Частни училища-информативна тема 2

  • 63 845
  • 745
  •   1
Отговори
# 660
  • София
  • Мнения: 7 247
Не мога да се начудя какво се е променило в образователната система през последните 20 години. Аз кандидатствах и влязох в най-елитната ни гимназия без да съм посещавала нито частни уроци, нито курсове.

Казано с 1 изречение - в София населението набъбна поне 3 пъти от моето детство насам, съответно и конкуренцията за добрите ДУ; а отделно, много от добрите учители от ДУ отидоха в ЧУ заради по-доброто заплащане.
Бих добавила и това, че преди години голяма част и от 'добрите" ученици се насочваха към техникумите, докато сега те са най-малко желаните.
allana, преди години без особени усилия влязох в 91 НГ. Съмнявам се, че дъщеря ми ще успее, а определено не е "по-глупава" от мен. Няма база за сравнение. А баба ми на времето е била в Американския колеж Simple Smile Относно това, че ще избегнеш ДУ, не бъди толкова сигурна. Преди години, когато голямата ми дъщеря беше в 1-ви клас в ЧУ бях убедена, че ще се дипломира там, но от тогава смени две училища. Както се казва""Човек предполага, а Господ разполага." Simple Smile

# 661
  • Мнения: 7 681
Аз кандидатствах и влязох в най-елитната ни гимназия без да съм посещавала нито частни уроци, нито курсове. ... Учителките ми по български и математика в 7-ми клас не бяха някои гениални и страстно отдадени на професията си феномени, а най-обикновени учителки.

Точно така беше и при мен. И не само, че без никакви уроци, ами и в 7 клас станах приятелче с най-големите хулигани и двойкаджии и хайманосвах с тях, вместо да уча, та първия срок за пръв и единствен път не бях отличник, ами имах 5,15 като среден успех за срока. Е втория срок се стреснах и малко решавах задачи, ама сам в къщи без никви уроци или учители.


В коя гимназия и кога си влязла без никакви уроци?


Аз - в математическата във Варна, но мисля, че изпитът беше еднакъв за всички МГ в страната, включително и в СМГ. Влязох на 8-мо място с 5,88 на изпита. А дотогава бях в изключително просто квартално училище - "Добри Чинтулов", в тогавашен краен и непрестижен квартал на Варна /сега вече не е краен/, населен само със скоро дошли от селата работници в заводите, в целия вход само моите родители бяха висшисти, и дори средно имаха само съм половината съседи, знам го щот съм гледал домовата книга, тогава имаше такива книги и се пишеше в тях и образованието. Та такава беше и средата в Добри Чинтулов:)


Вярвам на всички, които пишат тук и казват, че сега е много трудно, значи че действително сега е коренно различно и нищо общо няма с едно време, само дето материала обаче не виждам да е по-труден, специално по математика. За другите предмети не мога да кажа, но по математика съм ги гледал задачите за 7 клас - ми същото учехме и ние.

Последна редакция: чт, 20 фев 2014, 13:44 от Татко Мецан

# 662
  • Мнения: 50 772
Аз - в математическата във Варна, но мисля, че изпитът беше еднакъв за всички МГ в страната, включително и в СМГ. Влязох на 8-мо място с 5,88 на изпита. А дотогава бях в изключително просто квартално училище - "Добри Чинтулов", в тогавашен краен квартал /сега вече не е краен/, населен само със скоро дошли от селата работници в заводите, в целия вход само моите родители бяха висшисти, и дори средно имаха само съм половината съседи, знам го щот съм гледал домовата книга, тогава се пишеше и образованието. Та такава беше и средата в Добри Чинтулов:)

По мое време в СМГ се влизаше и с тройка и нещо (под четворка), защото СМГ беше резервен вариант за тези, които не успеят да влязат в ЕГ. Но не беше така за МОМИЧЕ, кандидатстващо в Английската или Немската. Затова попитах за кое училище става дума. На момчетата им беше по-лесно - те масово не ходеха много по уроци, напливът беше по-малък (много гледаха към техникуми) и там нещата ставаха.

# 663
  • Мнения: 7 681
Е не, не се влизаше с тройка, в нашия клас всички бяха мисля с над 5,25 на изпита, а аз имах 5,88 както ти казвам, без грам уроци или курсове. В София наистина нямам представа как е било, аз живеех във Варна. Във Варна бях чувал, че за момче с тройка се влизало във Френската, щото за там момчета нямало кандитати /тогава имаше английска, френска и немска във Варна - сега не знам кво има/, но не знам подробности, защото изпитите за езиковите гимназии бяха на 5 и 6 юли и аз реших, че нямам намерение чак дотогава да уча и да си развалям ваканцията. За математическата изпитът беше на 20 юни. Помня всичко все едно беше вчера. Нашите искаха да кандидатствам в ЕГ, но аз казах - не, аз до 5 юли няма да се готвя за изпити:) Тогава за всяка гимназия имаше отделно изпити.

# 664
  • Мнения: 1 007

Вярвам на всички, които пишат тук и казват, че сега е много трудно, значи че действително сега е коренно различно и нищо общо няма с едно време, само дето материала обаче не виждам да е по-труден, специално по математика. За другите предмети не мога да кажа, но по математика съм ги гледал задачите за 7 клас - ми същото учехме и ние.

За две години вече ми поизбледняха спомените, но помня, че имаше някои нови неща, които не сме учили по наше време. Формулите за съкратено умножение на трета степен например - навремето бяхме стигнали само до втора. Задачите от капитал също са новост - т.е. задачи върху материя, която на свой ред също тепърва се усвоява. Стресов е и самият момент на провеждане на изпитите - успоредно с другите матури, в разгара на учебната година (по наше време бяха в началото на юли и нямахме матури по другите предмети). По БЕЛ проблемът през последните години е по-скоро в некадърно направените тестове и като цяло в някаква обща некомпетентност на хората, занимаващи се с материята. Знаем, че в граматиката и правописа (умишлено или не) се създаде хаос и от това дори перфектно справилия се ученик може да си изпати на изпита. Но ако е подготвен, пак ще е с отлична оценка. И това непрекъснато променяне на форматите в рамките на няколко години допълнително създава напрежение - от три задачи на 50, после надолу до 20, много трудни, много лесни - някак си няма яснота и устойчиви критерии. Дори формулата за бала се променя и човек трудно се ориентира в успеваемостта през годините. Или пък като се появи някое гръмко наименование като ПИЗА, а всъщност става въпрос за най-обикновени задачи... Ей затова се стряскат хората и масово връзват гащи.
Та в това виждам аз разликата с преди. Реално няма причина за хукване по уроци, но се създава психозата, че ако не ходиш, лошо ти се пише Simple Smile

# 665
  • Мнения: 13 333
Не мога да се начудя какво се е променило в образователната система през последните 20 години. Аз кандидатствах и влязох в най-елитната ни гимназия без да съм посещавала нито частни уроци, нито курсове.
Казано с 1 изречение - в София населението набъбна поне 3 пъти от моето детство насам...
Бе вие като говорите наизуст, поне чувате ли се какво казвате? (справка за броя на населението по-долу - и учениците дори с този процент не са се умножили, защото и в София важи якото застаряване)
1975   1 066 299
1985   1 201 719
1992   1 190 126
2001   1 170 842
2011   1 291 591
Аз също влязох и в МГ, и в СУ без нито един частен урок, съответно края на 80-те и 1994 г. Да видим как ще е със следващото поколение. Хич не ми се нрави тази концепция.

# 666
  • Мнения: 50 772
Реално няма причина за хукване по уроци, но се създава психозата, че ако не ходиш, лошо ти се пише Simple Smile

Има причина - ако твоето дете и Иванчо са равно добри, но Иванчо тръгне на уроци, той ще задобрее и ще бие твоето дете на изпита. И той ще влезе, а твоето дете не. Пък ти казвай, че реално няма причина за уроци. Причина има и тя е, че Иванчо е тръгнал, а местата са малко и няма място и за Иванчо, и за твоето дете.

# 667
  • Мнения: 13 333
Но тъкмо това е коренът на злото.
Иванчо ходи не за да научи нещо повече и да стане по-добър в словесността/решаването на задачи, а ходи, за да поощри една порочна и корупционна практика, която постепенно започва да се приема за даденост.

# 668
  • Мнения: 5 259
И така тези, които ходят на уроци, си вдигат нивото. Което кара и другите да ходят, защото иначе изостават и остават без шансове. И ето ти я истерията.
Това ми звучи като най-логичната причина.
Но смятам всичко това за много вредно. До къде може да се стигне по този начин? Накрая ще стане фотофиниш и една пропусната запетайка ще бъде решаваща, а децата, особено ако са вложили ужасно много усилия, преживяват по-трудно такива провали.
Аз обичам време и енергия да се влагат в неща, които си струват, а не да се вманиачаваме в някакви детайли, които да ни осигурят заветните стотни преднина. Бих плащала за уроци по нещо градивно, в което детето ми има заложби и искрено желание да се развива, а не за вманиачаване по синекдохи и други подобни щуротии.

allana, преди години без особени усилия влязох в 91 НГ. Съмнявам се, че дъщеря ми ще успее, а определено не е "по-глупава" от мен.
Аналогично и при нас!
Сега ми хрумна да си сметна бала от едно време и установих, че със същите оценки не бих могла да вляза ни в НЕГ ни в СМГ Laughing

# 669
  • Мнения: 13 333
Сега ми хрумна да си сметна бала от едно време и установих, че със същите оценки не бих могла да вляза ни в НЕГ ни в СМГ Laughing
Това следва да покаже, че единствената променлива, която се е увеличила съществено, е бройката на амбициозните родители...

# 670
  • Мнения: 50 772
Но тъкмо това е коренът на злото.
Иванчо ходи не за да научи нещо повече и да стане по-добър в словесността/решаването на задачи, а ходи, за да поощри една порочна и корупционна практика, която постепенно започва да се приема за даденост.

Не съм съгласна. Иванчо ходи на уроци за да научи повече и да спечели конкурентно предимство. Коренът на злото е дефицитът на места в добри училища. Но просто няма как да няма такъв дефицит. Нищо корупционно няма в ограничения брой места. Ей на, пробваха да направят втора, трета, пета английска, ама не е същото. Добрите деца правят доброто училище, а те са кът.

Цитат
Но смятам всичко това за много вредно. До къде може да се стигне по този начин? Накрая ще стане фотофиниш и една пропусната запетайка ще бъде решаваща, а децата, особено ако са вложили ужасно много усилия, преживяват по-трудно такива провали.

Именно, ако изпитите се направят по-трудни една запетайка няма да е решаваща. Може и една нерешена задача да не бъде решаваща и тогава подготвените ще влизат.

Последна редакция: чт, 20 фев 2014, 14:28 от Черна станция

# 671
  • Мнения: 13 333
Добрите деца правят доброто училище, а те са кът.
Това просто не е вярно, ако говорим за свръхвисоки оценки и пресяване с "фотофиниш" и една сгрешена запетайка - този тертип класиране означава, че много добри деца остават зад борда.

Същото, което казвам, говорят и предишните постове на потребители - че преди 10-20 години в НЕГ и СМГ се е влизало с оценки, които днес изобщо не стигат. Е, тогава децата по-глупави ли са били, въпросните училища по-лоши ли са били?

Всъщност аз смятам, че при системата "една запетайка" една съществена част от най-добрите няма шанс - заради по-слаба психика, по-небрежен характер или просто не са се срещнали (по време на частните си уроци Simple Smile) с точно този тип задачи, които ще дадат на изпита.

# 672
  • София
  • Мнения: 7 247
Бе вие като говорите наизуст, поне чувате ли се какво казвате? (справка за броя на населението по-долу - и учениците дори с този процент не са се умножили, защото и в София важи якото застаряване)

Може и така да е, но преди години много по-малко деца кандидатстваха (примерно в моя клас кандидатствахме 3-4 деца, а останалите си продължиха, сега на практика кандидатстват всички), а и кандидатстваха само на едно място (който влязъл, влязъл, нямаше вариант да се пробваш на няколко места, което правеше реално конкуренцията много по-малка)

# 673
  • Мнения: 7 681
Но тъкмо това е коренът на злото.
Иванчо ходи не за да научи нещо повече и да стане по-добър в словесността/решаването на задачи, а ходи, за да поощри една порочна и корупционна практика, която постепенно започва да се приема за даденост.

Точно така!

И така тези, които ходят на уроци, си вдигат нивото. Което кара и другите да ходят, защото иначе изостават и остават без шансове. И ето ти я истерията.
Това ми звучи като най-логичната причина.
Но смятам всичко това за много вредно. До къде може да се стигне по този начин? Накрая ще стане фотофиниш и една пропусната запетайка ще бъде решаваща, а децата, особено ако са вложили ужасно много усилия, преживяват по-трудно такива провали.
Аз обичам време и енергия да се влагат в неща, които си струват, а не да се вманиачаваме в някакви детайли, които да ни осигурят заветните стотни преднина. Бих плащала за уроци по нещо градивно, в което детето ми има заложби и искрено желание да се развива, а не за вманиачаване по синекдохи и други подобни щуротии.

allana, преди години без особени усилия влязох в 91 НГ. Съмнявам се, че дъщеря ми ще успее, а определено не е "по-глупава" от мен.
Аналогично и при нас!
Сега ми хрумна да си сметна бала от едно време и установих, че със същите оценки не бих могла да вляза ни в НЕГ ни в СМГ Laughing

Абколютно подкрепям allana!   +1

Изключително вредна истерия, а и реално изобщо не е сигурно, че този с 6,00 знае повече от този с 5,70 или с 5,50, може те да не са имали ден или да са се стресирали или какво ли още не. Изобщо трябва да махнат тази система с това НВО. Много по-добре ще  е както на времето за всяко училище да има отделен изпит, така чисто физически никой няма да може да кандидатства във всички "елитни" гимназии и всеки ще избере най мног 2, в които непременно иска да влезе.

Защото и сега сигурно много от децата, които отиват в НЕГ, не че толкова искат да учат немски, а просто тя е "най-добрата" и затова отиват там, а може да им харесва френския например, или електротехниката, но не искат в електротехникума щото е непрестижно.

Аз навремето в 7 клас освен за математика не исках и да чуя за нищо друго и затова кандидатствах само в МГ, и казах, че ако не е МГ, все ми е едно какво ще е. И влязох там щото исках да уча математика, а не щото била елитна или престижна.

# 674
  • Мнения: 50 772
Добрите деца правят доброто училище, а те са кът.
Това просто не е вярно, ако говорим за свръхвисоки оценки и пресяване с "фотофиниш" и една сгрешена запетайка - този тертип класиране означава, че много добри деца остават зад борда.

Същото, което казвам, говорят и предишните постове на потребители - че преди 10-20 години в НЕГ и СМГ се е влизало с оценки, които днес изобщо не стигат. Е, тогава децата по-глупави ли са били, въпросните училища по-лоши ли са били?

Всъщност аз смятам, че при системата "една запетайка" една съществена част от най-добрите няма шанс - заради по-слаба психика, по-небрежен характер или просто не са се срещнали (по време на частните си уроци Simple Smile) с точно този тип задачи, които ще дадат на изпита.

Ама аз съм против системата "една запетайка". Тази система я въведоха заради родителските вопли и оплаквания от трудни задачи. Аз съм за трудни изпити, където само между 1 и 3 процента от децата да могат да решат всичко.

Едно време се влизаше по-лесно, защото напливът беше по-малък. Нямаше я тази истерия и както се каза, влизаше се с доста ниски оценки. Точно както казва колежката:

Цитат
Може и така да е, но преди години много по-малко деца кандидатстваха (примерно в моя клас кандидатствахме 3-4 деца, а останалите си продължиха, сега на практика кандидатстват всички), а и кандидатстваха само на едно място (който влязъл, влязъл, нямаше вариант да се пробваш на няколко места, което правеше реално конкуренцията много по-малка)

Но всичко това не променя факта, че добрите деца правят доброто училище. Напливът е най-вече за среда, а какво е средата, ако не добри деца? Естествено, винаги ще има и такива с малшанс, ама това и в живота е така.

Общи условия

Активация на акаунт