Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 83 396
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 555
  • Мнения: X
Rila, ако е момче - академично гребане. Нали знаеш за вечното дерби Оксфорд-Кейбридж.
Моето момче със сигурност ще го засиля натам, малко да поотрасне, че още не може да вдигне веслото. 

# 556
  • София
  • Мнения: 62 595
акцентът е последнотто нещо, което трябва да го интересува един човек при изучаването на чужд език. Другото е важно. С един гол липсващ акцент нищо не става.

# 557
  • Мнения: 7 683
Аз съм изключително благодарен на Жасмин, че благодарение на нея се заформи задълбочена дискусия по въпрос, който изключително ме интересува!
Преди може би 2 месеца, бях изключително шокиран, когато Черна Станция и Русалката ми казаха, че в което и частно езиково училище да е учило детето, то в 8 клас ще бъде застигнато в ЕГ за 1 срок от деца, които никога не са учили езика!
Също като Жасмин отказах да повярвам, но аргументите на тези форумки бяха много убедителни, включително и практически примери, и накрая се убедих.
Само че тогава, никой не обърна внимание на въпроса и колкото и постинги да пусках, такава дискусия като сегашната не се получи.

Жасмин успя да я предизвика,  с което смятам, че направи огромна услуга на всички, които се интересуват от въпроса, а навярно такива хора не са малко! Инфото на последните страници е просто БЕЗЦЕННО за хора, които се колебаят дали да изберат ЧУ ПРЕДИМНО заради езика, какъвто съм аз! Всички такива хора, четящи тук, безусловно трябва да са много благодарни на Жасмин!

И бих казал, че аргументите на Жасмин са железни, но въпреки това на практика не знам защо, не се получава така. Но бих направил леко възражение на Черна Станция, че математиката е безкрайна, а езикът - не. Разбира се, че математиката е безкрайна, но езикът според мен, също е безкраен, но да се сравняват двете наистина е неуместно.

И все пак, езикът в доста случаи е по-важен дори от математиката. Например аз работя в немска фирма и ако знаех немски, отдавна щях да съм на работа в централата в Германия, много ме ценят по самата работа. Но не знам немски, а и английският ми далеч не е перфектен. Отдавна можех да съм взел една международна титла в професията си, за която трябва да се явиш на 12 изпита, които за мен не представляват никаква трудност, ако не беше малката подробност, че изпитите са на английски. Знам достатъчно, за да комуникирам с колегите от чужбина и да се справям с работата, но ме е страх да се пробвам на 12 сериозни изпита на сериозен английски, което според мен просто не ми е по силите.
Не ми е по силите единствено и само заради езика, иначе изпитите, макар и сериозни, няма да са ми никакъв проблем при моите знания и опит в професията. Ама на английски! ...сигурно не бих се справил.
И така заради липсата на езици на достатъчно ниво, сега не съм в Германия и нямам въпросната международна титла.
Искаше ми се да почерпя поуки от моя опит и да осигуря на детето това, което ми липсва на мен. Въобразявах си наивно, че като го запиша в ЧУ с език и плащам таксата, ще му осигуря това, което липсва на мен- перфектни езици.
Е да, ама Русалката и Черна станция, а и дискусията тук на последните страници ми показват, че съм грешал, както вероятно греши сега и Жасмин. И пак съм на изходна позиция да не знам какво да правя с образованието на детето.

Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 16:02 от Татко Мецан

# 558
  • София
  • Мнения: 2 952
Ако изборът ми е дали децата ми да знаят език без акцент или семейните финанси да останат спокойни и гъвкани, еднозначно бих избрала спокойствието. Дали така мога да обобщя последните страници?
Когато фонд частно образование за всички деца в семейството е осигурен до 25-тата им година и това не предизвиква никакви ограничения - ясно, че ЧУ се превръща в единствен избор. Но за две деца това са минимум 250 000 евро и то ако закръгляме надолу и детето учи висше образование в д-ва, където то е безплатно или символично като цена.
Затова всеки от нас гледа да нацели вярната комбинация м/у платено и т. нар. безплатно образование. И затова аз смятам, че държавна ДГ, добро държавно ОУ са напълно приемлив вариант за голяма част от образованите българи м/у 30 и 50 години.
Ако парите нямаха значение, щяха ли кандидатите за АК да са по-малко откакто отпадна облекчението от 50%? Нали същите тези деца, отишли в държавна гимназия пак ще отидат да учат в чужбина и за никого няма да има значение къде са учили език и на каква възраст?

Скрит текст:
Татко Мецане, напъни се и научи английски. Мисля, че не си много над 30, но може и да бъркам. Дано ме разбереш правилно, знам че съветът ми е непоискан  Embarassed

# 559
  • Мнения: 939
Аз пък съм на различно мнение от това на Татко Мецан. Мнението ми съвпада с това на kodbg, което някак си го изпуснахте:

Ценностите [на ЧУ] трябва да се търсят другаде, не в езиковото обучение

Амбициозни родители като нас инвестират в езиковото обучение на децата си, което често започва на 3-4 годишна възраст. Въпрос на стратегия е какъв език ще се учи и кога. За мен най-добрата стратегия е един език до 8 клас (като до 8-ми клас нивото да е близко до CAE, т.е. да се прави разлика между учене и научаване) и влизане в езикова гимназия с друг език.  Първият език може да се учи на курсове или в частно училище. За втория език трябва детето да бъде подготвено да влезе в желаната езикова гимназия (или АК), която да му осигури 2-ия език. Ако не успее - курсовете пак са опция (мисля, че никое ДУ/ЧУ не осигурява добро ниво на 2-рия език).

Наистина не мога да разбера как фактът, че в края на подгответо (8 клас) знанията се изравняват, може да бъде определящ за това дали да се избере ЧУ или ДУ. Ако детето ми в 7-ми клас е с CAE, със сигурност няма да се запише в английската гимназия, а ще се бори за немската, не е ли така?

Слабата страна на моята стратегия е в риска, ученето на език до 7-ми клас да не е ефективно. Тогава наистина ще сме си хвърлили парите за курсове или ЧУ (в частта чужд език) на вятъра

# 560
  • София
  • Мнения: 2 952
Наистина не мога да разбера как фактът, че в края на подгответо (8 клас) знанията се изравняват, може да бъде определящ за това дали да се избере ЧУ или ДУ.
Права си, затова ще споделя защо аз застъпвам такъв аргумент. Когато спорът навлезе във фаза, е да де но в ДУ не се научава език до 7-ми клас, единственият аргумент, който мога да дам е, че това не е болка за умиране, защото в от 8-ми нататък детето ще научи достатъчно добре езика. Именно защото смисълът и изборът на ЧО не може да се ограничава до езиците. Обичайно семействата вземат предвид повече фактори от различен характер. Това е моята гледна точка.

Слабата страна на моята стратегия е в риска, ученето на език до 7-ми клас да не е ефективно. Тогава наистина ще сме си хвърлили парите за курсове или ЧУ (в частта чужд език) на вятъра
С това съм 100% съгласна.

# 561
  • Мнения: X
Татко Мецан забравяш обаче, че казаното е за съвсем частни случаи, които не би следвало да обобщават въпроса и да се възприемат като правило.

Има достатъчно изследвания (дори и публикувани в интернет) за начина на възприятие при децата, за ползите от ранно-езиковото обучение и т.н. Освен това имам около себе си няколко нагледни примера, както на двуезични семейства, така и на деца започнали още в градината да усвояват друг език (не само английски). Определено лекотата с която тези деца надграждат знанията си по основния чужд език в горните класове е значително по-различна от тези на деца които започват по късно. Да не говорим че това им помага много и освобождава време за усвояването на едно достатъчно високо ниво и на втори чужд език. Не си представям как бих натоварила дъщеря ми с изучаването на два езика едновременно. Смятам, че нито един от тях няма да е достатъчно добър.

Само защото някой във форума е написал, че няма смисъл от ранно-езиково обучение, няма как се да разубедя във видяното в нагледни примери и написаното от доста детски психолози. Несериозно е някак.

И на мен ми беше доста интересно да чета тук за последователността на усвояване на английски и немски език. Аз нямам представа от немски, но мъжът ми учи в момента и меко казано му е доста трудно. Тъй като той беше на мнение, че с нашето дете трябва да започнем с немски (градината към посолството) му показах някои от вашите разсъждения. След като поразмисли, напълно се съгласи.

П.С. Ако говориш за ACCA, доста хора с не дотам добър английски са се справяли чудесно, стига да владеят професионалните термини (които предполагам владееш). Същото е със CFA (там дори е по трудно, защото в 3 изпита е концентриран материал почти като за половината изпити при ACCA).

 Obsolete този риск го има в целия процес на образование, а не само до 8 кл. Така че всеки решава дали да поеме този риск или не. Между другото засега и нашата стратегия е такава каквато си я описала. Първо английски след което немски, като ще изберем (дай боже да влезе) в най-добрите училища които дават тази подготовка. Но както се казва - божа работа.

Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 17:31 от Анонимен

# 562
  • Мнения: 51 157
Татко Мецане, твоите проблеми са много типични, но сам виждаш, че ти липсва ГЛАВНО английски и донякъде немски. Не ти липсва знаенето на 5 езика. Затова според мен знаенето на английски + немски е достатъчна комбинация. Още някой език не вреди, но не всеки има време, наклонности и сили за повече езици.
Стратегията на Obsolete за мен също е оптимална, но не винаги е успешна. Да кажем детето почне с английски, стигне някакво ниво, продължи в Немската, като в същото време ходи на курсове, и накрая свършва с два езика на високо ниво. Джакпот. Ама ако не го приемат в Немската? Или ако иска да учи в СМГ, НГДЕК или АК? И все пак рискът е малък и в края на краищата английският е най-важен, та дори детето да остане само с него не е беда. Но при всички случаи да се инвестират сума ти пари само заради единия език не си струва много. ЧУ е добра алтернатива заради сбор от фактори, не само за единия език. Ако е само заради него не си струва. Ако другите екстри също не се явяват съществени пак не си струва. Но това към днешна дата. След 5 години може ДО толкова да се е скапало, че ЧО да няма алтернатива за всеки амбициозен родител. Кой знае? Но днес ЧУ експлоатират амбицията на родителите децата им да знаят езици и се представят като панацея.

# 563
  • Мнения: X
Ами за мен фактора английски, плюс добро ниво на останалите предмети, плюс допълнителни извънкласни занимания по спорт и изкуства, плюс сигурност, плюс здравословно хранене, плюс добра среда и т.н. са си фактори които съществено наклоняват везните за ЧУ до 7 кл. Да не забравяме и фактора логистика. И това при условие, че няма да си нарушим финансовия баланс. След това ще видим, зависи и от интересите на детето. След 7 клас има достатъчно престижни и значителни ДУ и ще зависи накъде ще наклонят везните.

# 564
  • Мнения: 7 683
Ако изборът ми е дали децата ми да знаят език без акцент или семейните финанси да останат спокойни и гъвкани, еднозначно бих избрала спокойствието. Дали така мога да обобщя последните страници?
Когато фонд частно образование за всички деца в семейството е осигурен до 25-тата им година и това не предизвиква никакви ограничения - ясно, че ЧУ се превръща в единствен избор. Но за две деца това са минимум 250 000 евро и то ако закръгляме надолу и детето учи висше образование в д-ва, където то е безплатно или символично като цена.
Затова всеки от нас гледа да нацели вярната комбинация м/у платено и т. нар. безплатно образование. И затова аз смятам, че държавна ДГ, добро държавно ОУ са напълно приемлив вариант за голяма част от образованите българи м/у 30 и 50 години.
Ако парите нямаха значение, щяха ли кандидатите за АК да са по-малко откакто отпадна облекчението от 50%? Нали същите тези деца, отишли в държавна гимназия пак ще отидат да учат в чужбина и за никого няма да има значение къде са учили език и на каква възраст?

Скрит текст:
Татко Мецане, напъни се и научи английски. Мисля, че не си много над 30, но може и да бъркам. Дано ме разбереш правилно, знам че съветът ми е непоискан  Embarassed

Напълно мисля като теб. Изключително ми харесва постинга и си права за всичко. Колкото до мен, на 46 години съм, завършил съм математическа гимназия и уча английски още от гимназията, ама това, че не съм бил в езикова, е решаващо. Говоря английски без проблем на всякакви теми, но съм далеч от перфектното владеене, а в професията ми материята е изключително сложна и на български, човек извън професията и на български не би я разбрал. Дългите и сложни изречения, което изисква професията ми, и на български не са лесни, на английски се справям криво-ляво да ги кажа, ама като става въпрос за международни изпити, нещата са други.   И разбира се, че никой не ми е виновен. Да съм ходил в английска гимназия навремето, вместо в математическа.

# 565
  • София
  • Мнения: 62 595
Блис, тъй като говориш за изследвания, аз се сещам за едно (за съжаление не мога да дам източника, защото го четох на хартиен носител, става въпрос за билингви (не естествени), в което правят измерване на лексикона и езиковата компетентност на различни групи изучаващи чужд език, започнали на  различна възраст и какъв период са изучавали езика. Накрая се оказва, че и на тези, започнали на три-годишна възраст, и на тези на 33-годишна възраст, лексиконът и езиковата компетентност много бързо се изравнява в полза на покачващата се възраст. Защо? Защото използват различни стратегии на учене. Затова и в  края на осми клас училите от детската градина се оказват на ено ниво с училите на гола поляна. Разликата е единствено в липсата на акцент на ранните изучаващи, а не в знанията и уменията. Ами, мерси, ама за един гол акцент да се напъвам толкова и да се ръся щури пари, не си заслужава!  Peace
Обсолете, детето ще учи немски, ако влезе в немската обаче! А ако не влезе там или изобщо не му стигне балът за езикова гимназия какво става?  Peace

Да, не е болка за умиране, че в ДУ не се научава чужд език - всичко се наваксва в ЕГ. Дори с курсове на стари години човек може да научи чужд език доста добре, стига да е мотивиран. "Остаряването" на мозъка се компенсира с опит и мотивация на индивида. Няма нещо, което да е измислено и научено от човек, и то да не може да се научи от друг човек. Особено при нормално умствено състояние.

# 566
  • Мнения: 939
Обсолете, детето ще учи немски, ако влезе в немската обаче! А ако не влезе там или изобщо не му стигне балът за езикова гимназия какво става?  Peace
Ако не успее, ще го запиша на курсове в Гьоте институт, например. Ако иска да учи, без много зор за 3 години ще стигне ниво B2, което ще му е достатъчно да се оправя с езика (естествено, това не стига за следване в Германия или Австрия, но за втори език е добре). Ако пък не му се учи, здраве да е.

Просто според мен езиковото обучение не е нещо, което трябва да служи като критерии за избор между ЧУ или ДУ. А при избор на ясла или градина - още повече.

Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 19:19 от Obsolete

# 567
  • Мнения: X
И според мен нещата стоят така - ако човек с мъка може да си позволи такса за ЧУ и ЧДГ, от какъв зор му е да го прави? Непрекъснато ще съжалява след това. Но ако таксата не му е проблем, защо детето да не е в ЧУ, или ЧДГ? Най-малкото децата ще са по-спокойни и обгрижени, да оставим настрана всичко друго, което ще научат и ползват там като база и допълнителни дейности.

# 568
  • Мнения: 51 157
И според мен нещата стоят така - ако човек с мъка може да си позволи такса за ЧУ и ЧДГ, от какъв зор му е да го прави? Непрекъснато ще съжалява след това. Но ако таксата не му е проблем, защо детето да не е в ЧУ, или ЧДГ? Най-малкото децата ще са по-спокойни и обгрижени, да оставим настрана всичко друго, което ще научат и ползват там като база и допълнителни дейности.

Ако човек не може да си позволи ЧУ дилема няма. Има само глупост, ако го направи с цената на жертви и лишения.
Дилемата е когато човек може да си позволи ЧУ и претегля плюсовете и минусите без да мисли за пари. В СМГ, НЕГ и АЕГ има достатъчно деца, чиито родители могат да си позволят таксата за ЧУ, но са решили друго.

# 569
  • Мнения: 1 007
Хм, езикът без акцент зависи от първия учител, не толкова от възрастта, на която започваш да го учиш. Но дори и да приемем, че възрастта е определяща и че детето трябва да започне с езика на 3 г., в държавната ДГ това ми струваше на мен 70-80 лв./година. Да кажем, че цените са вече други - нека към днешна дата да са 150-200 лв. Защо в частната биха искали 10-15 пъти повече за същата услуга  Thinking  

Общи условия

Активация на акаунт