Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 92 629
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 585
  • Мнения: 2 510
И пак натъртвам - моето дете е НЕВЕРБАЛЕН аутист и мястото му в никакъв случай не е в специализирано у-ще или специализирана стаичка. Там той не само, че ще е на кота нула, ами и под нея.
По принцип невербалните аутисти не нарушават личното пространство на другите и другите деца се приспособяват сравнително добре към тях, така и те възприемат много неща от околните.
Ниската степен на аутистите рядко проявяват агресивност / независимо как изразена/.
Как ще се справят децата с СИД, особено в крайни форми?

# 586
  • Мнения: 4
Мами и Специалисти,

В Новият Проекто закон за предучилищно и училищно образование се предвижда преобразуване на помощните училища и други промени касаещи децата със СОП.

Ето го проекта:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … ie_14-02-2012.pdf

Предвижда се и закриване на ресурсните центрове, създаване на Центърът за подкрепа за личностно развитие и много други промени

Четох два пъти закона и не мога да определя добър ли е?
Какво е вашето мнение, искате ли да зададете някакви въпроси по него.

----------------------------------
Мами и роднини,

И обобщение на нашето мнение и въпроси, след почти  2 седмичното обсъждане, което ще изпратим до институциите Становището е изготвено от Констанца, аз го прегледах няколко пъти и имах незначителни корекции. То отразява мнението на потребителите от форума, писали в тази тема.

Линк към становището:

http://mamtomam.files.wordpress.com/2012/03/reviewofmotherswiths … ecialchildren.pdf

Не мисля, че трябва да се обединяваме в някаква асоциация, за да се чуе гласа ни, нека обсъждането да е тук,  има съгласни  и несъгласни, нека да се провежда видима дискусия. Всички са добре дошли!
Нашата цел не е да сме законотворци или да се опитваме да влизаме в различни групи и комисии, ние сме в ролята на бъдещи потребители на закона и правим обсъждане-тест на бъдещия закон, който ще засяга съдбите на много хора.

Аспектите, засегнати в нашето писмо са по точки:

1. Дефиницията на приобщаващо образование и изискваме ангажимент, че е за всяко дете .
2. Очакваме по-добри наследници на сегашните помощни училища. Описали сме кои членове ни смущават и защо.
3. Ангажимент за новата институция Център за личностно развитие и сме разгледали кои членове ни притесняват и се нуждаят от допълнително пояснение
4. Членове 191, 193 и 194 - с член 191 се дава възможност за неограничен брой деца със СОП в клас, а с членове 193 и 194 много лесно извеждане на децата с умерена умствена изостаналост и други заболявания в отделни паралелки извън масовият клас. Предвид променливият характер на термина "умерена умстевна изостаналост" ние предлагаме да бъде заличен, както и да са заличени още няколко думи, даващи възможност за лесна дискриминация на децата.
5. Предлагаме да се даде възможност и за самостоятелна форма на обучение на децата със СОП при положение, че родителят я пожелае.
6. На учениците на индивидуална форма на обучение да се даде възможност и за оценка с количествен показател.

Моля ви прочетете становището. Ние го изпратихме до МОН на посоченият от тях адрес и го качихме на стената на министър Игнатов - https://www.facebook.com/SergeiIgnatov
Моля подкрепете предложението с Харесвам, ако считате че отразява и вашите тревоги. То е пуснато от Румяна Константинова на стената на министъра и съдържа нашият файл
http://mamtomam.files.wordpress.com/2012/03/reviewofmotherswiths … ecialchildren.pdf
 
Добавих и модул с анкета най-отгоре в темата. Ако подкрепяте становището, гласувайте.

Срока за обсъждане изтича скоро. Ако е подкрепено от достатъчно хора, ще му обърнат внимание.


# 587
  • Мнения: 4
"Въобще чухме изключително малко мнения на специалисти, чухме само на ресурсните учители. А пък добри, лоши специалистите ще работят с децата. Надявам се това мълчание да е добър знак, специалистите да са шокирани колко много и качествена работа ги чака с децата!"
Аз съм специалист в малък град, където безработицата е 38% и съм "шокирана", поради факта, че с влизането на закона оставам без работа, а не, че много и качествено трябва да работя! В момента работя с деца със СОП, а след време ще си стоя у дома, защото не всичко в общината е образование, и директорите нямат нужда от логопеди, които са само разходи за тях.

# 588
  • София
  • Мнения: 4 412
emkafe, в последното становище - http://mamtomam.files.wordpress.com/2012/03/secondrevofmomwithspecchildren1.pdf оценихме, че към кметовете няма никакви законови изисквания да подпомагат децата със СОП, поставили сме доста въпроси къде в закона са гаранциите и сме дали предложение да е записано задължение за откриване на поне един ЦЛР.

Това, което казах и по-напред е, че ние сме майки и избягваме да даваме становища по неща, които по-малко разбираме. Би трябвало логопедите, психолозите и ресурсните учители да кажат по конкретно какво ги притеснява. Притесненията за финансирането от общината се чуха много пъти. Ние като родители също искаме да знаем как ще е ресурсното подпомагане и сме го написали в специална точка от становището. Предполагам, че професионалните организации също са изпратили в парламента становища. И когато депутате започнат да обсъждат закона, да се надяваме, че ще зададат въпросите.

Една от най-големите опасности е, че уж се закриват помощните училища, доста хора говорят, че уж това е много добра идея. А се оказва, че по чл. 193 е оставена огромна врата за изолиране на деца дори и с минимални проблеми. Не са оценени по никакъв начин добрите примери от досегашната интеграция.

Момичета,
Пишете други предложения на е-майлите на депутатите. Ние ще изпратим това становище до упоменатите лица.

Последно мисля ,че е добре да съберем имената на хората, подкрепящи становището, изготвено от Констанца и мен и сложено на първа страница на темата. Становището е обобщение на обсъжданията в темата. Пишете ми на лични имената ви и града или на е-майл mamtomam@abv.bg

Тъй като закона влиза в парламента тази седмица, вече един месец обсъждаме и като чели започваме да говорим едни и същи неща. Мисля, че ние няма да правим повече обобщения.

Последна редакция: вт, 20 мар 2012, 18:50 от TanyaMG

# 589
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 480
Цитат
Една от най-големите опасности е, че уж се закриват помощните училища, доста хора говорят, че уж това е много добра идея. А се оказва, че по чл. 193 е оставена огромна врата за изолиране на деца дори и с минимални проблеми. Не са оценени по никакъв начин добрите примери от досегашната интеграция.

Е това е нещото, което ме тревожи - хем уж ще сме интегрирани, хем ще има вратичка за дискриминиране.
Какъв е смисълът да си пращам детето в учебно заведение, където ще го набутат в някоя стая да не се пречка на другите?
И много ме тревожи човешкият фактор - хубаво, ще назначат психолог и логопед във всяко училище, но не всеки психолог и логопед имат квалификацията и желанието да работят с по-тежките деца.
Много от тях се отказват, ако детето не може да преглъща (и ходи с лигавник), ако е агресивно (плюе, хапе, скубе и тн)

Последна редакция: пн, 19 мар 2012, 23:56 от firebird

# 590
  • Мнения: 382
И мен човешкия фактор ме тревожи. А и стои въпроса с негативно настроените към деца със СОП директори, учители и пр. персонал зает в системата.

# 591
  • Мнения: 2 510
Е това е нещото, което ме тревожи - хем уж ще сме интегрирани, хем ще има вратичка за дискримиране.
Какъв е смисълът да си пращам детето в учебно заведение, където ще го набутат в някоя стая да не се пречка на другите?
И много ме тревожи човешкият фактор - хубаво, ще назначат психолог и логопед във всяко училище, но не всеки психолог и логопед имат квалификацията и желанието да работят с по-тежките деца.
Много от тях се отказват, ако детето не може да преглъща (и ходи с лигавник), ако е агресивно (плюе, хапе, скубе и тн)
Родителите на тези деца ще бъдат помолени учтиво да си ги приберат, додето се "успокоят". През това време средствата с които могат да им се помогне ще изтичат през канали за общото - лично благо на някои други. По този начин и последното от тези деца ще бъде взето, но за туй ще имат удостоверение за завършено образование. Все нещо, ако успее това да просъществува, поне додето се източат средствата и отидат по "предназначение".

# 592
  • Мнения: 2 165
Ресурсните учители – на изчезване?
http://tv7.bg/news/bulgaria/7002532.html

http://inews.bg/%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F … 327_i.162584.html

Последна редакция: пн, 19 мар 2012, 20:13 от n_alex76

# 593
  • Мнения: 1 738
Момичета,
ами прочетете проекта и не си фантазирайте. Снеже, никаква диплома, мила няма да вземат значителна част от децата със СОП в масовото училище, ако им пишат "качествени" оценки. Все пак няколко мами се опитахме да се противопоставим на най-фрапантните несправедливости. Прочтете поне какво сме написали като за сравнение погледнете текстовете в проекта за закон. newsm78

# 594
  • Мнения: 2 165
Предполагам, че ще продължи практиката да се пишат оценки, за да завършат образование дечицата със СОП.
Така индивидуалната учебна програма остава неприложима, ако остане без промяна в чл.118(7).

Но има уловка в чл.125(2)  и в чл.263(1) т.6 Thinking

Последна редакция: пн, 19 мар 2012, 20:27 от n_alex76

# 595
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Като гледам, не могат да се намерят кадри за учители, ресурсни и т.н., ами защо е задължително образованието  newsm78

# 596
  • Мнения: 2 510
Момичета,
ами прочетете проекта и не си фантазирайте. Снеже, никаква диплома, мила няма да вземат значителна част от децата със СОП в масовото училище, ако им пишат "качествени" оценки. Все пак няколко мами се опитахме да се противопоставим на най-фрапантните несправедливости. Прочтете поне какво сме написали като за сравнение погледнете текстовете в проекта за закон. newsm78
Какво пречи да се прекарват от клас на клас тези които няма да затрудняват учебния процес, а само ще присъстват. Не си фантазирам. На много места и сега е така.
Когато аз бях ученичка беше по друг начин. В основното и средно образование бях с дете което страдаше от заболяване на костите.

# 597
  • Мнения: 18 971
Предполагам, че ще продължи практиката да се пишат оценки, за да завършат образование дечицата със СОП.
Така индивидуалната учебна програма остава неприложима, ако остане без промяна в чл.118(7).

Но има уловка в чл.125(2)  и в чл.263(1) т.6 Thinking

Защо уловка?
чл.118 ал.1 е уловка.
Ако по чл.263 ал.1 т.6 Педагогическия съвет приема учебни планове за индивидуална форма на обучение, то те важат за всички, не само за децата със СОП. Ако детето не може да покрие изискването за количествена оценка, то тогава би трябвало да премине към качествена. Това обаче не го позволява чл.118, който предварително е заявил, че щом детето е със СОП и е на индивидуален план - качествена оценка.

чл.125 какво му е? /пак корекция на118 ще коригира "качествена" /Никой не повтаря до 4 клас вкл. После може и при условия. Защо дете със СОП да повтаря? Не виждам логика. В много случаи, при правилен подход и системно подпомагане децата постигат резултати не по малки от тези на деца в норма.

Такова е моето разбиране на закона. Мисля, че в предложенията някъде /не помня коя група имаше въпрос за качествени и количествени оценки.

Какво пречи да се прекарват от клас на клас тези които няма да затрудняват учебния процес, а само ще присъстват. Не си фантазирам. На много места и сега е така.

Това може да се случва и на деца в норма. Зависи от учителя и директора.
В крайна сметка родителите могат да преценят дали детето напредва с обучението, дали се чувства добре /за мен лично това е най важно/, какво е отношението към него.

Последна редакция: пн, 19 мар 2012, 21:35 от Mama_Nana

# 598
  • Мнения: 2 510
Това може да се случва и на деца в норма. Зависи от учителя и директора.
В крайна сметка родителите могат да преценят дали детето напредва с обучението, дали се чувства добре /за мен лично това е най важно/, какво е отношението към него.
Напълно съм съгласна, но за едно дете с СОП е желателно да научава нещо, а не само да присъства на двойна цена, да оставим, че ефекта може да бъде и противоположен на социализацията.

# 599
  • Мнения: 3 835

5. Паралелките по чл. 194 независимо дали в ЦЛР в училището или изнесени паралелки извън училищата да се отнасят само за децата с тежка умствена недостатъчност

7. Самостоятелната форма на обучение да може да се организира за всички ученици, изключение да има само за децата с тежка умствена недостатъчност.
Лично аз считам, че е голяма обида към родителите на децата с някакви проблеми, че тези родители не могат да организират самостоятелната форма на обучение за децата си.


Само по тези две предложения имам коментар, тъй като по останалите сме на едно мнение и сме внесли конкретни предложения за редакции и  конкретни текстове към закона.

По т. 5, първо, такова понятие като „изнесени“ паралелки, ние категорично не можем да се съгласим да съществува, децата не са картофи, че да ги изнасяме нанякъде си. За това скочихме много отдавна и те го махнаха.  Но особено не сме съгласни, за дискриминацията в предложението ви относно децата с тежки „умствени увреждания“ (това е израза използван в цял свят, тъй като термина „умствена изостаналост“ е отречен като некоректен от специалистите в областта на психичното здраве, тъй като дава негативна и стигматизираща оценка за статуса на хората с умствени увреждания).
Как така само за тези деца, под калъп и признак „умствено увреждане“ ще се отнасят тези паралелки? По този признак ще ги набутаме под строй в „изолатора“? Няма такова нещо, за всяко дете индивидуално се преценява, никакви калъпи, никакво насочване под строй, по признак. БХК са на същото мнение и са го изразили ясно в становището си.

По т. 7, пак някаква дискриминация за деца, по някакъв „умствен“ признак, под строй и калъп. Лично аз считам за голяма обида и вреда към едно дете, да бъде изолирано от връстниците си единствено по признак различност, само поради едноличната преценка на някой си възрастен, който и да е той, било родителя му, било някакъв некомпетентен „екип“. Самостоятелната форма си е чиста форма на изолация, тя е адски удобно и любимо средство и не вратичка, а вратище, за всички, които искат да се отърват от различните деца от училището си, или изобщо да не ги приемат. Тази форма, плюс индивидуалната, са най-широко използваните форми за гонене на деца от масовите класове. Пак си помислете, дали искате да остане зейнала вратата да гонят децата ви от градините и училищата.

По всичко останало не само сме Ок, но и отдавна сме дали конкретните си текстови предложения, и имаме уверението, че редакциите са направени, една част бяха направени и пред нас. Вярваме на Милена Дамянова, не за друго, а защото е заслужила на 100% доверието ни. Ако остане нещо, на първа линия сме в Парламентарната комисия към НС.
Аз лично имам едно такова нещо, и мисля лично с Огнян Стоичков да го обсъдя.

Общи условия

Активация на акаунт