За учебниците и ученето в първи клас...

  • 14 967
  • 158
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 1 909
Чак толкова ли много чертички и лулички трябва да пишат?

И не е ли разнообразено с писане на цели букви или думи?

Може ли да разкажете малко по-подробно какво правят

Моята дъщеря е тук в това което отговаря на 1 клас в БГ, но не пишат чертички изобщо.

Миналата година правеха разни "упражнения" но не в тетрадки, ами примерно украсяваха с чертички или вълнички  разни предмети

# 61
  • Пловдив
  • Мнения: 10 536
Чумби, не са чак толкова много. Точно след ден, два ще започнат с т.нар. ченгели, които всъщност са елементи на буквите. След това започват да правят звукови модели на думите и да учат буквичките една по една в определен ред /не азбучен, разбира се/. И така до средата на март взимат всички букви и първите правописни правила.

Много се отдалечихме от първия пост ...

Дона, в първи клас децата не са с еднаква подготовка, не са с еднаква подготовка и в пети клас, и в осми клас, и в края на средното образование. Изискванията са еднакви за всички, но постигнатите  резултати са различни. Всички получават свидетелство за завършена ПГ, но в него не пише с какъв успех. Виж в 5 клас вече нещата си идват на място. Има такива, които минават в горен клас с Отличен 6, и такива, които получават едва Среден 3. Но всички продължават.

# 62
  • burgas
  • Мнения: 543
В никакъв случай не пишат кой знае колко много чертички и лулички,така като гледам учебните тетрадки другата седмица започват с гласните букви,едновременно с това -със срички ще образуват думи ,има и кратки текстчета съобразно буквите които са взели.На мен ми се вижда нормално,но.....въпрос на гледна точка.

# 63
  • Кори Селести
  • Мнения: 5 538
....въпрос на гледна точка.

...и класен ръководител.
Някои се ограничават с работата в клас и 1-2 реда за домашно, но други наистина се оливат.

# 64
  • Мнения: X
....въпрос на гледна точка.

...и класен ръководител.
Някои се ограничават с работата в клас и 1-2 реда за домашно, но други наистина се оливат.
Абсолютно! Класната на сина ми в първи клас казваше, че е по-добре детето да напише два реда с даден елемент или буква, но да го направи старателно, отколкото да изпише две страници - хем омръзва, хем е изморително.

# 65
  • София
  • Мнения: 9 517
....въпрос на гледна точка.

...и класен ръководител.
Някои се ограничават с работата в клас и 1-2 реда за домашно, но други наистина се оливат.
Абсолютно! Класната на сина ми в първи клас казваше, че е по-добре детето да напише два реда с даден елемент или буква, но да го направи старателно, отколкото да изпише две страници - хем омръзва, хем е изморително.
мда, моят син, горкия, пишеше по 2-3 страници с чертички и ченгелчета за домашно... което в никакъв случай не го направи краснописец  Peace

# 66
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Всъщност елементите на буквите са най-важната част от уроците им по писане И най-кратката също. Simple Smile
Пишат под седмица елементи, но години не им стигат да ги овладеят или свикнат с наклона в някои случаи... на дполовината случаи Simple Smile

ПП Иначе аз никога не мога да се начудя защо когато изискването е за писане на цифри до 10 и буквите и всичко печатно, родители и учители учат децата на повече и после недоволстват в първи клас. И да знае романи да пише детето, като е в първи клас, учи си първокласния материал, и под класата да му е Simple Smile

# 67
  • Мнения: 2 796
Добре дошли в дебрите на образователната система на България, логика не търсете понеже няма. Моето лично впечатление, при две деца затънали до шия в образование /едното сега в 6-ти клас, другото в 8-ми/е, че основната идея на образователната система и програма е да кара децата да се чувстват неспособни идиоти. Учат по системи, които някои големи умове са развили като научни трудове, а реолно са неприложими за възрастовите групи, за който се отнасят. Поради елементарната причина, че  потребителите на научния труд не са там да го оценят, колко е гениален, а да го усвоят.

# 68
  • Мнения: 13 423
Няма изискване за писане на ръкописни букви в ПГ, затова мисля, че не е излишно писането на елементите.Така движенията се автоматизират, детето се учи на старание.Авторката на темата ме подсети, че и аз като дете се чувствах несправедливо ощетена ,когато в топлите есенни дни децата играеха навън, а аз пишех охлювче по охлювче - елементи от сол ключ.Но не точно това ме отказа от пианото...

Моето дете чете, но не пише, съзнателно не съм го учила нито аз, нито баба му, на която това е професията, защото нямаше такива предв. изисквания.А е добре детето да се научи, че не само се усвоява материала, но му предстои да го усвоява "за време", така че няма нужда от авансово учене на всичко.

Ако общувам само с "форума", както и с мои приятелки, естествено от нашия град и аз бих си казала"Ех, какви умни деца, как ги бавят".Но България не е само София и големите градове, би трябвало да е уеднаквена програмата.Децата трябва да имат равен шанс поне в началото, доколкото в първи клас няма изискуема степен на някакво ниво, т.е. има само в специални училища по изкуства.Нали се сещате, че има деца на семпли хора, живеещи все още без интернет, в малки села, вероятно и неграмотни или полу-грамотни.Те няма как да помогнат на децата си, а и не точно родителят е обучител.

В учебната програме има др. неща, които за мен са неприемливи, не съм специалист, но не мога да схвана елементарната логика.Разсъждавахме с една майка по задача по математика, проста и елементарна задача, но донякъде подвеждаща със странните си картинки.

Това, което вероятно е сандвич, аз го видях като нарисуван хляб.Не съм виждала такива големи сандвичи, а вероятно и мн. деца по различните градове не са.Сокчета, еклерчета-кръгли, които аз взех за земелки/малки хлебчета/- художникът си е рисувал от гледна точка на неговата си бакалница,  явно Simple Smile

Друго- в темата за първи клас има безкрайни хвалби за учебниците по английски.Аз също разбрах, че нашият е един от най-добрите.Всяка майка е показала различен учебник, а нашият е съвсем различен.
Поне букварът да беше еднакъв, някак ми е странно това либерално отношение към производството на наука

И не, не са дебили децата.Но има опасност да отгледат дебилно отношение към учебния процес,ако прекалено се форсират нещата.Все пак обучение и  образователни изисквания към всички  деца в стил "Кириак Стефчов" е доказано неправилно очакване Simple Smile

П.С. Радвам се, че има тема, в която да се коментира конкретно учебния процес.




# 69
  • София
  • Мнения: 2 437
Добре дошли в дебрите на образователната система на България, логика не търсете понеже няма. Моето лично впечатление, при две деца затънали до шия в образование /едното сега в 6-ти клас, другото в 8-ми/е, че основната идея на образователната система и програма е да кара децата да се чувстват неспособни идиоти. Учат по системи, които някои големи умове са развили като научни трудове, а реолно са неприложими за възрастовите групи, за който се отнасят. Поради елементарната причина, че  потребителите на научния труд не са там да го оценят, колко е гениален, а да го усвоят.


Моите деца са доста по-малки, но и моето мнение е същото Peace
И не проумявам защо нещо толкова елементарно не е осъзнато, а само говорят колко са неграмотни децата.

# 70
  • Мнения: 9 990
Не е само до Система.Важно е и как се Работи с тази система.Едни владеят добре Word, други могат само да наберат текст без да форматират и оформят.Така е  в много професии, тук  учителската не прави изключение.Аз  забележки към 1 клас нямам.Даже нееднократно и тук съм писала суперлативи.Дъщеря ми четеше гладко още в ПГУ, но никак не е скучала, докато и другите се научат.Но не всеки учител умее да овладее и обхване всички различни деца, да комуникира с родителите така, че да няма теми от сорта-аз да не съм малоумна...

# 71
  • Мнения: 18 980
Има няколко програми одобрени от МОН, мисля, че са близки по съдържание, като Моливко е доста по-сложен и в него се учи писане и смятане, за коя програма говорите в която не се учи?
Защо се възмущавате, че децата излизали с различно ниво ... децата излизат и с различно ниво и от различни училища в 12 клас...

Нашите са по Моливко, да ви кажа доста трудни ми се струват. Примерно един триъгълник, в него има защриховани 5 и 4 незащриховани, детето трябва да свърже с определена цифра, т.е. да сметне 5+4 и да свърже с 9, това в трета група. Ами същото правят и в първи клас

# 72
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз като Светкавица си помислих - добре, че не си правя представителната извадка оттук, и добре че навремето не съм чела по форуми, иначе щях да си помисля, че по нашенско бъка от гениални деца, изпреварили всички норми на развитие, дето направо в поне пети клас трябва да влизат, че си губят времето иначе! Доста самонадеяно е изказването на Дона и на други майки на първокласници, че си губели времето с чертички и ченгелчета. Може чертичките и ченгелчетата да са досадни, но са много важни, защото развиват фината моторика, концентрацията и след това автоматизиране на ръкописното умение. Не на последно място е и краснописът. Аз дори съжалявам, че отпаднаха часовете по краснопис и на децата не се дава достатъчно за преписване за краснопис, защото иначе стават немарливи при изписването на думите, защото не са имали време да автоматизират правилното изписване на елементите и самите букви. Не зная как е при чужденците, колко и дали учат краснопис или поне елементите и ръкоописните букви, но се натъквам постоянно на младежи-чужденци, хем са студенти, които пишат ужасно грозно-печатно, направо разкривено, все едно са 7-годишни.
Също така, програмата в първи клас е направена, и според мен съвсем правилно, така, че всички деца, без оглед на социалното и образователно ниво на семействата, дори от най-затънтеното кътче на страната, да могат да се ограмотят. А това, че едно дете скучаело в клас, защото не му било интересно да бише ченгелчета и чертички, на мен ми говори за мотивацията, която получава и от къщи. Ако майката само сумти и гласно недоволства от чертичките и бавната програма, логично е и детето да прихване подобно отношение и вместо да изпълнява съвестно това, което се изисква и да се възползва от упражненията, то се демотивира още повече. На всичко отгоре четенето не е като писането и ще има тепърва да охкате и пъшкате дружно с отрочето как не му се пише, как му се уморява ръката, колко са дълги упражненията в тетрадката. А нещата са много прости - ако детето изработи по-добра концентрация и точност при писането на луличките и чертичките, ще му е по-лесно нататък и с целите букви и думи. Но много майки това не го стоплят, а си мислят, че  чертичките и луличките са излишни. Това е като със свиренето на гами при ученето на музикален предмет или физическата подготовка при спортовете - досадно, но полезно като дейност.

# 73
  • София
  • Мнения: 9 517
Има няколко програми одобрени от МОН, мисля, че са близки по съдържание, като Моливко е доста по-сложен и в него се учи писане и смятане, за коя програма говорите в която не се учи?
Защо се възмущавате, че децата излизали с различно ниво ... децата излизат и с различно ниво и от различни училища в 12 клас...

Нашите са по Моливко, да ви кажа доста трудни ми се струват. Примерно един триъгълник, в него има защриховани 5 и 4 незащриховани, детето трябва да свърже с определена цифра, т.е. да сметне 5+4 и да свърже с 9, това в трета група. Ами същото правят и в първи клас
детето трябва да преброи колко са, не да сметне 5+4 - това дава основа за смятането по-нататък, в първи клас смятат 5+4, без защриховани картинки - има дребна разлика Peace

# 74
  • Мнения: 18 980
Дзвер, като ти гледам децата те водя с един първи клас, не ме е хванала склерозата още  Mr. Green

Общи условия

Активация на акаунт