За частното образование, за частните училища (2)

  • 73 998
  • 1 311
  •   1
Отговори
# 1 260
  • София
  • Мнения: 18 346
Има и нещо друго. Много често учители в едната смяна преподават в ДУ, в другата - в ЧУ.   Защо мислите, че качествено има разлика в преподаването им? Който си е на мястото и си върши работата съвестно, ще го прави и на двете места. Който не си е... Знам, че тук ще се опитате да ме оборите, изтъквайки факта, че  в ЧУ учителите са по-добре платени и съответно имат стимул да дадат максимума от себе си. Но аз не бих се съгласила, поне в общия случай. Фактора възнаграждение го има, но далеч не е водещ за учител, който си е по призвание такъв. Доказателства - дал Господ. Един Симеонов различно ли  като  качество предава в СМГ,  в ПЧМГ и по школите? Една изключителна преподавателка от НЕГ по БЕЛ се раздава по равно и в гимназията, и в частната школа, която подготвя шестокласници, седмокласници и зрелостници. И в тази школа - само за протокола, има  деца и от ЧУ още от 6 клас. Така че не всичко е само черно и бяло, независимо дали става дума за ДУ или ЧУ. Дали са недоволни от нещо или просто се презастраховат, това не знам и съответно не коментирам, но е факт, че родители на деца от ЧУ също прибягват до услугите на курсовете.

# 1 261
  • Мнения: 1 479
Аз доколкото разбирам от вашите постове и в частните училища въпросът е да назубриш и изпееш урока.
НИКОГА не съм твърдял подобно нещо !!!

Напротив, в темата "скъпите университети" описах как изглежда ЧУ в САЩ.  Зазубрянето е (™) * на  българското образование.  Laughing
*  (нерегистрирана търговска марка)

Дъщеря ми е завършила средно ЧУ в САЩ, така че мога да направя разлика в начина на преподаване. Там се учи МНОГО здраво.

Моля, не ми приписвайте неща, които ИЗРИЧНО съм КРИТИКУВАЛ !

# 1 262
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно! Заплащането е от т-нар. "хигиенни фактори" като мотиватор за работника да работи добре, и много бързо му експирясва срокът на годност. Човекът е все един и същ и няма как да си смени подходите, мисленето и действието според това дали е в частно или в държавно. Може би повечко ще си сдържа нервите в частното, защото родителите ще му скочат по-успешно заради парите.

# 1 263
  • Мнения: 6 331
Ха, ха, пак пропускаш фундаментални неща, Мецане! Майсторите-готвачи първо са назубрили половината химия и продължават да я зубрят, за да знаят кое как да направят! Не е като по филмите - боднал един магданоз отгоре, полял с някаква екзотична подправка, и му турнал една нула отзад на цената!  Несериозно е да обяснявам такива елементарни неща на човек, който твърди, че е образован.
Който е учил икономика и типовете произвоства и системи, лесно ще ме разбере, защото образованието е типичен пример за конвейерно произвоство.

Еми точно така де, в добрите училища и в ЧУ не бодват просто един магданоз отгоре, ами се учат за майстор - готвачи. Просто тезите ти издишат, а това, че ги подкрепяш с постулати от съветската наука, както правиш и в другата тема, в която спорим, не ги прави по-убедителни, а напротив.

# 1 264
  • София
  • Мнения: 62 595
Тц. Ще ти се, ама не е баш така. Майстор-готвачите се готвят индивидуално. Науката си е все една и съща, и съветската, и американската. Просто идеологично са оцветени в други дрешки. Сигурно знаеш кой прави атомната бомба, какъв е и откъде е, нали така!

# 1 265
  • Мнения: 6 331
Науката си е все една и съща, и съветската, и американската. 
Това е така по отношение на математика, физика, химия, и съвсем не е така спрямо обществените науки и дори и биологията. Или според теб Мичурин е голям учен? Или Лисенко? Или Жданов? и въобще ква ти е тезата? Аре чао от мен засега, че имам работа. Лек ден и успех!

# 1 266
  • Мнения: 19 384
Пламенк, аз изобщо не съм визирала теб и не съм чела май нито един твой пост тук, защото бяха изтрити. Не съм визирала никой конкретно, а казах, че оставам с такова впечатление, което разбира се може и да е грешно.

# 1 267
  • Мнения: 1 479
Много често учители в едната смяна преподават в ДУ, в другата - в ЧУ.   Защо мислите, че качествено има разлика в преподаването им? Който си е на мястото и си върши работата съвестно, ще го прави и на двете места.
Раликата между ДУ и ЧУ произтича от задачите им - едните обучават масата, другите елита.

За това от ЧУ се изисква :

1. по голяма селективност на кандидатите
2. по голяма автономност при учебната подготовка и материала
3. по качествени учители
4. ограничителни прагова спиращи негативните процеси - пр. изключване за нисък успех и пр.
5. по добра материална база и условия
6. други

Не говоря за мениджмент и пр, тъй като те са субективен фактор.

Тези неща едно ДУ не може реално да си позволи, което закономерно го поставя в неизгодно положение.

В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните.

Пламенк, аз изобщо не съм визирала теб .
Извинявам се, зле съм разбрал.

Последна редакция: ср, 19 юни 2013, 11:15 от plamenhk

# 1 268
  • София
  • Мнения: 18 346
Много често учители в едната смяна преподават в ДУ, в другата - в ЧУ.   Защо мислите, че качествено има разлика в преподаването им? Който си е на мястото и си върши работата съвестно, ще го прави и на двете места.
Раликата между ДУ и ЧУ произтича от задачите им - едните обучават масата, другите елита.

За това от ЧУ се изисква :

1. по голяма селективност на кандидатите
2. по голяма автономност при учебната подготовка и материала
3. по качествени учители
4. ограничителни прагова спиращи негативните процеси - пр. изключване за нисък успех и пр.
5. по добра материална база и условия
6. други

Тези неща едно ДУ не може реално да си позволи, което закономерно го поставя в неизгодно положение.

В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните.

По много от точките доводите ти издишат, тъй като дискусията не е принципна, а касае именно нещата в България..
1. селективност на кандидатите - за някои гимназии , поне едно десетина на брой  само в столицата, конкуренцията при прием   е много по-голяма, отколкото за което и да е частно училище, а оттам  е налице и селекция на кандидатите.
2. автономност, касаеща материала -  спорно е доколко е така. Изключвам училища като АК, ААУ, Френски лицей, Deutsche Schule, които са малко по-друга губерния. Училищата, частни или държавни, в общия случай  избират на педагогически съвети на  кои учебници да се спрат, но изборът така или иначе все е сведен до одобреното от МОМН , добро или лошо. Оттам насетне е  въпрос на креативност и подход на учителя да поднесе материала разбираемо и интересно. И ако този учител е качествен, това спокойно става и в ДУ, и в ЧУ.
3. По-качествени учители - назад споменах, че поне в БГ голяма част от учителите успоредно работят и в ДУ, и в ЧУ.
4. Ограничителни прагове - да, това е така. ДУ е с по-вързани ръце в това отношение.
5. База - има държавни училища с повече  от отлична база . Примери, за които аз се сещам на  първо четене - 73 СОУ , 2 АЕГ, 51 СОУ,  основното училище на малките ми дъщери - идеален озеленен двор, луксозни тоалетни, класни стаи с окачени тавани, компютърни кабинети и работа с милтимедийни програми още в начален курс, кабинет по трудово, оборудван за готварство, хубава библиотека.. Дано в бъдеще да са повече такива училища. А и базата не е  решаваща, ако става дума за гонене на ниво на обучение. Пример в това отношение е СМГ - отлична подготовка при твърде остаряла база. И понастоящем има частни училища, чиято база не се слави с нещо особено...

Последна редакция: ср, 19 юни 2013, 11:33 от пенсионирана русалка

# 1 269
  • София
  • Мнения: 62 595
Науката си е все една и съща, и съветската, и американската. 
Това е така по отношение на математика, физика, химия, и съвсем не е така спрямо обществените науки и дори и биологията. Или според теб Мичурин е голям учен? Или Лисенко? Или Жданов? и въобще ква ти е тезата? Аре чао от мен засега, че имам работа. Лек ден и успех!

Повече няма да отговарям на постовете ти. Не ми се занимава да чета лекции по въпросите, които засягаш. Има си университети, има си материали - чети си, научи си!

# 1 270
  • Мнения: 1 007
Аз мисля, че едно и също дете може да се развива еднакво успешно и в ДУ, и в ЧУ. И еднакво неуспешно. До дете е, не е до училище. Държавата е дала и на двата типа училище едни и същи учебници, учи се по едни и същи програми, а доколкото прочетох горе, често и учителите са едни и същи. До някое време си мислех, че поне децата са подбрани, макар и този подбор да е ограничен в някакви финансови рамки, но Дани спомена (поправете ме, ако не съм разбрала добре), че и този подбор е по-скоро проформа. --> Няма как да зависи от училището личната успеваемост на ученика. Фактът, че на частни уроци ходят и деца от ЧУ само доказва колко малко зависят нещата от училището. Така че не ги противопоставяйте - все тая е къде ще учи детето.
Относно зубренето, има неща, които трябва да се назубрят, няма начин. Виждате и тестовете на НВО по разказвателните предмети - питат ви за факти: години, наименования, картинки, термини. Хубаво е зубренето да бъде придружено с разбиране, което пък се получава от набиране на допълнителна информация, разглеждане на нещата от друг ъгъл - тогава се получава качествено, трайно знание. Всичко това е свързано с много учене и опира до личните качества на ученика.
Ето защо аргументът "искаме по-добро образование за децата си и затова се насочваме към ЧУ" не работи и никой не му вярва. Просто по-доброто образование (поне в България) не зависи от училището. Затова обществото не ви вижда принудени да ползвате частна услуга, съответно това изглежда като каприз. А много малко хора са склонни да проявят разбиране към капризи.

Писала съм заедно с Русалката. Тя го е обяснила по-добре.

# 1 271
  • Мнения: 4 877
Дани спомена (поправете ме, ако не съм разбрала добре), че и този подбор е по-скоро проформа.

Не е така. Генерализираш. За някои ЧУ си е сериозен подбор и наплив, за други се чудех как е.
Допълвах поста с информация от другите потребители. Можете да видите какво се получи.

В топ 20 за София:

1. ЧОУ Св. Сф. - изпит/подбор, ч.

2. СМГ - изпит/подбор, общ.

3. ПЧМГ - изпит/подбор, ч.

4. Веда - не знам, ч.

5. Евростар - не знам, ч.

6. НУКК - изпит/подбор, държ.

7. ЕСПА  - може би има изпит, ч.

8. ЧСОУ "Дорис Тенеди" - "Зa подготвителен - събеседване с родителите и детето; За първи клас - диагностичен тест за училищна готовност; За осми клас - комбиниран входен тест по български език и математика и минимален общ успех от І срок на VІІ клас - Мн. добър (5,00); За всички останали класове - тест по първия чужд език; есе по зададена тема; тест по математика." (mariavici), ч.

9. ЧУ "Българско школо" - изпит/подбор, ч.

10. ЧСОУ "Увекинд" - изпит/подбор, ч. (kremito)

11. ЧУ "Меридиан 22" - "приемат след проверка на знанията, мисля, че не изключват, но децата, които определено не се справят сами с "отлюспват" (Ms.Gorgeous), ч.

12. 38 ОУ "Васил Априлов" - "приемат без изпит. Първи критерий - адрес, втори - номер на подаване на молбата и 3-ти - вероятно е родителят" (zuri), желано общ. у-ще, общ.

13. ЧСОУ "Свети Георги" - изпит, а вероятно и подбор, ч.

14. 107 ОУ - изпит-математическо състезание"Еврика" (инфо - ellis), едно от най-желаните общ. у-ща

15. 4 ОУ "Джон Атанасов" - нямам представа, общ. (в класацията за 4 клас видях, че е доста назад - 104 място - 16,36).

16. 20 ОУ - едва ли има изпит, но е желано общ. у-ще, общ.

17. 12 СОУ - "приемат без изпит. Първи критерий - адрес, втори - номер на подаване на молбата и 3-ти - вероятно е родителят" (zuri), (37 позиция в 4 клас), общ.

18. ЧОУ "Ерих Кестнер" - изпит (Лонита - за 7 клас, приемат с изпит и изключват за успех под 4,00 (общ) и 4,50 (немски) - за малките класове не знам.), ч.

19. ЧОУ "Д-р Петър Берон" - едва ли има изпит, ч.

20. ЧСОУ "Дрита" - може би няма изпит, ч.

Можем да допълним информацията.

# 1 272
  • София
  • Мнения: 18 346
Дани спомена (поправете ме, ако не съм разбрала добре), че и този подбор е по-скоро проформа.

 За някои ЧУ си е сериозен подбор и наплив.
Това никой не е оспорил. За други пък не е толкова сериозен подборът, нали така? Има и такива, в които го няма. Точно като при държавните - за едни има сериозна цедка при приема, за други - абсолютно никаква. Излишно е в този смисъл  генерализирането и в двете посоки. Peace

ПП Точно в тази връзка ми изникна спомен от преди две-три години. Майка на дете от тогавашната седмокласна тема се беше спряла на варианта "Златарски" за детето си след 7 клас и беше платила авансова вноска. После сподели, че като е видяла списъка с приетите деца, в който са фигурирали оценките им от двете НВО след 7 клас , с мръсна газ е избягала и записала детето в столична езикова, въпреки загубените пари.

Последна редакция: ср, 19 юни 2013, 12:02 от пенсионирана русалка

# 1 273
  • Мнения: 1 479
Много често учители в едната смяна преподават в ДУ, в другата - в ЧУ.   Защо мислите, че качествено има разлика в преподаването им? Който си е на мястото и си върши работата съвестно, ще го прави и на двете места.
Раликата между ДУ и ЧУ произтича от задачите им - едните обучават масата, другите елита.

За това от ЧУ се изисква :

1. по голяма селективност на кандидатите
2. по голяма автономност при учебната подготовка и материала
3. по качествени учители
4. ограничителни прагова спиращи негативните процеси - пр. изключване за нисък успех и пр.
5. по добра материална база и условия
6. други

Тези неща едно ДУ не може реално да си позволи, което закономерно го поставя в неизгодно положение.

В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните.

По много от точките доводите ти издишат, тъй като дискусията не е принципна, а касае именно нещата в България..
1. селективност на кандидатите - за някои гимназии , поне едно десетина на брой  само в столицата, конкуренцията при прием   е много по-голяма, отколкото за което и да е частно училище, а оттам  е налице и селекция на кандидатите.
2. автономност, касаеща материала -  спорно е доколко е така. Изключвам училища като АК, ААУ, Френски лицей, Deutsche Schule, които са малко по-друга губерния. Училищата, частни или държавни, в общия случай  избират на педагогически съвети на  кои учебници да се спрат, но изборът така или иначе все е сведен до одобреното от МОМН , добро или лошо. Оттам насетне е  въпрос на креативност и подход на учителя да поднесе материала разбираемо и интересно. И ако този учител е качествен, това спокойно става и в ДУ, и в ЧУ.
3. По-качествени учители - назад споменах, че поне в БГ голяма част от учителите успоредно работят и в ДУ, и в ЧУ.
4. Ограничителни прагове - да, това е така. ДУ е с по-вързани ръце в това отношение.
5. База - има държавни училища с повече  от отлична база . Примери, за които аз се сещам на  първо четене - 73 СОУ , 2 АЕГ, 51 СОУ,  основното училище на малките ми дъщери - идеален озеленен двор, луксозни тоалетни, класни стаи с окачени тавани, компютърни кабинети и работа с милтимедийни програми още в начален курс, кабинет по трудово, оборудван за готварство, хубава библиотека.. Дано в бъдеще да са повече такива училища. А и базата не е  решаваща, ако става дума за гонене на ниво на обучение. Пример в това отношение е СМГ - отлична подготовка при твърде остаряла база. И понастоящем има частни училища, чиято база не се слави с нещо особено...
Русалке, научи са да четеш с разбиране !!!

Съвсем ясно съм написал :
"В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните."
Извод : И при тези неблагоприятни условия  ЧУ  ДОМИНИРАТ над ДУ !!

Как Danybon е разбрала а ти не ?
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=702169.msg25471343#msg25471343

Обясни ми какъв е изводът от твоите писаници ?
Че има добри ДУ ? Че то има и лоши ЧУ. Хубави и лоши има и от двете страни а и никой не твърди обратното. И какво следва ?

"Това, че и в Швейцария има бездомници, както в България , не прави Швейцария бедна като Бъгария държава."  (c)

Чакам изводът ти!

# 1 274
  • София
  • Мнения: 18 346
Слушай , няма тема, в която ти да провеждаш
Много често учители в едната смяна преподават в ДУ, в другата - в ЧУ.   Защо мислите, че качествено има разлика в преподаването им? Който си е на мястото и си върши работата съвестно, ще го прави и на двете места.
Раликата между ДУ и ЧУ произтича от задачите им - едните обучават масата, другите елита.

За това от ЧУ се изисква :

1. по голяма селективност на кандидатите
2. по голяма автономност при учебната подготовка и материала
3. по качествени учители
4. ограничителни прагова спиращи негативните процеси - пр. изключване за нисък успех и пр.
5. по добра материална база и условия
6. други

Тези неща едно ДУ не може реално да си позволи, което закономерно го поставя в неизгодно положение.

В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните.

По много от точките доводите ти издишат, тъй като дискусията не е принципна, а касае именно нещата в България..
1. селективност на кандидатите - за някои гимназии , поне едно десетина на брой  само в столицата, конкуренцията при прием   е много по-голяма, отколкото за което и да е частно училище, а оттам  е налице и селекция на кандидатите.
2. автономност, касаеща материала -  спорно е доколко е така. Изключвам училища като АК, ААУ, Френски лицей, Deutsche Schule, които са малко по-друга губерния. Училищата, частни или държавни, в общия случай  избират на педагогически съвети на  кои учебници да се спрат, но изборът така или иначе все е сведен до одобреното от МОМН , добро или лошо. Оттам насетне е  въпрос на креативност и подход на учителя да поднесе материала разбираемо и интересно. И ако този учител е качествен, това спокойно става и в ДУ, и в ЧУ.
3. По-качествени учители - назад споменах, че поне в БГ голяма част от учителите успоредно работят и в ДУ, и в ЧУ.
4. Ограничителни прагове - да, това е така. ДУ е с по-вързани ръце в това отношение.
5. База - има държавни училища с повече  от отлична база . Примери, за които аз се сещам на  първо четене - 73 СОУ , 2 АЕГ, 51 СОУ,  основното училище на малките ми дъщери - идеален озеленен двор, луксозни тоалетни, класни стаи с окачени тавани, компютърни кабинети и работа с милтимедийни програми още в начален курс, кабинет по трудово, оборудван за готварство, хубава библиотека.. Дано в бъдеще да са повече такива училища. А и базата не е  решаваща, ако става дума за гонене на ниво на обучение. Пример в това отношение е СМГ - отлична подготовка при твърде остаряла база. И понастоящем има частни училища, чиято база не се слави с нещо особено...
Русалке, научи са да четеш с разбиране !!!

Съвсем ясно съм написал :
"В България условията са съвсем други, което от своя страна за сега спъва тоталната доминация на ЧУ над държавните."
Извод : И при тези неблагоприятни условия  ЧУ  ДОМИНИРАТ над ДУ !!

Как Danybon е разбрала а ти не ?
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=702169.msg25471343#msg25471343

Обясни ми какъв е изводът от твоите писаници ?
Че има добри ДУ ? Че то има и лоши ЧУ.

"Това, че и в Швейцария има бездомници, както в България , не прави Швейцария бедна като бъгария държава."  (c)

Чакам изводът ти!
Мирен диалог знаеш ли какво е , дори и при разлика в мненията?..Чета идеално.Ако не си видял, прочети пак, този път ти е болднато!!! А и от принципните ти обобщения полза няма. Тъй като ДУ и ЧУ има  в различни образователни етапи, тo  в тях нещата изглеждат различно. Ако за периода до 7 клас  можеш да говориш за някаква доминация на ЧУ, то в среден курс нещата са точно с обратен знак. За справка, погледни матурите за 12 клас, обобщени като резултати за последните 3 години. И там частни училища с  по-малко от 20 ученика, за разлика от случая с малките, не са отрязани от класацията. Погледни и файлове с резултати от състезания и олимпиади по науки и езици . После  аназлизирай цифри, ако можеш,  и едва тогава  говори за доминация в общ план.

Последна редакция: ср, 19 юни 2013, 13:08 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт