Православието като начин на живот 3

  • 37 272
  • 744
  •   1
Отговори
# 675
  • София
  • Мнения: 565
 Всъщност, целта на този живот е не земното ни щастие и добруване, защото животът не свършва тук. По- важно е къде ще бъдем във вечността. Няма по добър път към нея от любовта, смирението и търпението. Тази жена е блажена  Simple Smile

# 676
  • Мнения: 2 545
Любовта, освен че е изпълнение на Божия закон, ни помага да живеем в мир със себе си и с ближните. А ако не можем да живеем в мир с ближните, то чрез нея ще имаме душевен мир, което никак не е малко. По-щастлива ли щеше да бъде въпросната жена, ако беше осъдила и тикнала в затвора мъжа-побойник? Само можем да гадаем. Тя обаче е избрала да не търси правата си. Във всички случаи Бог ще въздаде справедливост и то във вечността.

Надявам се, не тълкувате написаното от мен като призив към непротивене на злото. Между другото на нейно място бих потърсила правата си според човешките закони.

# 677
  • София
  • Мнения: 565
Любов и покаяние от архим. Варнава Янку

Скрит текст:
 "Можем да разберем дали Бог живее в нас по един прост начин:
ако не се смиляваме над грешника, Божията благодат не пребъдва в нас.
Само да го видим, ние го „погребваме”.
Ако видиш грешен човек, без да му състрадаваш, благодатта ще те напусне.
Не само да го търпим, а да му състрадаваме.
Връзката с нашия брат, който и да е - деца, жена, мъж, премиер, министър, строител - тази връзка е свидетелство за автентичността на нашето покаяние.

Св. Силуан продължава: такъв е законът - ако прощаваш, това означава, че Господ е простил и на тебе.
Ако обаче не прощаваш на брата си, това означава, че грехът остава в тебе.

Господ иска да обичаме ближния - и ако мислиш за това, че Господ обича ближния, значи Господнята любов пребъдва в тебе.

Колко е просто и разтърсващо!

Господ иска да обичаме ближния.
Господ обича нашия ближен и ние трябва да го обичаме.
Ако ние не обичаме този, когото нашият Господ обича, какви сме за Господа?
Представете си да имам приятел, когото обичам и друг приятел, който не го обича - той какъв е за мене? Приятел? Това е беля, затруднение, проблем. Ако искаме да уважаваме своята връзка с Бога, Неговите приятели са и наши приятели. Неговите скъпи са и наши скъпи - а всеки човек е скъп за Бога. Когато ни идва помисъл да осъждаме другия, помислихме ли, че този човек е скъп на Бога, какъвто и да е той? Може и да е враг на Бога, но Бог не е негов враг. Ако осъзная това и искам да уважавам връзката си с Бога, ще възлюбя и брата си. Без опита от Божията любов човек е несъвършен и се опитва да покрие своята празнота с неща от света...

...Най-важното нещо в Църквата, което е знак, че в нейното тяло съществува Христос, е единството. Единство, което не се налага, което не унищожава различността в рамките на някакво духовно клониране, а съхранява разнообразието на харизмите и свободата на човека.

Единство без уважение на различността, на призива и харизмите е лъжеединство. Човек, който има покаяние, има и радост, свобода и духовна чувствителност. Кой е главният копнеж на човека, който живее Бога? Това, че иска всички да се спасят. Ако в нашето сърце не съществува копнеж всички да се спасят и търсим някой ъгъл на рая за собствената си духовна кожа, тогава наистина сме само една кожа."

Последна редакция: сб, 31 май 2014, 10:03 от Надето :)

# 678
  • Мнения: 15 427



Скрит текст:
Цитат
Когато ни идва помисъл да осъждаме другия, помислихме ли, че този човек е скъп на Бога, какъвто и да е той? Може и да е враг на Бога, но Бог не е негов враг. Ако осъзная това и искам да уважавам връзката си с Бога, ще възлюбя и брата си. ...

По тази логика, може да обичаме  дявола и да осъждаме делата му.  Wink

Има и друг вариант  "Ако Бог Който го е създал вижда това и го щади, кой съм аз, за да го осъждам?" Тук вече, може да говорим за смирението, търпението и любовта. Съобразявайки се с Божия промисъл /който в повечето случаи не ни е ясен/ търпеливо и с любов да изслушаме, да помислим, да анализираме ако е нужно. Светът обаче не е чисто бял и чисто черен. Невежеството е причина за действията или бездействията, но лъжливото знание също. Изопачаването на вярата, защото мнозина ще дойдат в Мое име, говорейки: аз съм Христос; и ще прелъстят мнозина. Не ходете, прочее, подире им. Пазете се от лъжливите пророци, които дохождат при вас в овча кожа, а от вътре са вълци грабители. може да направи лъжата истина.
Така, че не осъждането не винаги е полезно. Нека има мярка. Ако осъждането е грях, то гордостта от "аз не осъждам" също е грях.

Темата за осъждането и любовта е много обширна и спорна в някои моменти. Същотото е и със страданието - наказание или изпитание. Трудно се разговоря за тези неща във форум. Полезното е, че човек спира и се замисля, чува другите, поправя грешките си, научава ново.


И ако се върнем на темата за толерантността, то с цялото си търпение, смирение и любов, НЕ мога да се съглася, приема, търпя .... онова, което по един или друг начин, ме отклонява /а и не само лично/ от Пътя, защото съм загубена. Дори да не мога да се противопоставя, реално, то същността ми ще се противопостави. Не изключвам да има и други верни пътища, тогава просто мълча и се моля.

Моя приятелка често ми повтаряше - Всичко е позволено, но не всичко е полезно.

Така мисля, не мога да твърдя, че съм права, опита ми е дал това.
 


# 679
  • Мнения: 2 545
Mama_Nana , в текста, който е публикувала Надето всичко е казано изключително просто и ясно. Не виждам какво повече може да се добави или да се коментира.

Както и в Евангелието се казва, ние трябва да приемаме Царството Божие като децата, т.е. с простота, искреност и вяра. От нас не се иска да сме философи или коментатори на Писанието - а само изпълнители Grinning. Първото може да ни погуби, а второто ни спасява.

# 680
  • Мнения: 15 427
Да, simpatikonia, права си!  Hug

# 681
  • София
  • Мнения: 565
И ако се върнем на темата за толерантността, то с цялото си търпение, смирение и любов, НЕ мога да се съглася, приема, търпя .... онова, което по един или друг начин, ме отклонява /а и не само лично/ от Пътя, защото съм загубена. Дори да не мога да се противопоставя, реално, то същността ми ще се противопостави. Не изключвам да има и други верни пътища, тогава просто мълча и се моля.

Моя приятелка често ми повтаряше - Всичко е позволено, но не всичко е полезно.

Така мисля, не мога да твърдя, че съм права, опита ми е дал това.
 

Mama_Nana, и аз много често изпитвам такива чувства. Няма нужда да се съгласяваме с нещо, което може да ни отклони от Пътя. Търпението, обаче, е друго нещо. Може другият човек да има свой път, с всичките му разклонения и завои. Господ иска всички да се спасят. Тази мисъл много помага.

# 682
  • София
  • Мнения: 565
 Давам линк към петицията на Амнести Интернешънъл за спасяване от бесилото на Мариям- жената, която беше бременна и роди в затвора в Судан. Бебето вече е на пет дни, а тя е осъдена на смърт, защото е християнка и не иска да се отрече от вярата си- http://www.amnesty.org.uk/?utm_source=Email&utm_medium=prosp … content=Pw1_image. Всеки може да се подпише, като въведе име и имейл адрес. Телефонът не е задължителен. Ето и малко информация.

 

# 683
  • Мнения: 40
Всъщност, целта на този живот е не земното ни щастие и добруване, защото животът не свършва тук. По- важно е къде ще бъдем във вечността. Няма по добър път към нея от любовта, смирението и търпението. Тази жена е блажена  Simple Smile

Ето това вече съвсем ме обърка. Защо е блажена? Защото е страдала заради криворазбрана човешка любов ли? И криворазбрано смирение и търпение?

Нещата не са еднозначни. Трудно е да се живее диалектично, но ние сме диалектични създания и рано или късно трябва да се научим да балансираме между доброто за физическата ни същност на човешки същества и доброто за душата ни, като частичка от Божествената ни същност.

„Престъпникът” и „жертвата” са на една и съща вълна. Вътрешното агресивно състояние на „жертвата” „привлича” външната агресия на „престъпника”. Щом има външна агресивно проявена ревност от страна на мъжа, това означава, че тази жена е много силно ревнива вътрешно. И не в смисъла, че ревнува мъжа си от други жени. Означава, че за нея е най-важно семейното щастие и благополучие. Това за нея е станало самоцел, а не средство за увеличаване на божествената любов в душата й. Тя се вкопчва в любовта си към мъжа си и по този начин погубва душата си, забравяйки, че на първо място е любовта към Бог, а ближния си трябва да обичаме като самите себе си. За това й се дава ситуация, в която мъжът я тормози – за да преодолее зависимостта си от тази сбъркана в приоритетите човешка любов. И вместо тя да отпусне хватката, да приеме ситуацията, да преподреди приоритети си, тя още по-силно се обижда, неприема ситуацията и доказателство за това е тежкото й заболяване.
В тази ситуация отношението на повечето хора е еднозначно – той е гаден мръсник, заслужаващ да гори в ада, а тя е невинна жертва и светица.
Ако приемаме /поне аз приемам/, че всяка една ситуация, дори най-тежката и най-несправедливата от човешка гледна точка ни е дадена от Бог с единствената цел да направим още една крачка към него. Всяка една ситуация е помощ или гибел, в зависимост от отношението, което влагаме при преодоляването й.
Противното би означавало, че на света съществува много несправедливост. Къде остава тогава Бог? Защо го допуска? Кой е източникът на толкова много „несправедливи” злини, които се случват на „добрите, честните, праведните”???

# 684
  • София
  • Мнения: 565
zazo, ти нещо го удари на психология Simple Smile Само Господ съди и определя кой е блажен и кой, грешен. Аз малко прибързано се изразих така, защото най- добрия път към Него са смирението, любовта и търпението. Изтърпявайки мъките на унижението и после на болестта, със смирение и любов към Бога и човека до нея, тя би могла да спаси себе си, както и своя мъж. Каквито и грехове да са сторили. Бог знае. Светла й памет на жената.

# 685
  • Мнения: 40
Никаква психология не е това. Дори тази наука е доста сбъркана за мен.
Психолозите не говорят много, много за Бог. Ако дадено изпитание го приемеш с Любов, търпение и смирение към Бог, тогава болест не ти се дава. Болестта е нашата степен на отдалечаване от Бог. Степента на загуба на божествената Любов в душата ни.

Много ми е интересно, ако жена отиде с такъв проблем при свещеник, какво обяснение и какво напътствие ще получи?

# 686
  • Мнения: 15 427
В учението на Дънов има такива лекции - за причина, следствие и медотод на лечение.

# 687
  • София
  • Мнения: 565
Mama_Nana, Петър Дънов и неговото учение нямат нищо общо с Православието.

zazo, ето обяснение и напътствие от архим. Серафим (Алексиев)- За болестите, скърбите, ропота и търпениетоHug

# 688
  • Мнения: 2 545
Много ми е интересно, ако жена отиде с такъв проблем при свещеник, какво обяснение и какво напътствие ще получи?

Свещеникът би трябвало да я подпомогне в носенето на този й житейски кръст, като преди всичко й разясни смисъла на страданията, защото не всички хора (дори християните) го разбират.  

Желанието на всеки човек е да избегне страданието, да се отърве от болката, да живее щастливо и безгрижно. Дори Христос в най-тежките Си часове на изпитание се е молил, ако е възможно да Го отминат страданията, но в края на молитвата Си е оставил всичко на Божията воля. А волята Божия е била Той да страда и чрез страданията да победи смъртта.

Нека не смятаме Бог за жесток, че ни изпраща подобни изпитания, защото Той иска да бъдем увенчани като победители. Бог гледа на живота ни в измеренията на вечността. Нека и ние гледаме на него така. Никой от нас не може да понесе кръста на Христос, но ние имаме нашите по-малки житейски кръстове. Търпението не е признак на овчедушие и примирение. Тъкмо "търпението в страданието води към победа" (както казваше и Никита Михалков в "Сибирския бръснар").

В страданията много помага молитвата, затова свещеникът може да я научи да се моли и чрез молитвата да получи от Бога сили да понесе това изпитание.

И накрая нека не забравяме, че страдаща в тази ситуация е не само жената. Свещеникът би трябвало да разглежда двамата като едно цяло (в брака мъжът и жената са едно). Мъжът й също страда, нищо че външно изглежда, че той е този, който причинява страданията.

Последна редакция: нд, 01 юни 2014, 20:54 от simpatikonia

# 689
  • Мнения: 40
Хубава е статията, Надето.
Един нюанс в повече ми идва това с вечната скръб и го приемам по-скоро като алегория, отколкото буквално. Но тако цяло това имам предвид. С едно уточнение - да приемаш с търпение и смирение дадена ситуация далеч не означава да търпиш безучастно и безропотно.  Според мен това важи само за душевното ни състояние. Външно, на физическо ниво трябва да сме активни в посока промяна. Което ме връща пак към казаното по-горе - диалектика трябва да има. Активни действия "отвън", пълна незащитеност "отвътре".
За съжаление много често криво разбраното поведение на християнина е точно обратното - пълна пасивност на физическо ниво, която неизменно избуява в своята портивоположност - неприемане на ситуацията на духовно и душевно ниво.

Общи условия

Активация на акаунт