Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 393
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 390
  • Мнения: 51 155
Черна Станция, твоето дете в кое ЧУ беше до 4кл?

В най-близкото квартално ДУ Grinning

# 391
  • Мнения: 7 683
Но какво правим след 4 клас, когато децата почват сами да ходят на училище, да се прибират и т.н?

В Света София чак до края -7 клас включително - са на училище по цял ден. Струва ми се, че и в повечето други ЧУ също е така.

# 392
  • Мнения: 1 782
Taка като ви чета, основното предимство на ЧУ май си остава логистиката.

Зависи как четеш...
Аз бих могъл да изтъкна някои други предимства:
1 и основно:. Няма вероятност учителят по БЕЛ (или каквото и да е друго) да не е на ниво. Просто в ЧУ ще бъде сменен своевременно, а държавният учител / служител е непоклатим на мястото си, независимо как си върши работата.
Това мисля е най-ценното предимство. Не се налага да тръпнеш преди всяка учебна година читави ли ще са учителите или не.

Други предимства,  които вече не са общовалидни, но в моя случай играят роля :
Например, обширният ЧП се преподава в държавните от един учител. Ходи разбери какъв е - химик, физик, биолог или специалист по всичко... В частното не е така, всеки преподава по специалността.
Друг пример - подготовка за състезания. Често с теб сме обсъждали трагичната подготовка на състезателите ни за международни състезания спрямо тази на чужденците.
Имах възможност да съм в течение на подготовката за незначително състезание и да имам представа как протича тя в ДУ и паралелно в ЧУ. ЧУ определено е по-отговорна и задълбочена.
Трети пример,  вече съвсем частен. Няма да го обяснявам - Симеонов, Златилов, Стоева. Ежеседмично разнообразие от топ учители с различни подходи...
Последен пример - безспорно по-добра дисциплина.

Та.. предимства винаги могат да се намерят, недостатъци разбира се също не липсват.

# 393
  • Мнения: 7 683
бе да, ама ти не си избрал ПЧМГ, което явно визираш...

# 394
  • Мнения: 1 782
бе да, ама ти не си избрал ПЧМГ, което явно визираш...

Аз какво съм избрал няма никакво значение.
Опитвам се да изтъквам безпристрастни, подплатени доводи, които не се влияят от личния ми избор и за едната, и за другата страна.

# 395
  • Мнения: 7 683
e, тогава значи пък личния ти избор е бил повлиян от други доводи, които не изтъкваш, пък те би трябвало да са по-силните:)

# 396
  • Мнения: X
бе да, ама ти не си избрал ПЧМГ, което явно визираш...

Аз какво съм избрал няма никакво значение.
Опитвам се да изтъквам безпристрастни, подплатени доводи, които не се влияят от личния ми избор и за едната, и за другата страна.

Благодаря за което. Много полезно   bouquet

# 397
  • Мнения: 233
Черна Станция, твоето дете в кое ЧУ беше до 4кл?

В най-близкото квартално ДУ Grinning

Черна, бейби, беше майтап!  Аз съм съгласна с много от нещата, които пишеш.
От космоса е видно, че ти си про ДУ.  Аз също бях, но моя опит не беше толкова успешен.

Във връзка с казаното от Kogbg и по повод изнесената в медиите информация за 'остър' глад за учители по езици в малките населени места споделям как в нашето квартално ДУ учителката по английски беше супер готина.  Забавляваше децата... на нещо близко до английския, но готина.  Когато отсъстваше я заместваше не толкова готината госпожа по БЕЛ!!  Сериозно.  И така в един прекрасен момент аз продадох имот, за да си дам децата в ЧУ и се надявам да съм постъпила правилно.  Засега натам клони впечатлението.

# 398
  • Мнения: 7 683
 И така в един прекрасен момент аз продадох имот, за да си дам децата в ЧУ

Никога не бих направил подобно нещо, освен ако имотът не е някоя селска къща в далечно село /изключвам тези около София като Кокаляне, Рударци и пр., щото те са много скъпи/.

# 399
  • Мнения: 7 263
бе да, ама ти не си избрал ПЧМГ, което явно визираш...

Аз какво съм избрал няма никакво значение.
Опитвам се да изтъквам безпристрастни, подплатени доводи, които не се влияят от личния ми избор и за едната, и за другата страна.

Ще се отклоня малко от темата, макар и не съвсем.
Майка ми / за да не каже някой нещо лошо за свекървите  Wink / готви боба като слага - боб, лук, вода, червен пипер и чубрица.
Аз на свой ред слагам, освен гореописаното и чушка и домат и босилек и мащерка .... ми да ти кажа не знам защо, ама всички предпочитат моя  Heart Eyes  chef
Та .... повечето възможности са именно това - повече възможности! И това важи за всяко нещо, от така гледаните под лупа Мат, БЕЛ и английски, до предмети, които някои визират като недогледани - биология, химия, физика, география.
Часовете по тези предмети са много разчупени. Децата често правят презентации и сами търсят материали, като по-този начин са доста по-ангажирани с процеса на обучение, отделно се запалват.
В училището, в които учат моите синове преподавателката по химия и биология да речем е доста амбициозна имаха няколко наистина впечатляващи проекта  и представяния. Лабораторията им е добре оборудвана и успяват да видят и да направят някои неща.
Относно подготовката няма да повтарям казаното от kodbg защото мнението ми се припокрива с неговото. С децата се работи и най-важното, работи се не само със изявените състезатели, а и с останалите макар и да са разпределени по нива. Тоест изявеният състезател ще се готви усилено за състезанието, но да речем не толкова гениалният математик също ще има шанс да помисли над задачите и да обсъди решението с преподаватели, които са напълно добронамерени.

e, тогава значи пък личния ти избор е бил повлиян от други доводи, които не изтъкваш, пък те би трябвало да са по-силните:)

Мецане, личният избор затова се казва личен - не е нужно да ровим в него. Ако човек иска може да сподели, ако не не е редно да дълбаем и настояваме.
Ето аз ще ти дам един пример - аз се спрях на частно училище с математическа насоченост, защото прецених, че сина ми не е гениален математик и ако отидеше в СМГ щеше да е последен в редичката и да остане неразбрал половината неща, които за съучениците му щяха да са като fish and chips.
Моя приятелка пък избра за дъщеря си частно математическо училище, защото детето е гениално в тази област и тя държи то да получи най-добрата възможна подготовка и да се представя добре по състезания и турнири!
Е кой от нас греши?
Отговора е никой!
Защото в частното училище сина ми напредна толкова, колкото категорично нямаше да напредне в СМГ / специално за математиката говоря тук /. А съм убедена в бъдещите успехи на дъщерята на моята приятелка и ще следя с радост развитието и тепърва.
Учителите в ЧУ са много мотивирани и доста по-отворени за предложения и нови инициативи.

# 400
  • Мнения: 233
Мецане, да не отваряме имотна тема, че е много тъжно Simple Smile
Аз се блъсках в чужбина 15 години.  Продадох изгодно имот там и инвестирам в децата си и имот тук.  Докато сме живи и здрави със съпруга ми, можем да се вдигнем и пак да имаме каквото имахме там.  Оттам насам нагласата е различна, няма го това плащаш и не получаваш. Напротив.  Има го лафа (в свободен превод от английски), получаваш това, за което плащаш.  

Образованието и имотите са най-добрата дългосрочна инвестиция.  Баламите си дават парите на 'пенсионни' фондове.  Като изключим задължителните/държавните, аз никога няма да дам пари на някоя мутра пък както и са си кръсти фонда или банката.

Истината е, че малко хора тук имат възможност да инвестират.  Държавното образование затъва, просто е страшно.  Много от добрите потенциални учители не стават такива, заради нищожното заплащане.  Аз предпочитам 100 пъти децата ми да ходят сутрин 10мин до училище и да сме горди с кварталното ДУ, но такива училища вече са изключение.

# 401
  • Мнения: 7 683

Образованието и имотите са най-добрата дългосрочна инвестиция.  Баламите си дават парите на 'пенсионни' фондове.  Като изключим задължителните/държавните, аз никога няма да дам пари на някоя мутра пък както и са си кръсти фонда или банката.

Напълно подкрепям това. Дълбоко вярно е.

Колкото до държавните училища, все пак 99% от децата учат в такива и ако всичките са пропаднали, не ми се мисли направо. Очевидно, че не е така все пак.

# 402
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
В началото като че ли наистина най-важния плюс е логистиката. Но той ни най-малко не е за пренебрегване.
Да разпиша какво формално спестяваш:
-Курсове по език (ама такива, дето детето говори свободно на всякакви теми на 10-11 г., а не някакви отбий номер)
-Курсове по математика
-Спорт (поне 1 - качество - чакайте, има си спортни у-ща, ние спортисти няма да правим)
-Някакво друго хоби – рисуване, или хор, или пиано, или шах (поне 1, макар че в ЧУ са повече от 1)
-Водене на всички тези места и чакане (сметнете си го по часовата ставка, която получавате като заплата)
-Външен човек за вземане от училище + 5-6 часа ако няма занималня, или 1-2, ако има (щото говорим за общия случай, когато няма баби, а родителите са с нормално, към разширено работно време )
-Частна занималня
-Водене до училище: а/ външен човек,или б/собствен транспорт (пак по часовата ставка)
-Обяд, следобедна закуска, джобни

По-нататък обаче започват да излизат други ++, които не се измерват финансово. За какво си говорят децата в училище? Кое е важно за тях, с какво се хвалят? Зубър обидна дума ли е? Дали отличниците се стремят да станат като масата, или масата се стреми да бъде като отличниците?
Дали учителите са там, за да запълнят поредната дупка в трудовата си биография, или защото това им е призванието? Как учителят сам за себе си определя обхвата на своята работа и мисли ли, че започва и завършва с учебника? Чета ви тук и в други теми - МОН това, МОН - онова, не МОН учи децата ни, а учители от плът и кръв, и нека да си я вършат както намерят за добре, стига да я вършат. (Например учителките по английски и по музика на дъщеря ми преобърнаха даже моята представа за тези два предмета. Сега усещам, че може да стане същото и с историята. Не пиша за мат., бълг., защото тях всеки ги цени) Редно ли е с учениците да се води диалог като с равни, или учителят е авторитет, с който не се спори? А как учителите гледат на децата - като на индивидуални хора, всеки с особеностите си, или като на маса?
  
Аз съм обикновен човек, без познанства и контакти. Каква е вероятността да попадна на ентусиазирана, енергична, сърцата и интелигентна начална учителка. Ей така, случайно. Щото съм никой и не мога да избирам; Да кажем – имала съм късмет, попаднала съм; Каква е вероятността да попадна сред колектив от интелигентни, разумни, възпитани деца? Които са на интелигентни, възпитани и разумни родители? Да кажем, попаднала съм. Каква е вероятността да попадна в у-ще с чисти тоалетни, топли и ремонтирани класни стаи, физкултурен салон и вкусна, качествена храна? Да кажем, попаднала съм. Каква е вероятността да попадна на усмихнат, любезен персонал, който се отнася с детето ми учтиво и не го унижава. Където не ме изнудват и не ми искат пари за нищо, където не зарибяват детето ми, където получавам адекватна и навременна информация и помощ, ако има проблем с моето дете, с друго дете, или с учебния материал. Където всеки учител знае какво е нивото на детето ми и как да се подобри. И където ако учителстваш само формално, без да влагаш от себе си, много бързо си аут. Е, много вероятности станаха.....
Да сложим и нашите родителски притеснения оценките на детето реални ли са, обективно нивото му спрямо другите къде е, висенето вкъщи над задачите и уроците, висенето в бг-мамма, истеричното търсене на частни учители и явяването на стотици пробни изпити.

Спирам до тук. За мен изборът е еднозначен. Имам ли пари да платя вноската за ЧУ без драстични лишения, то бих избрала ЧУ за 1-7кл. Само ако СМГ ми беше на пешеходно разстояние, или айде на не повече от 2-3 спирки, то бих била силно изкушена да си спестя таксата за 5-7 кл. Но пак с умуване и разписване на + и -.

ПП Предучилищна дъщеря ми кара в ДУ. Не кварталното, а от 10-те, или 20-те училища с най-голям наплив в София. От нещата, които написах по-горе, бяха изпълнени около 20%, и то условно. Имаше добра и мила учителка, но тя успяваше да преподаде само най-основния материал; Базата на у-щето беше добра, но не разрешаваха на децата да я ползват адекватно, за да „не я рушат и да бъде представителна за гости“. За децата и родителите, за парите, които трябваше да давам за какво ли не, за останалия персонал в у-щето – ще си замълча. Не е лошо училището, дори съм го препоръчвала, като са ме питали за ДУ. Но благодаря.

# 403
  • Мнения: 939
..онова, не МОН учи децата ни, а учители от плът и кръв, и нека да си я вършат както намерят за добре, стига да я вършат. (Например учителките по английски и по музика на дъщеря ми преобърнаха даже моята представа за тези два предмета. Сега усещам, че може да стане същото и с историята. Не пиша за мат., бълг., защото тях всеки ги цени) Редно ли е с учениците да се води диалог като с равни, или учителят е авторитет, с който не се спори? А как учителите гледат на децата - като на индивидуални хора, всеки с особеностите си, или като на маса?
 

Цитирам горното мнение, но то не е единственото в подкрепа на тезата, че учителите в частните училища (за разлика от ДУ) са подбрани и имат правилното отношение към учениците.

Защо се получава така и дали наистина е така?  Та нали доста често учителите в ЧУ обикновено работат едновременно и в ДУ. Примери много -  не визирам само преподавателите в ПЧМГ по математика, но и известни ми други учители, които са принудени да сноват между две работи в ЧУ и ДУ. Някак си не мога да приема, че учителят Х в сряда и петък отива в ДУ и се отнася лошо и преподава кофти, а в понеделник, вторник и четвъртък отива в ЧУ и става перфектния преподавател... Дали просто в ЧУ преподавателите не са принудени да представят на родителите нещата в по-лустросан вид, а когато са в ДУ могат да си позволят да бъдат по-откровени и по-директни?

# 404
  • Мнения: 289
В училището на детето ми няма учители / поне в началния курс/, които да работят и в ДУ. С оглед целодневното обучение - сутрин ги посрещат и в късния следобяд ги изпращат.
избрах ЧУ поради много причини- добри и сърцати учители, малко деца в групата / в момента 9/, интензивно езиково обучение в рамките на учебния процес, приятна атмосфера в училището, материална база, която ми допада, качествено приготвена храна на място, осигурени разнообразни дейности.
Всичко това не бих могла да го осигуря на едно място, а най-важното, че детето отива сутрин с желание на училище, по никакъв начин не е стресирано.


Общи условия

Активация на акаунт