Монтесори - обучение у дома-2

  • 90 557
  • 268
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 17 213
И моето дете е в Монтесори градина и на възраст 2 години беше хапано ( в продължение на седмица) от друго дете. назначиха екстра учителки в групата и въобще нямаха такива сесии. Децата до 3 годишна възраст въобще не се обучават по методът, за това и учителките са обикновенни. След 3 годишна възраст детето е със сертифициран монтесори преподавател.

# 211
  • Пловдив
  • Мнения: 5 120
едно момче така яко я захапа...Майката на момчето ,не реагира по никакъв начин,нито пък учителката

Здравейте,

Моето дете ходи на Монтесори детска градина в чужбина. Надниквам в темата ви.

Нормално е учителката да не реагира. Според Монтесори децата трябва сами да се справят със ситуацията. Следварително няма нужда от намеса - като се скараш на хапещото дете, то няма така да се научи, че не трябва, а ухапаното ще се травмира още повече. Според Монтесори трябва да се учи предварително със сесии Куртоазия, по време на които децата разиграват роли. Там се коментира кое е правилно или не. Ако родител се намеси, той трябва да задава въпроси, ако има чувството, че има неосъзнатост на детето, което хапе или удря. Днес примерно моят 3 годишен одраска 8 месечното ми бебе. Питах го дали според него на брат му му е било приятно и т.н. Нямаше нужда да се карам.

И на мен ми звучеше отначало като тинтири минтири, но има методи, които са повече от ефикасни. Аз самата съм учила в подобно на Монтесори училище.
Аз написах ,че нито майката, нито учителката реагираха по някакъв начин-това за мен не е монтесори. Не очаквам някой да се скара,а да говори Peace

# 212
  • Мнения: 438
едно момче така яко я захапа...Майката на момчето ,не реагира по никакъв начин,нито пък учителката

Здравейте,

Моето дете ходи на Монтесори детска градина в чужбина. Надниквам в темата ви.

Нормално е учителката да не реагира. Според Монтесори децата трябва сами да се справят със ситуацията. Следварително няма нужда от намеса - като се скараш на хапещото дете, то няма така да се научи, че не трябва, а ухапаното ще се травмира още повече. Според Монтесори трябва да се учи предварително със сесии Куртоазия, по време на които децата разиграват роли. Там се коментира кое е правилно или не. Ако родител се намеси, той трябва да задава въпроси, ако има чувството, че има неосъзнатост на детето, което хапе или удря. Днес примерно моят 3 годишен одраска 8 месечното ми бебе. Питах го дали според него на брат му му е било приятно и т.н. Нямаше нужда да се карам.

И на мен ми звучеше отначало като тинтири минтири, но има методи, които са повече от ефикасни. Аз самата съм учила в подобно на Монтесори училище.
Аз написах ,че нито майката, нито учителката реагираха по някакъв начин-това за мен не е монтесори. Не очаквам някой да се скара,а да говори Peace

Долче Вита, може ли малко повече да обясниш, че ми стана интересно. Каква да е реакцията при агресия към дете (хапане, щипане, блъскане) според Монтесори. Ясно, че наказания, оценки и др. са недопустими, но въобще никаква ли реакция от учителите не е допустима? Аз донякъде разбирам идеята, че хапаният трябва да развие някаква защитна реакция, но докато това стане не следва ли детето да бъде подкрепено по някакъв начин, а на другото да се покаже, че това не допустимо поведение по някакъв начин.

# 213
  • Мнения: 6 640
момичета, мисля, че малко измествате фокуса. методът монтесори е преди всичко метод на обучение, на поднасяне на знания за света. справянето с конфликтни ситуации между децата и разрешаването на такива не е съществено засегнато от метода (доколкото съм запозната).

в монтесори градина съм виждала как учителите се намесват при конфликт. детето-нападател беше хванато за ръчичка и отведено настрани, там учителят доста си поговори с него (водеха диалог и детето също беше активно) как боят наранява другото дете и как може да се разреши подобна ситуация. друг учител през това време успокои нападнатото дете, изслуша го и определено даде негативна оценка на действията на другото дете. в крайна сметка се стигна до извинение.

и нещо което ми направи впечатление, в (класическа) монтесори градина съм виждала как леко плясват децата през ръцете когато не желаят да ползват материала съгласно направената демонстрация. мислех, че е в размер с метода, но се оказа, че не е така.

# 214
  • Мнения: 438
Силвияна, определено ми беше интересно това, което сподели. За мен е важно да знам какво е разбирането на Монтесори относно разрешаване на конфликтите, точно толкова колкото и методът на обучение. Защото освен обучение, децата са там и да общуват един с друг, нали?

# 215
  • Мнения: 145
Има си определени начини на справяне с конфликтите при Монтесори. Ако класната стая е организирана според насоките на метода, би трябвало да има нещо подобно на "Маса на мира", където децата сядат и изясняват конфликтите помежду си, в началото с преподавател, а после и сами. Същата маса може да се ползва и от само дете ако е ядосано или просто има нужда да остане за малко на спокойствие.
Тук е описано подробно: https://iheartmontessori.wordpress.com/2012/11/27/setting-the-pe … flict-resolution/
Ето някои основни положения в Монтесори философията:

Обърнете внимание на точка 6
(Груб превод) "Уважавайте детето направило грешка, която по-късно ще може да поправи, но спирайте категорично и незабавно всеки опит за неправилно използване на учебната среда и всяко действие, което застрашава самото дете, развитието му или другите."

Така че, възпитателите определено не би трябвало да позволяват на децата да се бият и хапят, особено ако са твърде малки за да могат да се изяснят сами помежду си. Пляскане през ръцете също не би трябвало да има защото според първа точка пък никога не трябва да се докосва дете без то да само да е показало, че го иска по някакъв начин...

# 216
  • Мнения: 17 213
Има си определени начини на справяне с конфликтите при Монтесори. Ако класната стая е организирана според насоките на метода, би трябвало да има нещо подобно на "Маса на мира", където децата сядат и изясняват конфликтите помежду си, в началото с преподавател, а после и сами. Същата маса може да се ползва и от само дете ако е ядосано или просто има нужда да остане за малко на спокойствие.

Това при 2-3 годишно дете  ooooh!....започвам наистина да се чудя четете ли какво пишете  newsm78 има нещо, което децата започват да усвояват на 5-6 годишна възраст. Преведено на български звучи като четене с разбиране...добре би било да го усвоим

Независимо че децата са на Монтесори градина в 2-3 годишна възраст нямат монтесори занимания. Заниманията се появяват в по-късен етап

# 217
  • Мнения: 145
Титина, ти пък е хубаво да прочетеш целия пост преди да почнеш да се чудиш  Peace
...Така че, възпитателите определено не би трябвало да позволяват на децата да се бият и хапят, особено ако са твърде малки за да могат да се изяснят сами помежду си...

Това което си цитирала беше по повод написаното от Цветина
...За мен е важно да знам какво е разбирането на Монтесори относно разрешаване на конфликтите, точно толкова колкото и методът на обучение. Защото освен обучение, децата са там и да общуват един с друг, нали?

# 218
  • Мнения: 17 213
Говорим за разбиране нали, четене с разбиране, което поне на нас би трябвало да ни се отдава.
 Aomame , говорим за 2-3 годишни деца, на възраст 3-4-5-6 се случва много рядко. Там няма как да обясниш, ако схващаш това. За какво изясняване на статут говориш, на 2-3 годишна възраст, та те още не могат да се позиционират в пространството/групата.

# 219
  • Мнения: 145
Titina, конфликтите при 2-3 годишните би трябвало да ги решава възпитателят, спазвайки основните принципи на метода. Как точно го прави, не мога да кажа, не съм възпитател. Със сигурност обаче нито е с пляскане по ръцете, нито с ненамесване. Изясняването е логично да е за по-големите деца, които поне могат да говорят и да се изразяват сносно, тук спор няма.

Обаче Монтесори занимания за 2-3 годишни има и още как. Пресипване, сортиране, обличане,  дребни домашни дейности, всекидневни умения предимно. Даже преди годинка може да се започне. Е, география и математика не учат, но постоянно им се предлагат нови занимания и материали по преценка на учителя. Не се гледа възрастта, а индивидуалното развитие. Така поне би трябвало да бъде, иначе 100% не е Монтесори градина, а само се кичи с името защото на родителите им звучи по-готино и са склонни да платят по-висока такса.

В твоя случай, доколкото разбрах, просто до 3 годинки градината е била обикновена и това е било официално обявено, в което лошо няма, но няма и нищо общо с темата.

Това е първият линк, който ми попадна, пълно е с подобни. Обърни внимание на възрастта на децата, написана е под картинките.
http://michaelolaf.net/BirthTwoToThree.html

Последна редакция: пн, 11 яну 2016, 18:59 от Aomame

# 220
  • Мнения: 17 213
Обаче Монтесори занимания за 2-3 годишни има и още как. Пресипване, сортиране, обличане,  дребни домашни дейности, всекидневни умения предимно. Даже преди годинка може да се започне. Е, география и математика не учат, но постоянно им се предлагат нови занимания и материали по преценка на учителя. Не се гледа възрастта, а индивидуалното развитие. Така поне би трябвало да бъде, иначе 100% не е Монтесори градина, а само се кичи с името защото на родителите им звучи по-готино и са склонни да платят по-висока такса.

Ако наистина погледнеш книгите на Монтесори (а не всевъзможни блогове в нета) ще видиш, че работатат започва от 2,5 или 3 годишна възраст до към 6 годишна възраст. Всичко друго е всевъзможни напъни да покажем, че детето ни учи по Монтесори метода. Това, че някой драска на 18 месеца (примера от твоя линк) не означава, че това е обучение по Монтесори. Да развива се финната моторика, но монтесори е много далеч от това.
Аз съм родена преди 40 и кусур години, майка ми ,а и всички др трябва да са били много навътре в метода, щото на 2 годишна възраст сортирахме...да ама не.

# 221
  • Мнения: 263

Долче Вита, може ли малко повече да обясниш, че ми стана интересно. Каква да е реакцията при агресия към дете (хапане, щипане, блъскане) според Монтесори. Ясно, че наказания, оценки и др. са недопустими, но въобще никаква ли реакция от учителите не е допустима? Аз донякъде разбирам идеята, че хапаният трябва да развие някаква защитна реакция, но докато това стане не следва ли детето да бъде подкрепено по някакъв начин, а на другото да се покаже, че това не допустимо поведение по някакъв начин.

В Монтесори определено има голяма част за общуването между децата и не само. Това е част от правилата. Както написах възпитанието и обясненията са ПРЕДИ конфликтната ситуация. Имат сесии които в Швейцария наричат Grace et Courtoisie (да го преведем като Етикет). Разиграват се роли и се обсъжда кое поведение е добро. Има правила, които винаги са положителни (пример вместо не бягай в класната стая, правилото е в класната стая се придвижваме спокойно). В тези сесии се учат точно такива правила, които от голяма част включват взаимоуважението и примерно, че едно дете като използва някакво пособие и е разпръснало букви по килимче на земята, другото дете трябва да заобиколи. Когато се стигне до леко стълкновение между децата учителите не реагират, но наблюдават отблизо (пример - две деца са се бутнали). Когато някое дете се държи не по правилата и пречи на работата на другите, говорейки му с много мек тон плавно го изваждат от играта и говорят с него. Когато едно дете нарани друго, то не е длъжно да се извини.

Идеята е да се постигне дисциплина (няма наказания, камо ли пляскания на ръце) и самоконтрол, за да има уважение на средата и другите. Най-голяма роля играе примерът на учители и родители.

Детето ми никога не е удряло или било удряно или хапано в детската.

# 222
  • Мнения: 263
Обаче Монтесори занимания за 2-3 годишни има и още как. Пресипване, сортиране, обличане,  дребни домашни дейности, всекидневни умения предимно. Даже преди годинка може да се започне. Е, география и математика не учат, но постоянно им се предлагат нови занимания и материали по преценка на учителя. Не се гледа възрастта, а индивидуалното развитие.

Ако наистина погледнеш книгите на Монтесори (а не всевъзможни блогове в нета) ще видиш, че работатат започва от 2,5 или 3 годишна възраст до към 6 годишна възраст. Всичко друго е всевъзможни напъни да покажем, че детето ни учи по Монтесори метода.

Естествено, че има Монтесори за по малки от 3 и за по-големи от 6. Най-популярно е за 3-6.

Монтесори примерно казва бебетата и малките деца под 3 да не бъдат прекомерно стимулирани. Наскоро купих пособие за бебето си, което показва перманентността на предмета. Пускаш топче в кутия, после от шкафче го изваждаш.

Три годишният ми син има много занимания, които са Vie Pratique да ги наречем занимания от ежедневието - мие прозорци примерно или шие.

Както материалите за бебета, така и задачи от ежедневието са не само полезни, защото детето се научава да забие пирон. Примерно хващането на пъзел част с 3 пръста помага за държането на молив при писане.

Монтесори е методика, философия. Бабите ни също са практикували някои от дейностите (даже много от тях). Монтесори не е нещо, което е за богатите и модерните. В Монтесори училища примерно много често децата готвят, режат зеленчуци, чупят яйца, пекат курабии. Правим същото у дома със сина ми.

Дано съм била полезна. Не съм сертифициран Монтесори педагог, майка съм на дете в такава градина, както и аз сама съм ходила в подобно училище много години. Дано моят опит е интересен за някого.

# 223
  • Мнения: 17 213
Монтесори не е нещо, което е за богатите и модерните. В Монтесори училища примерно много често децата готвят, режат зеленчуци, чупят яйца, пекат курабии. Правим същото у дома със сина ми.

Много фантазии нямащи нищо общо с действителността....Бъркаш различните видове училища

А хващането на пъзел е развитие на финната моторика, което с монтесори или без се случва. Ако искаш влез в специализираните сайтове за монтесори материали (професионални, не аз или ти да сме направили сайт)и виж какво предлагат. А самата Мария Монтерсори не е работила с бебета, а с деца в училищна възраст. Методът не се е променил много от тогава

# 224
  • Мнения: 263
Монтесори не е нещо, което е за богатите и модерните. В Монтесори училища примерно много често децата готвят, режат зеленчуци, чупят яйца, пекат курабии. Правим същото у дома със сина ми.

Много фантазии нямащи нищо общо с действителността....Бъркаш различните видове училища

А хващането на пъзел е развитие на финната моторика, което с монтесори или без се случва. Ако искаш влез в специализираните сайтове за монтесори материали (професионални, не аз или ти да сме направили сайт)и виж какво предлагат. А самата Мария Монтерсори не е работила с бебета, а с деца в училищна възраст. Методът не се е променил много от тогава

Нищо не бъркам. Многократно казах, че детето ми е в такова училище и имам достъп до педагози. Също така самата аз съм завършила подобно училище. Не чета в сайтове в интернет (в което няма нищо лошо де).

Ти от висотата на каква компетентност се изказваш и защо нападаш участници във форума? Колко училища Монтесори си посетила, на колко лекции си ходила, къде, водени от кого? Не ми отговаряй, въпросът е риторичен. По начинът ти на изказ е ясно.

То и на четене и писане децата ще се научат с и без Монтесори по твоята логика.

Общи условия

Активация на акаунт