Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 21

  • 60 279
  • 745
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 1 738

Нещо от любимата ми област - нутриенти и аутизъм и по специално фолат и аутизъм.
Става въпрос за ново проучване за това дали дневно даване на фолинова киселина (folinic acid)
повлиява симптомите на аутизъм. Ще използват Leucovorin за това изследване.

Leucovorin Study for Autism

Откъс от статията "Leucovorin Study for Autism " -


Dr. Richard Frye is conducting an exciting study on the impact of a daily treatment of folinic acid on ASD-related symptoms. The hypothesis is that an folinic acid will improve folate metabolism in the brain, oxidative stress and mitochondrial function in children with autism, resulting in specific health improvements for patients with autism, a discovery that would be very welcome by the autism community.

Д-р Ричард Фрай провежда вълнуващо проучване на въздействието на ежедневно лечение с
фолинова киселина на симптомите свързани с ASD. Хипотезата е, че фолиновата киселина, ще
подобри фолатния метаболизъм в мозъка, оксидативния стрес и митохондриалната функция при децата с аутизъм.


Връзката към горната статията  Leucovorin Study for Autism -

http://www.ageofautism.com/2013/02/leucovorin-study-for-autism-.html


Знаете моето мнение по въпроса - препочитам 5-MTHF пред folinic acid.


Това е резюме на български език на статия, публикувана вчера в JAMA (списанието на американската медицинска асоциация)
http://www.temadaily.bg/publication/7875-%D0%92%D0%B8%D1%82%D0%B … 0%B7%D0%BC%D0%B0/
За ролята на фолиевата кислина за развитието на нервната тръба на плода е писано много, но тази статия се основава на анализ на повече случаи. Интересното е, че потвърждава по-високия риск от неизползването на фолиева киселина като добавка през ранната бременност при останалите форми на спектъра без Аспергер.

Ето линк към оригиналната статия. Предполагам, че Дорка ще я "глътне" веднага.  
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1570279

Между другото, кефирът е доста богат на фолиева киселина. Четох някъде, че съдържанието й се увеличава при престой за около 24 часа след приготвянето му в хладилник. А ето и един интересен материал, от който научих, че наименованието "кефир" идвало от турската дума "кеф" ??? #Crazy Party

Ето нещо за водния кефир от майка на аутистично дете (ние също го правим, но може да сменя бялата с кафява захар). Simple Smile http://www.prweb.com/releases/prweb2013/1/prweb10346915.htm

Последна редакция: чт, 14 фев 2013, 08:54 от констанца

# 16
  • София
  • Мнения: 2 352
Еднакака. Очният контакт е много важен наистина, но ти по себе си съдиш, че детето силно се натоварва гледайки в очите и затова го избягва. Въпреки това за да може да те види, забележи и чуе е необходимо да се опитваш да го накараш да те види и от там и чуе. Но толкова, колкото може и нека не е насила.
Правилата за проговаряне и обучение на аутисти са много менящи се. Зависят силно от нивото на разбиране на детето. Първоначално се започва с едни конкретни правила, впоследствие те се променят на 180 градуса и се прави точно обратното нещо на това, което е било доскоро. На този етап ти е важно да знаеш, че е много важно, когато се опитваш да го обучаваш да застанеш така, че очите ви да бъдат на едно и също ниво. Тоест клякаш до него или сядате заедно на пода или масичка. Копирам ти неща, които съм писала някога когато е започвало обучението на детето ми. Писала съм го на други майки, но всяка дума се отнася и за твоето дете в този етап.

Скрит текст:
когато слагаш предмет играчка на нивото на очите си - целта е следната:Децата спонтанно следят предмет с очи по лесно отколкото да направят очен контакт.И когато гледайки дадената играчка близо до лицето ти - ти казваш името на играчката и детето неволно вижда и артикулацията на устата ти.По този начин детето свързва образа на играчката с наименованието на играчката, като същевременно вижда и движението на устата при произнасяне на наименованието ти.

Започнах да му показвам и назовавам само предмети по съвет на логопедката.Съветвам те и ти да направиш същото.Всички предмети около теб - съществителните ги назовавай, като се стараеш детето да вижда устата ти докато назоваваш предмета и му го показваш.Не му казвай "кажи молив" - без да вижда молив.Не му казвай "кажи тати" без да е около него тати, но в къщи взимаш чашата слагаш я в близост до устата си за да ти вижда и устата, заедно с чашата и казваш ясно и отчетливо - чаша.Не използвай умалителни на този етап не казвай чаше или чашка, а само една и съща дума - чаша.В същия смисъл няма да казваш амкане, папкане, маане, гниетене, а само една и съща дума - ядене.
Назовавай всичко което ви заобикаля показвайки му предмета.Назовавай коте, когато вижда коте, назовавай куче, когато вижда куче, но не и без да вижда предмета.Използвай картинки, карти, снимки, ако трябва да му показваш различни предмети.Всичко с надписи избягвай да вижда.Лошо е защото ще се вглъби в надписите и буквите и ще пропусне да вижда предмета на който са написани.Пътните знаци като ги загледа ще казваш само пътен знак, а не знак стоп, или знак за разрешено изпреварване.Ще научи че пътните знаци са различни на по късен етап.
Говори пестеливо без излишни думи, наблягай само на съществителните.Когато натрупа малко речников запас - тоест да ги разпознава предметите - не е нужно да ги назовава, ще започнеш и глаголи да му показваш или назоваваш - но още е рано.наблягай на съществителните .но може и други неща да говориш де, но пестеливо.
това е като за начало. И всичко да бъде във вид на игра.


Има общи правила, но индивидуален подход, защото всяко дете е различно с различни трудности и различен начин на преодоляването им.Линкове не мога да ти дам.Мога да ти преразказвам какво съм научила от терапевтите ни.За справка моят син има аутизъм и първата си дума каза на почти 4 год.Преди тази думичка даже сричка не съм чувала от него.В момента говори почти като връстниците си - тоест доста понавакса.
И така един от начините е да застава човек зад детенцето и да му подсказва правилната дума или изречение така, че детето да не вижда подсказвача.Невиждайки го  сякаш чува правилната дума или изречение от вътрешния си глас.Да, не се подсказва името на детето, а само това което се очаква то да каже.Когато задаваш въпрос на детето задължително изчакваш няколко секунди за да може мозъка му да обработи въпроса.Доказано е, че са необходими 14 сек. на детето да обработи въпроса.Понякога детето дори и час да го чакаш няма да ти отговори, ако не знае отговора на зададения въпрос.Но ако го знае, но му е трудно да се сети му подскажете с вътрешния му глас (човек зад него).Също така и на въпроси които не знае,но се опитвате да го научите да отговори пак подскажете, но му оставете няколко секунди толеранс да "чуе" и осмисли въпроса.Поправяйте го пак с подсказване зад него.Този метод се използва до известно време обаче.На по късен етап се използва и името на детето за да осъзнае и собственото си аз.Работете много с "аз" и "ти" за да разбере и почувства и усети детето своето аз и се осъзнае като отделна личност.Това с аз и ти е сложничко за обяснение и описване в нета.Ще трябва да го видиш как става.На още по късен етап, когато детето започне да задава въпроси, много повтарящи се въпроси се "връща" въпроса, тоест задаваш му същия въпрос на него, какъвто ти е зададен.Целта е детето само да отговори на въпроса който знае, но въпреки всичко задава.Но това по натам ще ти обяснявам подробно.
Засега освен подсказване от човек зад гърба му, става и подсказване с променен тихичък глас от теб но нека не вижда как му подсказваш.Когато не изговаря правилно думите например не казва кученце, а кушенце му подсказвай така куЧЧЧЧЧЧЧЧЧЧЧЧЧенце.Така натъртваш на трудната буква.При трудни за изговаряне думи ги разбивай на срички и учете от зад напред.Например при "куче" го учи първо на "че" и после на "ку".По лесно е отзад напред.
Не е лошо да преразкажеш съветите ми на логопед, който ще прецени дали твоето дете е на подходящ етап от развитието си за тях.
Внимавай с телевизора и компютъра.От ТВ се учат много рекламни изрази и като ги повтаря детето без смисъл се нарича "отложена ехолалия" не по малко гадна от "непосредствената" която детето ти има.От компютъра детето се учи на механични действия и понякога е полезен, но компютъра не учи детето да общува.Няма диалог, няма контакт,а ние искаме освен да произнася думички, и да може да ги използва детенце в разговор - нали 


 Задължително прочети и това нещо. Това е една от най добрите практични програми с идеи за коригиране на дефицитите. има линк към него в библиотеката

Прочети и тези линкове от библиотеката. Това са преводи от книга на жена аутист, която описва живота си.
Скрит текст:
Аутизмът – поглед отвътре
Темпъл Грандин,
д-р на науките, асистент – преподавател, Университет на Колорадо


Въведение
Липса на реч
Ритъм и музика
Сензорни проблеми
Близост-Отбягване
Машина за притискане
Мъчително безпокойство през пубертета
Лекарства
Бавно подобрение
Семейна история
Симптоми на сензорна депривиация
Директни идеи фикс
Визуализация
Визуализация-продължение
Изключителни умения

Недостатъци и умения
Как се научих да чета
Наставник
Кой ми помогна да се възстановя


Питай за всичко, което те притеснява. Ние сме тук именно за да си помагаме. Това, което ти предлагам да прочетеш не е суха статистика, а практичните съвети, които искаше.

И успех разбира се  Hug

# 17
  • Мнения: 1 738
   Днес прочетох нещо, написано от майка на дете от спектъра (вероятно Аспергер според това, което споделя) преди две години: "I feel like Geppeto, wanting to transform my puppet into a real boy." ("Чувствам се като Джепето, искайки да превърна моята кукла в истинско момче.")
   Нямаше как да не направя връзка не със сравнението, с което ние с Марк отдавна се шегуваме, а с една шега на нашето момче. Както писах преди няколко дни, сега вниманието му е привлечено от книжката "Пинокио", чиито илюстрации разглежда много съсредоточено и изглежда ще започне да чете за втори път (този път с разбиране). Вчера той спонтанно се обърна към баща си с "Джепе", а на въпроса, той самият кой е, последва "Пинокио". Малко тъжна смешка, нали?! Thinking

# 18
  • Мнения: 549
Ednakaka, мога само да допълня Катина, която е била изключително изчерпателна и практична със съветите си. Дъщеря ми е  година и десет месеца по-голяма и изигра изключителна роля за проговарянето на брат си. Просто защото е дете, с неговият ръст, съответно на неговото ниво на очите.. В началото той реагираше само на нейния глас. После започна да забелязва устата и и какво казва и доста по-късно дойде истинският очен контакт. С възрастните наистина е по-трудно. Те не са толкова интересни, по-трудно слизат на нивото на очите на децата .... Аз снимах дъщеря ми как прави всички тези неща, които е описала Катина. Например - държи кола до лицето си и ясно изговаря "ко-ла" , със добра артикулация за да види и движението на устните. Трябва да има интервал между различните предмети , които се показват, защото децата реагират отложено и им трябва повече време да видят, чуят и дай Боже да реагират с повтаряне на чутото. Този подход със снимането е изключително подходящ за деца , които гледат много телевизия. Моят син само така успях да го накарам да се концентрира върху обект . Иначе по никакъв начин не можех да посоча нещо и да насоча вниманието му за да назова предмета , той да ме чуе, разбере и запомни.. След като гледа многократно записите, по няколко пъти на ден в продължение на седмици и месеци, започна и "на живо" да обръща внимание на сестра си и по-късно и на нас.  Моят съвет е ако има детенце  което е интересно за сина ти, познато , близко, брат , сестра, съседче, братовчед.. да се опитате да направите такива "образователни" записи . започнете само с неща , които наистина много го вълнуват. Аз например започнах с цифрите до десет. Сестра му лепеше на магнитна дъска една по една цифрите - "1" , обръща се към камерата и казва бавно и ясно "едно" , след това я маха и тогава продължава с "две"... Много е важно след "трудната" част да има нещо забавно, за да има стимул да изгледа 'скучния" запис. В края на такъв модул , дъщеря ми ръкопляскаше или правеше смешна физиономия и се хилеше като ряпа...  Laughing  ( беше на 5 и половина) . Моят син в началото гледаше защото чакаше забавния момент. Знаете, че повечето деца не гледат филмите , схващайки сюжета, а чакат любими моменти, връщат кадъра по сто пъти.... Когато правихме записа и тя назоваваше и показваше частите на тялото..... пипа си пъпа и казва "пъп" ... след което спонтанно добави " пъп на огромно шкембе" и следва луд смях... Както се казва , без да иска "уцели десетката " с тази реплика. Беше склонен всичко да изгледа за да стигне до момента с огромното шкембе Wink.  

# 19
  • София
  • Мнения: 3 249
nadejda.v.l,  Hug това е работа само за позьор като големия, който му дай да го снима човек Joy Ще направим учебни помагала значи Simple Smile

# 20
  • Мнения: 549
Доника, аз съм убедена в резултата. Просто трябва малко търпение и да наблюдаваш на какво реагира. Направете някой кратък запис. Пуснете му го и много внимателно наблюдавай реакциите му. Ако видиш, че нещо не го впечатлява , промени начина на снимане и така налучкваш верния за твоето дете подход.. Хайде действайте и после да споделиш и да ме черпиш едно кафе за идеята .  Wink

# 21
  • София
  • Мнения: 3 249
Хайде действайте и после да споделиш и да ме черпиш едно кафе за идеята .  Wink
Има сделка Joy

# 22
  • София
  • Мнения: 2 352
Между другото тази идея си е наистина на  nadejda.v.l , но е "открадната" от специалистите и съм я чувала от няколко места вече по разни обучения. Първоначално с думите - една майка снимаше детето си с камера и имаше такива и такива резултати, а впоследствие с думите можете да снимате детето си с камера по такъв и такъв начин, но вече и от колеги на първата, която ми го каза.

Трябваше да си патентоваш откритието навремето  Mr. Green

# 23
  • Мнения: 549
Кате, последното нещо за което се сещам са "авторските права" Simple Smile . Изобщо не ме притеснява, защото  е лесно да дадеш съвет "снимайте", обаче  има тънък момент с  какво точно и как да се снима. Наистина трябва да познаваш много добре детето, да знаеш интересите му навиците му, да го наблюдаваш, да предположиш от какво би се заинтригувало... "Операторското майсторство " Simple Smile е много важно. Не се отчайвайте ако детето не обърне внимание на първите записи. Това може би означава , че са сложни за него . Пробвайте, снимайте нещо друго или опростете и да не бъдат дълги записите ... Търпението и постоянството винаги се възнаграждават! Най-лесно е да се каже- "не става". Аз , надценявайки възможностите му съм правила записи , които чак след 6 месеца , година дори са влизали в употреба. Пусках му ги периодично. през това време ги разпращах на други родители за да се опитват да ги ползват и това ми носеше удовлетворение , че усилията ми не са били напразни. Правила съм с кукли "Дадо вади ряпа". Даже бях взела истинска черна ряпа и и прикачих листата на пресни моркови за да има къде да се хване дядото...  Laughing  Е моят син чак след една година взе да го гледа. Нооооо, междувременно  стана хит сред приятелките ми с деца в норма  Wink

# 24
  • Мнения: 549
Още нещо да уточня. Две години след като правих записи, една майка ми даде книга , в която с няколко изречения беше споменато за подхода със заснемането . И тогава разбрах , че не съм открила "топлата вода"  Laughing  . Но после където и да срещах тази препоръка никъде не се описва как точно се прави това. А специфичното е , че тези записи трудно могат да бъдат универсални. В противен случай щеше да има такива, както има филмчета като "Улица Сезам" за деца в норма . За да достигне в максимална степен до детето , трябва да е съобразено изключително с неговите специфични възможности и нужди. Ето това е в което имам известни претенции , че съм успяла за своето дете. И установих, че има усет да анализирам и да намирам верния подход. За това всеки родител или всеки, който достатъчно добре познава детето е хубаво да го направи.

# 25
  • Мнения: 616
Благодаря на всички! В момента се захващам да прочета и линковете от библиотеката. Проблемът е, че синчето не е типичен случай. Днес втора логопедка се опита и успя да подчини на волята си и тя му даде доста шоколад.
Той официално е при нас, гледа ни, следи какво правим и взима дейно участие в жживота, реагира на това което му казваме и изпълнява, казва от време на време някоя откъслечна думичка по смисъл, не-то го е усъвършенствал, контактно дете е. Но не гледа в очите, не иска да говори (въпреки че чат пат отговаря на въпроси с да и не) и ако го хване човек да работи някакви упражнения става страшно и опасно. И така сме повече от година вече. Ще направя номера с думичките на нивото на очите, ще опитаме и запис. Той ще го гледа пви всички случаи защото обича да гледа всичко на компа - дори как самият той се люля на люлка. nadejda.v.l дали ще можеш и на нас да пратиш записите?  Embarassed
Имаме по-голям братовчед, но той е на 10 и честно казано не мисля че ще е успешен. Днес беше у нас на гости, за секунда ги оставих сами в стаята и като влязох рязко беше хванал малкия да го бие. Заради него имаме страх от деца. Днес каазал на таткото - не знам какво ми става но много обичам да го тормозя.  Sad

# 26
  • Мнения: 549
За съжаление записите ми са правени с камера на касета и са свалени на видеокасета...  Sad  , защото това беше преди 6-7 г.  Доста по-късно си купих дигитална камера . Всъщност само приказката "Дядо вади ряпа ' имам в компютъра, но не са  това ,записите  които ви описвах. Имах две копия на видеокасетата и тя се "разхождаше" в много родители. Накрая забравих при кого остана.

# 27
  • Мнения: 616
За съжаление записите ми са правени с камера на касета и са свалени на видеокасета...  Sad  , защото това беше преди 6-7 г.  Доста по-късно си купих дигитална камера . Всъщност само приказката "Дядо вади ряпа ' имам в компютъра, но не са  това ,записите  които ви описвах. Имах две копия на видеокасетата и тя се "разхождаше" в много родители. Накрая забравих при кого остана.


Жалко Simple Smile
Ще се опитаме да си направим наши пък ще видим.

Катина преводът е много полезен. Благодаря че ми го показа, аз го бях пропуснала.

# 28
  • Мнения: 2 165
Копирам от FB:
https://www.facebook.com/pages/%D0%A1%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%B6%D0 … D/256763671040156

Цитат
Здравейте!

Обръщаме се към всички родители от гр. София!
В момента водим разговори с представители на басейна "Спартак", НСА, Министерствата на спорта и Софийска община за инициирането на проект за обучение по плуване на деца със СД и други СОП. Идеята на проекта е специално подготвени от НСА треньори да ръководят занимания по плуване за нашите деца в детски басейн /с топла вода/ на Спортен комплекс "Спартак". Борим се заниманията да са безплатни, но ако не спечелим пълното финансиране на проекта, то поне да ползваме преференциални цени и еднократно посещение в групата по този проект да струва 6.50 лв.
Следващата среща е на 20.2.2013 г и до тогава трябва да сме готови с бройката на желаещите и предложение за разпределение по групи.
Ръководители на проекта са Тони и Габи, и за да улесним максимално работата им ви молим до края на седмицата, т.е. 17.2.2013 г. да изпратите на е-мейл t.marinova@dir.bg следната информмация:

Желая детето ми да посещава заниания по плуване.
име на детето:
години на детето:
име на родителя:
тел. за връзка:
ел. поща:

При успешно реализиране на проекта в гр. София, той такива занимания ще бъдат организирани и вдруги градове.

Ако мечтаете да видите вашето дете като шампион по плуване на Спешъл Олимпик, трябва да започнете да тренирате от сега.
Ще се видим край басейна

С поздрав,
Сдружение на родителите на деца със Синдром на Даун

# 29
  • Мнения: 271
Здравейте,аз също искам моето дете да посещава заниманията с плуване,но от пролетта,като се затопли.
Сега ли да подам данните или след месец два? Rolling Eyes

Общи условия

Активация на акаунт