Пости 2013 - 2 тема

  • 68 481
  • 740
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 1 885
След изповед е, дори в нощта на Великден./макар, че на много места можеш да чуеш, че можеш да се причастиш и без пост и изповед- не е редно/
Това дали е сериозно? Rolling Eyes

Не знам дали е на много места, аз съм чувала само за едно такова. Позовават се на един текст "Постили и непостили, възвеселете се сега! Трапезата е богата: наситете се всички от нея! За блудните синове небесният Отец е заклал угоен Телец: никой да не излезе гладен! Всички се насладете от този пир на вярата, всички се възползвайте от богатството на благостта!"
[/quotе Да, това го четат в нощта на Великден. Но на доста места си се причастяват без изповед не само на Великден..

# 181
  • София
  • Мнения: 8 495

 Да, това го четат в нощта на Великден. Но на доста места си се причастяват без изповед не само на Великден..

Това че се чете един текст в едно Богу служение не означава той да се приема буквално. Много от Богу служебните текстове имат изключително фин духовен смисъл, който не всякога отговаря на материалните ни разбирания.

По време на причастието, особено по големите празници свещеника няма как да знае кой се е изповядал и постил. Свещеника не е и пъдарин, за да дебне и да отпраща тези, за които има информация или съмнения, че не са се изповядвали или постили. Затова отговорността е изцяло на причастяващия се.

Между другото днес закусвах с арабски хот дог.

# 182
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 121
От мои роднини разбрах, че не било задължително да се изповядваш. Те уж са по-вещи от мен в православието.

Ами явно не са толкова вещи Mr. Green
Дядо Хаджия е прав, трябва да се пита и да не се слушат много, много близки, познати, запознати е незапознати...
Това, което ме притеснява е, че понякога и свещеник може да те обърка, но поне тогава отговорността е негова Thinking

# 183
  • Мнения: 2 551
Не знам дали е на много места, аз съм чувала само за едно такова. Позовават се на един текст "Постили и непостили, възвеселете се сега! Трапезата е богата: наситете се всички от нея! За блудните синове небесният Отец е заклал угоен Телец: никой да не излезе гладен! Всички се насладете от този пир на вярата, всички се възползвайте от богатството на благостта!"

Да, текстът е от "Пасхално слово" на св. Йоан Златоуст.
Чете се на Великденската служба и е много съдържателен. Мисля, че не се нуждае от коментар - св. Йоан Златоуст е казал всичко много ясно. Божията любов приема всички, а от нас се иска съвсем малко. От притчата за наетите работници (Мат. 20:1-16) става ясно тъкмо това.

Доколкото знам има различни мнения за поста преди св. Причастие, а също и за причастяването навръх Великден, дори и между самите духовници. Не обичам да влизам в излишни спорове, защото обикновено спорещите страни привеждат доводи, изобилно подкрепени с цитати от Св. Писание и авторитетни мнения. В такива случаи предпочитам да си задам простичкия въпрос: "Как би постъпил Христос в този случай?".  Добре би било и свещениците да си задават този въпрос и да действат водени преди всичко от Христовата любов. И Христос е зачитал правилата и законите, но винаги е давал предимство на любовта и опрощението. И ако се е гневил истински, то се е гневил тъкмо на фарисеите и лицемерите, които пречат на човеците да дойдат при Бога със своите човешки мъдрувания. Мисля, че няма човек, който да не пожелае да се промени към добро, когато вижда срещу себе си духовник, който го обича и цени като личност. Това в много случаи е по-добър подход от строгите постановления и забрани. Христос е постъпвал индивидуално към всеки човек, така според мен трябва да правят и духовниците. Отговорността им е голяма  и тъкмо защото ще отговарят пред Добрия Пастир трябва да постъпват като Него.

# 184
  • София
  • Мнения: 8 495
Много се съмнявам до 24:00 часа на Велика събота да е Велик пост. Тогава да почва и пасхалната литургия и свещениците да се чудят дали трябва да сте постили за да вземете причастие.

Хайде ако е през някоя нормална делова седмица, при която пост се изисква само в сряда и петък иди дойди.

# 185
  • Мнения: 2 551
Лошото е, че почти не съм чувала на Великден проповед или поне няколко думички казани от свещеника за св. Причастие - какво е, защо имаме нужда от причастие, защо Христос иска да ядем и пием Неговото Тяло и Кръв... Най-много да чуем предупреждението - които не са постили и не са се изповядали да не пристъпват. И толкоз. А тогава, струва ми се, е моментът да се говори на хората за Причастието. Все пак може думите да докоснат нечие сърце. Чували сме какви проповеди е произнасял св. Йоан Кронщадски, предизвиквайки у хората сълзи на покаяние...

Ролята на свещениците е да приобщават вярващите към Христос и да ги причастяват. Като знам колко усилия употребява една домакиня и майка, за да приготви храна и да нахрани децата си. И едва ли ще остане равнодушна, ако някой по някаква причина не иска да яде от сготвеното. Затова винаги ми е било учудващо равнодушието на свещениците пред малкия брой причастници. И още по-учудващо ми е, че досега не съм чула от амвона призив към християните да се причастяват по-често. А съм в храма повече от 20 години.

# 186
  • планетата Земя
  • Мнения: 2 218
Съдържанието на соевото мляко от Кауфланд.Какаовото.
Скрит текст:

# 187
  • Мнения: 784
Много се съмнявам до 24:00 часа на Велика събота да е Велик пост. Тогава да почва и пасхалната литургия и свещениците да се чудят дали трябва да сте постили за да вземете причастие.

Хайде ако е през някоя нормална делова седмица, при която пост се изисква само в сряда и петък иди дойди.

Ами разбира се, че до 24 ч. е поста, когато се каже "Христос Воскресе!", което е в началото на службата, около 0ч.10м., тогава може да се чукнем с яйцата. Това въобще не съм предполагала, че може да предизвика у някого съмнение, остава и след 40 дена постене да си хапнем мръвка точно преди да отидем на службата. А самата служба свършва около 3ч. след полунощ, така че който иска да вземе причастие тогава - ще изчака с яйцата до 3ч.
Друг е въпроса, че причастие може да се вземе и сутринта на Велика събота, по време на литургията, но след това пак продължаваме с поста до "Христос Воскресе!"

Лошото е, че почти не съм чувала на Великден проповед или поне няколко думички казани от свещеника за св. Причастие - какво е, защо имаме нужда от причастие, защо Христос иска да ядем и пием Неговото Тяло и Кръв...

Симпатикония, ти сама в предния си пост казваш коя проповед се чете на Великден - Пасхалното слово на Св.Йоан Златоуст. Чете се само то, винаги и във всички храмове. Точно тогава не е момента за други проповеди и поучения.
А за свещениците недей да обобщаваш - храма, в който се черкувам, редовно е пълен за литургия и всяка неделя се причастяват огромен брой хора, повечето са млади. Наскоро затвориха една част от храма за ремонт и вече направо не може да се влезе - хората са плътно до вратата и трябва да ги разбуташ, за ди намериш някакво местенце. Около големите празници пък може и час да чакаш на опашката за причастие. Организират се неделни училища за деца и възрастни, хората са църковно грамотни и всичко това се дължи основно на свещениците в храма. Да не говорим, че някой от тях са ми близки приятели и знам много неща за тях, които остават скрити от хората - на колко хора са помагали с лични средства от мизерните си заплати, колко хора са влезли в храма и са започнали да се причастяват само след среща и разговор с тях и т.н.



 

# 188
  • Мнения: 1 885
Много се съмнявам до 24:00 часа на Велика събота да е Велик пост. Тогава да почва и пасхалната литургия и свещениците да се чудят дали трябва да сте постили за да вземете причастие.

Хайде ако е през някоя нормална делова седмица, при която пост се изисква само в сряда и петък иди дойди.

Ами разбира се, че до 24 ч. е поста, когато се каже "Христос Воскресе!", което е в началото на службата, около 0ч.10м., тогава може да се чукнем с яйцата. Това въобще не съм предполагала, че може да предизвика у някого съмнение, остава и след 40 дена постене да си хапнем мръвка точно преди да отидем на службата. А самата служба свършва около 3ч. след полунощ, така че който иска да вземе причастие тогава - ще изчака с яйцата до 3ч.
Друг е въпроса, че причастие може да се вземе и сутринта на Велика събота, по време на литургията, но след това пак продължаваме с поста до "Христос Воскресе!"

Лошото е, че почти не съм чувала на Великден проповед или поне няколко думички казани от свещеника за св. Причастие - какво е, защо имаме нужда от причастие, защо Христос иска да ядем и пием Неговото Тяло и Кръв...

Симпатикония, ти сама в предния си пост казваш коя проповед се чете на Великден - Пасхалното слово на Св.Йоан Златоуст. Чете се само то, винаги и във всички храмове. Точно тогава не е момента за други проповеди и поучения.
А за свещениците недей да обобщаваш - храма, в който се черкувам, редовно е пълен за литургия и всяка неделя се причастяват огромен брой хора, повечето са млади. Наскоро затвориха една част от храма за ремонт и вече направо не може да се влезе - хората са плътно до вратата и трябва да ги разбуташ, за ди намериш някакво местенце. Около големите празници пък може и час да чакаш на опашката за причастие. Организират се неделни училища за деца и възрастни, хората са църковно грамотни и всичко това се дължи основно на свещениците в храма. Да не говорим, че някой от тях са ми близки приятели и знам много неща за тях, които остават скрити от хората - на колко хора са помагали с лични средства от мизерните си заплати, колко хора са влезли в храма и са започнали да се причастяват само след среща и разговор с тях и т.н.

 
 Това ми заприлича на църквата "Успение Богородично" в кв. Бъкстон, София. Там на големи празници, причастието става с три чаши и трае нам колко си време.

Или пък поне е в Пловдив/ света Марина/ или Сливен....Айде като не искаш да казваш, недей Hug

Колкото до това кога точно настъпва Великден можем да поспорим/ ако се хванем за буквата/ не настъпва ли в 01:00 поради лятното часово време Laughing

Последна редакция: вт, 16 апр 2013, 14:39 от Nil desperandum!

# 189
  • планетата Земя
  • Мнения: 2 218
Това ми заприлича на църквата "Успение Богородично" в кв. Бъкстон, София. Там на големи празници, причастието става с три чаши и трае нам колко си време.

Невероятен храм наистина.Рядко успяваме да се черкуваме там,защото не сме от София.А Великденските служби ще помня винаги.Толкова тържествени

# 190
  • Мнения: 2 551
Чете се само то, винаги и във всички храмове. Точно тогава не е момента за други проповеди и поучения.

И добре, че е така. Въпросът е, че в останалото време не може да се чуе проповед в подобен дух. А хората са жадни да чуят думи за Божията любов, а не сухи морализаторски поучения, с които в повечето случаи са изпълнени проповедите...
Доста съм критична към проповедите, които чувам, но това е защото има с какво да сравнявам, а което чувам обикновено не е на ниво.

А за свещениците недей да обобщаваш ...
 

Не обобщавам, просто отбелязвам факт. Защото енории като тази, за която говориш, не се срещат толкова често. А изключенията потвърждават правилото. Иначе и аз мога да посоча подобни енории-изключение. Дори съм сигурна, че повечето от нас дълго са търсили енорията, в която се черкуват сега и много рядко това е кварталната им църква (дори ако живеят в голям град).  Лично аз пътувам дълго, за да стигна до храма, който съм приела за свой.

# 191
  • Мнения: 3 550
Храмът, в който се черкуваме е като този, описан от Царицата-майка (без да е онзи от Бъкстон Simple Smile). Проповедите винаги са смислени и без морализаторски тон. Причастяват се огромен брой хора вкл. деца. Там нееднократно съм чувала призиви за по-често причастяване. Сигурна съм, че отците обгрижват повереното им паство по най-добрия начин. Пожелавам на всеки да намери това, за което копнее душата му.
И разбира се, постът свършва в 24,00 ч., но който възнамерява да се причасти и на Възкресната служба ще трябва да поизчака с яйцата. Simple Smile

# 192
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 121
Аз от много години си ходя в църквата на езерото в "Дружба" - Св. преподобен Наум Охридски" и смятам, че имам късмета да съм сред прекрасни свещеници. Млади, но изпълнени с много вяра и кротост. Дори квартал като Дружба, който никога не е имал църква и съответно навици в тази посока, се оживи и храмовете се напълниха с млади хора и много деца. Praynig

# 193
  • Мнения: 784
Nil desperandum!, за бургаски храм става въпрос, но положението е такова поне в още 2 бургаски храма. В интерес на истината нещата станаха така след като в тези църкви назначиха няколко нови свещеници. И то не са някои особено харизматични оратори да кажеш, ами тихо и скромно си копат на духовната нива, но нещата се получават. Един читав свещеник да има от 3-4 в храма и хората започват да се събират като стадо около пастира си.
Много се радвам като чета, че и при вас е така, има надежда, явно църквата ни се възражда и излизаме от блатото, в което ни закопа социализма.

Преди 10-12 години бях по време на Страстната седмица в София и много се изненадах, че там не се служеха във всички храмове ежедневните вечерни служби, които са задължителни за тази седмица, ами днес - в "Св.Неделя", утре - в "Св.Петка" и т.н., а другите църкви - затворени!? И черкуващите се хора от цяла София, които обикаляха храмовете /накрая на седмицата вече ги бях запомнила/ са на брой колкото тези от само един бургаски храм, а при нас службите през Страстната седмица се служат навсякъде във всички храмове.
Дано вече да са се променили нещата...

Последна редакция: вт, 16 апр 2013, 16:03 от Царицата-майка

# 194
  • Мнения: 2 551
Преди 10-12 години бях по време на Страстната седмица в София и много се изненадах, че там не се служеха във всички храмове ежедневните вечерни служби, които са задължителни за тази седмица, ами днес - в "Св.Неделя", утре - в "Св.Петка" и т.н., а другите църкви - затворени!? И черкуващите се хора от цяла София, които обикаляха храмовете /накрая на седмицата вече ги бях запомнила/ са на брой колкото тези от само един бургаски храм, а при нас службите през Страстната седмица се служат навсякъде във всички храмове.
Дано вече да са се променили нещата...

В по-големите градове е така от както се помня. За София и Пловдив имам предвид - другаде не знам как е. Целта е всички да се съберат заедно на обща молитва, но това е за сметка на броя присъстващи. Не всички могат да пътуват, особено пък по-възрастните хора. В големите храмове няма и много места за сядане, а те не могат дълго време да стоят прави. Службите в предварително посочените храмове са в по-късен час, а по енорийските храмове същите служби се отслужват по-рано - от 16.00 часа.

Общи условия

Активация на акаунт