Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 19

  • 68 842
  • 747
  •   1
Отговори
# 405
  • София
  • Мнения: 2 352
ednakaka, говорите като човек със синдром на Аспергер. Тази синдром е доста сходен, но и доста различен от повечето деца, чиито ръдители пишем тук. Съветите ви са наистина добри за деца с аспергер, но не важат за 90 процента от децата ни.. А, ако искате отговори на тези въпроси, които си задавате си има специалисти, които могат да ви помогнат.

master333, много е възможно детето ви да има дислексия - без да ви поставям диагноза, а да насоча да потърсите консултация с логопед за това. За щастие има доста добри възможности за подобрение и много обучени специалисти, ако е така.

# 406
  • Мнения: 9
Здравейте,
Имам нужда от малко помощ:  има ли някъде в наличните закони, наредби и пр. официални документи за децата със спец. образователни потребности някакъв текст, от който да личи, че имат право на по-дълго време при правене на класни и контролни?
Синът ми е в 10-ти клас, с диагноза ГРР, синдром на Аспергер. Това лято се явихме на ТЕЛК и му дадоха 75% т.н.р. Въпреки огромните проблеми, които има, се обучава наравно с другите. Учителите поне приеха да не го изпитват устно, а само писмено. Но той пише доста по-бавно от другите. Една учителка остро протестира срещу бавността му, каза, че не може да го чака.

# 407
  • Мнения: 1 738
rosaliana,
не съм срещала в действащото законодателство такъв текст. Не знам, дали няма да се третира в новите стандарти за образователните изисквания.
Чела съм в материали за обучение на деца със СОП в други страни, че се позволява ползването на компютри при изпитването им.
    Сигурно има начини за въздействие - с добро - на тази учителка (чрез нейни колеги, директора).
Ето един материал, който би могъл да ти бъде полезен, както и на останалите майки.  Hug

http://www.referati.org/proverka-i-ocenka-na-deca-i-uchenici-sys-sop/60807/ref/p4

# 408
  • Мнения: 9
Благодаря за отговора. Същата учителка се отнасяше относително толерантно в 8 и 9 клас, но във втория срок на 9 кл. ни постави условие - няма да му пише двойка, ако сменим училището. Няма право да го изгони според закона против дискриминацията, още повече че по другите предмети синът ми се справя горе-долу добре - има успех 5. Директорката каза, че ще остане в училището. Нещата са трудни, защото ако някои учители проявяват поне малко разбиране по проблемите на сина ми, други не проявяват никакво разбиране. Има един предмет, по който синът ми е перфектен - има на класните само шестици, но нито веднъж не получи 6 за срока или годината, защото не отговаря устно. Намирам това за  несправедливо. Той не може да общува.

# 409
  • Мнения: 2 510
Вчера една потребителка ми даде линк към тема
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=679514.new;topicseen#new

Напълно съм съгласна с констанца , че не трябва да се натрупва излишен негативизъм който влияе доста отрицателно на нас и децата.
Просто на всеки му е известно, че нашите деца имат проблеми и да разчиташ на адекватно отношение на базата на хуманността е доста наивно.
Избухването е въпрос на слабост която също не води до положителни резултати за децата ни.
Може би, ако успеем да приемем в рамките на допустимото нещата, то и движението напред за всички ще бъде по- лесно.

# 410
  • Мнения: 1 738

rosaliana,
сигурно много майки на деца от спектъра ще си кажат с въздишка , че биха искали да имат твоите проблеми, а не своите собствени по отношение на децата. Но понякога е много трудно да се овладеят емоционалните проблеми на хората с Аспергер (казвам го не само от прочетени неща, но и от наблюдения върху такива - диагностицирани или не). В някои сайтове и ръководства за родители на деца с Аспергер специално се подчертава значимостта на усилията за преодоляването на кризата, настъпваща в пубертета, когато те осъзнават особено болезнено различността си и подигравките. След преминаването й много от тях, имащи вече дипломи за средно образование, могат да имат не само добра, но и завидна кариера като компютърни и други специалисти (там, където се изисква истинска отдаденост, съсредоточеност и неуморимост).

Но вероятно има хора и средства за повлияване върху учителката, които не си използвала. Психолог, роднина, НПО и т.н. Чудя се, дали родителски организации като "Стъпка..." в лицето на Владислава например не биха искали да помогнат. Направо те съветвам да се обърнеш директно към нея. newsm78

А при изчерпване на всичко, все пак ти остава възможността за дистанционно обучение. Но не бързай. Обмисляй внимателно всяка следваща стъпка, като не забравяш, че най-важното от всичко е момчето да не изпадне в тежка емоционална криза. Всичко останало може да се навакса. Hug

# 411
  • Мнения: 1 738
На всички родители, които имат деца със синдром на Аспергер/високо функционирощ аутизъм препоръчвам този специализиран сайт, предназначен за тях. Има много добри практически съвети за справяне с всички проблеми. Мисля, че дори тези, които не знаят добре английски език, ще могат да получат необходимата им информация с помощта на Гугъл преводача. Simple Smile

 http://www.myaspergerschild.com/2009/10/classroom-strategies-for-aspergers.html

# 412
  • София, Борово
  • Мнения: 1 773
днес получих това http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120914080642.htm

# 413
  • Пловдив
  • Мнения: 1 406
    Розалияна, доколкото знам, децата със СОП имат право на помощ от ресурсен учител по време на матурите, както и на 30 минути повече за работа.Изпитът се провежда и в отделна стая.При повече толерантност и съпричастност от страна на учителите, не виждам защо това да не се приложи и при обикновени контролни newsm78.Защо е толкова трудно да отделиш време  да се ограмотиш и да разбереш начинът на мислене на едно "различно" дете.
     Не знам дали съм разказвала тази история, но пак ще споделя.Имах ученик, който по ред причини смятах за връзкар и не достатъчно умен за средата в която учеше.Никога не можеше да изкара повече от пет.Ужасно хаотичен, дори името забравяше да си напише на листа.Пишеше по цялата страница, без никаква последователност.Когато започваше да говори, изведнъж прекъсваше, хващаше се за главата и казваше"госпожо, забравих си мисълта". И така, 4 години, докато един ден разбрах, че е станал член на МЕНСА.Аз бях така #Crazy.Чак тогава погледнах на детето с други очи, тогава , покрай синът ми вече знаех много за аспергерите.Започнах да го изпитвам само на тестове.Оказа се много добро решение, когато въпросите са само по един и систематизирани, той е машина.Сега вече след 8 години не му преподавам, но имаме прекрасни отношения,често идва да си поговорим, а аз се опитвам да разяснявам на колегите и съучениците му неговият начин на мислене, за да могат повече хора да го разберат.

# 414
  • Мнения: 1 738
Мами,
в материала от "Помагало", който ви пуснах вчера на стр.3 пише:
"Времето за провеждане на контролната работа на ученици с нарушено зрение, с увреден слух, с умствена изостаналост, с множество увреждания, с детска церебрална парализа, с физически увреждания и/или малформации, на които не е засегната моториката на горните крайници, може да бъде удължено по преценка на оценяващия учител."

   Една майка ми пусна на "лични" този линк
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/p … 03_ocenjavane.pdf
на който ще намерите действащата  "Наредба 3/2003" за системата за оценяване. За съжаление и в нея удължаването на времето е по преценка на учителя.
Чл.14 гласи буквално същото.
   Като чета този член си мисля обаче за случаите на деца с аутизъм/Аспергер с леко засегната моторика, за които този член може да служи като основание да им бъде отказано писмено изпитване.
   Ще прегледам отново проекта за закон за предучилищното и училищното образование, за да видя, дали не бихме могли да вмъкнем някъде нещо по този въпрос, въпреки, че почти се отказах да се интересувам от развитието на обсъжданията в комисията по образованието на НС. newsm78

The Game, защо не напишеш нещо по този въпрос в Teachers.bg? Би могла да накараш поне няколко десетки учители да се замислят и се опитат да разберат повече за странните деца.

Последна редакция: вт, 02 окт 2012, 10:05 от констанца

# 415
  • Мнения: 1 738

Ще потърся оригиналната статия. Останах с впечатлението, че това нарушение се отнася само за част от случаите от спектъра, т.е. че коригирането му би довело до "излекуване" само на част от случаите. Но съм убедена, че това е подходът за намиране на радикално решение дори да се откриват постепенно едно след друго нарушенията, обуславящи различни подтипове в спектъра. Grinningте

# 416
  • Мнения: 7 433
    Имам въпрос към мами  с деца на ресурсно подпомагане в градините...
    Вашите ресурсни учителки присъстват ли заедно с детето в груповите занимания или само го извеждат за индивидуални такива в отделно помещение?

# 417
  • Мнения: 2 510
Публикацията е от 2012, но на мен ми се струва, че основата е доста стара.
Имам и няколко въпроса.
Кога спира развитието на главния мозък?
Защо проявата на тези гени /300/ е около 1+ година от раждането на детето?
Може ли увреждането да се предизвиква в последствие от фактори, а не от заложените гени и модифицирането им в утробата?
Кои са тези фактори?
 Твърде много станаха случаите на аутизъм за да са случайно съчетание на гени или изолирано изменение на такъв голям брой гени.

# 418
  • Мнения: 15 810
   Имам въпрос към мами  с деца на ресурсно подпомагане в градините...
    Вашите ресурсни учителки присъстват ли заедно с детето в груповите занимания или само го извеждат за индивидуални такива в отделно помещение?

Отговарям веднага.
Това как да се провеждат занятията се ресурсната се решава на сбирката която се прави всяко начало на учебната година и на която са учителките ресурсната и директорката ( нашата понякога отсъства но това никога не ни е попречило ). Първата година наистина беше прието детето да бъде на занятия само в отделното помещение на ресурсната. той беше на 3 и половина и хич не ми беше ясно какво и от кого да изисквам- така да се каже прохождах в това да знам на какво има право детето ми. Именно тук, в тази тем,а ми казаха че детето ми има право на ресурсен "в групата" така се изразиха - и бяха на мнение че именно това е от което детето има нужда защото самостоятелните занятия не са точно целта на ресурсното подпомагане а именно  подпомагане на интегрирането на детето. Втората година вече бях "в час" и независимо че по-възрастната госпожа искаше занаятия в групата да не се провеждат и беше на мнение, че присъствието на ресурсната в групата би довело до два основни проблема - разконцентриране на учебния процес и възникване на мисълта у детето че то е специално демек - толерирано , се наложи да настоя че не съм съгласна с нейното мнение и и да остоявам правото си детето ми да има  занятия в групата. Беше трудно но не невъзможно. В смисъл че за всяко нещо в живота на дете със СОП се бориш - това е едно от нещата - опитват се да те смачкат а ти се измъкваш и пак си настояваш на правата. Така се споразумяхме на две занаятия в групата и едно отделно с друго дете от ресурсното. Занаятията се провеждаха в групата когато беше по-младата госпожа, ресурсната ни е страхотна  се беше съобразила с всичко - така че процесът да е безпрепятствен. Настоявах също към детето д няма специално отношение и по възможност нещата да не изглеждат като ресурсната да е само заради моят син в групата. Двете с младата госпожа бяха страхотни.
Тази година отново очаквам сбирката за началото на занятията с ресурсната и знам че по-възрастната госпожа отново ще е против - този път под прелог че детето вече не се води изоставащо по нищо друго освен по езиковите занимания. ( тя вече се опитва да ме "обработва"). Обаче не знае че пак ще скръстим шпаги защото ще се боря отново като минимум за две занятия в групата. За третото няма да настоявам - детето си има ползата и от индивидалните занимания с някое друго дете със СОП - помага в други сфери - учи се на толерантност, приемане, разбиране че има различни деца.

Надявам се да съм била полезна.

Последна редакция: вт, 02 окт 2012, 15:14 от _re_ge

# 419
  • Мнения: 7 433
_re_ge,много много си ми полезна!Благодаря ти!   bouquet

След като се отзоваваш така добре за вашата ресурсна,ми идва да попитам още нещо.....
Нашата ресурсна е много зле!Просто отврат! Добронамерена ,но нищо не разбираща от материята си,макар и на възраст,в която би трябвало да е натрупала много опит (поне) .
Възможно ли е тя да ни бъде сменена?Каква е процедурата (предполагам,че ще е тромава,защото тя не обслужва само моето дете,а цял участък с няколко градини и немалко деца,но все пак) ?

Общи условия

Активация на акаунт