Много моля, не превръщайте темата в спор или оплаквания от рекламите в Бг-мамма, тя е за всички реклами, които ни заобикалят и най-вече за хората, които ги правят.
Питам се, кое налага рекламите в интернет пространството да стават все по-агресивни, дразнещи и неефективни? Почти не остана интернет сайт, където при влизане да не те плесне по челото някой чаршаф, който те кара, не! настоява да си купиш нещо, да участваш в анкета или поне да харесаш сайта във Фейсбук. Никой явно не се замисля как човек, който попада за първи път там, може да хареса нещо, което още не е успял да види. Явно се разчита на овчето мислене и автоматичното цъкане тип "да ми се махне от главата". (Следващия път чаршафът вече няма да бъде видян, защото потребителят ще го е елиминирал чрез някоя от благословените настройки на браузъра си.)
Питала съм хора, които слагат такива реклами на сайтовете си, защо го правят, когато виждат, че изнервят потребителите си. Отговорът е - "Нищо не можем да направим, рекламодателят ни ги подава готови".
Дотук добре. Аз обаче продължавам да ровя по-нататък и да питам - абе, този рекламодател толкова ли е тъп и прост, че не вижда колко много дразни хората и че вместо да изпише вежди, вади очи? Продължавам да разсъждавам и стигам до извода, че рекламодателят си има други задачи и надали сам си прави рекламите. И сега вече стигам до хората, които правят рекламите такива, каквито ги виждаме.
И пак ще попитам - тези хора толкова ли са тъпи и прости, че не разбират колко... (хм, щях без малко да напиша "осират", ама се усетих навреме!) омазват пейзажа и как техният продукт не помага, а вреди на всички. На рекламодателя, който не може да получи искания ефект и за което плаща, на собствениците на сайтове, които губят потребители, и на самите потребители, които най-много да намразят рекламираното нещо, вместо да се втурнат презглава да го купят, направят или харесат.
Надявам се, че тук пишат и четат достатъчно хора, които се занимават с реклами, поне едно време имаше такива, и които най-сетне ще се сепнат и запитат: "Абе, ние какво правим??? "
Хората около мен масово се отказват от гледане на телевизия именно заради тъпите, малоумни, дразнещи и обиждащи зрителите реклами. Телевизионни филми вече рядко се гледат в реално време, повечето хора предпочитат да ги изтеглят от торентите, защото там са без реклами!. (Нищо, че си плащат чинно цифровата телевизия, която им пристига по кабелчето в телевизорчето. Филмчета и сериалчета гледат от торентчетата, защото считат, че за парите си не получават комфорта, който им се полага. По телевизорчето - Анимъл планет или Дискавъри, на които даже рекламите стават за гледане.) Заради рекламите вкъщи спряхме да слушаме и радио. За музика и новини ползваме алтернативни източници.
Натам ли върви и интернет? Ще започнат ли хората да отказват масово да посещават сайтове заради дразнещите реклами в тях?
И проблемът не е в рекламирането като явление. Ясно е, че съществуването и поддръжката на всяко нещо струва пари. Парите са в рекламодателите, а потребителите го ползваме безплатно (или условно безплатно) срещу гледането на реклами. Добре, справедливо е. (Освен телевизията, защото хем си плащаш за гледане, хем и ти прекъсват любимото предаване през 10 минути за тъпи реклами, значителна част от които са определено дискриминиращи по някакъв признак).
Но! Има реклами и реклами. Къде се загуби професионализмът в тази сфера, психолозите ли измряха, всички ли са калинки с купени дипломи, та да не могат да проумеят кога едно нещо въздейства на психиката и по какъв точно начин?
Няма спор - има прекрасни реклами, направо произведения на изкуството. Всеки от нас се е възхищавал на такива, за жалост, главно в Ютуб. Стил, идея, смисъл, закачка, намигване към потребителя... Красота! И след това - сблъсъкът с грозната действителност. Кой, кога и защо изведнъж реши, че точно агресивната, нахална и нескопосана реклама е по-ефикасна от ненатрапчивата, която попиваш, без даже да усетиш, че те облъчва? Не говоря за прословутия 25-ти кадър, а за това да си купиш дъвка от определена марка, само защото на път за магазина с периферното си зрение си видял тихи и ненатрапчиви реклами на същата по витрини, билбордове и т.н. И обратното, да не си купиш друга марка, с която ти проглушават ушите лигави каки по радиото, телевизията или ти се лендзят в огромен мащаб на входа на любимия форум и си ги гонил сума ти време да ги разкараш от десктопа си.
Сигурно някой ще изтъкне финансовата страна. И няма да е прав. Като няма пари бай Петко да си направи реклама като на Кока Кола, ще си плати и ще се задоволи да стои отстрани в периферното ми зрение, вместо да ме пляска по челото всеки път и да ми вири заплашително мустак - ако не ме харесаш във Фейсбук, няма да ти дам да видиш това, за което си влязла. Пък!
Пък-мък, ама накрая и аз ще спра да влизам там, където се рекламираш, бай Петко. Пък! Или ще еволюирам и ще развия някакво сляпо петно и никакво пляскане по челото и вадене на очи няма да ми действат. Или ще ти бойкотирам продукта. Или ще си накача всички приставки, добавки, надбавки и @@авки, които ще ми изчистят пейзажа от всички натрапени и агресивни реклами. Е, покрай тях ще изгорят и другите - по-качествените, по-умерените, по-незабележимите и стилните. Ама... На война - като на война. А по време на война винаги го отнасят невинните. В случая ще загуби и бай Петко, и сайтът, който публикува рекламите му, и потребителите, които ще се лишат от това, от което имат нужда.
Жалко обаче, че истинските виновници за това положение - хората, които правят рекламите - няма да се засрамят. И ще продължат да експериментират и да ни изтезават, докато накрая останат само победени.
Дано да греша...
ПП Благодаря за вниманието и търпението, с което изчетохте личната ми драма (ако има такива изобщо ). Но ако случайно сте стигнали дотук, ще ви поздравя с няколко рекламни клипа, които ми вдъхват надежда, че все пак може. О да, как само може!
Реклама на ресторант, в който ненавиждат фаст фууда. Шедьовър в анимацията
Мъжката дружба – това не е само да се напием заедно
Защо хартията е по-ценна от айпада
Фокусът на дядо