Темите за "Турското робство" в учебниците на нашите деца

  • 19 042
  • 124
  •   1
Отговори
  • Мнения: 5 259
Интересува ме този момент от историята ни сега с какво название се преподава и какво се казва на децата, че се е случило тогава.
Как е представено? Имате ли впечатления?

Последна редакция: ср, 06 ное 2013, 08:25 от Фран Джонсън

# 1
  • Мнения: 41 801
Интересува ме този момент от историята ни сега с какво название се преподава и какво се казва на децата, че се е случило тогава.
Как е представено? Имате ли впечатления?

Доколкото помня нещата днес се представят по най-верния начин. Не се говори за "турско робство", но ги няма и тези глупости като "османско присъствие". Терминът в употреба е "османско владичество". Той е правилен, защото империята не е била турска, а османска. Привилегиите и господството са били въпрос на религия, а не на етнос. Доказателство за това е, че всеки нетурчин, приел исляма, е можел да направи кариера и чак везир да стане.
А не е било робство, защото робът няма собственост и права. А българите са имали имоти, въртели са търговия, пътували са в чужбина. Това, което им е липсвало е независимост и самоопределение. Били сме окупирани и анексирани, но не роби.

# 2
  • София
  • Мнения: 18 679
Точно така. Не знам как  се преподава, честно казано, но аз точно с горното съдържание съм го обяснила на детето си.

# 3
  • Мнения: 5 259
Имате ли представа в кой клас се учи за пръв път?
Все ми се струва, че в гимназията ще е представено малко по-критично и по-реалистично, но в началното и основното училище ще има някаква по-опростена версия, по-близка до тази работа с "робството".

Помня, че имаше някакъв сайт с електронни учебници и ако там има съдържанието бих искала да го разгледам. Но не откривам сайта, нито знам за кой клас да търся  Confused

# 4
  • Мнения: 5 160
Имате ли представа в кой клас се учи за пръв път?
Все ми се струва, че в гимназията ще е представено малко по-критично и по-реалистично, но в началното и основното училище ще има някаква по-опростена версия, по-близка до тази работа с "робството".

Помня, че имаше някакъв сайт с електронни учебници и ако там има съдържанието бих искала да го разгледам. Но не откривам сайта, нито знам за кой клас да търся  Confused

Трети клас. Потърси на Просвета електронните, ако има за 3 клас - Човек и общество.

# 5
  • Мнения: 108
При нас е османско робство/владичество. В началното училище не си спомням как ни го преподаваха, но всички го знаехме като турско робство.

# 6
  • Мнения: 619
То е като да питаш кое е по-правилното - циганин или ром? Simple Smile
Факт е, че в неофициална обстановка всички казват циганин.
Не виждам какво е притеснителното да се казва "робство", като се имат предвид жестоките издевателства над жени и деца (и мъже, разбира се),  дори художници са изрисували тези ужасни гледки. И фактът, че не можеш да изповядваш ТВОЯТА религия- не е ли робство?
Защо са нужни евфемизмите??

# 7
  • дълбоката провинция
  • Мнения: 578
Няма нищо притеснително да се нарича робство, но робството има друга характирстика (Черна станция е дала мн кратък и ясен отговор). Колкото до издевателствата, те са съпъствали почти всяко нашествие и всяка война.

# 8
  • Мнения: 5 259
Циганин и ром значат едно и също. Робство е нещо съвсем друго. Ние едно време учехме, че руснаците са ни освободили два пъти, първо от турското, а после от фашисткото робство!  ooooh!
Истината не е евфемизъм.

# 9
  • Мнения: 24 467
Няма нищо притеснително да се нарича робство, но робството има друга характирстика (Черна станция е дала мн кратък и ясен отговор). Колкото до издевателствата, те са съпъствали почти всяко нашествие и всяка война.

Стефан Цанев в своите Хроники дава много интересен поглед върху това, как преди падането на ІІ българско царство на населението по нашите земи му е било писнало от постоянната смяна на управници и на изисквания и как едва ли не с радост са приели държавността, която е била предложена.
Аз, напр., бях много впечатлена от положението на живущите в Тракия по време на ІІ българско царство. Как е останал жив човек в тези времена- не знам.
Минали елините- изгорили и избили, минали българите- същата работа, минал княз Светослав- айде видял сметката на тоз, дето останал да щъка, минали Кумани, минали Хазари и т.н. Времената са били такива и то не само за нашите земи.
Между впрочем не е било забранено и изповядването на двете монотеистични религии- Християнската и Юдейската от османците.

# 10
  • Мнения: 6 031
...
Доколкото помня нещата днес се представят по най-верния начин. Не се говори за "турско робство", но ги няма и тези глупости като "османско присъствие". Терминът в употреба е "османско владичество". Той е правилен, защото империята не е била турска, а османска. Привилегиите и господството са били въпрос на религия, а не на етнос. Доказателство за това е, че всеки нетурчин, приел исляма, е можел да направи кариера и чак везир да стане.
А не е било робство, защото робът няма собственост и права. А българите са имали имоти, въртели са търговия, пътували са в чужбина. Това, което им е липсвало е независимост и самоопределение. Били сме окупирани и анексирани, но не роби.

 Peace

Макар, че на децата ми в ранните класове не го представяха точно така.  Sad
Бяха си на робство...

# 11
  • Мнения: 41 801
То е като да питаш кое е по-правилното - циганин или ром? Simple Smile
Факт е, че в неофициална обстановка всички казват циганин.
Не виждам какво е притеснителното да се казва "робство", като се имат предвид жестоките издевателства над жени и деца (и мъже, разбира се),  дори художници са изрисували тези ужасни гледки. И фактът, че не можеш да изповядваш ТВОЯТА религия- не е ли робство?
Защо са нужни евфемизмите??

Всички казват "робство", защото така сме учени в училище. За децата ни няма да е така.
Не е хубаво да се казва "робство", защото е неточен термин. Горе писах защо. Освен това издевателствата не са отличителен белег само на робството. Даже нека не забравяме, че робът е стока, а всеки робовладелец си пази стоката, а не издевателства над нея за кеф. Също така не е имало забрана за изповядване на християнството. Всъщност българската църква е била потискана от гръцката, а не от турците. Имало е ограничения за християнството, но не и забрана.
Та изобщо не става дума за евфемизъм. Терминът "робство" е въведен от възрожденците по две причини:
- прави се аналогия с робството на евреите от библията, което знаем как е завършило с божията помощ. От там намек, че и нашето ще завърши така.
- опит да се събуди чувство на срам у българите и те да се разбунтуват. За да стане това трябват силни и обидни думи, а не правилно формулирани определения.

# 12
  • София
  • Мнения: 661
Имате ли представа в кой клас се учи за пръв път?
Все ми се струва, че в гимназията ще е представено малко по-критично и по-реалистично, но в началното и основното училище ще има някаква по-опростена версия, по-близка до тази работа с "робството".

Помня, че имаше някакъв сайт с електронни учебници и ако там има съдържанието бих искала да го разгледам. Но не откривам сайта, нито знам за кой клас да търся  Confused

С електронни учебници...и аз се сещам само за този новия на Просвета - http://www.e-uchebnik.bg/

Но до колкото разбрах в него към момента са качили само за първи и втори клас ресурси.

Иначе съдържание не намирам, но ако ти върши работа тук:

http://www.prosveta.bg/?go=books&p=detail&bookId=940

и тук:

http://www.prosveta.bg/?go=books&p=detail&bookId=941

има някакви примерни годишни разпределения, които можеш да си свалиш и да разгледаш в уърдовски файл. Там вероятно пише какво се учи.

Иначе съм останала с впечатлението, че в днешно време се преподава една сравнително адекватна картина на османското владичество. Важно е децата да разглеждат този период  в историческия му контекст.
Аз се чудя прави ли се достатъчно добра връзка между възрожденската литература в часовете по литература и часовете по история, посветени на тези пет века робство. Имам чувството, че там понякога има проблем, как мислите?

# 13
  • Варна
  • Мнения: 18 054

А не е било робство, защото робът няма собственост и права. А българите са имали имоти, въртели са търговия, пътували са в чужбина. Това, което им е липсвало е независимост и самоопределение. Били сме окупирани и анексирани, но не роби.

В самото начало на завоеванието обаче, пленниците са били продавани в робство.

Цитат
— Фала тебе, Марко добър юнак,
нито ме йе слана попарила,
нито ме йе секира посекла,
нел' минаа туре яничаре,
прокараа три синджира робье:
един синджир се млади момчета,
други синджир гиздави девойки,
треки синджир се млади невести;
Народна песен

Последна редакция: ср, 06 ное 2013, 19:34 от Хексе

# 14
  • Мнения: 619
Явно историята трябва да се повтаря и преповтаря, за да не губим памет за това що е било.
В мирно време човекът много бързо  се извисява над нещата от миналото и не може да вникне в същността им. И ако повечето бяха чели Ремарк след Първата световна война, може би нямаше да има Втора Световна..Simple Smile Скоро ще забравим, че е имало Втора Световна война и ще сме на прага на Третата.
Така е и с нашата робия. Това за смяна на думата "робство" е  измислено заради твърде многото деца в училищата от мюсюлмански произход (особено в провинциалните райони, а те съвсем не са малко). За да не се подгрява напрежение и омраза.
Но робството в миналото е факт. Описано е от писатели, поети, художници, историци. Нищо че не е абсолютно идентично с робството на негрите.
И да не забравяме наскоро канонизираните за светии всички онези мъченически умрели християни в Батак. Описанията от това историческо събитие са покъртителни.

Общи условия

Активация на акаунт