Математически турнири - 13

  • 86 385
  • 745
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 123
От сега нататък съм доста объркана какви наставления да му давам - може би първо да пише всичко грешно , което му мине през главата, защото за него дават най-много точки, и накрая верния отговор.
Ако някоя майка математичка може дами даде съвет ще съм благодарна    bouquet

Като те чета виждам, че си афектирана и предубедена. Поеми въздух, отстрани предубежденията си, а аз ще ти кажа какво мисля. Не знам конкретната задача, но ми се струва, че е от задачите за анализ. В тези задачи има две цели:
- Да се намери вярното решение (верните решения)
- Да се докаже, че това решение/тези решения са единствени. Т.е. че няма други верни решения.

Ако в условието е казано "намерете стойност на Х, за която е изпълнено...." е достатъчно да се намери едно вярно решение и задачата се счита за решена. Ако обаче се каже "Намерете стойностите на Х, за които е вряно...." намирането на едно или две решения не е достатъчно, дори те да са всички възможни такива. Трябва да се докаже, че няма други. И често това е най-трудното.

Задачата е простичка: На масата са наредени пластмасови триъгълници и четириъгълници.  Броят на фигурите е 12, а на всичките им върхове – 43. Колко са четириъгълниците?
Не колко най-малко или най-много може да са, не какви са вероятните  комбинации, за система от уравнения с две неизвестни и дума не може да става в трети клас, нито за сложни доказателства, които до момента не съм срещала в учебния им материал. Питат колко са четириъгълниците, и човекът е отговорил колко са. Аз първо не съм убедена, че е подходяща за описателна задача, защото не виждам каква точно математическа мисъл показва налучкването с подробно описване какво си се опитал да налучкаш. Но това е сигурно защото още не съм "вряла и кипяла" в тези битки  Twisted Evil  Вече ми мина, купих коледните подаръци, зареждам се с добро настроение   Gift Весели празници и на вас  santa2

Вижте задачата наистина се решава без система от уравнения с 2 неизвестни. В математическата читанка я наричат задача тип "зайци и кокошки" от патиланското смятане. Ако детето го схавне е много елегантен начин на решаване на този тип задачи и явно върви защото моя по този начин реши задачата и му го признаха

# 211
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 459
......

Вижте задачата наистина се решава без система от уравнения с 2 неизвестни. В математическата читанка я наричат задача тип "зайци и кокошки" от патиланското смятане. Ако детето го схавне е много елегантен начин на решаване на този тип задачи и явно върви защото моя по този начин реши задачата и му го признаха

Точно така. Ако детето се е занимавало (решава допълнителни задачи), няма да му се налага да налучква, а просто ще си я реши. Ако не - вариант 2, с налучкване, а тогава трябва да се покаже, че няма друго решение, т.е. да се разпишат всички варианти. Поне такава е моята логика.

# 212
  • Мнения: 123
......

Вижте задачата наистина се решава без система от уравнения с 2 неизвестни. В математическата читанка я наричат задача тип "зайци и кокошки" от патиланското смятане. Ако детето го схавне е много елегантен начин на решаване на този тип задачи и явно върви защото моя по този начин реши задачата и му го признаха

Точно така. Ако детето се е занимавало (решава допълнителни задачи), няма да му се налага да налучква, а просто ще си я реши. Ако не - вариант 2, с налучкване, а тогава трябва да се покаже, че няма друго решение, т.е. да се разпишат всички варианти. Поне такава е моята логика.
Само ще уточня детето ми е с аутизъм и все още не говори, но решава и си чете сам задачите от читанката. По причина диагноза съм притеснена да го водя на курс в СМГ въпреки че хората там са отзивчиви. Ако почна да ви разказвам че искаха от инспектората в помощно училище да го пратят няма да ми повярвате. И това че пиша в този форум като равна е най-голямата ми радост. На връчването на грамотите на СМТ г-жа Кастрева доста беше учудена че ме видя с детето на сцената, защото и тя беше радетел на идеята различните деца в помощно, като няма къде другаде. Така че мили мами не се сърдете на децата си, те са всички различни от нас, но са наште слънца и нека им строим поне улица за да има над какво да греят. Весели празници!!!!!

# 213
  • Мнения: 939
marsoft2000, без думи съм. А това, че пишеш тук като равна, не е вярно. Ти и детето ти ежедневно печелите много повече битки от повечето от нас. Поздрави сина си. Явно математиката му се отдава и му пожелавам чрез нея да успее да намали разстоянието между неговия и нашия "свят" (извини ме, ако не използвам правилните думи, наистина съм поразена от постиженията на сина ти).

# 214
  • Мнения: 864
marsoft2000, без думи съм. А това, че пишеш тук като равна, не е вярно. Ти и детето ти ежедневно печелите много повече битки от повечето от нас. Поздрави сина си. Явно математиката му се отдава и му пожелавам чрез нея да успее да намали разстоянието между неговия и нашия "свят" (извини ме, ако не използвам правилните думи, наистина съм поразена от постиженията на сина ти).

 newsm10
И аз съм възхитена,пожелавам му много успехи и занапред.

# 215
  • София
  • Мнения: 7 673
А грамотите вярно ги дават на кило.
Да, права си. Дано някой да не пропусне да си види детето. Във втори клас са слезли до 30 точки с грамотите.

# 216
  • София
  • Мнения: 1 779
marsoft, в класа на сина ми в СМГ има дете с аутизъм и доколкото знам няма проблеми, така че, ако детето или теб нещо друго не те притеснява и има желание, води го на курсове там и успех занапред!

# 217
  • Мнения: 478
marsoft, искрени пожелания за успех във всичко на детенце!

# 218
  • София
  • Мнения: 1 507
marsoft2000, поздравления на малкия математик. Имаш прекрасно момче  Hug

# 219
  • Мнения: 20
marsoft2000.Имате съобщение в лични.

# 220
  • София
  • Мнения: 2 300
marsoft2000.Имате съобщение в лични.

 ooooh!

# 221
  • Мнения: X
Накарахте ме да я погледна тази прословута задача за триъгълниците и четириъгълниците.
Задачата може да се реши и със система, и с уравнение, и с разсъждения " зайци и кокошки". Зависи от това колко е напреднало детето и как се подготвя. Преди да стане дума за това, че в трети клас някои от тези неща не се учат ще добавя, че това не пречи да има деца, които ги използват успешно.
Та, ако едно дете се готви по сборници тип " Математическа читанка" твърде вероятно е неговото решение да бъде следното:
Общ брой на фигурите - 12
Общ брой на върховете - 43
Ако всички фигури са триъгълници, броят на върховете им ще е 12.3=36.
Но 43-36=7 ъгъла повече имат всички фигури общо и тези ъгли трябва да се разпределят между четириъгълниците.
1 четириъгълник има 1 ъгъл повече от 1 триъгълник.
Тогава четириъгълниците са 7:1=7 броя
Не виждам защо изчерпващото търсене описано в авторското решение трябва да се смята за единствено правилно и не виждам причина, ако задачата е решена по описания начин детето да не получи максимален брой точки.

# 222
  • Мнения: 123
Накарахте ме да я погледна тази прословута задача за триъгълниците и четириъгълниците.
Задачата може да се реши и със система, и с уравнение, и с разсъждения " зайци и кокошки". Зависи от това колко е напреднало детето и как се подготвя. Преди да стане дума за това, че в трети клас някои от тези неща не се учат ще добавя, че това не пречи да има деца, които ги използват успешно.
Та, ако едно дете се готви по сборници тип " Математическа читанка" твърде вероятно е неговото решение да бъде следното:
Общ брой на фигурите - 12
Общ брой на върховете - 43
Ако всички фигури са триъгълници, броят на върховете им ще е 12.3=36.
Но 43-36=7 ъгъла повече имат всички фигури общо и тези ъгли трябва да се разпределят между четириъгълниците.
1 четириъгълник има 1 ъгъл повече от 1 триъгълник.
Тогава четириъгълниците са 7:1=7 броя
Не виждам защо изчерпващото търсене описано в авторското решение трябва да се смята за единствено правилно и не виждам причина, ако задачата е решена по описания начин детето да не получи максимален брой точки.

Задачата я реши така:
Приемаме че всички фигури са четириъгълници
тогава 4.12=48
48-43=5 върха не достигат
по принцип остатъка се дели на разликата между 4-3=1
5:1=5 триъгълника това него е писал
12-5=7 четириъгълника
проверка
7.4+5.3=43

# 223
  • Мнения: 123
Благодаря Ви за милите думи! При нас има проблем с моториката и му е трудна да пише сам та трябва да му притискам ръката. Още от 2 клас организаторите на всички състезания ни подкрепиха и ни пускат заедно. Били сме винаги под наблюдение, така че не съм злоупотребявала по никакъв начин. Дори миналата година бяхме на кенгуруто при инспекторките по математика. За това ми беше много неприятно отношението на специалистите кам децатата със специални потребности.
За това съм благодарна за протегнатата ръка от хората работещи с надарени деца и се стараем да не се излагаме.
Иначе сега е 1 за 3 клас и дано все така го приема нормално, че следващото състезание като не е 1, ще му е криво, ама и това е част от обучението.
Отново пожелавам весели и щастливи празници. Слушайте децата си те са по-близо до природата и Бог, такъв какъвто всеки го е приел за себе си. И нека се срещаме само в математически битки.  bouquet

Последна редакция: чт, 22 дек 2011, 09:40 от marsoft2000

# 224

Общи условия

Активация на акаунт