Човек да не владее езика си е тъжно, нека затова да се потрудим дружно!

  • 91 240
  • 738
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 1 173

Има обаче светлина в тунела и това са езиците. Забелязвам смяна на метода на преподаване и изучаване и в резултат на това на децата още в пети клас им пада езиковата бариера, което е чудесно.
Може и да се лъжа, но това с падането на езикова бариера (ако говорим за английски) не е заради училището, а заради всичко наоколо.
Синът, благодарение на разговори с пишлемета като него в мрежата, говори свободно, дори чете книги на английски, само граматиката му е тайна(не е помирисвал курс по език). Аз след 8ми клас подготве не мога да кажа, че бях стигнала до това ниво на разговори и четене, много важно като бях назубрила граматиката..

# 136
  • Мнения: 1 007

Има обаче светлина в тунела и това са езиците. Забелязвам смяна на метода на преподаване и изучаване и в резултат на това на децата още в пети клас им пада езиковата бариера, което е чудесно.
Може и да се лъжа, но това с падането на езикова бариера (ако говорим за английски) не е заради училището, а заради всичко наоколо.
Синът, благодарение на разговори с пишлемета като него в мрежата, говори свободно, дори чете книги на английски, само граматиката му е тайна(не е помирисвал курс по език). Аз след 8ми клас подготве не мога да кажа, че бях стигнала до това ниво на разговори и четене, много важно като бях назубрила граматиката..

Така е Simple Smile Но нали и българският е около нас, а това не помага на хората да станат по-грамотни. Явно е И до метод на преподаване.

# 137
  • Мнения: 1 007
Ето, ти казваш, че те дразнят думи от рода на "аварий" - как ще докажеш, че това е грешка? Като се позовеш на граматиката. Същото е и с останалите неща.

Не е моя работа да знам защо и по какво правило е грешка, нито да го доказвам. Стига ми да знам как трябва да бъде и да умея горе-долу да спазвам тези правила. А за обосновки си има специалисти лингвисти, нека си учат тези неща в университета колкото си искат. Ако ми кажат, че бъркам ще им повярвам, защото са експерти.
Аз и като искам светлина си запалвам лампата без да ме интересува законът на Ом, законът за топлинно действие на тока и прочее. Не ми трябва да си обяснявам защо свети крушката. Когато баскетболистът хвърля към коша в главата му не са формулите от раздел "Механика" на физиката, макар те много добре да обясняват защо топката е стигнала до коша, а не другаде. Спортистът просто е научен какво да прави практически ( китката, пръстите, лакътя) и после се е упражнявал. Това може да стане и с граматиката.

Със специалистите е лесно (макар, предвид учебниците и новия правописен речник, да се съмнявам и в това). Но ако неспециалист ти "намери" грешка, как ще се защитиш? Ако ти каже, че тая запетайка тук не трябва да я има и то защото неговият "усет" пък е такъв?

# 138
  • Sofia
  • Мнения: 2 469
И аз винаги това съм се чудила  Wink
Стигнах до извода, че ползата се ограничава до това да помагаш на детето в решаването на тестове в начален курс......

# 139
  • Мнения: 40 892
Със специалистите е лесно (макар, предвид учебниците и новия правописен речник, да се съмнявам и в това). Но ако неспециалист ти "намери" грешка, как ще се защитиш? Ако ти каже, че тая запетайка тук не трябва да я има и то защото неговият "усет" пък е такъв?

Не ми се е случвало и май няма да ми се случи. И да ме нападне някой за какво да се защитавам? Не сме на състезание по граматика, че да споря. Когато пиша обикновено важното е какво пиша и споровете са по темата.

# 140
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 321
Интересната тема, отворена за взаимопомощ, се превърна в арена на спора "Да се учи ли граматика на родния език в училище?"  Laughing  Мчи нидейти! В ППЗНП не пишело, че ученикът е задължен да учи, а че имал право на образование. Сега майка му ще реши и какво да му се преподаде Laughing

# 141
  • Мнения: 40 892
Интересната тема, отворена за взаимопомощ, се превърна в арена на спора "Да се учи ли граматика на родния език в училище?"  

Спорът не е да се учи или не, а в какъв обем да се учи.

# 142
  • София
  • Мнения: 18 033
Саморая, и за тези неща трябва да има място (за коментари и критика),  защото те са свързани неразривно с другите обсъждани. Когато пуснах темата, идеята беше да се помага с разяснения по БЕЛ при затруднения, да се назовават поименно помагала с грешки и подвеждащи отговори (времето показа колко много такива има) и т.н. Но когато коментирането на конкретен  въпрос, по който е потърсена помощ  и който  е напълно съобразен  със замисъла на темата, доведе човек  до извода, че на тестове се дават НЕУЧЕНИ от децата неща, съвсем естествено е да се отприщи и дискусия в тази посока - какво, как, защо, дали... Иначе никой не знам буквално да каза, че не трябва да се учи граматика.  Но нека се учи поне пълно и последователно.  Не да се обясни на децата в 5 клас, че има съставни глаголни и съставни именни сказуеми, а в 7 да разберат от една  услужлива и знаеща мама във форум, че имало и съставно адвербиално сказуемо. Убедена съм, че могат спокойно  да минат и без него, но щом се изисква като знание , щом по него се задават въпроси и присъства в тестове, то трябва да е налично и в учебници, и в помагала.  А не е , нали така? Та в този смисъл какво ти се струва толкова странно, че го определяш едва ли не  като родителска претенция кое да бъде учено или не. Thinking

Последна редакция: ср, 23 окт 2013, 19:00 от пенсионирана русалка

# 143
  • Мнения: 24 467
Интересната тема, отворена за взаимопомощ, се превърна в арена на спора "Да се учи ли граматика на родния език в училище?"  

Ето доказателства затова, как се загърбва важното по предмета- четенето с разбиране. Такъв спор в темата няма.  Peace

Интересната тема, отворена за взаимопомощ, се превърна в арена на спора "Да се учи ли граматика на родния език в училище?" 

Спорът не е да се учи или не, а в какъв обем да се учи.

И по- точно кое е нужно и кое конкретно следва да отпадне.

# 144
  • Мнения: 40 892
Ето доказателства затова, как се загърбва важното по предмета- четенето с разбиране. Такъв спор в темата няма.  Peace

Не ти опонирам, но бях провокирана от тази мисъл и бих желала да изкажа принципна позиция. Тук е форум, а не изпит. Респективно стриктното придържане към темата няма задължителен характер и е съвсем нормално фокусът да се отмести в хода на дискусията, ако провокиран от темата въпрос се окаже по-интересен за обсъждане. Точно това им е интересно на форумите - никога не знаеш накъде ще отпраши разговорът.

Впрочем темата за достатъчното ниво на преподаване на граматика си е съвсем в тон с основната тема. Все пак става дума за това какво е владеене на езика - дали познаването на теорията в детайли или правилното писане определят грамотността на човека.

# 145
  • Мнения: 24 467
Не разбирам какво общо има цитат от мое изказване с това, което следва под него. Вероятно си объркал потребителя.
Ясно е, че е форум. Точно затова и пиша свободно, като го правите ти и останалите. Точно аз не казвам какво да се и да не се пише.

Не аз изказвам становище, че обсъждането на това, какво намираме за нужно и за ненужно да се учи по граматика, е не по темата. Напротив. Щом го обсъждам, това означава, че го намирам за нужно.
Тази тема се бистри от много години, лично аз пиша от седем по нея, т.к. я намирам за важна. Най- жалкото е, че говоря с учители, които споделят доста от вижданията ми по въпроса. Споделяли са ми, че разговарят в служебните си среди, но отзвук за промяна на програмите до момента няма. За да подготвят учениците си им се налага да се съобразяват с това, което се дава по тестовете за проверка на НВО. А съдържанието на тези тестове не зависи от тях. Много учители съзнават безсмилието на редица неща, които преподават на децата, но какво от това? Тях никой не ги пита. Докато началният учител може да вложи повече лично виждане, да даде задачки допълнителни, да провери /и като време по- малко отнема/, то за този след ІV клас, това е почти невъзможно. Кога да проверява писмени работи, ако дава такива всяка седмица /на мен са ми давали, точно всяка седмица, че са ми ги и проверявали щателно/, като има купища граматика, доста от нея ненужна, да се усвояват?

Последна редакция: чт, 24 окт 2013, 09:24 от Judy

# 146
  • София
  • Мнения: 6 094
Моля за помощ.  Praynig
От друга страна, сърфирайки, децата попадат на любопитна, но невярна информация.
Каква част на изречението е сърфирайки ? Аз мисля, че е обстоятелствено пояснение за начин, но не съм много сигурна.

# 147
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 321
обособено обстоятелствено пояснение

# 148
  • София
  • Мнения: 6 094
Много благодаря.

# 149
  • Мнения: 987
Тази година съм със седмокласничка и темата ще ми е полезна.   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт