Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 17

  • 90 959
  • 742
  •   1
Отговори
# 405
  • София
  • Мнения: 2 352
Днес родих една идея  Mr. Green

Сетих се каква е следващата ми стъпка на обучение, и основен дефицит за преодоляване. Мишо не може да отсява есенцията на текста, на разговора, на разказа, приказката. Не може да прецени важното от маловажното. Може да преразкаже текст - стъпка по стъпка, но не може да отсее основната идея на разказа или случката. Непример стихотворението "Родна реч" - за мен елементарно, за него......говори си не ми пречиш. Текста се разбива първо на съвременен, разбираем за него език, обяснява се с превод на всяка дума така, че да я разбере, като се използват заместители на думата. После трябва да се опитам да го накарам да извлече идеята на тескста. Ако го прочетете през погледа на един аутист - ами няма никакъв смисъл. Как да анализира той текста? Как да извлече есенцията. Същата работа и "Родна стряха". Как да преведа, как да обясня, като днешните деца не се раждат в къщурки, а в апартаменти и как да разбере любовта към къщурката като той не се е разделял с нея като автора на текста за да изпитва носталгия към родния дом и да изпитва любов към него.
Под тази приказка от читанката http://az-deteto.bg/skapotsenniyat-plod/view.html въпросите са.Заслужена ли е наградата на най - малкия син? Какво ще донесете вие, ако сте на мястото на синовете от приказката. Според Мишо най скъпоценния плод е динята или ананаса - измерва ги в пари и големина  Cry Изобщо не схвана същността, идеята на текста.
Това ми е плана, сега ще търся варианти за обучението.

# 406
  • Мнения: 2 165
Родители на деца аутисти искат нова терапия да залегне в социалната програма на всяка община.
http://www.youtube.com/watch?v=OX2Wvm9XZ0E

# 407
  • Мнения: 1 738
Tanya, “Don’t worry, be happy!”  bouquet

# 408
  • София
  • Мнения: 4 412
Катина, ами така трябва да им се обяснява, на малки порции или пък само най-важното, зависи от историята. Иначе Мишо ти е отговорил добре, показва съвсем прагматичен начин, както са показали и другите 2 братя, т.е около 2/3 от хората. Сега ще му обясниш, че знанията са по-важни, защото дават възможности на хората и ще измислиш пример с който на теб са ти го обяснявали. Като изчете няколко истории, например имаше една за старите хора, където царя дал указ да ги избият, а после при сушата един старец казал да разровят мравуняка. И тя е от подобните казвам им нравствени истории. Аз също сега се занимавам с анализи и разбиране на текстове, ако нещо не е разбрала го обяснявам, без да се замислям защо не знае. Ще вемна да прочета тази история на дъщеря ми и ще видя какво ще каже по вашите въпроси. Но си мисля, че първо трябва да се започне с по-разбираеми текстове. Снощи се сетих за две авторки, които са ми любими и видях, че в интернет има някои техни произведения. Особено ми харесва Юлия Спиридонова - http://liternet.bg/publish3/iuspiridonova/index.html . Тя пише активно във форума и има някакво отношение към децата с проблеми, защото съм я виждала преди години на срещи. Виж поместените истории с Джиго, за "Петното размазко"  е точно да дава увереност на децата да пишат. За пръв път видях Зодиите, четох снощи за Рак, точно начин да обясня думата Мечта, че ме питаше преди време.

А за трудностите във втори клас, аз си мисля, че децата сега навлизат във следващите 3 години от обучението си 2-4 клас. и може би ще учат подобни неща до 4-ти клас. Така беше и до сега, в трета група си образувах доста нерви какво им е заложено, но ето че го дъвчат до първи клас. Четох тестовете за оценяване след  4-ти клас, не ми се виждат сложни, би трабвало средно дете да ги овладее.

Задачите са от един сборник смятане до 10, но как са могли да направят около 60 страници със задачи се чудя, от всякъде ги въртят тези числа, има и примери само за смятане. Като се видим ще ти го покажа, защото не е само със задачи с думи.

The Game, дали от вашият разговор Васко не е искал да ти каже, че го е страх за него и сестра му и за това е попитал заобиколно за колите. Моята дъщеря има навика да ме пита някак завъртяно... Ето пример от разговор вчера след обяд, яде закуска и ми казва

Тя: Някой говори по цял ден любезни думи, той ще пусне всичко. Е, няма що, страхотно изречение Simple Smile
Аз - Е, как ще пусне всичко
Тя - Е, като в приказката за лисицата и враната, пуснала сиренцето
Аз - Да, ако говориш любезности, ще ти разрешат повече неща.

Аз от няколко дни се чудя за този изказ, но май от толкова чудене реших, че трябва да имаме среща с логопед, има до училището ни един кабинет, ще опитам да се свържа с логопедката от там. Ще занеса първо изказването на една роднина начална учителка, да я питам какво й е мнението.

n_alex7, и дъщеря ми имаше лишеи като бебе, лекарката й каза, че е начало на АД. Лекувахме го с Певизон, кортикостероиден крем в остра фаза и крем Атодерм РР всеки път след баня, ако е по-обострено и в друго време, до 4-тата година, после самата й кожа започна да става по-дебела. И гледах да не я къпя повече от 2 пъти в седмицата, че от водата се обостряха.

Кезая не е писала от доста време. Как ли се справя нейният син в училище, сега май е трети клас.


Последна редакция: пт, 21 окт 2011, 10:59 от TanyaMG

# 409
  • Мнения: 5 959
Пепи, как мина екскурзията? И аз днес се вълнувах с вас, може би защото моето дете до сега не е ходило. Това си е голяма стъпка! Четох в другата тема и за добрите постижения на новата ви логопедка, стискам палци да се подобрява Мири! И ме е яд, че старата ви е успокоявала толкова време.
Щом детето е щастливо значи екскурзията е била добре. Моите тревоги само са били в повече, но вие си ме разбирате, няма как да е иначе. Той беше в сигурни ръце през целия ден - аз затова и го пуснах. Беше именно с логопедката си. Тя всъщност не ни е нова вече тази логопедка - вече трета година почваме да работим с нея  Simple Smile. /видях, че вече си ни видяла снимките от екскурзията  Wink/

# 410
  • София
  • Мнения: 4 412
Поздравления за екскурзианта, Пепи!

Да ви кажа, четохме Скъпоценният плод и положението е трагично. Почти нищо не разбра. Въпросите от читанката въобще не ги разбра и не можа и с една дума да ми каже. Сутринта ми беше направило впечатление, че ми каза "Не знам какво да ми донесе дядо Коледа" и някак няма представа как се избира. Метофората "плод-знание" не я схвана и на грам. Ау колко работа имаме.
Аз имам навика да опростявам приказките и тази я опростих до:

Един баща дал по едно портмоне с пари на всеки от тримата си сина и им казал да купят най-полезното според тях, може плод или нещо друго и да го донесат на бащата... Първият купил грозде, защото било много сладко. Вторият купил кокосови орехи и банани. Ходил чак в пустинята и ги взел от една палма, пътувал дълго изморил...А третият син си купил с парите книжки, тетрадки, химикалки и отишъл на училище. Там учил три години и знаел много неща.
И я питам : "Ти кой мислиш, че е похарчил най-добре парите, за най-полезни неща" Е тук ми отговори "Този, който си е купил книги и е ходил на училище". И питам "Защо е ттака, какво като има знания", отговор "Е ще се научи да прави много неща"

И после правя обратен път, нови думи или изречения вкарвам към познатото. Но поне 7-8 пъти трябва да бъде четена приказката.

Реших и че трябва да се придържам към читанката и това, което им предстои да учат в първи клас.
Но много трудно разбира някои неща, например от "Най-хубавото птиче" още не може да разбере, защо гаргата дава закуската на своето гардже, все казва ами то е най-хубавото за това.  Обяснявам, че хубавото е различно за хората, давам примери, че тя и аз харесваме различни филми, но кога ли ще го схване.
Е, имаме си доста работа в тази област и още едно предизвикателство, има и тънкости, например в читанката имаше въпрос "По кои думи се оринтирате в гатанките" и си спомням, че имаше такива основни думи и са ни учили да ги откриваме. И има много гатанки, явно първи клас е сезона на гатанките. Та дано и в училище като внимава да схване още.
Успехи на всички!

Последна редакция: сб, 22 окт 2011, 09:06 от TanyaMG

# 411
  • Мнения: 2 165
Здравейте, мами!
Изключително съм щастлива да Ви споделя, че Хриси започна да хапва манджи и банан.
Случайно или не- в момента й давам lycopodium clavatum 9 ch по препоръка на хомеопата.

ЛИКОПОДИУМ КЛАВАТУМ 9 СН
http://apteka.framar.bg/30001631/%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BF% … BC-9-%D1%81%D0%BD

# 412
  • Пловдив
  • Мнения: 1 403
  Понеже повдигнахте темата за училище ще ви разкажа как е при нас.Васко е в трети клас и не е отлаган, върви си точно с випуска.Много пъти съм разказвала, че първите месеци в І клас бяха ужасно стресиращи и за детето и за цялото семейство.Той отказваше да прави каквото и да е в час, драскаше по тетрадките, търкаляше се по земята , викаше или пееше.Както и да е , това вече го преодоляхме.И сега има моменти, в които като се превъзбуди или измори да започне да си пее в час , но при направена забележка се укротява.
  От известно време преодоля и нищоправенето.Госпожата го е сложила до едно мило дете да го обгрижва и да му помага.Връща се с почти попълнени тетрадки, явно преписва от нея, защото има и грешни неща и като му кажа да си ги оправи не дава, защото помощничката така му казала.
   Много съм благодарна на това дете, надявам се само да не го натоварваме .
   Материалът след І клас много се променя, както и изискванията към децата.Текстовете стават много по-дълги, учат много басни и приказки на различни народи.Някъде в началото на читанката имаше едно стихотворение на Яворов, което ме изуми , за черни вейки, които се веели из полето.Не знам , на кого е нужно това-Яворов във втори клас newsm78.Друг е въпросът, че той принципно не разбира какво чете и не може да изведе същественото от текста.От тук и пълната невъзможност да преразказва говоримо и писмено.Това го отчитам, като най-големият ни проблем.
   По всички останали предмети се справя горе-долу.Дори силно притеснилите ме в началото "Човек и общество" и "Човек и природа" се оказаха поносими.Тях съм ги оставила на баща му и се справят добре.По "Човек и общество " в момента изучават картата на България , а Васко има страхотно чувство за ориентация и това много му помага.По "Човек и природа" всичко трябва да е нагледно.Днес например правихме разтвори на оцет и сода и на оцет и захар и наблюдава какво се случва, после трябва да го опише, мисля че дори му е интересно.
   Английският също е проблем, но в момента не ми е приоритет.
   Математиката му е относително, най-силната страна.Само да отбележа, че във ІІ клас най-големият проблем се оказа не таблицата за умножение, а събирането и изваждането с преминаване.Проблемът със задачите с думи също си е постоянен.
    Можете да ме питате за всичко по материала за ІІ клас,много съм добра Grinning и ако продължавам така този път ще завърша гимназия с пълно отличие.

# 413
  • София
  • Мнения: 2 352
The Game, благодаря ти. Много ме успокои някак поста ти   Може ли да поразказваш, моля те какво учите от текстовите в трети клас, да се подготвям. Благодаря ти още веднъж   bouquet

Имаме за домашно гладко, изразително четене и преразказване на Спящата хубавица. Това е вариант на спящата красавица, като първата част е текст с леки преработки на оригинала, а втората част, когато свършва орисването и идва момента на убождането с вретеното е в картинки и от тях се иска да довършат приказката по картинките без да са прочели текста. Фасулска работа за дете в норма, а?
Първата част почти я наизусти от две три прочитания - с тая зрителна памет лесно, и не разбра нищо от идеята естествено  ooooh! втората част направо отказа да си измисля, като не знае приказката.На него не съм чела сладникави момичешки приказки. Ще му пусна филма на Дисни да го изгледа, дано посхване нещо. Днес търсихме по мазето на село вретено, пробва да се убоде, да убоде сестра си, баща си - не става баш като в приказката  Mr. Green.

Таня струва ми се, че дори да опростим приказка и текст все пак е хубаво да свикват да разчитат и разбират оригиналния текст с всички думи които прочитат. По скоро се стремя да превеждам думите на съвременен език, и да обяснявам сърцевината на проблема и съпреживяванията на героите. За сега без особен успех  Sad

# 414
  • София
  • Мнения: 4 412
The Game и от мен благодарности за споделеното с твоя ученик  bouquet

За разбирането на речта, аз продължавам да се чудя, но все си мисля, че това може да се научи. Нашата учителка каза, че децата сега учат наизуст, но тя има за задача да ги научи да четат с разбиране. Аз също учех наизуст до 3-ти клас и имах сериозни разговори и обяснения с учителката ни по литература в 4-ти клас. И  си мисля, че както всичко до сега, ако направиш няколко упражнения повече към всяко от учебника, може би ще имаш успех. За това ми е интересно някое дете дали е учено да разбира речта, имало ли е успехи.

Ето няколко интересни статии за четене с разбиране

Тук много добре е обяснено, мисля ,че това са техники за развиване на разбирането - http://rodina-bg.org/dete/index.php?option=com_content&task= … 174&Itemid=50


Има упражнения, каквито правят децата сега в училище - http://www.poi-2007br4.hit.bg/Slaveika_Stoimirova.htm

И още един доклад за четенето с разбиране - http://www.diuu.bg/ispisanie/broi17/17dpp/17dpp3.htm . Учителката казва, че децата от класа, където ги е прилагала са имали по-добри успехи.

Катина, няма начин да разберат непознат текст. Въпреки, че теста на дъщеря ми в Свети Никола беше една басня за лисицата и лъва, тя не я разбра. Но като гледам другите деца около нас, доста от тях няма да я разберат. А после у нас започнахме да я разглеждаме на по-малки части и тя я разбра. За това тези приказки трябва да им се четат от малки, аз гледам, че и в нашата читанка има няколко въпроса от тази приказка, ще взема пак да й я прочета. Нали и за това има задължителна литература, която трябва да се прочете през ваканциите.
Е аз съм се въоръжила с разни помагала тип Езикови упражнения и ще видим как ще вървим. Хубаво е, че за сега всичко е наред и можем да работим в тази област.

# 415
  • София
  • Мнения: 2 352
Таня, благодаря ти за линковете. Мисля да ги опитам всеки един от тях, стига да намеря свободно време между домашните му и почивката между тях. Толкова много домашни има, че се изумявам как успява да препише плановете за домашни, камо ли как ги написва после. Само по български плана за домашно е точно една страница. В учебника, учебната тетрадка, сборника, поправка на диктовката и прочит на 5 страници от допълнителния сборник. Отделно по четене, околен свят и допълнителния ЗИП - с някакъв сборник работят - тип читанка. Математиката засега му е най лесна с изключение на сложните двузначни текстови задачи.

Неразбирането на текстовете идва от неразбирането на диалоговата реч в ежедневието. Вечерно време, когато се храним си споделяме как ни е минал деня и какво ни е впечатлило. Мишо рядко учавства в диалога и трудно разбира за какво си говорим. Стараем се да го включим, да го разпитаме, да сподели............но прави каквото може. Надявам се с такъв тип текстове да подобрим това  Praynig. Именно това било семантиката - неразбиране на речта по обичайния начин.

Това със зодиите е много интересно, особено рака ми хареса - мечтата е тудно обяснимо понятие, но е добре обяснено в текста - дано го посхване.

# 416
  • Пловдив
  • Мнения: 1 403
 Аз си мисля, че те много неща разбират, но ги възприемат по различен начин и съответно ги изразяват различно.Днес учихме какво е планина, връх, река, остров , бряг и т.н.
  Според определението в учебника бряг е място, земя край вода ( край море, езеро или река).Буквално така е написано, с всичките запетайки и скоби.Това е невъзможно той да го възпроизведе.Обаче от друга страна много добре ми обясни, че на брега има шезлонги, на които лежим и той строи замъци от пясък.
   Река - поток от прясна вода, който тече в корито, издълбано от водата.Влива се в море, езеро или друга река.Е, почти всяка дума от това определение на него не му е ясна.Но веднага може да ми каже поне пет реки в България, които реално е виждал, включително си спомни че е ходил по една еко-пътека по поречието на Златна Панега.
    И друг път съм разказвала, колко обичаме да обикаляме през почивните дни и как все ги мъкна по музеи, археологически разкопки и всякакви природни забележителности.Надявам се сега да видя резултата от  хилядите навъртени километри. В следващият урок има снимки от чудните мостове,скалните гъби край Кърджали, от някаква пещера ( бил е поне в 10).Ще ми е интересно дали си спомня нещо.За щастие имаме и много наши снимки, та ще дообяснявам.
   

# 417
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 480
Педадогически погледнато, има различни начини да се въведе понятие. Единият, посочен по-горе, с определение, е труден не само за аутистите - за всички деца е труден. На базата на едни понятия - корито, вода и тн, да се  обясни какво е река.
Ако се тръгне по пътя на опита, за децата ще е много по-лесно - точно това, което казваш,  The Game - ако се тръгне от практическата представа на децата за реки, които са виждали, може много по-лесно да се изгради у тях понятие за река.
Една от причините да се нервя на учебниците и системата за преподаване е точно това, тази приповдигната академичност в прости иначе неща... Като във вица - "Гладен бозайник фолклорен обичай не интерпретира". Децата четат неща, които не разбират. Преди време слушах дете, което си четеше урока за жива и нежива природа. Изброени едни признаци, едно чудо... А далеч по-разбираемо е, ако се вземат познати за децата предмети, растения и животни - това живо ли е- по какво познаваме, че е живо,  по какво познаваме, че е неживо, и после да се изведат признаците... а не обратното.
Та, давам го като пример, че не е грешно да се въвеждат понятия по този начин, важно е децата да ги разберат, а не да зубрят уроците.

# 418
  • Мнения: 2 165
http://www.referati.org/vidove-terapii-pri-autizym/63063/ref/p3

Цитат
пеенето за някои деца е по-разбираемо, по-приемливо от говора
Grinning
На Хриси и е по-лесно да пее: "Коко, пипи" Wink

# 419
  • София
  • Мнения: 4 412
n_alex76, дъщеря ми може да чете, но повече от 2-3 изречения не съм я карала. А преди няколко дни реши, че ще пее и чете един текст от читанката и за мое учудване прочете половин страница много гладко, че и го припяваше. А съм чела и на други места ,че пеенето подпомага говора, така че много добре. От песните се схващат и емоциите. Според мен е грешно да покажеш на детето весело лице и да го караш да го наизусти. При нас се получи с песни, тази песен е весела, става ти весело, тази е тъжна. Ето и тази група е много добар за учене на имитиране и разбиране - http://www.youtube.com/watch?v=0peZ5AN5vs8&feature=related

The Game, ще дадат ефект образователните екскурзии, сигурна съм! И аз съм предвидила за този година и за следавщата. До сега хич не проявяваше интерес. А в нашето училище видях интересен подход по рисуване правят черга, а вчера са рисували стомна. Госпожата им беше раздала лист с контур на стомна и те да я оцветят. Аз напарвих още една у нас и й беше интересно, определено понаучи какво е черга и стомна.

Общи условия

Активация на акаунт