Бог да прости българското образование

  • 10 205
  • 121
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 8 567
Явно крайният резултат не е спорен-днешното училище не е читаво и все повече се отдалечава от представите ни за училище.
Спорът е кои са виновните.

Коренът на проблема е в обществото, от там в мотивацията и ценностната система на учениците. Винаги съм го казвала. Насила никой никого не може да научи. Ако децата не искат да учат и учителите се демотивират, а пък родителите се опитват да компенсират с плащане на уроци.

Няма как да се съглася с теб. Не на учениците  е работа да мотивират учителите, а е точно обратното.
Учителите трябва да мотивират децата, нали те празнуват Деня на будителите.

А и според мен не малкото мотивирани деца попадат в добри училища, а малко от мотивираните деца успяват да попаднат в добри училища.
С всяка година добрите училища намаляват, а не се увеличават.

# 76
  • София
  • Мнения: 18 196
Нова, то затова има учители и Учители.  Wink Този, за жалост,  прогресивно намаляващ брой мотивирани деца  кой ги мотивира? Нали не мислиш, че мотивацията им  е дело  само на  родителите или е резултат единствено на амбицията на самите деца?Нещата са комплексни. Такава едностранчива  мотивация ще се загуби неминуемо  по трасето, ако не е подкрепена и стимулирана и в училище - тоест там, където детето прекарва по-голямата част от времето си. А щом не е загубена при въпросните деца, значи все пак  има места, в които тандемът учител, ученик, родител  работи в синхрон, върви в една посока Peace

# 77
  • Мнения: 41 789
Ако чакаш да те мотивира учителят, че да почнеш да учиш, може и да не дочакаш. За да има успехи трябва децата да отиват мотивирани на училище, като мотивацията да става още в семейството. Както е било през възраждането. Не, че и тогава всички са били мотивирани де, ама ние четем за малцината призвани.
А ако, както казваш, не за всяко мотивирано дете има добро училище, това вече наистина е проблем на системата. Защото немотивираните са си изгубени за каузата и даже звезди да им се свалят - все тая.

# 78
  • Мнения: 8 567
Мдаа, и през Възраждането пак е имало единици, които са били индикатор за това, че нещо се заражда, за съжаление  сега тези единици показват как това нещо замира.
Естествено, че и родители трябва да мотивират децата си, имаме безкрайно много примери, че наистина го правят, малко ли нови курсове изникват с всяка година?
Имам си чудесни примери и за това как един учител може да мотивира деца и как друг може да съсипе интереса им към определена дисциплина.
А иначе за мотивацията е ясно, за мен не е притеснителна толкова, ето, моят син например точно поради това, което вижда в училището в среден курс иска и се стреми да постигне максимума, за да се пребори със системата и да успее да се класира за някое от неколцината читави училища, които успешно съществуват в същата тази система.
Щом в шепа училища могат, значи е постижимо.
И на двете места работят учители, не е в едното да са назначили марсианци, пък в другото земляни.

# 79
  • Мнения: 1 479
Който чете повечето теми, свързани с образованието в този форум, знае идеално, че неведнъж съм критикувала системата ...
Да, да особенно "американската" олицитворение на която е АК.  Mr. Green
В "американските" теми сте активна боркиня, част от агитката в защита на родното образование.

И сега малко анализ за неумеещия явно да анализира прочетеното
Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Марксистко - ленински ли?  Че как иначе без анализ ще разбере човек светлото бъдеще в образованието ни ?   Затворил си е народа очите и "сляпо възхвалява американския и западния модел".  Дано прогледне след като прочете написаното от вас ведно с анализа.  Mr. Green

след относително добра основа... показва, че има още доста какво  да се желае
Е ,тъй де , кусури си има , "та нима и в Америка не е  така", ама  ОСНОВАТА, основата е ДОБРА..  Разбира се, до съвършенството не е далеко т.е. когато всеки "продукт" на родното образование ще решава 200 годишни задачи, ще изучава чужди езици по а ла  булгар"аccelerated learning" метод а учениците ще цитират уроците си като талибанчетата корана в медресета.  Mr. Green

Думата за възторжена възхвала на нещо, на нашия език се изписва  осанна, не ХОСАНА!
Вие г-жо ако желаете изписвайте "възторжената възхвала" и като аллах акбар.  Mr. Green   Нямам претенции.

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 01:26 от plamenhk

# 80
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355
Мдаа, и през Възраждането пак е имало единици, които са били индикатор за това, че нещо се заражда, за съжаление  сега тези единици показват как това нещо замира.
През Възраждането училището си е било иновация. Сега е даденост.


моят син например точно поради това, което вижда в училището в среден курс иска и се стреми да постигне максимума, за да се пребори със системата и да успее да се класира за някое от неколцината читави училища, които успешно съществуват в същата тази система.
Повече от нормален е стремежът му да се разграничи от масата и да намери хора със сходни интереси.


Щом в шепа училища могат, значи е постижимо.
И на двете места работят учители, не е в едното да са назначили марсианци, пък в другото земляни.
За учителите ясно. Едните - в масовите училища, все пак допринасят с нещичко за кандидат гимназистите, а другите - в гимназиите, дано отговорят на индивидуалните ви изисквания, да не се окаже после, че и там учител
Цитат
може да съсипе интереса им към определена дисциплина.
На човек с такава нагласа не е и необходимо да му съсипваш интереса. При неуспех той първо ще обвини учителя. Така са го научили вкъщи: да не се чувства отговорен към себе си и към собственото си развитие, да чака на учителите, които трябва да са едновременно и будители, за да му отварят очите за наука и сполука; и циркаджии, за да го забавляват, така се печелело уважение Sunglasses


Аз като майка смятам, че моето не е много ориентирано и тепърва ще се учи да  опознава хората и да преценя да уважава или да не уважава някого. То още себе си не познава, та възможността да опознае учителя и да прецени да го уважава или не ще се разтегне доста във времето, а да си губи излишно времето аз няма да го оставя  Wink Нека му остане време и за забавления Laughing

# 81
  • Мнения: 2 898
Негативното отношение на Нова към учителите не е нещо, което да ме изненадва.

Естествено, че и родители трябва да мотивират децата си, имаме безкрайно много примери, че наистина го правят, малко ли нови курсове изникват с всяка година?
Имам си чудесни примери и за това как един учител може да мотивира деца и как друг може да съсипе интереса им към определена дисциплина.

Какво общо имат курсовете, които учителите правят, с мотивацията от страна на родителите? На курсове не ходят само мотивирани ученици. Много родители, нямащи предства /но имащи финансите/ за нивото на детето си, го пращат на всички възможни курсове. Това мотивация ли е? Да, един учител може да те накара да намразиш завинаги някои предмет, тъй както един родител с некоректните си коментари може да те накара да намразиш училището като цяло.


За учителите ясно. Едните - в масовите училища, все пак допринасят с нещичко за кандидат гимназистите, а другите - в гимназиите, дано отговорят на индивидуалните ви изисквания, да не се окаже после, че и там учител
Цитат
може да съсипе интереса им към определена дисциплина.
На човек с такава нагласа не е и необходимо да му съсипваш интереса. При неуспех той първо ще обвини учителя. Така са го научили вкъщи: да не се чувства отговорен към себе си и към собственото си развитие, да чака на учителите, които трябва да са едновременно и будители, за да му отварят очите за наука и сполука; и циркаджии, за да го забавляват, така се печелело уважение Sunglasses


Съвсем права си.


# 82
  • Мнения: 8 567

 На човек с такава нагласа не е и необходимо да му съсипваш интереса. При неуспех той първо ще обвини учителя. Така са го научили вкъщи: да не се чувства отговорен към себе си и към собственото си развитие, да чака на учителите, които трябва да са едновременно и будители, за да му отварят очите за наука и сполука; и циркаджии, за да го забавляват, така се печелело уважение Sunglasses


Аз като майка смятам, че моето не е много ориентирано и тепърва ще се учи да  опознава хората и да преценя да уважава или да не уважава някого. То още себе си не познава, та възможността да опознае учителя и да прецени да го уважава или не ще се разтегне доста във времето, а да си губи излишно времето аз няма да го оставя  Wink Нека му остане време и за забавления Laughing

Много самостоятелно  и отговорно, няма що.
Да не чака на учителите, а да чака на мама.  Joy

Разчитам, на това, че детето ми е добре възпитано и ще се държи също така възпитано с всичките си учители и занапред, независимо от простотиите, с които се сблъсква в училище. Това и му вменявам като задължение.
Уважението си е от него и е за този, който го заслужава.
Вярвам на преценката му, досега не е бъркал.
Има учители, които обича и боготвори, има и такива, които не обича много, но го респектират със знания, с умения, със строгост или с нещо друго. На останалите, които не показват и не дават нищо той не дължи нищо повече от възпитано отношение.

Моята нагласа настрана, аз пред детето не смея да коментирам и половината от това, което знам за част от учителите му. Няма да мога да го закарам и насила на училище след това.
Но колкото по-големи стават, толкова по-тудно е да поддържаш заблудата.
Не виждам и необходимост.

Негативното отношение на Нова към учителите не е нещо, което да ме изненадва.

Естествено, че и родители трябва да мотивират децата си, имаме безкрайно много примери, че наистина го правят, малко ли нови курсове изникват с всяка година?
Имам си чудесни примери и за това как един учител може да мотивира деца и как друг може да съсипе интереса им към определена дисциплина.

Какво общо имат курсовете, които учителите правят, с мотивацията от страна на родителите? На курсове не ходят само мотивирани ученици. Много родители, нямащи предства /но имащи финансите/ за нивото на детето си, го пращат на всички възможни курсове. Това мотивация ли е?

Имам предвид мотивацията и курсовете по БЕЛ и математика за кандидатстване, а не всички останали извънучилищни кръжоци - по език, рисуване, музика, шах, авиомоделизъм, астрономия и т.н, в които също не виждам нищо лошо, даже напротив.

Имам познато дете, в неговото училище учителката по БЕЛ още от 6-ти клас всяка седмица дава по преразказ и тест, всяка седмица го връща с реценцзия и домашно - поправка.
Какво правят останалите деца, за да са конкурентноспосолни с тези, в чиито училища се учи?
Записват се на курс, та и те да правят по един преразказ седмично и да получават по една рецензия.
С математиката е същото, има училища, няколко, в които се учи качествено математика, останалите я учат на курсове.

Не може да се крепи цялото ни образование в среден курс на по някой учител в някое училище.
Ами виж ПЧМГ, ако мотивираните ученици са малко, а читавите училища и учители много, ще има ли дублиране на кадрите в частно и държавно училище, че и желаещи да се запишат в частното училище?
Защо след Първа английска се появи и втора? Или след Първа немска се появи  и втора немска, че и трета? Сигурно не е защото децата НЕ са мотивирани и не им се учи.



 








 

 


# 83
  • Мнения: 41 789

Ами виж ПЧМГ, ако мотивираните ученици са малко, а читавите училища и учители много, ще има ли дублиране на кадрите в частно и държавно училище, че и желаещи да се запишат в частното училище?
Защо след Първа английска се появи и втора? Или след Първа немска се появи  и втора немска, че и трета? Сигурно не е защото децата НЕ са мотивирани и не им се учи.

Всъщност моята гледна точка е малко по-различна. За да се появят втора английска, втора немска, ПЧМГ и прочее са нужни мотивирани родители, а не непременно мотивирани деца. От това, което ми разказват познати с деца във Втора немска, далеч не може да се каже, че децата там са супер мотивирани. Защото родителите са тези, които записват децата си на курсове, търсят и разпитват за "най-доброто" училище, пишат в бг-мама и така нататък. Децата в много случаи просто се оставят на течението и на родителската амбиция, без да влагат много жар. Нали с очите си съм виждала как и на курсовете някои деца внимават, а други се ръчкат и бутат отзад, ако не ги държат под око.
И по наше време не сме обичали да учим, но си знаехме, че пътят към житейски успех минава през добро училище, за което трябват високи оценки.

# 84
  • Мнения: 2 898
За да се появят втора английска, втора немска, ПЧМГ и прочее са нужни мотивирани родители, а не непременно мотивирани деца. От това, което ми разказват познати с деца във Втора немска, далеч не може да се каже, че децата там са супер мотивирани. Защото родителите са тези, които записват децата си на курсове, търсят и разпитват за "най-доброто" училище, пишат в бг-мама и така нататък. Децата в много случаи просто се оставят на течението и на родителската амбиция, без да влагат много жар. Нали с очите си съм виждала как и на курсовете някои деца внимават, а други се ръчкат и бутат отзад, ако не ги държат под око.

Точно.

# 85
  • Мнения: 8 567

Ами виж ПЧМГ, ако мотивираните ученици са малко, а читавите училища и учители много, ще има ли дублиране на кадрите в частно и държавно училище, че и желаещи да се запишат в частното училище?
Защо след Първа английска се появи и втора? Или след Първа немска се появи  и втора немска, че и трета? Сигурно не е защото децата НЕ са мотивирани и не им се учи.

Всъщност моята гледна точка е малко по-различна. За да се появят втора английска, втора немска, ПЧМГ и прочее са нужни мотивирани родители, а не непременно мотивирани деца. От това, което ми разказват познати с деца във Втора немска, далеч не може да се каже, че децата там са супер мотивирани. Защото родителите са тези, които записват децата си на курсове, търсят и разпитват за "най-доброто" училище, пишат в бг-мама и така нататък. Децата в много случаи просто се оставят на течението и на родителската амбиция, без да влагат много жар. Нали с очите си съм виждала как и на курсовете някои деца внимават, а други се ръчкат и бутат отзад, ако не ги държат под око.
И по наше време не сме обичали да учим, но си знаехме, че пътят към житейски успех минава през добро училище, за което трябват високи оценки.
Като сравнявам миналогодишните балове на Първа и Втора немска и виждам, че има и деца във втората, чиито балове са стигали и за Първа немска.
Все мотивирани деца ще да са били.  Ако в последствие не са такива, аз вина в тях не търся. Кое е по-подходящо място за поддържане на страстта на учениците от училището?
Дали математиците от СМГ биха се чувствали също така комфортно и биха постигали същите успехи и в друго училище, в което не се учи качествено математика?

# 86
  • Мнения: 41 789
Като сравнявам миналогодишните балове на Първа и Втора немска и виждам, че има и деца във втората, чиито балове са стигали и за Първа немска.
Това значи, че са подготвяни добре. Което може да се дължи и на споменатата от мен родителска мотивация, а не на тяхната. Значи също, че Втора немска се счита за еднакво привлекателна с Първа.

Все мотивирани деца ще да са били.  Ако в последствие не са такива, аз вина в тях не търся. Кое е по-подходящо място за поддържане на страстта на учениците от училището?
Училището е борба. Ако са мотивирани ще се борят да напуснат училището в добра кондиция за атака на следващия етап - университетите. Добре е училището  да мотивира, но първата му задача е да преподава все пак. Пък който иска да учи - ще научи. Който не иска - негова работа.

Дали математиците от СМГ биха се чувствали също така комфортно и биха постигали същите успехи и в друго училище, в което не се учи качествено математика? В СМГ преподавателите не насилват никого и добрите математици с постиженията и медалите са към 10%.Останалите нямат мотивацията и данните и са си съвсем нормални деца от добро училище. Истински се работи с мотивираните и никой не се прави на палячо, за да накара СМГ-ейци да заобичат математиката тепърва. Но правилно посочваш, че за мотивираните деца единственото необходимо е добро преподаване на високо ниво. В СМГ преподавателите са едни и същи и преподават еднакво, но само малцина деца се възползват истински от това.

# 87
  • Мнения: 8 567
Че аз нали все за преподаване говоря. Точно то е мотивация за много от децата да ходят на училище, курс и кръжок. Научават нещо, добиват занания, а децата са любознателни по природа, поне повечето. Осмислят си престоя в училище.
Обратното е достатъчно демотивиращо.
Щом могат да научат на курс нещо, което не могат да научат в училище, значи ни на деца, ни на родители им липсва нещо, а на училището.

# 88
  • София
  • Мнения: 18 196
Черна станция, малко извън контекста на темата, но анализът на баловете на 91 НЕГ и 73 СОУ не е съвсем прецизен.Нека погледнем максималния и минималния бал за прием на момиче в 91 НЕГ. Максимумът е 35,820, а минимумът е 34,464. Говорим за интервал  помежду им от 1, 356,  в който се вместват 91 момичета, по 13 в 7 паралелки. Същевременно, в разликата между максимума от 35, 536 и минимума 33,356, възлизаща на 2,180, се вместват  52 момичета в 4 паралелки.  За да се сравняват минималните балове като относително близки и показващи равно предпочитание,  все пак тази разлика от близо 40 момичета не трябва да се неглижира напълно. При наличие на още три паралелки, готови да поемат тези 39 момичета, минималният бал в 73-то би бил  друг, както и маржа между максимума и минимума. Което чисто статистически прави 91 НЕГ все  още по-предпочитана от 73 СОУ. Неслучайно казвам статистически, понеже има  ред други критерии за избор на 73-то пред 91 НЕГ като продължаване в 73-то на деца, учили там и в прогимназиален курс, отдалеченост от дома, втори западен език френски, който в НЕГ не се изучава и т.н . Далеч съм от мисълта да кажа , че 73-то не е добро училище или децата в него не са мотивирани.Тъкмо напротив. И как бих могла да си изкривя душата, казвайки подобно нещо, при положение, че второто желание на дъщеря ми след 91 НЕГ беше именно 73-то СОУ, в паралелката с втори език английски и профил математика. Grinning Което ми напомня, че този пример е достатъчно добра илюстрация на въпроса на Нова за ориентацията. На трето място дъщеря ми писа СМГ с немски. Такова нареждане на желания сочи безспорно ориентиране към ученето на немски, независимо, че примерно балът в 73-то за момиче през годините  е бил по-нисък от този в 164 ГПИЕ, която при нея беше много далечна резерва като поредност. Peace Тоест да, гледа се училището да е с добра подготовка, но се взима предвид и конкретната ориентация на детето.

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 15:32 от eine in Rente gegangene Nixe

# 89
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355

 На човек с такава нагласа не е и необходимо да му съсипваш интереса. При неуспех той първо ще обвини учителя. Така са го научили вкъщи: да не се чувства отговорен към себе си и към собственото си развитие, да чака на учителите, които трябва да са едновременно и будители, за да му отварят очите за наука и сполука; и циркаджии, за да го забавляват, така се печелело уважение Sunglasses


Аз като майка смятам, че моето не е много ориентирано и тепърва ще се учи да  опознава хората и да преценя да уважава или да не уважава някого. То още себе си не познава, та възможността да опознае учителя и да прецени да го уважава или не ще се разтегне доста във времето, а да си губи излишно времето аз няма да го оставя  Wink Нека му остане време и за забавления Laughing

Много самостоятелно  и отговорно, няма що.
Да не чака на учителите, а да чака на мама.  Joy

Амиии, то май не сме от чакащите нещо, ама нейсе. Един от тях ще ни отваря очите  smile3505

Разчитам, на това, че детето ми е добре възпитано и ще се държи също така възпитано с всичките си учители и занапред, независимо от простотиите, с които се сблъсква в училище.

Това и му вменявам като задължение.

 Shocked На този въздесъщ тийнейджър
Уважението си е от него и е за този, който го заслужава.
Вярвам на преценката му, досега не е бъркал.Има учители, които обича и боготвори, има и такива, които не обича много, но го респектират със знания, с умения, със строгост или с нещо друго. На останалите, които не показват и не дават нищо той не дължи нищо повече от възпитано отношение.
Викат, че винаги и за всичко си имало първи път  
Много ме радвате, такива сте едни уверени в преценките си! Дано сте така уверени и във възможностите си! Все по-малко да разчитате на паралелното образование и все повече на себе си! Нека силата бъде с вас! Peace

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 15:24 от Саморая

Общи условия

Активация на акаунт