Математици стоят готови за помощ по задачи нови

  • 74 447
  • 747
  •   1
Отговори
# 495
  • Мнения: 980
И аз със задачка, ако вече е обсъждана , моля да ме извините и да ми посочите линк, не съм ви чела
Има ли прости числа в редицата :
120333308/4  ,  12033308/4 , 1203308/4 , 120308/4 ? (наклонената чертичка е деление)
(Хайнацки 2010-5 кл)

Тук идеята е как точно да се сетиш, че трябва да разделиш на 19.

Стратегия 1: Числата се различават с един разряд (т.е. всяко следващо е около 10 пъти по-малко от предходното. Нека изразим всяко по-голямо число с по-малкото от него.

1203308/4 = (10.120308 + 228)/4 = (10.120308)/4 + 57 = (10.120308)/4 + 3.19
12033308/4 = (10.1203308 + 228)/4 = (10.1203308)/4 + 57 = (10.1203308)/4 + 3.19
120333308/4 = (10.12033308 + 228)/4 = (10.12033308)/4 + 57 = (10.12033308)/4 + 3.19

Сега проверяваме дали най-малкото се дели на 19: 120308/4 = 30077 = 19.1583, следователно всички се делят на 19 и няма просто число.

Стратегия 2 (по-селска): Най-малкото число е 120308/4 = 30077. Започваме да проверяваме дали то се дели на простите числа в нарастващ ред – 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19. Всъщност истинската проверка е за 7, 13, 17 и 19, за другите е ясно от признаците за делимост. Дели се на 19. Проверяваме дали и по-големите числа се делят на 19.

# 496
  • Мнения: 79
Има ли прости числа в редицата :
120333308/4  ,  12033308/4 , 1203308/4 , 120308/4 ? (наклонената чертичка е деление)
(Хайнацки 2010-5 кл)

Ето и още един вариант освен на Ant12 със съобразяване, как се получава всеки следващ числител на тази редичка дроби:

а той се получава като се извади 1083.10на някаква степен
и следващите три числителя (някой от тях не се делят на 4  Wink) са

120308-1083.102=12008
12008  -1083.101=1178
1178    -1083.100=95

а 95 = 5.19

Сигурно има и нещо далеч по-просто като обяснение щом задачата е под номер 1 за 5клас  Shocked.

# 497
  • София
  • Мнения: 4 101
Супер, много ви благодаря!!!
ivokost, все още не знае 10на някаква степен какво е. Иначе в тази тема май са се надминали, поне първите 2 задачи, във втората има понятието отрицателно число, което също не се учи в 5 клас. Другите ще ги мъчи следобяд, дано са по-човешки Simple Smile

# 498
  • Мнения: 138
Моля за помощ за следната задача:
Точка О е обща среда на отсечките АВ и СД и АС=ВД=2см.
Докажете, че:
АС е успоредна на ДВ и АД е успоредна на СВ

# 499
  • Мнения: 984
триъгълник AOC е еднакъв с триъгълник ДСБ по 3 страни
=> ъгъл АСД = ъгъл СДБ => АС||ДБ

триъгълник АОД е еднакъв с триъгълник СОБ по 2 страни и ъгъл между тях
=> ъгъл ДСБ = ъгъл СДБ => АД || СБ


# 500
  • Sofia
  • Мнения: 29 109
Моля за помощ Praynig

В равностранен триъгълник АBC е прекарана височина BD,която е продължена от върха B до точка K  така,че KB=CA (точката  B е м/у точките D и  K ).Точката K е съединена с точките A и C.
Докажете ,че  <ABC+<AKC=90'

# 501
  • София
  • Мнения: 19 937
Моля за помощ Praynig

В равностранен триъгълник АBC е прекарана височина BD,която е продължена от върха B до точка K  така,че KB=CA (точката  B е м/у точките D и  K ).Точката K е съединена с точките A и C.
Докажете ,че  <ABC+<AKC=90'
Триъгълник АВС е равностранен. <A=<B=<C=60 градуса
AB=BC=CA, BD_|_ AC => 60+90+<DBC=180, <DBC=30 градуса
KB=CA =>KB=CB и триъгълник  КВС е равнобедрен. <BCK=<BKC=x
<KBC=180-30=150 градуса (съседни) => 2x+150=180;  2x=30; x=15 градуса
Съвсем аналогично е при триъгълник АВК.
<AКВ=15 градуса
=><AKC=2.15=30 градуса
<ABC+<AKC=60+30=90 градуса.

# 502
  • Мнения: 138
триъгълник AOC е еднакъв с триъгълник ДСБ по 3 страни
=> ъгъл АСД = ъгъл СДБ => АС||ДБ

триъгълник АОД е еднакъв с триъгълник СОБ по 2 страни и ъгъл между тях
=> ъгъл ДСБ = ъгъл СДБ => АД || СБ




  bouquet

# 503
  • Sofia
  • Мнения: 29 109
русалке  Hug  bouquet

# 504
  • Мнения: 6 910
Моля за помощ Praynig

В равностранен триъгълник АBC е прекарана височина BD,която е продължена от върха B до точка K  така,че KB=CA (точката  B е м/у точките D и  K ).Точката K е съединена с точките A и C.
Докажете ,че  <ABC+<AKC=90'

Сам чертежът решава задачата. Ето:

Скрит текст:


пенсионирана русалка е дала записа.
Само за този ред (който е верен!) имам въпрос:
AB=BC=CA, BD_|_ AC => 60+90+<DBC=180, <DBC=30 градуса
Не може ли да се използва, че в равностранен триъгълник височината е и ъглополовяща, и медиана по определение, без доказателство?

Последна редакция: нд, 02 фев 2014, 17:18 от Barbabeau

# 505
  • София
  • Мнения: 19 937
Може, разбира се. Но аз изхождам от факта, че моите близначки са още на равнобедрен триъгълник и не са взели тази теорема.  Което апропо е безумие на системата  според мен. Предават в един  урок, че в равнобедрения триъгълник  ъглите при основата са равни, а едва след нови 10 урока учебникът благоволява да  поднесе теоремата, че височина, медиана и ъглополовяща  в такъв триъгълник съвпадат. Та мислейки, че детето вероятно е горе-долу на същото място като достигнат материал, написах задачата така. Да няма чудене защо и как.

# 506
  • Мнения: 6 910
Предават в един  урок, че в равнобедрения триъгълник  ъглите при основата са равни, а едва след нови 10 урока учебникът благоволява да  поднесе теоремата, че височина, медиана и ъглополовяща  в такъв триъгълник съвпадат.
Ясно. Не съм запозната с учебника, но много глупаво наистина!

# 507
  • Sofia
  • Мнения: 29 109
Barbabeau,благодаря за чертежа  bouquet

# 508
  • Мнения: 68
Моля за помощ за следната задача Simple Smile
100 крави изяли 100 бали сено. Известно е, че:
- всяка бяла крава изяжда по пет бали сено,
- всяка черна крава изяжда по три бали сено,
- всеки три шарени крави изяждат общо една бала сено.
По колко са белите, черните и шарените крави?
Задачата е от темата за диофантовите уравнения (4 клас), така че предполагам, че с тоя метод трябва да се реши, но по никакъв начин не мога да ги напасна щурните му крави Sad

# 509
  • Мнения: 5 160
Подсказка

(Средновековна задача) Фермер купил крави, кози и кокошки - общо 100 животни за 100 талера. Една крава струва 10 талера, една коза - 5, кокошка - 1/2 талер. Известно е, че фермерът е купил и от трите вида животни. По колко животни от всеки вид е купил?

Решение: ако x, y, z означават съответно броя на закупените крави, кози и кокошки, то задачата се свежда до решаването на системата:

x + y + z = 100
10x + 5y +0.5z = 100

в естествени числа. С елиминиране на z се получава уравнението 19x + 9y = 100, от което с преминаване към сравнение по модул 9 се достига до x є 1  (mod 9), откъдето x = 1 + 9t при t і 0 - цяло. Но още при t = 1 се получава y < 0, следователно t = 0 и единственото решение е x = 1, y = 9, z = 90.
---

12 бели;  4 черни;  84 шарени крави

Общи условия

Активация на акаунт