СЕДМИ КЛАС ... апосиопеза - тема № 38

  • 43 176
  • 738
  •   1
Отговори
# 45
  • Пловдив
  • Мнения: 9 721
Много благодаря за майла и паролата   bouquet
Аз имам един фундаментален въпрос: Значи минават матурите излизат всички оценки и дипломи и тогава ли се хукваме да се записваме по разни учебни заведения или преди това изявяваме желанията си в някякви заявления?
Абе въобще ако нямой е наясно с цялата процедура или е минал вече по този път, моля да даде цялостно инфо!

Значи, ако не ти се чете графика, редът е следният
1. Децата се явяват на матурите
2. излизат резултатите
3. получавате си удостоверенията за завършен 7 клас + съпътстваща документация /ще я изясняваме, като наближи моментът, за да не те заболи глава още сега/
4. подават се заявления за първо класиране в т.нар. училища гнезда, където се изреждат паралелките според желанието на детето, подредени от най-желана към по-малко желана.
5. Първо класиране, след което следва или записване или подаване на заявление за участие във второ класиране
6. второ класиране /за незаписаните или неприетите/, след което следва записване
7. подаване на заявление с нови желания за останали свободни места след второ класиране, ако някой не се е записал, не е бил приет
8. трето класиране
9. още едно класиране, т.нар. директорско, там се кандидатства в самото училище, където има незаето местенце. Доста рискован ход.

Това е в общи линии. Точните дати на всяко нещо ги дава МОН /вече са ясни за тази учебна година/

# 46
  • Варна
  • Мнения: 262
Sash, този график не е ли за нашите седмокласници?

# 47
  • Мнения: 489
dundi73, много добре си го разяснила по точки, полезно е, благодаря!
Дидева Hug Hug Hug

# 48
  • Мнения: 41
Момичета, качих малко материали по литература в пощата
Отново благодаря за паролата

# 49
  • София
  • Мнения: 1 942
 smile3555 Да бе, ползвах линка, без изобщо да обърна внимание на датите  Laughing Явно
министерството бързо е сколасало с работата си по графика.
Няма да го коригирам в поста си, за да не излязат излишни вашите коментари след него.
Благодаря, бдителни мами.

# 50
  • Мнения: 2 078
мерси за линка с графика  thumbsup не знам защо си бях внушила, че покрай кампанията юнските морета по Гръцко ще бъдат мираж, но сега с удоволствие забелязах, че има една приятна пауза между 18 и 28 юни, в която само се чака и би могла да бъде оползотворена по същество [за потушаване на нервите Grinning]

# 51
  • София
  • Мнения: 1 175
Абе хора, много бързо пишете. 2 дни бях командировка и не мога да ви изчета. #Crazy
Благодаря за новата тема  bouquet

# 52
  • Мнения: 659
Изпуснах ви! Благодаря за новата тема!
И аз явно съм от незнаещите нищо за тропите. Ама ще се поправя, през почивните дни ще се ограмотя. Mr. Green Вече попрочетох по-подробно и наредбата. Но си трябва сериозно разузнаване на училищата - къде, каво се учи ит.н.
Няма да останем и ние без домашни. Laughing
Моята щерка се похвали с 6 по литература вчера. Дано няма повече изненади. Naughty

# 53
  • Мнения: 688
Sash, dundi73 благодаря много!

# 54
  • Мнения: 1 007
Sash, благодаря за темата и заглавието   bouquet
Въпреки че за втори път съм седмокласна майка, до преди малко
не знаех какво е апосиопеза и все още трудно различавам метонимия от синекдоха,
и даже не ме е срам  Mr. Green

На това попаднах, докато си изяснявах с чичко Гугъл заглавието на темата:
http://novinar.bg/news/za-poantata-na-edna-sinekdoha-kogato-lito … MjE4MTszMA==.html


Синекдохата е вид метонимия. Особеното й е това, че при синекдохата едното понятие трябва да се съдържа в другото, като двете на практика са едно и също, но едното е част от другото. Напр. родната стряха е част от родния дом, който от своя страна е част от родината. Навремето имаше едни кукли матрьошки, които влизаха една в друга и се различаваха само по големина. Образно казано, това е синекдохата - абсолютно еднакви като значение понятия, различаващи се само по големина, респ. количество. Напр. турчин, че бесней. Беснее както един турчин, така и много турци - по един и същи начин. Друг пример: От утре минавам на ябълки. Т.е. ще ям само плодове. Но ако кажа "ябълки", значи употребявам синекдоха.
В посочения линк казват, че "сърце" е синекдоха. Не съм съгласна, че това е така по отношение на стихотворението. Но ако се каже: Този човек пробяга еди колко си километра, без да се умори. Явно има здраво сърце. - Тук "сърце" е синекдоха, защото се има предвид целият организъм - здраво сърце, здрави мускули, здрави кости, накратко, здрав организъм. За да се каже обаче, че целият организъм е здрав, е използвана синекдохата "сърце" - сърцето като част от организма.
В стихотворението "сърце" е само метонимия, защото там то не е част от цяло, не е вид от род. Както казах и в предишната тема, с него се заместват думи като характер, темперамент, които са свързани с функцията на сърцето (ако си по-сприхав, по-емоционален, сърцето ти бие по-бързо). Като друга метонимия за изразяване на същото (чувствителност) може да се използва например "кръв", придружена от съответните епитети (гореща, примерно). И това отново не е синекдоха.

Simple Smile

# 55
  • Sofia
  • Мнения: 26 459
Дано оцелея след това,което ни предстои  Rolling Eyes

# 56
  • София
  • Мнения: 1 654
Химикал, благодаря   bouquet, четеш ми мислите между редовете  Simple Smile,
точно за това прословуто Ботево сърце се чудех.

# 57
  • Мнения: 2 190
Химикал,
благодаря за разясненията по БЕЛ (и в предната тема).
Обаче си мисля, че нещата не са с едно тълкуване - може например в стихотворението "сърце" да замества "човека" и май става синекдоха.

И още един въпрос. Щом Синекдохата е вид Метонимия. Смята ли се за грешка, ако една синекдоха се означи като метонимия?

Кармела, чудесна статия. Жалко, че все още е актуална.

# 58
  • Мнения: 1 007
Химикал,
благодаря за разясненията по БЕЛ (и в предната тема).
Обаче си мисля, че нещата не са с едно тълкуване - може например в стихотворението "сърце" да замества "човека" и май става синекдоха. - Аз това бих го нарекла олицитворение.  Laughing Значи, всеки поетичен изказ може да се "преведе" на непоетичен. И тогава се вижда какво стои зад съответния троп - сравняваме обикновената дума с поетичната и според това, в какво отношение са двете думи, определяме какъв е видът на тропа.
Ще дам пример със сърцето в стихотворението: "Кат' си ме, майко, родила със сърце мъжко, юнашко..." Превод на непоетичен език: "...родила със силен характер и буен темперамент" - сърцето е метонимия. Друг превод: "...родила със здрав, силен и издръжлив организъм" - сърцето е синекдоха. Друг превод: "...родила смело, мъжко сърце" - серцето е олицитворение. И т.н. Преценява се кой от тези преводи е верен и според това се определя видът на тропа.

И още един въпрос. Щом Синекдохата е вид Метонимия. Смята ли се за грешка, ако една синекдоха се означи като метонимия? - Ами колкото може да се смята за грешка, че Рила е планина в Европа. Зависи доколко конкретен отговор се изисква.

Кармела, чудесна статия. Жалко, че все още е актуална.

Последна редакция: пт, 04 окт 2013, 14:21 от Химикал

# 59
  • София
  • Мнения: 9 522
Ау аз се стряскам от това заглавие. ooooh!
Явно нищо не разбирам от 7ми клас вече! ooooh!

Общи условия

Активация на акаунт