Бог да прости българското образование

  • 10 206
  • 121
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 41 789
Че аз нали все за преподаване говоря. Точно то е мотивация за много от децата да ходят на училище, курс и кръжок. Научават нещо, добиват занания, а децата са любознателни по природа, поне повечето. Осмислят си престоя в училище.
Обратното е достатъчно демотивиращо.
Щом могат да научат на курс нещо, което не могат да научат в училище, значи ни на деца, ни на родители им липсва нещо, а на училището.

Не съм съгласна. То, че има много учители, дето и най-мотивираното дете ще откажат от науките, е друг въпрос. Но за много от децата доброто преподаване само по себе си не е никаква мотивация. Я виж какво е по неелитните училища. Интересите на децата там са в чалга, пиене, цигари, секс, купони и какво ли не, само не и в учене. За тях ученето е безсмислено и безперспективно нещо, което нито е куул, нито ти носи дивиденти. Ей на това му викам липса на мотивация.

# 91
  • София
  • Мнения: 18 196
Че аз нали все за преподаване говоря. Точно то е мотивация за много от децата да ходят на училище, курс и кръжок. Научават нещо, добиват занания, а децата са любознателни по природа, поне повечето. Осмислят си престоя в училище.
Обратното е достатъчно демотивиращо.
Щом могат да научат на курс нещо, което не могат да научат в училище, значи ни на деца, ни на родители им липсва нещо, а на училището.

Не съм съгласна. То, че има много учители, дето и най-мотивираното дете ще откажат от науките, е друг въпрос. Но за много от децата доброто преподаване само по себе си не е никаква мотивация. Я виж какво е по неелитните училища. Интересите на децата там са в чалга, пиене, цигари, секс, купони и какво ли не, само не и в учене. За тях ученето е безсмислено и безперспективно нещо, което нито е куул, нито ти носи дивиденти. Ей на това му викам липса на мотивация.
Напълно съм съгласна. В неелитните училища има много учители,  от които децата има какво да научат. Но като не искат, никой не може да ги накара, дори и най-добрият учител. Конкретен пример: Немалко учители в езиковите идват от така наречените неелитни училища, по-точно бягат  при възможност от тях. Как в в едните съумяват да научат децата на нещо, а в другите са безсилни.Нали все с един подход преподават Wink Тоест учителите са необходимо, но не и достатъчно условие за мотивация и напредък на децата в процеса на обучение. Нужно е и отсрещната страна да иска да бъде научена на нещо.
Сещам се за разликата в прочетени коментари по тийн  форуми, чиито автори са деца от различни училища. Разликата в изказванията по отношение  на  някой невършещ добре работата си учител, непреподаващ и неизискващ, е следната, нещо в този стил:
1. Кеф, брато. На тая в часовете й не и нужно да влизам, освен в края на срока. Казвам й два-три общи лафа и тя ми пише 3. Ни на нея й пука, ни на мен.К'во да искам повече, клатя си краката, не влизам в час, не пиша домашни и пак си имам 3. Дано догодина не ни върнат оная гаднярка, която само домашни дава, яко изпитва, вдига на дъската да провери дали сме разбрали преподаденото, а на мен, брато, не ми се прави нищо. Mr. Green
2.Ужас, дано скоро сменят тази госпожа!В час не правим нищо, не дава домашни, изпява си урока без да обясни нещата като хората, не й пука въобще кой е в час и кой не.Дано върнат учителката от миналата година, която верно много изискваше и даваше винаги домашно от сборника, но при която научихме много.

Е, дали "мотивацията" на първия ще дръпне стремглаво нагоре, ако на мястото на слабия учител се появи  и най-добрият.Едва ли. Доволни ще са децата от типа на второто, първите са загубена кауза.

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 16:00 от eine in Rente gegangene Nixe

# 92
  • Мнения: 8 567
Дори и немотивираните знаят къде минава и къде не.
Виновни са тези, които им пишат 3 (за да не се занимават лятото с тях), тези, които им позволяват да играят карти в час и т.н.
Безхаберниците.
Щом преподаватели от елитните училища преподават в курсове на деца от неелитни училища (в среден курс само СМГ е с подбор) и същите тези деца в голяма част се справят на изпитите, за мен не децата са загубена кауза, а некачествените учители.

# 93
  • Мнения: 5
Лошото е, че докато децата ни успеят да попаднат в елитни училища, което става обикновено след 7 клас, те трябва да учат в училища, в които преобладават доста от хлапетата описани от Черна станция. В тези училища голяма част от преподавателите също са немотивирани, защото както казва eine in Rente gegangene Nixe мотивираните гледат да избягат в другия тип училища.
Какво правим тогава с децата си, които искат да учат и са мотивирани, но това могат да правят чак след 7 клас, ако успеят да попаднат в елитно училище със себеподобни и мотивирани учители?

Явно нещо системата куца щом се налага децата ни да се опитват по всякакъв начин да избутат до 7 клас, да полагат огромни усилия да оцелеят в училище - и психически и физически, ние да даваме пари за уроци, за да е по-сигурно, че това измъкване ще се получи. Познавам деца, които просто в един момент се демотивираха и им писна да се борят със системата. Вляха се в редиците на описаните от Черна станция деца и гледат да избутат училището.

Колкото и родителите да мотивират без подкрепата на учителите и на системата като цяло, все повече деца ще стават като описаните от Черна станция, защото родителят колкото и да нахъсва, не може да стои в училище да въдворява ред, да преподава по начин, по който децата ще имат интерес да слушат, да кара децата да се чувстват хора, които имат право на мнение и глас, да им показва с поведението си, че знаещите и можещите хора, макар и не винаги ценени или добре платени си тежат на мястото и са достойни за уважение. Познавам учители, които достойно пригласят точно на тези описани от Черна станция ученици. И това май става все по-често срещано явление.
Системата трябва да вкара мислещи хора за преподаватели, които да подготвят също мислещи хора, а не както сега слепец слепеца води. Малцина са зрящите в неелитните училища.

# 94
  • София
  • Мнения: 18 196
Нова, нека първо  да си изясним за коя възрастова  група говорим. В начален курс е едно, в прогимназиален  е друго, а в гимназиален - трето. Не следва да обобщаваме. В предходния си пост визирах гимназистите, тъй като те са тези, чиито мнения и нагласи могат да бъдат най-добре  проследени в интернет пространството.

# 95
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355
Виновни са тези, които им пишат 3 (за да не се занимават лятото с тях), тези, които им позволяват да играят карти в час и т.н.
Безхаберниците.
Щом преподаватели от елитните училища преподават в курсове на деца от неелитни училища (в среден курс само СМГ е с подбор) и същите тези деца в голяма част се справят на изпитите, за мен не децата са загубена кауза, а некачествените учители.

Знания за една кирлива тройка все ще имат. Ти пък за съвсем невменяеми искаш да ги изкараш тези деца. Пък и през лятото никой не се занимава/-ше с тях. Подготвят/-ха се сами и се явяват/-ха през септември. Нищо ново няма с поправителните изпити.
Новото е, че много от учебния материал, който преди се изучаваше в гимназиите, е свален в прогимназия. За да стигнат до гимназия, значи имат основа, достатъчна поне за среден 3. Който иска повече - надгражда. Който не иска - насила хубост не става! Системата ти дава пълна свобода, както да се развиеш, така и да се закопаш. Изборът си е твой.

Това деца ли са: тези с картите псуват, дрогират се, напиват се и се е случвало и да вадят нож в класната стая - криворазбраната американска цивилизация от филмите, че защо не и от действителността. Имам спомен, че при едни подобни - наши, се помъчи да влезе журналист, предрешен като учител по английски и направи филм.

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 16:33 от Саморая

# 96
  • Мнения: 41 789
Учителят е един на 30 деца. Няма как да ги усмири и мотивира, ако децата не са подготвени предварително. А тази подготовка става в семейството. Освен това на учителя му трябва власт - ако може да изгони 20 деца и да остави 10 ще има ред. Но това е нереалистично. А и на онези 20 деца не им пука, че ще бъдат изгонени.

# 97
  • Мнения: 8 567
Нова, нека първо  да си изясним за коя възрастова  група говорим. В начален курс е едно, в прогимназиален  е друго, а в гимназиален - трето. Не следва да обобщаваме. В предходния си пост визирах гимназистите, тъй като те са тези, чиито мнения и нагласи могат да бъдат най-добре  проследени в интернет пространството.

Аз за среден си говоря.
Там според мен се прекъсва връзката, там се скапва тотално системата, продължава и в гимазиален курс вероятно, то добрите училища вече се броят на пръсти в София, за сметка на населението, което неимоверно нарасна в последните години.
Прегледах на едно-две училища успеха по класове.
Разликата в успеха в 4-ти и в 6-ти клас  по основните предмети  пада с една единица.
Това означава, че или в начален курс са им завишавали оценките, или в среден са ги цакали откъм преподаване.
За едни и същи деца говоря.
Склонна съм, след като съм наясно с обучението и в начален и среден курс в едно и също училище да твърдя, че е второто.
Децата ни не учат в среден курс. Те самите го осъзнават, искрени са в чувствата си, първични са, така, като се възхищават на един учител и го обичат, така не прощават на този, който е безотговорен към тях.


Саморая, с какво пък точно се опитвам да изкарам "невменяеми" децата?
Напротив, през цялото време защитавам точно тях.
Те са най-невинната част от системата, а в същото време са най-потърпевшите.
Логично ми се вижда, след като материалът става по-труден, а преподаването по-калпаво да има и двойки.
За колко оставени на поправителен си чула?
А и според правилника, който ти така любезно цитира по-напред с децата, застрашени от отпадане се работи допълнително в извънучебно време, дори през ваканциите, задължението да работи с тях е на училището и учителите.

И да, и това са деца. Били са хубави, мили, сладки  първокласници.
Дори и в 4-ти клас са били такива, поне повечето. Благодарение на задълженията, които са поели началните учителки и доста от тях успешно са се справили. В 5-ти клас изведнъж за децата никой от училище не носи отговорност, нито за знанията им, нито за дисциплината им - за нищо.

ПП. Филмът се нарича "На учителя с любов".
Пускала съм го на сина ми, добра мотивация е.
"Научих, че децата не са виновни за нищо" - така завършва втора част от репортажа.

http://vbox7.com/play:c0ad898d





Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 17:00 от нова

# 98
  • Мнения: 2 898
Учителят е един на 30 деца. Няма как да ги усмири и мотивира, ако децата не са подготвени предварително. А тази подготовка става в семейството. Освен това на учителя му трябва власт - ако може да изгони 20 деца и да остави 10 ще има ред. Но това е нереалистично. А и на онези 20 деца не им пука, че ще бъдат изгонени.

 newsm10

Аз за среден си говоря.
Там според мен се прекъсва връзката, там се скапва тотално системата, продължава и в гимазиален курс вероятно,

Връзката може да блокира още в 1 клас. Но най-тежък е преходът 4 - 5 клас. Децата 4 г. са били обгрижвани от началните учители, които обикновено се раздават максимално. И изведнъж в 5 клас се появяват специалисти по всеки предмет, всеки с изискванията си. Затова всяко училище търси начин как да направи този преход по- безболезнен. Начини има.

# 99
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355
С какво ги изкарваш невменяеми ли? Разцъквали картона, нямали интерес да напредват в обучението си, някой трябвало да свърши това вместо тях...

До 4 клас родителите са плътно до децата си. От 5 нагоре решават, че не е необходим строг родителски контрол и някои ученици са оставени на самотек. 7 клас е още далеч, що да се пънат отсега децата. В 7 клас родителите се усещат, че нещата не са им по вкуса... Взимат се в ръце и отдават  сърце и душа на масовото изтерясване на кандидатстването за след 7 клас. Тук идва време разделно за децата: някои успяват! Други - не! Вкъщи непрекъснато слушат колко са тъпи и колко средства са отделени за обучението им, пък те - нищо. Точно тези се обезверяват и се превръщат в гореописаните темерути. И за едно репортажът е много показателен - "децата не са виновни за нищо".

Докат` някой спал 2 години /5 и 6 клас/, друг не си е губил времето!  

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 17:16 от Саморая

# 100
  • Мнения: 5
По мое наблюдение(детето ми мина през месомелачката на масовото неелитно училище и вече е в елитна гимназия) родителите изтерясват покрай кандидатстването за след 7 клас, не защото не са били до децата си 5-6 клас или са се усетили чак към 7ми, че детето им ще кандидатства, а защото в един момент разбират, че това което се изисква на изпита след 7 клас, уж преподавано в училище, не е точно преподадено. По скоро е минало в графа отбий номер.
Единици са сигурно тези, които могат да заявят, че децата им са случили на читав учител в училище, който ги е подготвил на 100% за изпита след 7 клас.

Аз бях от тези неизтрещелите и вярващите в нашето велико образование дето все ни класирвало сред първите в света и не пратих детето си на уроци по БЕЛ, а по мат. едва втория срок и ако не бях наистина до него да следя и да помагам, щях да си остана само с голата вяра и дете, не успяло да се измъкне от тинята и вляло се в редиците на немотивираните, слушащите чалга и цакащи карти цял час деца, дето и тройката им стига.
Учителите ни заблуждаваха, че без уроци всичко ще е наред, но всъщност се оказа, че нямат интерес да научат децата ни, защото така те ще отидат в елитните гимназии и за тях няма да има хляб. Сигурно не са само те виновни, но пасивността им по отношение на лошите практики в образованието ни, води до много лоши последици за децата ни.

# 101
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355
По мое наблюдение(детето ми мина през месомелачката на масовото неелитно училище и вече е в елитна гимназия) родителите изтерясват покрай кандидатстването за след 7 клас, не защото не са били до децата си 5-6 клас или са се усетили чак към 7ми, че детето им ще кандидатства, а защото в един момент разбират, Айде да уточним сега точно в кой момент са го разбрали това, че така много общо и неясно ми се струва че това което се изисква на изпита след 7 клас, уж преподавано в училище, не е точно преподадено. Допускат ли, че може и да е било преподадено, но да не е било чуто и от там нататък и усвоено По скоро е минало в графа отбий номер. Така е лесно да си представиш нещата и да си ги обясниш без да ти се налага да изпитваш унищожителното чувство за вина и че си пред провал.
Единици са сигурно тези, които могат да заявят, че децата им са случили на читав учител в училище, който ги е подготвил на 100% за изпита след 7 клас.

Аз бях от тези неизтрещелите и вярващите Това е повече от похвално, но противоречи изцяло на написаното от теб по-горе в нашето велико образование дето все ни класирвало сред първите в света и не пратих детето си на уроци по БЕЛ, а по мат. едва втория срок и ако не бях наистина до него да следя и да помагам, щях да си остана само с голата вяра и дете, не успяло да се измъкне от тинята и вляло се в редиците на немотивираните, слушащите чалга и цакащи карти цял час деца, дето и тройката им стига. Така е: едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто е да го направиш.
Учителите ни заблуждаваха, че без уроци всичко ще е наред, но всъщност се оказа, че нямат интерес да научат децата ни, защото така те ще отидат в елитните гимназии и за тях няма да има хляб. Елитните гимназии не се пълнят само от възпитаниците на вашето училище. За какъв точно хляб говореше?! Сигурно не са само те виновни, но пасивността им по отношение на лошите практики в образованието ни, води до много лоши последици за децата ни.

Последна редакция: вт, 27 дек 2011, 17:47 от Саморая

# 102
  • Мнения: 41 789
Не мисля, че има дете прието в топ-училищата на София, което да не е ходило на уроци поне по единия предмет. И не само, защото баловете там са супер високи (трябват две оценки по над 5,50), а и защото никой родител не иска да поеме риска детето му да не влезе.
Иначе е вярно, че поне по МАТ има неща, които не, че не са преподадени като теория, но не са упражнявани практически. Подобно е и по БЕЛ - на теория всичко е преподадено, но не е имало време за практическа работа по ошлайфане на писането на теза и преразказ.
за съжаление без уроци не може и докато има изпит ще има уроци. неизбежно, независимо колко е добро образованието - щом има изпит и състезание, някой все трябва да загуби.

# 103
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 355
Не мисля, че има дете прието в топ-училищата на София, което да не е ходило на уроци поне по единия предмет. И не само, защото баловете там са супер високи (трябват две оценки по над 5,50), а и защото никой родител не иска да поеме риска детето му да не влезе.
Това го подкрепям на сто Peace

# 104
  • Мнения: 5
Саморая, айде да не уточнявам на теб точно пък  Stop

Преди да се регистрирам попрочетох това онова и за мен ти си типична даскалица. С теб дискусия не става. Ни приемаш, ни предаваш. Точно от типа, който писах - сляпа и произвеждаща слепци. И такива даскалки са учили детето ми. Не си ми нещо ново и непознато. При теб не е само до система, до човек си е Twisted Evil Нищо градивно не казваш, а само се караш на всеки родител, който тук е решил да ти опонира.
До преди детето ми да влезе в сегашното си училище си мислих, че повечето са като теб. Не чуващи, само хокащи и обвиняващи. Нищо полезно не вършещи за децата ни или за системата като цяло.
Казвам Алелуя, че успях да видя що е то истински учител, пък макар и след 7 години. И е хубаво, че не е само един. Новото училище е пълно с такива и затова децата ни ходят там с радост и желание и не цъкат карти, за тях 3 е нещо инцидентно и повод не само за сълзи, но и за вглеждане в себе си и откриване на причините за нея, разбира се и с помощта на учителите им, които съм убедена, че за разлика от теб Саморая не размахват пръст анонимно във форумите, защото нямат нито време, нито желание за това.

Общи условия

Активация на акаунт