Православието като начин на живот 4

  • 42 837
  • 740
  •   1
Отговори
# 540
  • София
  • Мнения: 8 549
Не мога да я намеря чак темата, така сме я занемарили. Simple Smile Един практичен въпрос, какво използвате за домашни кандила-купувате ли от комплектите за кандило или използвате чаени свещи. И още-понякога паля църковни свещи у дома, но така и не намерих удобен вариант за поставка на свеща.Бях купила една поставка за църковна свещ, но тя много бързо се напълно с восък и стана безполезна.Явно ми е време да посетя Катедралата за такива принадлежности, вие от къде купувате подобни неща?

Ползвам чаена свещ. С олиото става много мазна работа.

# 541
  • по пътя
  • Мнения: 2 360
 Simple Smile, благодаря дядо хаджия, значи няма проблем да е свещичка. Мазна е и ако загрее много и замирисва на мекици чак понякога Grinning

# 542
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 135
Аз в къщи съм с традиционно кандилце на стената с икона. Паля си го срещу празници и ми създава уют. Много му се радвам. Имам и една икона в другата стая с място за чаена свещичка и веднъж като казах на леля в манастира, че си го паля и него, тя каза, че нищо не правя, защото елея има значение.
Не се задълбочих, защото си имам "оригинално". Казвам го като факт:)

# 543
  • София
  • Мнения: 8 549
Аз в къщи съм с традиционно кандилце на стената с икона. Паля си го срещу празници и ми създава уют. Много му се радвам. Имам и една икона в другата стая с място за чаена свещичка и веднъж като казах на леля в манастира, че си го паля и него, тя каза, че нищо не правя, защото елея има значение.
Не се задълбочих, защото си имам "оригинално". Казвам го като факт:)

Да де затова в някои църкви са сложили лампички.

# 544
  • Мнения: 1 273
Моето кандило е от висящите, като по църквите, но дребно, има си и специална кука. Вътре има чашка с форма на камбана. Слагам от корковите поплавъци с восъчен фитил.
По принцип го използвам винаги, когато съм неспокойна и нещо ме смущава.
У дома имам и църковни свещи. Използвам един мъничък свещник, купен в църква, пълни се с восък, но и така върши работа. Може да се изчисти с шило, например, ако някой държи на това. По принцип паля всички свещи у дома от Божигробска свещ.

# 545
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 135
Аз в къщи съм с традиционно кандилце на стената с икона. Паля си го срещу празници и ми създава уют. Много му се радвам. Имам и една икона в другата стая с място за чаена свещичка и веднъж като казах на леля в манастира, че си го паля и него, тя каза, че нищо не правя, защото елея има значение.
Не се задълбочих, защото си имам "оригинално". Казвам го като факт:)

Да де затова в някои църкви са сложили лампички.
Кой е казал, че всичко, което се прави в църква е по канон? Grinning

# 546
  • София
  • Мнения: 8 549
Аз в къщи съм с традиционно кандилце на стената с икона. Паля си го срещу празници и ми създава уют. Много му се радвам. Имам и една икона в другата стая с място за чаена свещичка и веднъж като казах на леля в манастира, че си го паля и него, тя каза, че нищо не правя, защото елея има значение.
Не се задълбочих, защото си имам "оригинално". Казвам го като факт:)

Да де затова в някои църкви са сложили лампички.
Кой е казал, че всичко, което се прави в църква е по канон? Grinning

Е аз специално не съм се запознал още с канон за палене свещи и кандила.

# 547
  • Мнения: 3 546
А, какво са свещите и кандилата!

# 548
  • Мнения: 1 273
Доколкото ми е известно в Писанието пише за паленето на свещи и кандила, намерих следния материал
Скрит текст:
http://dveri.bg/xkd9
Въпрос на Цветелина Георгиева: Въпросът ми е каква е целта на паленето на свещи и кандила и къде за това е писано в Библията. Каква е целта на подобни действия и какво общо имат с вярата в Господ?

Здравейте, традицията да се палят свещи по време на богослужение или в дома при религиозен празник е предхристиянска. В Стария Завет има многобройни примери, където се споменава за използването на свещи в богослужението. Според еврейската традиция в навечерието на събота или на някой друг голям празник се палят т.нар. съботни или празнични свещи, като времето и начинът на тяхното запалване са строго регламентирани в юдейския закон.  Християните запазват употребата на свещи в своите богослужения, като те са имали не само практически функции (да осветяват тъмните помещения, където са протичали християнските събрания), а са имали дълбок символичен характер. Неслучайно в Писанието се казва: Бог е светлина.
Ако евреите виждат и днес в паленето на свещи символ на светлината на Тората (техният закон), който всеки е призван да предава от поколение на поколение, то за християните неугасващият пламък на лампадата или свещта символизира непрестанната молитва към Бога, която като християни сме призвани да постигнем.

Затова, когато влезем в храма, за да се помолим на Бога за някоя конкретна нужда, или да Му благодарим за някое благодеяние, или просто, за да помолим за Неговия благослов през деня, ние придружаваме молитвата си със запалването на свещ или кандило, като с това сякаш казваме: “Господи, удостой ме да Ти се помоля с пламенна молитва, какъвто е пламъкът на тази свещ. Нека думите на прошението ми предстоят пред Теб, както постоянен е пламъкът на кандилото пред светия Ти образ”.

Ето някои места от старозаветния текст на Библията, където сам Господ нарежда в богослужението да се използват свещи или пък използва кандилата като символи в откровенията си.

И рече Господ на Моисея, думайки: “И направи светилник от чисто злато; тоя светилник трябва да бъде кован; стъблото му, вейките му, чашките му, ябълчиците му и цветята му трябва да излизат от него; ... той трябва да бъде изкован цял-целеничък от чисто злато. И направи му седем кандилца и турни на него кандилцата, за да светят отпреде му” (Втора книга Мойсеева, Изход, 25:31,37)

“И върна се оня Ангел, който говори с мене, и ме разбуди, както разбуждат човека от сън. И ми рече той: какво виждаш? И отговорих: виждам, ето, светилник цял от злато и чашки за елей върху му, и седем кандилца на него, и по седем цеви на кандило, които са върху му; и две маслини на него: едната отдясно на чашката, другата отляво. И отговорих и рекох на Ангела, който говореше с мене: какво е това, господине мой?” (Книга на пророк Захария 4:2-4)

“...после уредиха светинята и вътрешните части на храма и осветиха притворите; направиха нови свещени съдове и внесоха в храма светилник, олтар за всесъжения и за тамян и трапеза; разкадиха на олтара тамян, запалиха свещите на светилника и осветлиха храма (Първа книга Макавейска, 4:48-50)

Явно Бог е избрал огъня поради неговите характеристики (светлина, топлина, сила и др.) като особен символ, натоварен с духовно съдържание. Тази традиция продължава и в Новия Завет. Спомнете си притчата за неразумните девици, които не поддържали запалени светилниците си и се оказали недостойни за Младоженеца.

Ето как е описано неделното богослужение на християните в Деяния на св. Апостоли: “И в първия ден на седмицата, когато учениците се бяха събрали да преломят хляб, Павел, понеже на другия ден щеше да тръгне, беседваше с тях и продължи речта си до полунощ. В горницата, дето се бяхме събрали, имаше доста свещи...” (20:7-8)

Всяка година на Великден в Йерусалим, в храма на Христовото възкресение, слиза благодатният огън с Божествен произход, от който всички вярващи запалват своите свещи. След това той се разнася из повечето православни страни, за да могат повече хора да получат чрез него Божието благословение. (Вж. повече в материала "Огънят, който слиза от небето")

Въобще, в Своето общуване с хората Бог използва много често материята, тъй като Неговото земно творение е материално, а и след Христовото възкресение не само човекът е осветен, но и цялата материя може да бъде освещавана чрез Божията благодат. Оттук произлиза традицията вярващите да вземат елей от запалените кандила пред чудотворни икони или мощи, да помазват с вяра себе си и своите близки и да получават Божията благословия.

# 549
  • Мнения: 1 273
Ще си позволя да публикувам тук и за Благодатния Огън, който пали свещи и кандила
ЛИЧНИ СВИДЕТЕЛСТВА НА ЙЕРУСАЛИМСКИ ЙЕРАРСИ ЗА БЛАГОДАТНИЯ ОГЪН
Скрит текст:
http://bg-patriarshia.bg/reflections.php?id=304
„В нощта на Възкресението, които бяха с Петра, видяха и повярваха... защото Гробът бе изпълнен със Светлина, и като че да не бе нощ те видяха вътрешността на Гроба по два начина, и с телесните си  сетива, и с духовните"

(Св. Григорий Нисийски, Слово 2, J. P. Migne, PG 46,636d)

Патриарх ДАМЯН (1897-1931)

Щом вляза при Божия Гроб, разтворя богослужебната книга и прочета малко от редовете на светите й молитви, издигам сноповете със свещи. Тогава се запалват и вечното кандило, и свещите. Ако обаче нямам нужното душевно спокойствие и необходимата подготовка и отдаденост на Бога, тогава не изпитвам и онази необяснима радост. При тези случаи, когато влизам в светата крипта, виждам вечното кандило вече да гори.

***

 

 
Патриарх ДИОДОР (1981-2000)

Щом загаснат светлините, навеждам се и влизам в първия притвор на Гроба. Напипвам в тъмата пътя към вътрешната крипта на Гроба, където е било положено Тялото Иисусово. Там вече коленича със свещен страх и... изричам определените молитви, които са достигнали до нас през вековете, и когато ги прочета, заставам в очакване. Понякога чакам няколко минути, но обичайно чудото се случва в момента, щом прочета молитвите. От средата на камъка, върху който е било положено Тялото Христово, една неописуема светлина започва да се разстила навън. Обичайно тя има синкав цвят, но цветът може да се променя и да приема различни оцветявания. Не може да се опише с човешки думи. Светлината струи от камъка, сякаш като от извор, прилича като че ли гробната плоча е цялата покрита от един воден облак, но не е вода, а е Светлина. Тази светлина всяка година се държи различно. Някой път тя покрива само гробната плоча, докато друг път изпълва със светлина цялата Кувуклия, така че дори хората, които са вън от Гроба, но гледат навътре към него, могат да я видят.

Този огън не пари. Никога не се е случвало през тези 16 години, докато съм бил Йерусалимски патриарх и съм приемал Благодатния огън, той да опърли брадата ми. Неговата Светлина е с много по-различно съдържание от физическата светлина, с която гори едно кандило.

***

 
Елевтерополски епископ ХРИСТОДУЛ (1998-1999)

Започнах да чета специалната молитва и когато свърших, забелязах, че гробната плоча започна да "се поти". Колкото напредваше времето, този феномен се засилваше все повече и сякаш плочата се покри с течно миро, изтичащо от нейната вътрешност. Същевременно заедно с течното миро се яви една много силна небесносиня Светлина, която покри цялата Гробна плоча. В този момент по чуден начин се запали и вечното кандило. Тогава само поднесох сноповете със свещите над Гроба, над синята Светлина и те веднага запламтяха. Същото се случи и на следващата година.

***

 
Патриарх ИРИНЕЙ (2001-2005)

­ - Ваше Светейшество, чудото се случва след като прочетете специалната молитва или по време на нейното четене?

­ - Понякога и по време на молитвата.

­ - Какво точно се случва в този момент?

­ - Целият Гроб се изпълва със Светата Светлина. Тя е синя Светлина. Много е вълнуващо. Не си на себе си в този момент. Това е голям син пламък, който се разпръсква. С този пламък се изпълва целият Гроб... Не е лесно да го опишеш.

­ - А как точно се запалват сноповете със свещите ви?

­ - В момента, в който издигна четирите снопа с по 33 свещи, те веднага се запалват от синия пламък, който изпълва пространството и който не след дълго приема златния цвят на обикновения пламък.

­ - Истина ли е, че в този момент Благодатният огън не пари?

­ - Разбира се. Благодатният огън в тези първи моменти въобще не пари. За съжаление има някои, които се съмняват в това чудо. Сред тях има и расофорци. Така, както някога имаше иконоборци, така пък днес съществуват светоогнеборци (агиофотомахи). Бог да им помогне да се вразумят и да престанат да ругаят божественото. Светата Светлина не е просто чудо. То е Чудо на чудесата.

***

 
Патриарх ТЕОФИЛ (2006 до сега)

Това, което мога да ви кажа във връзка с обреда на Небесния Огън е, че силата на вярата е тази, която предизвиква чудото. Това е един разтърсващ опит, подобен на този от тайнството на св. Евхаристия, по време на която хлябът и виното се пресъществяват в Тяло и Кръв Христови. Случващото се с Небесния Огън не е лесно да се опише и да се обясни с човешки думи. В този момент можеш само да прозреш колко си малък и нищожен.

# 550
  • Мнения: 3 546
Скоро бях попаднала, но на руски и статия и видео за свещите и кандилата, много полезни ми бяха.
Ето една малка част:
Скрит текст:
Св. прав. Иоанн Кронштадтский пишет о смысле возжигания свечей перед святынями:

"Огонь горящих... свечей и лампад, как и само кадило с горячими углями и благовонным фимиамом служат для нас образом огня духовного - Духа Святаго, сшедшаго в огненных языках на апостолов, попаляющего греховные наши скверны, просвещающего умы и сердца наши, воспламеняющего души наши пламенем любви к Богу и друг к другу: огонь пред святыми иконами напоминает нам о пламенной любви святых к Богу, из-за которой они возненавидели мир и все его прелести, всякую неправду; напоминает нам и о том, что мы должны служить Богу, молиться Богу пламенным духом, чего у нас большею частью и нет, ибо имеем охладевшие сердца. - Так в храме все поучительно и нет ничего праздного, ненужного".

# 551
  • Мнения: 1 273
Мисля, че запаленият огън, както и тамянът, има и бактерицидно действие, пречиства въздуха. Тамянът сега е много нашумял като билка (Босвелия), взима се вътрешно срещу възпалителни процеси в организма.

# 552
  • Мнения: 2 551
О, радвам се на всяко настъпило оживление в темата  Hug!

И аз ползвам обикновено кандило с олио и с фитилце от вълна.
Прави ми впечатление, че когато напълня (препълня) кандилото догоре с елей, фитилът се напоява силно, трудно гори и бързо гасне. Дали и при вас се получава така понякога? newsm78

Колкото до остатъчната миризма след всяко угасяне на  кандилото - и на мен ми е неприятна. Решавам този проблем като проветрявам стаята всеки път след това.

Не само светлината, но и източникът, от който тя се получава е важен.
Елеят е вещество, което едновременно ни свети, храни ни и лекува (вж. Притчата за добрия самарянин). Той е продукт и на човешкия труд - принасяйки го на Бога, ние жертваме и нещо от труда на ръцете си. Освен това светлината от свещта и кандилото ни напомнят за Христос, Който е "тиха Светлина от светата слава на ... небесния Отец" ("Свете тихий"). Лампичката няма как да придаде това усещане...

# 553
  • София
  • Мнения: 8 549
А свещта тя какво прави ?

Хайде джанъм още правят едни църковни свещи дето докато ги пипна и вече са омекнали. Не съм привърженик на такива теории за кандилото и свещта. Според мен е важна светлината.

# 554
  • Мнения: 2 551
А според мен не само светлината е важна. 
За мен паленето на свещи и кандило са преди всичко жертва, която принасяме на Бога. Не че Бог има нужда от тези наши жертви - от свещите, от елея, от тамяна. Ние сме тези, които имаме нужда да се научим да жертваме нещо за Него.

Изобщо няма да коментирам качеството на свещите или на олиото (зехтина), който ползваме - най-често по принуда. Живеем във века на тарикатщината, ментетата и грубия материализъм. Човек лъже човека (често явление), човек лъже Бога (още по-често явление)... Бог достатъчно ясно ни е показал, че гледа не на лице, а на сърце - да си спомним за жертвата на Каин и жертвата на Авел... Редно е всеки да жертва за Бога най-ценното и най-доброто от това, което има. И това трябва да бъде доброволно, а не по принуда или само заради традицията. Макар, че традицията почива върху определено разбиране, утвърдено от векове и няма как да я отхвърлим с лека ръка.

Но в крайна сметка, ако не гледаме на свещите и на кандилата като вид жертва, то наистина е все едно с какво ще си светим.

Общи условия

Активация на акаунт