Добре ли са възрастните с правописа?

  • 14 698
  • 182
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 378
Предлагам нова тема, провокирана от видяното и прочетено в БГ Мама , както и в други форуми.

Последна редакция: вт, 12 юли 2011, 08:51 от Gerber 1

# 1
  • Sofia
  • Мнения: 4 608
За родителите ли става въпрос или за децата?

# 2
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
И новата тема е?
Кои сме? - Ние родителите? Ние родителите заедно с учениците?
Ако е за родителите - теми в този форум за правописа колкото щеш и положението е същото.
Ако е за учениците - да си поговорим Simple Smile

А наясно ли сме как се задават теми в бг-мамма? Wink


# 3
  • София
  • Мнения: 16 216
Важното е учителките да са добре с правописа. Нали те обучават децата.
Ние вече сме се дипломирали.

# 4
  • Мнения: 24 467
За правописа ли? Нека почнем от по- напред, от това, за което образователната ни система ни е длъжник на цялото общество, от І клас още. Не, от детската градина. От там, че децата не могат да четат и да разбират това, което четат, не могат да съставят смислени текстове с логическа връзка между частите.
Нека по- добре си поговорим за грамотност.


http://novinar.bg/news/balgarskite-uchenitci-sa-sred-naj-negramo … MzYyNjs4Ng==.html

"В доклада се посочва също така, че резултатите не са били променяни през последните 9 години. В текста се отбелязва още, че единствено в нашата страна и в Исландия през последните 10 години не са направени реформи в образователната система, които да доведат до преодоляването на негативната тенденция. Освен българските и румънските деца проблеми с неграмотността имат и тези от Люксембург."

http://novinar.bg/news/balgarite-tanem-v-negramotnost_MzM2MzsyMw … D0%BE%D0%B2%D0%B0

"Изследването идва малко след проучване на Световната банка, в което българите бяха обявени за една от най-грамотните нации. Изследването на немската медийна група е в четири категории, отговарящи на дефиницията на ЮНЕСКО за образованост. Категориите са „образование за знание", покрито от официалното образование, "образование за извършването на определена дейност", свързано с усъвършенстване на работното място, "образование за съжителство", свързано със социалните дейности, извършвани в свободното време и "образование за организиране на собствения живот". По последния показател страната ни се оказа обаче на последно място. Уменията на българите да градят кариера и да създават нормални условия на живот се оказаха най-недоразвити в цяла в Европа."

"Причината България да се нарежда на едно от последните места по степен на образованост са учителите. Това заявиха пред "Новинар" представители на родителските организации у нас. Според тях учениците биха били много по-концентрирани в учебния процес и биха усвоявали по-добре материала, ако учителите полагат повече старание. Усилията на педагозите трябвало да бъдат насочени към превръщането на уроците в интересни за малчуганите. Преподавателите трябвало да променят и отношението си към децата в положителна насока, категорични са родителите. Другите пропуски в образователната система били липсата на практически занятия, които да дават на децата социални умения и да ги подготвят за живота извън класната стая."

Колкото повече се дъвче сухата теория, толкова повече ще бъде налице разминаване между зазубрените знания в нашето училище и необходимите житейски практики и умения, които детето придобива изцяло извън него при положени адекватни грижи.

http://www.webcafe.bg/id_1194453702
"Според изследването почти всеки втори ученик у нас може да извършва само елементарни дейности, като да определи основната тема в текст или да намери отделна информация в него."

Занимавайки се с видове подчинени изречения и части на изречението у нас не се обръща почти никакво внимание на това, което е наистина важно.

http://www.dnes.bg/obrazovanie/2011/07/11/nai-negramotni-sme-ot-celiia-es.123684
"Експертите допълват, че в България предстои въвеждането на учебни планове, с които да се повишат стандартите за четивни умения.
Проучването определя страната ни като една от малкото в ЕС, която осигурява помощни учители за тези младежи, които имат най-големи затруднения с четенето."

И къде е резултатът?

Чуждоезиковото ни обучение е още по- смешно. Децата губят часове, месеци и години над граматика и тестове, а не могат да прочетат и преведат елементарен текст, още по- малко да съставят такъв, било в устна, било в писмена форма. Да споменавам ли къде сме със знаенето на чужди езици в масовото училище?

Преди няколко години не подкрепих стачката точно поради тази причина- липса на идеи затова, накъде трябва да върви образованието и тъпчене на едно място, безсмислено харчене на дори малкото пари, които се отпускат. Ако се отпуснат повече при настоящата липса на работещи идеи и готовност за реализацията им просто ще имаме повече похарчени пари на вятъра. Бях пасивен противник.
Ако днес има такава стачка, бих била на страната на отявлените й противници дори.


ххххххххххххххххххххххххххххххххх

Понеже темата не е зададена също с ясни параметри си позволявам да пиша така, както съм разбрала.  Wink

Последна редакция: вт, 12 юли 2011, 07:28 от Judy

# 5
  • Мнения: 1 252
Правописа и грамотността на сегашните деца е под всякаква критика, но децата не са виновни, няма я старата школа учители , които  за пропусната запетайка пред "но , че , когато ", Пишеха двойки. Аз дълбоко се възмутих тази година от госпожата по БЕЛ на малкия ми син. Визирам по литература. Тя може да ми е дъщвря , с цялото ми уважение към младите и и даване път на младите , но не ми го приема съзнанието. Когато ти кажат Радичков на прима виста да не можеш да кажеш поне две думи.
Е той , уважаеми  е поет Shocked , роден в... Кърджали  Shocked Е как това неграмотно дете да научи моето дете ? В много университети дипломите са купени. Аз сама поне моите, мисля ги научих , драсках , късах тетрадки... Но племенницата ми , която тази година беше кандидат гимназист ми написа картичка започваща така:
"Лельо 4естит, рождвн ден...."
Това е моето мнение , ако искате децата да са ви грамотни - не разчитайте на родното школо,  а на курсове или самосиндикално...

# 6
  • Мнения: 5 378
Моля за извинение за неясно зададената тема! В мотивите за нея съм написала, че съм провокирана от видяното и прочетеното във форумите на БГ Мама и други такива, където пишат възрастни.
 Какви са вашите впечатления? Моите впечатления са, че не сме по- грамотни от децата. Масово се греши при конструиране на изречение, при членуване, при пунктуация, при и ,й  за единствено и множествено число , "мекане" /пишеме, говориме, вместо пишем, говорим/.
Можем да дискутираме и какви са причините за слабата грамотност при сегашните ученици.

Последна редакция: вт, 12 юли 2011, 08:42 от Gerber 1

# 7
  • Мнения: 24 467
Роса, една забележка, ако позволиш.
Не е нужно на никой у нас да си купува диплома. Първо- тя няма почти никаква стойност. Второ- не е нужна кой знае каква подготовка да се запише човек за студент у нас, миналата година, помните, в едни ВУЗ-ове даже се приемаха хора, неиздържали зрелостен изпит. Трето- за да го завършиш даже не е нужно да си плащаш, нашите изпити се вземат в крачка, само памет да има човек, понеже по- голямата част от материала си е чисто зубрене, а в някои специалности- изцяло.

Неграмотността на възрастните има за свой произход точно това, което обсъждаме тук с Роса. Грамотен, извинете, на 25 години човек не може да стане, ако до тогава е бил неграмотен. Може, евентуално, да се понаучи да чете и пише криво- ляво. В училище децата не ги учат дори как да си напишат молба или автобиография, една обикновена жалба възрастните не могат да си спретнат сами, едно мотивационно писмо. Ако им трябва, веднага се сещат за практиката, с която са се сдобили в нашенското школо- преписването. И става едно мазало...  То не е като да препишеш задача на контролно, все пак. То това е в училище у нас- зубрене и преписване. А умението да се изразиш ясно е житейски по- необходимо от синекдохата и тем подобни.

Не разчитам, Роса, еле от таз година пък съвсем. Направих си едногодишен експеримент и го разбрах кристално ясно. Само едно не ми е ясно- що ни губят времето по 7 часа на ден. Ма на, по закон сме длъжни да си го губим, ще го губим, къде ще ходим. Е, има тук- там по нещо, примерно едни 30% време, които не са плява, а са ценни. Ама малко са ми. На децата- съвсем.

Де да беше проблемът в "пишеме" и "говореме"... Тези, макар и така казани или написани, ще ги разберем като смисъл. Последното, обаче, се губи тотално, смисълът го няма.

Последна редакция: вт, 12 юли 2011, 09:08 от Judy

# 8
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 360
Това нова плювалня на училището ли се явява  Rolling Eyes

# 9
  • Мнения: 24 467
Ако желаеш сподели хубави неща. С нетърпение ще ги прочетем.  Laughing
Можеш, например, да ни убедиш, че "възрастните са добре с правописа", че това се дължи на образованието у нас и че горните линкове дават умишлено невярна информация.
Би било ... поне интересно.
Тук никой никого не спира да пише, нали така?

# 10
  • Мнения: 1 252
Как да сърдя на децата , а и на някои взрастни , след като сутрин по ТВ блоковете водещи и гости в студиото и политици казват правиме, ще отправиме , обсъдиме. Как?
Аз не знаех български. Първо се научих да пиша и говоря на друг език. Но имах голям късмет  в средното учлище да попадна на народен учител по български език и литература.
Ако някой помни по времето на тотлитаразма имаше такива звания. И с право.  За такива "ме"- та, където не трябва да ги има тя  хладнокръвно казваше: "Достатъчно. Седни- две." И не отговаряше на въпроса защо?  А недай си боже да те вдигне и да започнеш да отговаряш с "Амииии" .
Не, не далеч съм от идеята да плюя по българското школо, Саморая. Просто си споделям размисли и ...
 Judy ,  съгласна съм за висшето ни образование, не исках да го кажа в прав текст- боли ме...

# 11
  • Мнения: 25 894
То това е в училище у нас- зубрене и преписване.

Абсолютно вярно.  Peace
И в университетите е така, с тази разлика, че се набляга повече на преписването.
А резултатът наистина е видим по форумите - неясни, объркани мисли, избълвани на един дъх, даже поставянето на елементарно заглавие на тема е мисия невъзможна за поне 50% от потребителите...
Плюс отчайващото ниво на владеене на родния език, за сметка на "перфектното" владеене на чуждите (така и не разбрах как го правят този номер), плюс войнстващата арогантност "Айде бе, вие ли ще ми казвате как да пиша, да не сте учителки то БЕЛ" и "Ще пиша, както си искам, пък!", плюс "Кажете ми добра школа за подготовка на кандидат-гимназисти/студенти" (тоест, къде да си платя, та да вкарам чаавето където трябва) и... Това е положението, Минке!
Навсякъде около нас.

# 12
  • Мнения: 5 378
Това нова плювалня на училището ли се явява  Rolling Eyes

Не бих искала темата да е "плювалня" .  Достатъчно критикуваме днешното образование и грамотността на днешните ученици. Думата ми е да поговорим за грамотността на предишните поколения, към които принадлежим и ние. Нали сме учили по други програми, с далеч по- взискателни учители?! Защо има толкова лош правопис и стил на изразяване? Питам се дали вината е в сложността на българската граматика, дали няма вече добре подготвени учители, дали причината не е в все по- малкото четене на книги, дали се дължи на лошите модели, които дават  средствата за масова информация. Ето над това бих искала да поразсъждаваме. Ако ви е интересно, разбира се.

# 13
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 360
Аз също тръгнах с голямата кошница, когато синът ми прекрачи прага на родното училище. И разочарована от някои неща бях, и въодушевена от други. Към момента е доволен е от себе си, уверен, защото постигна успех, съизмерим с желанията и възможностите му, а неговият праг въобще не е нисък.

Вярвам, че за един учител няма по-голяма награда от тази да види учениците си успели.  

# 14
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз така и не разбрах какво се очаква да се направи в и чрез тази тема. Нещата са очебийно ясни - всяко следващо поколение е по-неграмотно от предишното, децата са по-неграмотни от родителите си. И тук става съпрос както за буквална неграмотност, така и за функционална такава.
Според мен от едната страна е деградацията на образователната система, ръка за ръка с деградацията на населението. Лично аз не виждам как мога да го променя, защото разслояването на населението (икономическо, социално, образователно) ще продължи с пълна сила, то е масов, мощен процес. Налага се да се спасяваме като се закрепваме в желаната прослойка със съответното социално и образователно ниво. Не си правя илюзии, образоваността отдавна не е на мода за поне половината население.

Общи условия

Активация на акаунт