Елитните училища - какво ги прави такива?

  • 22 069
  • 217
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 24 467
Няма и как. Аз, след видяното лично и чутото, няма как да бъда убедена, примерно.
Не говоря принципно за "елитността", нито отричам съществуването й. Вече го писах. Питаме се тук, на тази страница, как я установяваме и аз споделям защо за мен високите резултати от матура в Х не мога да сравня с по- ниските в У, ако в едното училище си е практика преписването и подсказването и никой не се интересува от преустановяване на тази порочна практика, а в другото се следи стриктно за съблюдаване на правилата. Т.к. преди 2-3 години си мислех, че е някакъв критерий, докато този мит не бе развенчан пред мен.
А иначе, точно заради "търсят се връзки, молят се близки и познати за помощ", в някои училища, минаващи за елитни, едни такива, търсещи "връзки и помощ" сриват на практика иначе стремежа към качество. Т.к. те, връзката и "помощта", не са само на фаза "докопване", а продължават да битуват и по- натам, при "изкласяването".

# 76
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
И тук няма да се съглася напълно с теб. Мое много близко дете се уреди така в едно от въпросните училища. Не само не изкласи, ами остана в пети клас /в пети!!!/ на поправителни изпити по два предмета. Бащата е много заможен, спонсор и т.н. Накрая я и изключиха. Скоростно, в края на годината. В същото това училище аз уредих едни познати. С особено мнение. Е, не се получи. И той е закъсал здраво и ако я кара така и той ще изхвърчи. Няма какво да направя аз примерно. Нито искам, нито мога. Не съм представителна извадка, но понеже все около мен се въртят желаещи та знам докъде и колко мога да помогна.

Сега се сещам и че когато отидох за първи път по работа да консултирам училището на децата ми, там изрично ме предупредиха, че не могат да ми помогнат, ако нещо по-особено ще искам.  Laughing Аз не съм искала де, вече толкова години просто няма какво, не съм я закъсвала, но още при първата среща бях предупредена така да се каже.  Mr. Green

# 77
  • Мнения: 24 467
И тук няма да се съглася напълно с теб. Мое много близко дете се уреди така в едно от въпросните училища. Не само не изкласи, ами остана в пети клас /в пети!!!/ на поправителни изпити по два предмета. Бащата е много заможен, спонсор и т.н. Накрая я и изключиха. Скоростно, в края на годината. В същото това училище аз уредих едни познати. С особено мнение. Е, не се получи. И той е закъсал здраво и ако я кара така и той ще изхвърчи. Няма какво да направя аз примерно. Нито искам, нито мога. Не съм представителна извадка, но понеже все около мен се въртят желаещи та знам докъде и колко мога да помогна.

Сега се сещам и че когато отидох за първи път по работа да консултирам училището на децата ми, там изрично ме предупредиха, че не могат да ми помогнат, ако нещо по-особено ще искам.  Laughing Аз не съм искала де, вече толкова години просто няма какво, не съм я закъсвала, но още при първата среща бях предупредена така да се каже.  Mr. Green

Цитирам го, да не се изгуби.
Нямаме спор тук голям.
Това само иде да ми покаже отново, че в образованието ни са си налице "връзките". Значи едни, дето не могат да влязат по каналния ред, изпреварват други, заемат техните места, а тези, другите, отиват на друго място. Биха успели, ако не бяха горепосочените. Успелите пък учат редом с тези, дето не могат да "изкласят" в V клас.
Зависи и от връзките- те са като цветята, крехки и нежни, трябва редовно да се "поливат".  Wink
А някои почви са доста плодородни.  По- често ще "изкласят", то за една тройка един частен учител все ще ги подготви /и ги подготвя/ или мама ще се обади на позната, съседка или колежка.
"Връзки", за да се учи някъде...
А някои твърдят, че няма такова нещо у нас. Дори най- го нямало в "елитните" училища. Че то, в другите, защо ли и да го има...
Странно се завъртя пак темата. Елитните, които следва да са висококачествени и да обучават качествени деца, приемат и по други критерии. Щом разширяват така критериите, то нормално е там да влязат далеч не толкоз елитни деца. Отново и в тази връзка се замислям за това, дали и колко са елитни тези училища. Кой е критерият?
Аз пък знам за една изключена от такова училище, после върната обратно. Зависи, да, много зависи.

# 78
  • Мнения: 51 740
Струва ми се странно, да спорите за елитни начални и основни училища. Общо взето такива няма. Елитни са само училището за даровити деца и СМГ. Едното, понеже там се събират "елитни" родители, а другото, понеже се влиза с изпит и голяма конкуренция. Но дори то не е от 1 клас.
Е, всеки родител може да си избере кой от двата вида елитност му е по сърце Wink

Чувала съм и за еврейско, 125-о и други, че били елитни.Може и да са. Все пак, ако хората се натискат за нещо, има вариант това нещо да направи някакъв подбор. Но като цяло се съмнявам, че преди 5 клас изобщо може да се говори за елитност.

# 79
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Е, хайде сега, ще спорим има ли връзки! Ти сериозно ли? И в образованието, че и където се сетиш. Какво значи "успели" в начално училище? Там основен критерий за успеваемост е адресната регистрация. И в елитните, и във всички останали. И какво означава "елитни деца"? А, те явно учат в елитните училища /които всъщност не съществуват/.  Laughing Laughing Laughing

# 80
  • Мнения: 24 467
Струва ми се странно, да спорите за елитни начални и основни училища. Общо взето такива няма. Елитни са само училището за даровити деца и СМГ. Едното, понеже там се събират "елитни" родители, а другото, понеже се влиза с изпит и голяма конкуренция. Но дори то не е от 1 клас.
Е, всеки родител може да си избере кой от двата вида елитност му е по сърце Wink

Чувала съм и за еврейско, 125-о и други, че били елитни.Може и да са. Все пак, ако хората се натискат за нещо, има вариант това нещо да направи някакъв подбор. Но като цяло се съмнявам, че преди 5 клас изобщо може да се говори за елитност.

Лично аз посочих, че обсъждам основното /вкл. началното/ образование, съответно критерият "матури" ІV и VІІ клас.
Те нали тук бяха спрятани еврейското, италианското и т.н. "небългарски" училища, май в тази тема бяха, нейде по- напред.  Laughing

Дара, аз не споря на темата "има ли връзки". Аз знам, че има.  Peace
Въпросът ми бе след като в "елитните" училища влизат не елитни ученици само, а казано в прав текст "връзкари", то не се ли губи елитността? За мен, примерно, тя се губи и това е логично.

# 81
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Judy, не знам как е в София, но тук основен критерий за прием е адресната регистрация. Във всяко едно училище в града, независимо каква слава му се носи. Няма приемни изпити /говорим за начални и основни училища/. Не "елитните деца" правят училището елитно, не някакъв специален подбор, реализиран чрез проверка на знания, а чисто и просто адреса, на който живееш. В този смисъл няма "изместнени" нереализирани таланти. Елитността е функция  на подготовката след като си вече вътре. И в тези училища има разбира се слаби ученици. Това, че учи в такова училище не го прави автоматично силен ученик с гарантиран прием в елитна гимназия. Но е гаранция, че ще се работи максимално сериозно и няма да има пропуснати ползи, ако мога така да се изразя. Нещо се бъркат изначално нещата. Или аз и ти имаме съвсем различни представи за това какво се очаква от едно "елитно" школо, не знам.

# 82
  • Мнения: 24 467
Нали аз още от началото питам за критерий?
Който твърди, че има, нека го /ги/ даде. Писах защо за мен точно резултатите от матури не са такъв или поне не са изцяло, не им се доверявам твърде, писах и защо.
"Тук става въпрос за начално образование и за деца кандидатстващи за първи клас."- авторката на темата.
За мен в "елитното" училище, за да е такова, следва да си има проверка на входа и цедка. В противен случай изобщо не мога да обсъждам елитност. Поне не и аз.  Ако се съберат в едно основно училище деца, които са "подбирани" на база местоживеене и връзки, то не виждам как ще бъдат подготвени като цяло гарантирано качествено, за мен материалът е толкоз важен, колкото и майсторът. Аз бих говорила за елитност в основни училища само при някаква проверка на входа за знания. В противен случай- не. Затова тук не обсъждам гимназиите, там подбор е налице, има конкуренция при влизането, средата се гарантира точно от децата, учещи там.
 И във Варна имам познати, които се оплакват от такъв критерий, адресна регистрация. Не бих се впалячила да я сменям и да се излагам с връзки, по- скоро, ако имаме желания за повече, в основното училище бих потърсила частен майстор, не конфекция. Ако ме интересува самото образование и неговото качество. У нас последното не е налице, конфекцията си е пак българска.
Нали в Лицея има подбор? За І клас. Все е подбор.

Последна редакция: вт, 07 юни 2011, 07:23 от Judy

# 83
  • Мнения: 51 740
Дами, за да е "елитно" едно училище трябва да има подбор. Нищо не може да замени честната и обективна "цедка", ако се гони високо ниво. Да, ама да се прави подбор на децата преди 1 клас е нелепо за мен. Та те още не са били обучавани, не са имали възможност да развият интелекта си и състезанието ще е нечестно. Някои ще са готвени на курсове, други от мама и тате, трети хич. За мен най-ранната възможност за подбор е след 4 клас. И с оглед на всичко това да се говори за елитни начални училища за мен е нелепо. Може да има по-добри, с по-мотивирани преподаватели, с по-добра база, но това не ги прави елитни. Елит значи подбор, няма ли подбор, няма елитност.

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
През последните години оставам с впечатлението, че елитността на началните и основните училища (и на мен ми звучи нелепо) се формира по два варианта. Първо, от някой разтропан директор, който започва да дере кожи от родителите, за да направи по-добра материална база и след това привлича така родителите на първокласниците (защото какво първо гледат те - дограми, чинове, цветенца по стените). Вторият вариант е старата слава - например, кои навремето са живяли в центъра на София? Хора, които са били заможни или част от политическия и интелектуален елит, има и хора, които по стечение на обстоятелствата са се озовали там. Логично те са учили в училищата в центъра, а после да искат и своите деца и внуци да запишат там (спрягат се разни имена на коя актриса кое й било родното училлище, на кой политик и др., а те са предимно централните училища). Покрай тези се отъркват и новозамогналите се. Така малко по алко започва да се разнася славата, защото става концентрация на деца на определени типове родители. А за простолюдието, което иска да се вмъкне там, или остава незаконното тестване на децата, или дългите опашки . Разбира се, поради тези причини в тези училища се поддържа някакво ниво на дисциплина и обучение.

# 85
  • Мнения: 24 467
С последните два поста съм съгласна.
Точно това имам предвид- ако няма обективна преценка за качество /не за нещо друго/, няма елитност. За І клас не знам къде се прави и ако се прави, то как точно се провежда. Чета за пустия Лицей от любопитство, нямам допирни точки с това учебно заведение, нито щения към него. Подбор днес у нас в основното училище има само в МГ след ІV клас. Като тук също е важно как се прави той.
Обаче, т.к., както писа Дара, за да запишат детето си в т.нар. "елитно училище" /изключвам тези, в които наистина има подбор на входа/ се ползват гореописаните от нея методи, то за мен пак остава съмнение доколко те остават елитни, щом в тях не учат основно деца на "заможни или част от политическия и интелектуален елит", а хора, които сменят адресните регистрации и молят за "помощ" при записване, чисто и просто преселници от всякъде, купили жилище в съответен квартал или живеещи там под наем и адресно регистрирани, съответно.

Материалната база не я свързвам с обсъжданата тема. За себе си пиша.

# 86
  • София
  • Мнения: 62 595
Да допълня още нещо - оценките на мини, макси и прочие матури не са кой знае какъв критерии, защото масово децата от смятаните за по-добри училища (вече описах как се влиза в тях) ходят на извънкласни курсове или частни уроци. Разбира се, учителитев клас са много важни, как преподават, какво изискват, но не е единствено тяхна заслугата. По-заможните или просто амбициозни родители и деца гледат да се застраховат и плащат луди пари за допълнителна подхотовка, естествено е тя да се отрази на крайните резултати на матурите! Редовните учители в училище са наясно с това, много от тях преподават и в частни школи, дават и уроци. Нищо не се е променило кой знае колко - уроците и курсовете са основно за отличниците, друг въпрос е колко хора си го признават.
разбира се, всяка школа казва, че нейните деца имат най-висок бал, затова и не разчитам на статистики, пък и школите никога, ама никога няма да дадат реалните, ако изобщо дадат някакви. Затова накрая излиза, че деца от определени училища влизат в други училища, защото това е единственият официален източник на информация. Но хората помежду си повече споделят за школи, а не за училища.

# 87
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Ох, стига де Andariel! Какви луди пари за какви частни уроци за 4-ти клас!!! Това е несериозно. А за сефте разбрах пък, че елитното училище е такова по признак деца на "заможни или част от политическия и интелектуален елит". И в тези училища се влиза само, единствено и изключително с връзки? От 100 приети 5, хайде 10 ще са с връзки. Останалите явно са на селяни, които някакси бедни, прости и не от елита, ама все пак са успяли някак да закупят имот в скъпия квартал, само и само децата да са в елитното школо. Ще ме извините, но това са... смешни работи.

# 88
  • София
  • Мнения: 62 595
Не говоря за четвърти, а за седми клас. И в четвърти дават пари за курсове и уроци, но предимно тези родители, които искат децата им да учат в СМГ или друго подобно училище. а уроците все пари струват, ако нямаш да ги извадиш ко прайш И като стана въпрос за уроци, наемането на учител вкъщи или пращането на добра частна занималня до четвърти клас какво е, не е ли пак плащане за допълнителна подготовка? Отделно винаги е имало поне по 2-3 деца в клас, които след четвърти клас да годят на уроци по основните предмети текущо, за да изкарат по-високи оценки, а не заради кандидатстване.

Това за интелектуалния елит го казах за времето на соца, когато ужким бяхме равни, ама някои бяха по-равни. Сигурно помниш историите с активните борци, интелектуалците на заплата по разни знайни и незнайни културни учреждения и прочие. Това беше илюстрация на хронологията. Все пак, соцът беше 45 години, това са две поколения.

# 89
  • Пловдив
  • Мнения: 2 141
Понеже моите /двама от тях/ ходеха на добра частна занималня ще ти отговоря какво е. Това е лесен за родителите вариант да се гледат децата, защото няма кой да ги вземе посред бял ден и да ги разнася насам-натам, а и не стоят сами вкъщи. Ето това е. Нищо повече. Моята дъщеря обаче не се справи добре с ходенето на занималня и се наложи да се откажа от тази екстра и да изнемогвам с логистиката, но да я оставя да се подготвя вкъщи. И предполагам, че повечето родители се възползват основно от това качество на занималните, а не толкова разчитайки на високото ниво на подготовка там. Защото занималнята си е занималня, ако ще да е частна, ако ще 5 деца да са в група, ако ще учителите там да са страхотни. Иначе всякакви деца има, но това са по-скоро частни случаи, не ги усещам като практика.

Колкото до елита, визирах пост на Judy, но беше по-скоро риторично.

Общи условия

Активация на акаунт