Трудно проговаряне! - Тема 16

  • 96 722
  • 739
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 1 738
Майките, съвсем естествено, понякога се самозалъгват за истинската подготвеност на детето за училище. Когато нашето момче навърши седем, аз също си мислех, че е напълно готово - четеше вече две години съвсем гладко, пишеше с печатни букви и опитваше с ръкописни, броеше до 100, имаше голям речников запас, говореше добре с някои граматически грешки,  беше общителен и си мислех, че е преодолял трудностите. Баща му, който е педагог по образование, се противопостави и каза, че няма да може да се впише и трябва да си измине пътя. За него това беше предучилищна група в училище (той беше ходил на ДГ само около 1,5 години). Там децата го приеха прекрасно и всички много се забавляваха, въпреки че забелязваха някои от странностите му. Това беше предпоставка да го приемат като един от тях и в училище, макар и с малко снизхождение. Когато изкара мини-матурите с три петици и една четворка, това беше донякъде изненада и за учителката му, и за децата.

Но това е ситуацията отвън. Няма да описвам пътя, който трябваше да извърви баща му, докато учителката се съгласи да е на "комбинирана" форма на обучение, още преди да я узаконят (а не само в кабинета на ресурсната) и борбата му детето да бъде на количествени оценки. Сега сме с удостоверение за завършен начален етап на основно образование, но как ще е от пети клас с отделни учители по всички предмети, не знаем.

И друг път съм казвала, че постъпването в първи клас на общообразователно училище е пробният камък за развитието на детето - и интелектуално, и емоционално. За родителите обикновено е свързано с голям стрес от отношението на другите деца и родителите им. Дори да е прието детето от съучениците си, подигравки има от други ученици - от най-малките до най-големите. Така че, на родителите са необходими много търпение, здрави нерви и устойчивост.

Няма да коментирам ресурсните учители. Само ще кажа, че в преобладаващата част от случаите те са съюзници на родителите и без тях и промененото не много отдавна законодателство, единственият път на децата със СОП бяха помощните училища. Освен това, не всички деца са в състояние да останат в продължение на няколко часа с класа си и още повече малко са учителите и родителите на други деца, които приемат с разбиране дете, което става от чина и се разхожда, обажда се, ляга на пода и т.н., "пречи на учебния процес" (според учителите) и забавя усвояването на знания от другите деца (според другите родители).  Така че, ресурсните учители освен всичко друго са и отдушник.

Не искам да ви плаша. Но трябва да имате готовност за преценка на най-добрата стратегия както за възрастта за започване на училище (която е индивидуална, ваша собствена), така и за колаборация с учители, директор, психолог и логопед. Дали в случаи, в които се чувствате засегнати и страдате заради подценяване или обида към детето ви да тропнете и викнете, да заплашите или да преглътнете.


Последна редакция: сб, 07 юни 2014, 11:23 от констанца

# 691
  • София
  • Мнения: 1 287
Благодаря за споделеното, Доника, констанца!

Аз едва от една година вървя по този път и често ми е доста трудно, но като прекарам една-две безсънни нощи след някой казус, гледам да не се конфронтирам с никого. В крайна сметка важно е да се помогне на детето, а не аз лично да се чувствам комфортно.

Досега се интересувах само от основната диагноза на дъщеря ми, сега ( с ваша помощ) ще се информирам и в тази насока, щом се налага.

# 692
  • Мнения: 13 992
Системата на ресурсното тотално се промени последните две години. Явно точно за сметка на ликвидирането на помощните училища.
Последната година синът ми нямаше индивдуално занятие с ресурната. Оказа се че трябва да води занятия си в група от 4 деца без оглед на това кое дете с какъв проблем е. понеже нашата реурсна е доста читава беше успяла да издейства част от занятията да се водят в група от двама, това защото  две от децата само бяха в предучилищна. значи смятайте че тези 4 деца от група са и на различна възраст! За синът ми това не беше минус. Той притежава едно страхотно качество- разбира и осъзнава проблемите на другите деца защото той самият има затруднения и им помага много във справяне със задачите, търсене на начини нещата от материала да станат по-ясни, както и за повишаване на самочувствието... той е вече не малък и разбира какъв стимул е една похвала. Ресурсната постоянно ми разказваше как помогал в различни аспекти. Така че за него това не беше точно пропуск. Особено понеже не разчитаме на ресурсното да ни е основен подпомагащ елемент.

в първи клас обаче възноква простия въпрос- с какво толкова отново ще ми е от полза ресурното ?
в часовете няма да влиза- ние и не искаме , аз лично не виждам за детето ни полза от това. Да му помага извънкласно в усвояване на уроците- ами това може да направи една разбираща пенсионирана педагожка след училище и като се включа и аз в схемата наличието на ресурсно става просто излишно. Може да ме попитате защо трябва да се плаща на някой да върши това което би трябвало безплатно да върши ресурсното. ами защото няма нищо по-качествено от платената помощ-терапия за нашите деца ..... и нищо по-калпаво от това което прави държавата за тях.


смешното е че ресурсното направи опит за натиск за да продължим да ползваме помощна им и в първи клас. Искаха среща, убеждаваха ни че ако сега сме се откажели после трябвало отново да минаваме през процедура за кандидатстване, документи обследване ала-бала, ставало тегаво. ами аз толкова безсмислни неща покрай смислените правя  в надежда че ще помогнат на детето ми че от това ли ще се уплаша. Освен всичко друго мъжът ми им припомни че те самите искаха да махнат детето от тяхната система  защото тестовете в края на годината преди предучилищната показвали че той се справя с материала....  обаче  никой не се интересува от това че като се спре терапията на синът ми ще има отново пропадане. Т.е. добрият резултата говори само за успешна терапия но не и за ликвидация на проблема който детето има и и който няма как да изчезне. Е не можаха да понесат леко че за сега не планираме да позлваме услугите им. Накрая направо пред хората там , учителките на детето, ресурсната питах психоложката - вие ако имахте дете като моето и в тази ситуацията бихте ли го обхванали с ресурсно. Тя се изчерви и каза - не не бих ... ами  благодарих й за откровеността.

Последна редакция: пн, 09 юни 2014, 20:25 от _re_ge

# 693
  • Мнения: 1 738
Системата на ресурсното тотално се промени последните две години. Явно точно за сметка на ликвидирането на помощните училища.

Дали това е ситуацията в цялата страна - във всеки град, във всяка ДГ и всяко училище, с всеки РЦ и всеки ресурсен учител? И дали това, което е валидно за твоето дете, е валидно за всички деца със СОП? Peace Rolling Eyes

# 694
  • Мнения: 13 992
Системата на ресурсното тотално се промени последните две години. Явно точно за сметка на ликвидирането на помощните училища.

Дали това е ситуацията в цялата страна - във всеки град, във всяка ДГ и всяко училище, с всеки РЦ и всеки ресурсен учител? И дали това, което е валидно за твоето дете, е валидно за всички деца със СОП? Peace Rolling Eyes

Това че има преобразование в ресурно подмонагане го знам защото бях на годишната им среща 2012 с отворени врати за родителите. Вратите бяха отврени защото ресурсно искаха родителите да се застъпят за тях и да ги спасят от преобразувания. Имаха планове да махнат ресурсното, да се назначава специалисти от директорите.  Една дама от София се пенеше да обеснява защо затварят помощните училища. Обсъждаха всякакви възможности. Но на  въпросът ми щом системата работи защо я разбутват дамата не можа да ми отговори. Убеждаваше ме че било за наше добро. Ми  нейното дете като не е тази каша какво й пука. На чужд гръб лесно се решава.



Ами то голяма част от градините не са и обхванати от ресурсно ( не ги посещава по график ресурсен )  и родителите си водят децата до центровете им. Дали е по удобно е въпросно. На мен ресурсно ми предлагаше логопед и психолог преди реогранизацията на обяд  или от 10 часа не знам си къде в центъра защото били заети с натоварен график. Ами как да не откажа ....  когато направиха реорганизацията директорката си назначи в градината- психолог, логопед. Удобно е за новопостъпилите, това е плюс, но пак зависи от градината.

Нашата ресурсна която посещава не една ДГ и учлище  ми разказа че именно така стоят нещата. поне в градината. Нашата ДГ е една от най големите в града и има 4 деца с диагнози и те са в една група на занятие . Така я задължават. ако са две децата сигурно ще са две в група .  Със синът ми заедно имаше в групата три деца с ГРР като нас , на едното от които обаче сменят диагнозата с аутизъм и го отлагат от първи клас защото не покрива критериите. родителите протестира но това е друг въпрос . Разнородно общо взето.

Така че да ти каже какво точно става в ресурсно едва ли може някой.
това е организация в която никога не си знаеш правата и не си наясно с правилата.



А дали това което е валидно за моето дете е валидно за всяко дете със СОП зависи в какъв смисъл питаш.

1. ако е за правилата, както казах 4 деца със СОП в една група от една Дг на различна възраст - правилата са еднакви и за Пенчо и за Гошо.

2.Ако питаш дали смятам ресурсното за некачествена услуга само защото според мен е некачествена за моето дете ? Също не мисля че за моят син е несупешна , но пък други ще е много успешна. Кака да стане?

3. Що се касае за това дали смятам че отказа за ресурно е подходящо  решение за моят син но не е решение за други деца ? Пак си стоя зад мнението. Не смятам че един родител трябва да му помогна за се заблуждава че ресурсното ще помогне на детето му да цъфне и да вързва. Дори смятам че самият родител ако има време и желание би бил много по полезен. Това не значи да се откаже от ресурсното ( избор на всеки и преди и след като ме прочете независимо от моето мнение  ! ) а да не очаква от там нищо кой знае какво.

4. дали има аспект който не видях и на който не отговорих ?

Последна редакция: пн, 09 юни 2014, 21:40 от _re_ge

# 695
  • Мнения: 13 992
Аз не съм сигурна, че училищната готовност означава само академични умения.
Синът ми в момента, на 5.5, решава без никакви затруднения задачи за втори клас, като изключим текстовите със сложни обяснения, чете гладко и пише правилно. Може да прочете сам текст и да отговори на въпроси по него. Но това не го прави готов за първи клас. Освен ако рязко не се превърне в "голямо и сериозно момче" (както казва той) след година и три месеца, няма да се замисля да го отложа.



На деца с подобни проблеми около нас препоръчаха да тръгнат предучилищна в училище,

Освен това в такава ситуация според мен лично не е маловажно дали детето е родено в първото полугодие и в края на годината. Смея да твърдя че по мои скромни наблюдения голяма част от връстниците на синът ми в Дг родени ноември или декември  никак не са готови за училище именно в този аспект. Разлика от 6-8 месеца е много голяма и наистина чувствителна дори за децата в норма.

# 696
  • Мнения: 234
Здравейте! И аз отдавна не съм писала тук, но не остава време напоследък.
Saule, браво на детенцето ти и на теб, разбира се!
Моят син ще е от септември в първи клас: не познава буквите отлично, с наша помощ се справя; познава кое число кое е /след една година работа/, но не може да смята въобще, не чете, не пише... Упражняваме се в писане на чертички и цифри. С говоренето се справя добре и нали е двуезичен-доволна съм. И аз се притеснявах, опитах какво ли не, за да го отложа, но тук не се получи. Вече бях и на първа родителска среща и получихме списъка с необходимите неща за първи клас. Две от момиченцата от неговия клас също присъстваха и едното дори заспа по време на срещата, докато говориха учителките. Ще има и други двуезични дечица и още три дечица с други увреждания/общо 4/ с две учителки ще бъдат/един педагог и един специален педагог/. Иска ми се и еди път седмично да ходи на българско училище /един следобед, 2 учебни часа/, за да учи нашите букви, но дали ще издържи-времето ще покаже. Давам омега 3 и 6 и един курс барокамера ще направи в края на месеца. Продължаваме да се упражнявам и колко ще е напреднал до септември, ще разберем съвсем скоро. Иначе се справя с доста задачи за откриване на прилики и разлики, силуети, количество и т.н. Поуспокох се, като цяло, че напредваме, а че темповете ни са по-бавни, отколкото при другите деца- е, здраве да е... Ще пиша пак, като започне учебната година, как се справя с материала и дали ще остане по редовния учебен план или ще мине по специалния, след Нова Година-ще стане ясно някъде през декември или поне така мисля.
Пожелавам успех на всички дечица и здрави нерви на родителите ѝм! Приятна и ползотворна лятна ваканция!
Тук температурите са около 30 градуса, два-три дена вече, и ми стана ваканционно   Laughing
  bouquet

# 697
  • София
  • Мнения: 1 287
Искам да попитам запознатите с ресурсното подпомагане: Аз, като родител, ще имам ли среща с ресурсния учител преди началото на учебната година. Ще коментираме ли в какво ще се състои подпомагането и как, и къде точно ще се осъществява, от кои точно часове ще бъде взимано детето ми. В последствие редовен ли е контакта с ресурсния учител?

 И друго, на психолог и логопед дъщеря ми ходи платено. Какво правя, когато в становището от ЕКПО има препоръка за работа с психолог и логопед, търся нови (различни) ли? Посещава и едните, и другите ли ( което не ми изглежда в реда на нещата)?

Благодаря!

# 698
  • Мнения: 1 738

Това че има преобразование в ресурно подмонагане го знам защото бях на годишната им среща 2012 с отворени врати за родителите. Вратите бяха отврени защото ресурсно искаха родителите да се застъпят за тях и да ги спасят от преобразувания. Имаха планове да махнат ресурсното, да се назначава специалисти от директорите. 

Няма преобразуване - поне законодателно. През 2012г. се обсъждаше проект за нов закон за предучилищното и училищното образование, който предишното НС не успя да приеме. В него беше заложено закриване на РЦ и ПУ и замяната им с някакъв общински център за личностново развитие. Тогава няколко майки се организирахме, за да не допуснем влизането в закона на текстове, сегрегиращи децата със СОП като отделянето им в "изнесени" от ДГ и масовото у-ще групи и класове и др.
Цялата дискусия е тук http://www.bg-mamma.com/index.php?all;nomobile=1;topic=641483.0 а в блога на TanyaMJ са всички неща, които изпратихме до НС и други институции. http://mamtomam.wordpress.com/contact/
Слава Богу, че на новото НС не му е до обсъждане на този проект, въпреки че тихомълком приеха промяната в дефиницията на СОП, срещу която писахме.

"Промяната " - назначаването на РУ от директорите на ДГ и училищата е, доколкото ми е известно, само един пилотен проект.

Ние лично сме доволни от нашите ресурсни учители, но не разчитаме напълно на тях, защото времето, заделяно за децата е недостатъчно. И все пак - и предишната, която беше към РЦ и напусна заради доста по-ниската заплата, определена за РУ от директора и новата, са винаги в подкрепа на децата и родителите - и за усвояване на материала, и при напрежение м/у другите педагози и децата/родителите.

Без ресурсните под каквато и да е форма, значителна част от децата със СОП ще поемат към ПУ поради "невъзможност" за справяне - не само когнитивно, но и поведенческо, възможност, съществуваща и в действащото законодателство и в предложението за нов закон. Както и да е, вероятно, когато повече деца постъпят в първи клас, ще има нова тема от техните майки.

Предоставям на майките, които искат да научат повече за ресурсното подпомагане и обсъждания, свързани с това няколко линка:

http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135617694

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=130158.0

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=130158.15

www.rcsz.org/cms/upload/tipova.doc
 Thinking ooooh! Joy

# 699
  • София
  • Мнения: 3 249
КОнстанца, знам, че и аз и ти сме пристрастни и по аспект, различен от родителския. Обаче - аз съм ЗА закриването на ресурсните центрове и ЗА ресурсни учители към всяко училище/градина. В момента специално в РЦ София е такава анархия, че нямам думи. Никой не контролира ходи ли се при децата, работи ли се с тях. Ама постигнати резултати. Защо аз трябва да казвам в края на месец април, че на синът ми не му е направено още стандартното обследване в началото на всяка година което се прави, за да му се направи учебната прогама за годината?!? В самия психологичен и логопедичен статус от РЦ пише такива глупости, че ме е срам да ги представям пред компетентни специалисти. Да, има учители, които си гледат съвестно работата, но те са толкова малко. Аз лично познавам дама, която днес няма да ида само за едно дете, утре ме мързи и ще изляза в отпуск. При положение, че детето ходи градина, тя още в началото на май спря да го посещава и се писа дежурна в РЦ...После ме пита - ама вярно ли си писала жалба срещу мен - да вярно е. Сегашната ресурсна ще ходи при него и юни.
А това за среща ресурсни, учители и тн - работна група са празни приказки. Ако аз не настоявам никой не ме търси. И това не е само мое наблюдение.
Затова смятам, че цялата система и "болна" и да дойдат и да ме оборят, че не съм права. Детето ми загуби цяла една година в нищо правене с него и едва сега установиха - а, ама той може това, той може онова. Може, но като никой не е имал желание да разбере.... Ако учителката Х е на подчинение на директора У да видим дали ще ходи когато си иска на работа ?!!

# 700
  • Мнения: 1 738
КОнстанца, знам, че и аз и ти сме пристрастни и по аспект, различен от родителския.
     Аз съм пристрастна поне засега единствено от родителския аспект. И не ме интересува, на чие подчинение са ресурсните, стига да ги има и да си гледат работата. Доколкото заех позиция през 2012г. срещу закриването на РЦ, то беше, защото проектът за закон не предлагаше нищо конкретно в замяна. Извадила съм от стенограмите (имам ги) изявленията на зам. министър Дамянова  какво ще представляват Центровете за личностна подкрепа - тя веднъж казва едно, друг път друго, а проектът за закон казваше, че ще подкрепят и талантливите деца, и децата със СОП, но общините са тези, които ще определят профила на центъра. Това означаваше риск от унищожаване на нещо работещо някъде добре, някъде недобре без задължение да бъде заменено с нещо работещо добре за нашите деца.
    И така, аз съм доволна от нашите ресурсни - имат подход, децата ги харесват, доверяват им се. Преди няколко дни например разбрах, че нашата ресурсна поискала сама да заведе момчето на "канис терапия" и то се съгласило охотно. Следи в какво са добри децата и ги окуражава.
    Така че, нека са на чието и да е подчинение, но да ги има и да работят не само за знанията на децата, но и в подкрепа на правата им. Без тях повечето деца ще бъдат буквално изгонени от масовото училище. Сега всички майки, чиито деца се вписват горе-долу в ДГ, не могат да си представят, какво става в масовото училище - какъв е натискът от страна на учителите, колкото по-малко часове е възможно децата със СОП да са в часовете с другите, да идват ако може само "да се социализират", да не им пишат оценки, или да им пишат оценки със звездички и т.н. И ако ресурсните и родителите не са хем борбени, хем разумни и не правят малки компромиси , има законни начини децата със СОП да станат отново "невидими", да избираме между домашно обучение и ПУ както допреди само 7-8 години.
    Предполагам, че си запозната с проекта за закон, но ти пускам линк, за да си го припомниш, тъй като може би новата смяна родители на сега постъпващите в първи клас ще се наложи да водят битка, ако този проект започне отново да се обсъжда. Както вече писах, нашето момче премина рубикона с удостоверение за завършен етап на образование. Детето на Таня също се справя много добре и едва ли ние бихме били отново локомотивът за справедливост към обучението на децата със СОП. http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=517

Не искам да се емоционирам, както преди 2 години, когато основно с Таня подготвяхме протести, обръщения и становища. Ако искаш, виж ги в нейния блог, за да разбереш аргументите ми.

# 701
  • София
  • Мнения: 3 249
Не за това е темата и не ми се разводнява. просто ако имахте моя късмет може би щеше да разбереш какво имам в предвид. А на Канис терапия ходи и Гого цяла година и то защото пак аз се бях интересувала да ме включат в групата. Никой от РЦ не ме уведомявал, че предлага такава услуга.

# 702
  • Мнения: 1 738
Не за това е темата и не ми се разводнява.
На мен също. Peace Simple Smile Но вероятно в близкото бъдеше, когато се съберат няколко майки на първокласници, ще пожелаете да си обмените информация и евентуално да предприемете нещо заедно. Успех на всички, на които това предстои тази година и хубаво лято на всички! Grinning

# 703
  • Мнения: 4 848
С какво давате ноотропила? Опитах с портокалов сок, с мляко с какао и все горчи ужасно. Аз като го опитам ми се повдига, а какво остава за детето  Sick
Ако има страничен ефект до колко време ще го забележа, седмица- две?

# 704
  • Мнения: 1 630
MuJIuHka, какъв ноотропил даваш, че горчи? Ние го пием с вода разтворен.
Аз също последните години съм силно разочарована от РЦ. Няма да пиша подробности, защото темата не е за това.

Общи условия

Активация на акаунт