Отговори
  • Мнения: 130
По новините даваха, че лошите кредити у нас този месец са покачили неимоворно. Е, и аз фигурирам в тази цифра. Как стана ли?

През 2007 г. сключих договор за лизинг на автомобил чрез Райфайзен Лизинг ООД , който договор изплащах редовно 4 години. В на28 06 2011 г. трябваше да внеса остатъчната сума, за да приключа договорните си задължения и колата да бъде прехвърлена на мое име. Тъй като се намирах в чужбина, и въпреки, че бях планирала да се върна на 27 и да внеса сумата, инцидент с близък ме застави да отложа пътуването с няколко дни, няколко пъти звънях в Райфайзен Лизинг, където разговарях със служителката Силвия Милкова и я питах дали мога да платя сумата в първите дни на месец 07 и дали това ще бъде проблем. Г-жа Милкова отговори, че няма проблем.

За целта изпратих декларация по факс,  от която ясно се вижда, че съм написала, че плащането ще направя в първите дни на месец юли. Говорих по въпроса и със служители от финансовия отдел, чиито имена не знам, но също ме увериха, че няма проблем плащането да бъде направено в началото на юли. На 04.07.2011 г. преведох сумата и на 06.07.2011 г. в присъствието на нотариус и г-н Николай Китов от Райфайзен Лизинг автомобилът бе прехвърлен на мое име. Имам нотариален акт от тази дата.

На 10.07.2011 г., няколко дни след като съм погасила лизинга и автомобилът е прехвърлен на мое име, от Райфайзен Лизинг са ме рапортували в Централния кредитен регистър като нередовен платец, което разбрах случайно, тъй като бях посочена за гарант по заем от близка приятелка, който и бе отказан с мотив, че аз фигурирам в ЦКР в просрочие.

Въпреки, че съм заплатила задълженията си и договорът е приключен, аз фигурирам в ЦКР в просрочие по заем и няма да мога да бъда изчистена до 20 август, когато банката ще подаде новите данни, а 5 години след това ще се вижда, че съм нередовен платец, без да имам никаква вина за това. При разговорите ми с г-н Николай Китов и г-н  Иван Стоев от Райфайзен Лизинг бях информирана, че проблемът ми не ги засяга и че колегите им явно не са били наясно. Толкоз.

Не искам нищо, не смятам повече да взимам заеми. Но си искам чисто досие, защото то си е важно за мен и съм си го заслужила. Може би банката технически е права, но това е пълен абсурд от човешка гледна точка, въпреки, че банките с човещина не боравят. Подадох жалба в КЗП и утре ще подам в БНБ, ще го отразя и в медиите. Просто, за да внимават хората.

# 1
  • София
  • Мнения: 16 024
Авторката, не разбирам от какво се възмущаваш.
След като не си могла да пътуваш - можеше да внесеш парите по банков път. До колкото знам от чужбина това не е проблем.
Иначе - този казал по телефона, другия разрешил - това не е сериозно.
След като сме подписали договор със срокове за погасяване на вноските - длъжни сме да си го плащаме на време. Няма смисъл да се оплакваме, след като сме просрочили по наша вина.

# 2
  • София
  • Мнения: 7 990
Писмена жалба до банката с копие до Банков надзор на БНБ, прилагайки копия на платежните документи.

# 3
  • Мнения: 130
Писмена жалба до банката с копие до Банков надзор на БНБ, прилагайки копия на платежните документи.
Благодаря, така ще постъпя. Само не ми е ясно, може ли да се заличи от досието ми в ЦКР?

# 4
  • Мнения: 4 300
Писмена жалба до банката с копие до Банков надзор на БНБ, прилагайки копия на платежните документи.
Без да съм вътре в казуса няма как едностранно с декларация да се промени датата за вноска по лизинга. Най вероятно комуникацията се е пообъркала, трябвало е да им се прати нещо като молба, заявление или просто да се разберат и да подготвят един анекс.
Иде ли реч за пари и задължения всичко най добре да е писмено, а когато се иска промяна- и потвърдено от другата страна.

# 5
  • София
  • Мнения: 7 990
Не знам каква точно е ситуацията, но всяка финансова институция е длъжна да приеме Вътрешни правила за работа с ЦКР. При констатация на грешно отразяване или основателна жалба от страна на клиента, институцията е длъжна да отрази корекцията. Съгласно Наредба 22 на БНБ финансовата институция е тази, която носи отговорността за верността на данните, както и извършва корекциите към ЦКР.
Ако наистина има грешно отразяване, бъди по-настоятелна, за да си коригират грешката.
От друга страна, ако докладваното просрочие е вярно, институцията няма как да не го докладва, независимо от телефонния разговор. Той не поражда правен ефект, поради което институцията е длъжна да го отрази. В противен случай БНБ има правото да наложи сериозни санкции, включително и големи парични.

P.S. Рокси, писали сме едновременно. Simple Smile

# 6
  • Мнения: 130
Всъщност, това, което най-много ме възмути е, че данните от Райфайзен към ЦКР са подадени на 10.07, тоест шест дни след като съм платила и 4 дни след като нотариално ми е прехвърлена колата. Това е абсурдът, който не схващам.

# 7
  • Мнения: 4 300
Всъщност, това, което най-много ме възмути е, че данните от Райфайзен към ЦКР са подадени на 10.07, тоест шест дни след като съм платила и 4 дни след като нотариално ми е прехвърлена колата. Това е абсурдът, който не схващам.
А, това пък хич не го мисли. Всичко става най вероятно автоматично на база на някакви отчети за предна седмица или нещо от сорта.

# 8
  • София
  • Мнения: 7 990
Въпросът е към коя дата са подадени, предполагам 30.06.2011. Ако към тази дата си в просрочие, те са го докладвали.
Иначе чл. 24 от Наредба 22 третира случаите с жалбите, може да си го погледнеш.

# 9
  • Мнения: 130
Което пак си е абсурд. Ако за някого има данни към 29-то число на месеца, че е убиец, а на 3-то следващия се докаже, че не е, аз мога ли да публикуввам на 10-ти статия във вестника, че е убиец? Защото съм решила, че ще чета данните от еди-кой си месец, а следващите ще ги чета другия месец.

# 10
  • София
  • Мнения: 7 990
Говоря за случая, ако към 30.06 вноската по лизинга е била в просрочие.
Тя може да е платена на 04.07, но към 30.06 е била просрочена и се докладва като такава.
Разбира се, в случая малко хипотетично говоря, защото зависи каква е конкретната ситуация.

# 11
  • Мнения: 3 411
В ЦКР не се ли отразява просрочие над 15 дни?

# 12
  • Мнения: 1 165
В ЦКР не се ли отразява просрочие над 15 дни?
Над 30 дни даже. Недоумявам как ще докладват авторката на темета за няколко дни просрочие.Нещо не ми се вързва тази история.

# 13
  • Мнения: 130
В ЦКР не се ли отразява просрочие над 15 дни?
Над 30 дни даже. Недоумявам как ще докладват авторката на темета за няколко дни просрочие.Нещо не ми се вързва тази история.
наистина ли? мисля, че милинка работи в банковата сфера и очаквам да се включи, за да каже. ако е така, вече ще стане страшно. и връзва, не връзва аз имам всичси документи, които доказват думите ми и съм си подала жалба.

Допуснатите просрочия се класифицират в ЦКР в няколко групи, според времето на забавата. Те са следните:

Редовни кредити (експозиции)
Това са заемите, при които главницата и лихвите се изплащат текущо, според условията по договора за кредит. Допуска се забава на плащането до 30 дни, но само, когато забавата е оправдана и е допусната случайно.

Кредити (експозиции) под наблюдение
Това са кредитите, при които са натрупани просрочени плащания по главницата или лихвите, като просрочието е в рамките на 31-60 дни. За да бъде класифициран един заем под наблюдение нарушенията по договора за заем трябва да са несъществени.

Нередовни кредити (експозиции)
За такива се считат кредитите с натрупани просрочени плащания по главницата или лихвите 61-90 дни. Тук са налице значими нарушения в обслужването и се предполага, че длъжникът е с нестабилно финансово състояние, което може да застраши погасяването на задължението.

Необслужвани кредити (експозиции)
Това са онези кредити, които се приемат за несъбираеми с натрупани просрочени плащания по главницата или лихвите със забава над 90 дни. Заемите с този статут са т.нар. „съдебни вземания”, които са в предмет на съдебно производство.

Необслужваният кредит е пречка при кандидатстване за нов

Много често се случва след усвояването на отпуснатите средства, кредитополучателят да се окаже в невъзможност да погасява задълженията си. Разбира се, тази невъзможност води до забава в плащанията, респ. това се отразява в ЦКР. Впоследствие именно чрез системата на ЦКР се възпрепятства повторното кандидатстване на некоректния платец. Това означава, че той няма да получи желаното финансиране или рефинансиране. Положителното е, че информацията в системата за кредитната задлъжнялост се актуализира периодично. Според Наредба № 22 на БНБ за ЦКР банките са длъжни да предоставят информация за всички кредити на  клиентите си и за настъпилите изменения по тях в срок не по-дълъг от 5 работни дни. Същевременно ежемесечно до 15-то число на месеца, следващ отчетния, банката подава информация за размера на дълга по вече отпуснат кредит до окончателното изплащане на кредита.

това намерих. това за петте дни явно не е спазено от райфайзен.

Последна редакция: вт, 26 юли 2011, 20:01 от Asioula

# 14
  • Мнения: 3 411
В ЦКР не се ли отразява просрочие над 15 дни?
Над 30 дни даже. Недоумявам как ще докладват авторката на темета за няколко дни просрочие.Нещо не ми се вързва тази история.
наистина ли? мисля, че милинка работи в банковата сфера и очаквам да се включи, за да каже.
да, и Милинка, и Рокси работят в банковата сфера. в момента съм на стаж в банка и знам, че забавата по кредитите се делят на просрочия 15-30 дни, 31-60, 61-90 и над 90 дни. със сигурност за забавяне до 15 дни никoй няма да вкара данните в ЦКР. ще излезе справка в клона, че има такова просрочие и след забава от 15 дни ще започнат да ти звънят по телефона.

Общи условия

Активация на акаунт