Валдорфска педагогика - как да я прилагаме у дома?

  • 41 433
  • 161
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 925
"Златно зрънце" е в Лозенец от 10ти септември. В градината има 34 деца в момента, като има и солиден списък на чакащи. Децата са разделени в две групи, като се планира откриване и на трета група. Педагозите в момента с 4-ма, има медицинска сестра, която е ангажирана в отглеждането на децата в групата на най-малките. Предвижда се и наемането на още педагози.

Петъчните излети се осъществяват, ходи се със специални бусчета на Витоша. Новото място и сграда все повече се обживяват, новите педагози са много запалени и бързо се учат и мисля, че повечето деца и родители са доволни и щастливи.

# 106
  • Мнения: 13
Ето едно хубаво стихче - игра, което днес видях във ФБ страница на Варненската инициатива за валдорфска педагогика и утре ще кажа на дъщеря ми:)

В горската дъбрава,
 под дъбове стари,
 в корените на дърветата,
 живеели джуджетата.
 

Светулчо, Щурчо и Смешко.
 
- Светулчо, Светулчо! Какво е времето навън? - прошепнал Щурчо
 Кап.Кап.Кап.
 - Вали дъжд!
 
- Щурчо, Щурчо! Какво е времето навън? - прошепнал Смешко
 Кап. Кап. Кап.
 - Вали дъжд!
 
- Смешко, Смешко! Какво е времето навън? - прошепнал Светулчо.
 - Изгряло е слънцееееееееееееее...
 

Последна редакция: вт, 30 окт 2012, 15:14 от nadyaat

# 107
  • Мнения: 511
Здравейте! Интересувам се от валдорфското училище, до колкото разбирам, вече има класове? Може ли родители, чиито деца учат там, да споделят мнение за това как протича денят на мъниците там?
И друго - има ли във Варна лятно училище Валдорф, така както предлагат и в София? Въобще някакви валдорфски занимания там или все още са на ниво обучение на учители/родители?

# 108
  • София
  • Мнения: 5 347
Азалеа, ето точно за теб Simple Smile

Здравейте!

На 16 февруари 2013 (събота) от 9:45 ч. до 12:00 ч., валдорфско училище "Проф. Николай Райнов" организира Отворени врати.
Ще видите по малко от всичко, което учат децата.

9:45 - 10:00 посрещаме гостите
10:00 - 11:00 - уроци във валдорфското училище
11:00 - 12:00 Въпроси и отговори

Новият ни адрес е: кв. Лозенец, ул. "Горски пътник"44.

КАК ДА СТИГНЕТЕ ДО НАС?
с метро до станция "Джеймс Баучър"
трамвай 10 до спирка "Джеймс Баучър"

Очакваме Ви!

FB събитие:
https://www.facebook.com/events/484195754961168/?ref=3

# 109
  • Мнения: 511
Мнго благодаря, страхотно!

# 110
  • София
  • Мнения: 5 347
Моля някой да разкаже подробности, защото от мен много малко:
помещенията се много просторни, не го очаквах!
Сградата е идеална за комбиниране на детска градина и училище!
Имаше доста родители, но не знам дали бяха "нови".
Чакам с натърпение отзивите ви!

# 111
  • София
  • Мнения: 5 347
Докато чакам, ето още една покана:

На 22.02.13 (петък) Ханс Цайслер /дългогодишен валдорфски педагог от Берлин, който помага в момента , преподава английски и е тук от 2 месеца/
ще изнесе лекция в училището.

 Начален час - 18.30ч ;
Място- Валдорфското у-ще /ул.Горски пътник 44/

Темите ще са относно:
1 Главни цели на Валдорфската педагогика
2. Специфични елементи и   методи
Вход-свободен

По ваш избор можете да поканите ваши познати и приятели, които имат интерес в тази насока.

# 112
  • Мнения: 6 365
Преди години имах един период на силен скептицизъм към Валфдорфската
педагогика- прекалено езотерична. Да, ама между 2 и 4 години гледах
детето така, че си беше жив метод на Рудолф Щайнер, ей така, без да искам.

Най-спорното може би в този метод е въвеждането на децата в специфична
имагинерна среда, в която въпросните гноми, джуджета и други се смятат
едва ли не за реални и децата ги търсят в гората. Докато сама не усетих,
че в почти всяка гора има...нещо, което поради липса на по-добри термини
може да се нарече и фея, и джудже, и гном. Няма нищо лошо да възпитам детето
да има усещане за това невидимо нещо. То не е делюзия, а вид виждане на света,
виждане, което в повечето случаи води до радост и въображение, а не до
полудяване.

Другото- държа да пипне всичко, да се занимава с месене, да е ангажиран
с истински неща, не изкуствени игри. Затова не се втелясвам с образователни
книжки и филмчета, те са фалшиво знание.

Друго нещо- вече от погледа на философията на езика съм доста против прекаленото
насърчаване на "правилно" и ранно езиково развитие. Езикът, който говорим, чертае и
граници на мисленето ни и ако поставим прекалено рано граници, може човекът там
да си остане. Самата аз съм пример, че четенето вреди и после трябват много години и
работа, за да изчегърташ негативния ефект от прекалено много думи.

Та вече изобщо не ме притеснява сектантско или не. При обезличаването и премахването
на въображението, по-добре радикална смяна на посоката, отколкото невротично и
прекалено втвърдено образование.

# 113
  • Мнения: 511
Ходих на отворените врати, много ми хареса всичко. Сякаш това е вариантът за нас, дургото (частно или държавно) е все в познатата матрица. За езика, ами няма човек да не се е научил да чете, въпросът е да има любов към знанието, любопитство и желание да учи.
Единственото, което още обмислям е, до каква степен алтернативното обучение там ще подпомогне после кандидатстването в гимназиите, които в крайна сметка са си съвсем стандартни и за тях се полагат стандартни изпити с разтягане на тъпи теми и задачи.
А и тепърва ще се обучават педагози за по-специализираните предмети, които се учат по-късно - 5,6, 7 клас, не мога да разбера, как хем ще покриват МОН-ските изисквания, как ще се преподават термините, задачите, романите и повестите по валдорфски?
Но ми хареса много, освен всичко, че децата прекарват време на вън, че имат уроци сред природата, и че учат немски и английски от първи клас, това е страхотно!

# 114
  • София
  • Мнения: 5 347
Азалеа, в САЩ преодоляват изпитите за колеж с помощта на допълнителен курс от учител от външно училище. Валдорфските средношколци много бързо се нагаждат и постигат чудесни резултати на тестовете. Ако си се развил балансирано, няма как да не успееш и в някакво клише.
Трудността в БГ ще дойде от сблъсъка с търкащите лакти на държавнита служба специалисти по образование.

http://www.organichno.com/index.php/deca/deteto/357-2012-09-13-09-28-49 интервю с българка, която преподава във валдорфско училище в LA  

Докато търсех горната статия попаднах на откровен и много интересен разказ за стажа на 20 валдорфски ученика в помощно училище в Търговище  http://www.oporabg.com/?q=node/543

Последна редакция: ср, 20 фев 2013, 11:11 от ЗаСлон

# 115
  • София
  • Мнения: 5 347
.... Самата аз съм пример, че четенето вреди и после трябват много години и
работа, за да изчегърташ негативния ефект от прекалено много думи.
...

Бих искала да науча повече !

# 116
  • Мнения: 6 365
.... Самата аз съм пример, че четенето вреди и после трябват много години и
работа, за да изчегърташ негативния ефект от прекалено много думи.
...

Бих искала да науча повече !

Родителите ми се притесняваха, че детето ми на 2 години е сравнително мълчалив,
не говори непрекъснато, не ще да повтаря думи. Разправяха ми как аз съм казала
първите си думи едва на 11 месеца, на година и 4 месеца вече съм приказвала всичко.
Дори открих една детска книжка, в която е записвано кой месец каква дума съм казвала
и чак се уплаших.
Така че съм идеален пример за човек, събуден много рано за езика. В последствие започнах
да се занимавам с писане и имах непрекъснатото усещане, че нещо не е наред. Станах
репортер, писах на български и на английски и нещата все изглеждаха уж наред, но някак
бездушни.
В последствие записах специалност Философия на съзнанието и езика и осъзнах, че
речта на човек извира от вътрешната му същност или поне така трябва. А мен ме бяха
научили да повтарям кодирани и заучени фрази. Тоест не аз управлявах езика си,
а той мен.
Сега виждам, че синът ми проговори късно, но много детайлно и адекватно към
ситуацията. Не го уча на точни фрази, искам да видя как той вижда взаимоотношенията
на нещата и как ги изразява с фонеми и граматика. Не е стандартно, но не е и неправилно-
с други думи, от малък използва езика много по-творчески от мен. А аз тепърва започнах
преди година и нещо да използвам езика творчески. Все едно отпущих в себе си затлачен извор.
Това между другото съвпадна с обучението ми по музика, където връзката между
вътрешната същност и музикалния жест е по-пряка, а и се очаква експресивност, докато
езикът е нещо ежедневно и човек не обръща внимание, че на практика езикът е вид музика.
Между другото именно Рудолф Щайнер вижда връзка между вътрешна същност, жестове,
движение, музика и език (фонеми), с което и съвременната когнитивна наука е по-скоро
в съгласие, отколкото в разрез. Ние сме единна система и експресивността ни има различни
"медии". Но езикът е проблемен, защото не го използваме спонтанно, а заучено, за да звучим умно уж.
Като добавим към това и многото четене, трябваше ми време и лична сила и късмет, за да
се върна към спонтанно говорене и писане. За това ми помогна и синът ми, който
ми показа нагледно източника на езика.
Затова и при него не обичам готови книжки, готови упражнения, повтаряне и дори
стихчета- искам да не губи връзката между вътрешния стремеж и езика, да не
заговори суховато. Битката е трудна, но си заслужава.
Темата е доста дълга, дано да съм хвърлила поне малко светлина по въпроса.

# 117
  • Мнения: 511
За САЩ разбирам, че се оправят с допълнителен курс, но тук?...

# 118
  • София
  • Мнения: 5 347
Mamacita Bandida, благодаря!

Азалеа, педагогиката си съществува по естествен начин, родителите имат нужда, раждат нови места за децата  си и се нагаждат спрямо местните особености и нужди... И при нас ще стане някой ден....

# 119
  • Мнения: 3
Здравейте! И аз съм в процес на търсене и проучване! Имам дъщеря на близо година и търсим място за есента.Имаме сходни разбирания за гледането,свободата и вегетарианското хранене при децата.
Въпросът ми е някой позапознат (тъй като не намирам точен брой) КОЛКО точно са Валдорфските градини или подобен "уклон" , за да се насочим само към тях. Тук изникне име,там друго и стана една каша Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт