аз бих въвела малките, но ти си познаваш детето най-добре. За размера - аз пиша думи по Доман с размер 7.5, но предполагам за по-голямо дете няма да е проблем, ако са по-малки.
Азарея, разкажи моля те по-подробно как научихте цифрите. Ние сме далеч от събирането и не мога да дам съвет. Свалила съм разни материали, но не знам дали биха помогнали във вашия случай.
За четене аз пиша думи на магнитната дъска и ги четем заедно, без да спелуваме. Като игра - разбъркваме буквите и става друга дума.
Ето дъщеря ми, заета с низанка. Тя трудно се задържа на едно място за дълго време, но това занимание й е интересно, както и да пресипва от един съд в друг вода, камъчета или ситни предмети.

Последна редакция: пн, 24 сеп 2012, 15:25 от Лъки

# 530
  • Варна
  • Мнения: 709
Баткото вече събира и изважда наум до 20, но от три годишен играе с линийки на Кюизнер. Не съм го учила аз - той сам се научи.
П.С. С батко №2 още не познаваме буквите, но пък познава звуците. Безпогрешно открива първия звук в думата. Нооо за него не ми остава много време  Embarassed

# 531
  • Мнения: 116
Лъки, благодаря ти за съвета! Ще пробвам с малките, и аз натам клоня...
Брокатното лепило е течно лепило, в което има брокат, в  различни цветове, в тубички.
Ползваме го за рисуване, оставя цветна, лъскава, релефна следа, Когато изсъхне е грапаво. Мисля, че е  чудесно за релефни букви и цифри.  
Ето една снимка как изглеждат (има най-различни марки и размери):

http://shopix.bg/Carioca-Brokatno-lepilo-za-dekoraciia-6-cviata

Има ги във повечето книжарници и магазини за детски играчки.

Азарея, според мен синът ти е готов и да чете и да смята и е въпрос на кратко време да започне да го прави. Сам ще те изненада някой ден.


Редакция: смених линка. Ако и този  не се отваря, като се напише в гугъл "брокатно лепило" излизат много резултати.

Последна редакция: пн, 24 сеп 2012, 16:03 от Alerina

# 532
  • Мнения: 359
Alerina, благодаря ти за описанието. Линка не успях да видя, но ще потърся по книжарниците.
tsankova, как играете с линийките на Кюизнер? Синът ми засега само ги нанизва една в друга и си прави път или змия.

# 533
  • Мнения: 5 259
Азарея, аз ще си позволя да ти дам съвет. В никакъв случай не го изпитвай и не го карай. Ако искаш да го провокираш да смята, направи го с подлъгване. Примерно си говорите за нещо и ти включваш в разговора бройката на нещата, които обсъждате. "Сега сме двама, като дойде и Х, ще станем... трима."  Или като отивате към площадката, гледате колко деца има. "Две момчета и две момичета, общо..."
Много е важно да започнеш със стойности, за които знаеш, че са му изключително лесни. Дори да е едно плюс едно. Не трябва да звучи като изпитване и той не трябва да има порив да се доказва. Просто разговор.
Ще ти покаже, че може, когато се почувства уверен в умението си, а всякакви изпитвания преди това могат да му прекъснат интереса към смятането. Помагай му да се упражнява, като го провокираш да мисли за броя на нещата във всяка ежедневна ситуация. Колко чорапа му трябват, колко обувки, колко са му черните колички и колко сините и т.н.

# 534
  • Мнения: 17 286
Пробвай с зарчета, вкл ги в игра, като всеки си събира сумите. Бързо и лесно е
Вариант 2 - децата обичат да играят на магазин, щом вече знае цифрите, напиши цени и го накарай да сумира първо за 2 продукта, после за повече. Определено върши работа

KalinaZ от поста ти не схванах с каква идея си влязла в темата, освен да ми охарактеризираш тона ми. Не съм си позволила на никого да сложа етикет, нормалната човешка култура изисква и другите да не го прявят

# 535
  • Русе
  • Мнения: 3 710
И аз ще потърся това брокатно лепило.
Ние от 2 г знаем цифрите и буквите (само Ъ, ь, Ф ги бъркаме понякога). Не съм ги карала да ги учат, просто имахме една книжка с азбуката и те почнаха да ме питат Това какво е и аз на майтап им казвах истината. В един момент усетих как единия си разглежда книжката и повтаря буквите. После взех да ги пиша на магнитната дъска и те да ми казват (сами го искат). Вече се опитват да пишат някои букви и цифри сами, не ги насилвам по никакъв начин.

Каква е идеята на тези линийки?

П.П. Сега видях, хм.

# 536
  • Мнения: 5 259
Само да добавя, че разликата между знаене на буквите и четенето е огромна. Не подхождайте с големи очаквания към децата, защото четенето е трудно и те се чувстват неприятно, ако не отговорят на очакванията ви. При някои по-чувствителни деца това може да убие интереса към четенето заради страх от провал.

# 537
  • Русе
  • Мнения: 3 710
Естествено, че са различни неща, никой не твърди обратното. А и мисля, че сме мнооооого далеч от четене.

# 538
  • Варна
  • Мнения: 709
Лъки, в началото играехме точно така. Рисуваше рисунки с частите. Из между другото му показвах начините на смятане. Пример: две + две /пръчка две върху пръчка две/ е равно на четири /до тях се поставя пръчка четири и те са равни/. Някак измежду другото научи абстрактните числа - докато гледаше коя пръчка на кое число отговаря.
В никакъв случай децата не трябва да се чувстват изпитвани. Трябва сами да пожелаят да покажат какво могат. Всяко учене трябва да става на игра. Когато децата разберат, че ние изпитваме по-особени чувства към определено поведение стават манипулатори.

# 539
  • Юпитер- Сатурн
  • Мнения: 536
В интерес на истината, аз не го изпитвам. Винаги всичко е било под форма на игра и усет от моя страна, кога е готов за следващата стъпка. Той научи числата с едно домино. За него едно е едно грахче, една кола и пр. Винаги съм реагирала според ситуацията.
Ще дам пример: Когато заспиваме включвам лампа, която проектира съзвездия на тавана. Играем играта "колко звезди хващам и изяждам". Реших да направя следващата стъпка и да го провокирам. Той казва "хванах 4", аз отговарям "Аз хванах още една, значи моите са ..." Срещнах отпор, отказа да ми каже. Опитах с пръстите на ръцете. Пак отпор. Но вчера самият той ме провокира да играем, като ми и отговори колко звезди съм хванала и аз. И ги сметна сам без помощ.

Явно ще трябва да търся подход и за четенето.

Общи условия

Активация на акаунт